2012 - E82 - 135i Lemansblau - Sport Edition 6MT

Petrolhead_Nick

Pole Position
Nieuw speelgoed! na 10 maanden eigenaar te zijn van een mooie F20 125i zocht ik iets dat me meer rijplezier gaf. Ik miste men handbak enorm en met de emissie (shit)stormen op komst, had ik bang dat de fun niet lang meer zou duren. Dus nog maar snel effe genieten van een lekkere zes-in-lijn nu het nog kan!

Long story short, het is allesbehalve een downgrade van de F20, op opties moet ik zeker niet inboeten, integendeel! Na er al een tijdje mee rond te rijden kan ik zeggen dat ik nog geen 1 seconde moet twijfelen tussen de F20 en de E82. Het rijplezier en karakter van de E82 zul je nooit met de F20 krijgen. De directe connectie tussen de weg en auto is subliem met dat hydraulische stuurhuis en speels karakter.

Enkele kennissen van me met een M135i/M140i zeggen mij hetzelfde, na een tijdje blijven ze op hun honger zitten... En wat is dan the next best thing? Velen dromen van een M2, inclusief ik. Enkel is dit toch nog wel een te hoog gegrepen droom.
Daarom... Een baby M2  >:D

Closest thing you can get tegen een M2?(Buiten een 1M natuurlijk...) Als je het mij vraagt wel! Het blijft natuurlijk geen echte  :///M: , maar toch zeker zo leuk! Heel veel bang for buck  :thumbsup:

Let's get into the details!

BMW 135i Sport Edition in het mooie Lemansblau metallic van 2012.
Met de N55B30A, directe opvolger van de N54 familie met 306pk & 400nm. Ook terug te vinden in alle andere x35i's tot 2015 (ongeveer). En dus ook EURO5j ipv EURO4, dat is weer een paar jaren extra uitgespaard van de LEZ.

Ben hem gaan halen in Duitsland (alweer) en het is een zeer correcte auto! Onderhoudshistoriek bij de officiële dealer en een zeer proper onderhouden auto in het algemeen, interieur lijkt nieuw,...

Het leuke aan de Sport Edition is dat dit een speciaal pakket was op het einde van de eerste generatie 1 reeks wat betreft voor de E82 enkele details:
- Donkere led achterlichten
- Zwarte hoogglans spiegelkappen
- Zwarte nieren
- BMW 'Edition' instaplijsten
- Alu pedalen
- Kleine achterspoiler
- Zwart hoogglans uitlaatsierstukken
- Zwarte hoogglans accenten in de voorbumper
- Leder Boston 2 Schwarz met blauwe contrastiksels
- Facelift Xenon/led koplampen
- M performance 313M Velgen

Voor de rest een kleine samenvatting van de optielijst:
- M Performance uitlaat 'Shadowline'
- M sport pakket
- M sport ophanging, stuur,...
- Navigatie business
- Comfort edition
- Lederen en elektrische zetels met memory
- Open dak
- Zetelverwarming
- 2 zone-regelbare airco
- Shadowline höchglanz raamomlijsting
- Zwarte dakhemel
- Cruise control
- Ski bag
- Harman Kardon Surround Sound
- Active Steering
- Active Brake regeneration
- Interieurlijsten in Glacier Silber
- ...

De leukste zal ik wel vermeld hebben :).

Toekomstplannen!

Eerlijk gezegd is hij echt al perfect zoals hij is, stock. Loud and naughty  >:D.

Maar toch...

- Chargepipe
- Wiechers veerpootbrug
- Rieger glossy black rear diffuser
- Donkere zijpinkers
- LSD, Suggesties?
- Een extra velgenset om te gebruiken in de winter of voor op circuit
- Polybushings
- Eibach of H&R anti roll bar kit
- KW V1/3 (wanneer de originele beginnen te verslijten)
- Een grondige polijstbeurt met coating
- M Performance interieurdelen,...

De lijst zal wel evolueren ...  ;)
 

Bijlagen

  • DSC_0542.jpg
    DSC_0542.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 1.214
  • DSC_0524.jpg
    DSC_0524.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 1.186
  • DSC_0535.jpg
    DSC_0535.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 1.191
  • DSC_0526.jpg
    DSC_0526.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 1.217
Echter heb ik nu nog wat technische vragen voor de kenners hier.
Vooraleer ik er mee naar huis heb gereden heb ik eerst alle vloeistoffen en belangrijke zaken nagekeken, er was een klein onderhoudje 4000KM geleden gebeurd en ik heb gezien op het label dat ze er MOTUL 5W30 hebben ingedaan.

Online had ik gelezen dat deze motoren best op 0W40 of 5W40 MOBIL of CASTROL olie rijden.

Met het naar huis rijden merkte ik op dat de olietemperatuur tussen de 114 en 119 graden stond. Na weer wat opzoekwerk te doen las ik dat de meesten tussen 107 en 119 graden zaten maar ik vond dit toch aan de hoge kant, is de 5W30 olie de oorzaak?

Ik heb al veel dingen opgezocht over de problemen met de N55 in de E8x en E9x reeks en vele dingen komen terug zoals de chargepipe en wat andere zaken.

Zijn hier leden met ervaring die mij zeker enkele dingen kunnen aanraden vroegtijdig te vervangen of upgraden?

I only want the best for her! ;)
 
Nog enkele foto's
 

Bijlagen

  • $_57-17.jpg
    $_57-17.jpg
    353,1 KB · Weergaven: 1.182
  • $_57-13.jpg
    $_57-13.jpg
    295,2 KB · Weergaven: 1.179
  • $_57-20.jpg
    $_57-20.jpg
    225,9 KB · Weergaven: 1.134
  • $_57-11.jpg
    $_57-11.jpg
    306 KB · Weergaven: 1.145
Schone kist !

Ooit eens een 135i cabrio gehuurd in Zuid-Afrika, wat een bom. Nek deed zeer van spurtjes trekken aan de rode lichten. Veel plezier met deze.

Qua olie weet ik dat je beter de aanbelevingen volgt van BMW maar Motul is nu ook wel geen prutsmerk. Denk niet dat de temperatuur te maken heeft met de soort olie, misschien een warme dag of hoog in toeren getrokken?
 
Dankjewel! Inderdaad een zeer capabele auto aan een stoplicht  ;D 110 km/h in 2e versnelling  :o

En voor de olietemperatuur, dit was op een gewone dag, 20 graden en autostrade 130km/h constante snelheid, als ik een pull deed naar de 200 op de autobahn koelde de olie zelfs af ;)
 
Proficiat met de aankoop. Zoals je zelf zegt een M2 is niet voor iedereen maar je hebt hier wel een zeer leuk en knap alternatief in de plaats voor gekocht.
Lemans blauw is dan ook nog prachtige kleur, veel mooier dan de meeste hun grijze, zwarte of witte M2...  :drool:
 
petrolhead_n zei:
Dankjewel! Inderdaad een zeer capabele auto aan een stoplicht  ;D 110 km/h in 2e versnelling  :o

En voor de olietemperatuur, dit was op een gewone dag, 20 graden en autostrade 130km/h constante snelheid, als ik een pull deed naar de 200 op de autobahn koelde de olie zelfs af ;)

Ziedaar de oplossing, niet onder de 200 gaan.
Als ze u stoppen, legt ge maar uit dan het voor de koeling is.
 
Veel plezier ermee gewenst!
Ivm de olietemperatuur, dit is volledig normaal.
Temperaturen van de n55 is al snel 120 graden

BMS verkoopt hier een bypass voor, zodat de oliekoeler sneller bijstuurt om temperatuur lager te houden.
Mosselman (NL) , verkoopt ook zoiets in de aard.

Chargepipe zou ik als eerste vervangen, nooit leuk om eindje van huis te staan me kapotte chargepipe [emoji28]
 
Welkom bij de N55-familie! Eerste mod die ik gedaan heb was die halogeen dagrijlichten vervangen door Led-lampen, maakt de wagen direct 10 jaar jonger. En qua kosten zit je sowieso rond de 100k km met een waterpomp. Voor de rest wel een zeer betrouwbare motor, de issue's met de HPFP zouden ook moeten opgelost zijn vanaf 2012 dacht ik dus daar zit je ook wel goed. Maar al bij al is dit een wagen waar je zonder zorgen kan van genieten. Veel plezier!
 
yakkoox zei:
Veel plezier ermee gewenst!
Ivm de olietemperatuur, dit is volledig normaal.
Temperaturen van de n55 is al snel 120 graden

BMS verkoopt hier een bypass voor, zodat de oliekoeler sneller bijstuurt om temperatuur lager te houden.
Mosselman (NL) , verkoopt ook zoiets in de aard.

Chargepipe zou ik als eerste vervangen, nooit leuk om eindje van huis te staan me kapotte chargepipe [emoji28]

Bedankt om dit te bevestigen :p
Ja die chargepipe baart me toch ook wel zorgen, ik heb ondertussen gezien dat ze al is afgebroken aan de plastieken mounting point maar de pijp zelf is nog intact, ze hangt enkel wat losser.

Tmass zei:
Welkom bij de N55-familie! Eerste mod die ik gedaan heb was die halogeen dagrijlichten vervangen door Led-lampen, maakt de wagen direct 10 jaar jonger. En qua kosten zit je sowieso rond de 100k km met een waterpomp. Voor de rest wel een zeer betrouwbare motor, de issue's met de HPFP zouden ook moeten opgelost zijn vanaf 2012 dacht ik dus daar zit je ook wel goed. Maar al bij al is dit een wagen waar je zonder zorgen kan van genieten. Veel plezier!

Thanks! Ik dacht ook eerst leds te steken maar hoe langer ik de halogeenlampen bekijk, hoe leuker ik ze vind :p Misschien komt het omdat ik de leds gewoon ben ondertussen.

Damn daar had ik al bang voor, ik had al veel vernomen over die waterpomp failures, en deze zit ondertussen op 90K km dus dan zal ik al maar beginnen sparen want goedkoop zijn ze niet  ???
 
Machtige auto! Proficiat!  :thumbsup:

Zijn die remmen standaard? Wist niet dat ze 6-pots leverden op een 135i..
 
Vanber zei:
Machtige auto! Proficiat!  :thumbsup:

Zijn die remmen standaard? Wist niet dat ze 6-pots leverden op een 135i..

Bedankt, het was letterlijk mijn droomwagen :p.

En yes! op de 135i's zitten deze standaard en nu ik kan vergelijken met de F20 M sport remmen moet ik toch wel zeggen dat die van de 135i toch harder bijten op het eerste zicht. Heb er nog niet mee op circuit gehangen met de 135i maar dat gevoel heb ik toch als ik van de ene in de andere stap :D
 
Back
Bovenaan