2009 - Lotus Elise SC

dadoke

Administrator
Moderator
Als de S2000 me één ding geleerd heeft, dan is het dat pk's bijzaak zijn, en dat gewicht, of beter gebrek eraan, voor mij meer rijplezier geeft.
Akkoord dat een overvloed aan pk ook leuk is, maar waar kan je dat nog gebruiken?
Beter wat meer sensatie bij legale snelheden, en dat deed de S2000 ook prima, maar toch was er de roep naar nog iets mogelijk beter.

Daarom is deze Lotus Elise SC de nieuwe wagen in de stal!

Toch een paar maanden de annoncekes in de gaten gehouden, en dan initieel Exiges, maar wat een zooi was me dat!
De helft kon ik al elimineren via de advertentie, de rest was meestal niet veel beter na een paar mails uitwisselen.
Een overvloed aan vorige eigenaars (volgens mij gemiddeld 5), een lijst van mods waarbij BMWAlpina een kleine garnaal lijkt, en dan vaak nog reparaties van 20 a 30k euro, engine/gearbox rebuilds, resprays, ...

Toch een paar Exiges gaan testrijden; de eerste was zga verkocht, maar bleek dan (helaas) een aftermarket supercharger te hebben, de 2e lag niet goed op de baan en had nog een paar kleine mankementen, maar de prijs was wel stevig ...
In tussentijd ook de Elises beginnen volgen, en deze grijze stond al een tijdje bij mijn favorieten.
Toch maar eens belist te gaan kijken, want het plaatje leek wel te kloppen; een deftige advertentie met alle nodige info, wagen goed uitgerust met opties, en al 12 jaar bij de eigenaar.
Even naar Metz gereden dan, en dat was geen teleurstelling; op de uitlaat na is de Elise standaard (en de stock uitlaat zit er  bij), correct onderhouden, gewone gebruikssporen, ...

Het is dus een Elise S2 Supercharged, in kleur Graphite Grey, met de Toyota 2ZZ-GE motor, goed voor 220pk en dat bij pakweg 900kg, en als je wil doet die motor ook nog 8200rpm.

Qua opties zitten er een paar packs op nl:
Touring: airco, Probax leder zetels, centrale console in leder, tapijten, ...
Sport: 2e olieradiator, forged velgen, traction control, ...
Black: zwarte velgen en diffusor

En oh ja, ik pas er in, het in- en uitstappen is een uitdaging, toch zeker als je dat op een ietofwat elegante manier wil doen  :D








 

 
 

Bijlagen

  • PXL_20230923_103739994_copy_2040x1536.jpg
    PXL_20230923_103739994_copy_2040x1536.jpg
    647,2 KB · Weergaven: 503
  • PXL_20230923_103756603_copy_2040x1536.jpg
    PXL_20230923_103756603_copy_2040x1536.jpg
    561,5 KB · Weergaven: 506
  • PXL_20230923_121120473_copy_2040x1536.jpg
    PXL_20230923_121120473_copy_2040x1536.jpg
    716 KB · Weergaven: 497
  • PXL_20230925_105223719.MP_copy_2040x1536.jpg
    PXL_20230925_105223719.MP_copy_2040x1536.jpg
    563,5 KB · Weergaven: 498
Van harte Dadoke!

Klassevolle, klassieke spec. Misstaat zeker niet op zo'n mooie Elise S2.

Ziet er heel proper uit. Benieuwd deze in real life aan te horen, en een oordeel te kunnen maken hoe hard die begrenzer ingrijpt bij 8201 rpm  :greddy:
 
Wat een heerlijke aankoop en erg leuke, subtiele configuratie!

Een Lotus van dit tijdperk is zalig, modern genoeg naar mijn goesting, maar toch heb je dat heerlijke analoge rijgevoel.  :drool:

Proficiat ermee  :thumbsup:

Grtz, Nick
 
Thanks guys!

Bananenman zei:
Klassevolle, klassieke spec. Misstaat zeker niet op zo'n mooie Elise S2.
Grijze muis inderdaad, een Racing of Isotope Green had de max geweest, maar zo veel geduld had ik niet om te wachten tot zo één met de juiste specs en verhaal te koop komt.  Misschien een striping/wrap mocht ik ooit de kleur beu worden ...

Petrolhead_Nick zei:
Een Lotus van dit tijdperk is zalig, modern genoeg naar mijn goesting, maar toch heb je dat heerlijke analoge rijgevoel.  :drool:
Echt modern kan je die nu niet echt noemen, S1 heeft geen airco, ABS en TC, vandaar slechts 750kg, maar qua interieur zit daar weinig verschil op.
Airco was wel een must voor mij, vooral omdat er wel wat hitte van de motorruimte naar interieur zou doorkomen.
En de series 2 is voor mij qua styling het beste van de 3 ...
 
Ola ge hebt u een "nieuwe" vervanger voor de S2000 aangeschaft die zich ook perfect zal thuis voelen tijdens de ardennenritjes.

Proficiat met de aankoop en succes er mee.  :thumbsup:
 
Schitterende Elise  :thumbsup:
Geniet er van dadoke!!  Een Lotus is gewoon fantastisch.
De S2000 zal snel vergeten zijn.
Qua onderstel en beleving toch een paar stappen hoger qua race wagen gevoel..
 
Avus_3.0 zei:
Ola ge hebt u een "nieuwe" vervanger voor de S2000 aangeschaft die zich ook perfect zal thuis voelen tijdens de ardennenritjes.
Ik kijk inderdaad uit naar de ritten van volgend jaar!

kietekiet zei:
Een Lotus is gewoon fantastisch.
Qua onderstel en beleving toch een paar stappen hoger qua race wagen gevoel..
Qua grip zou dat een ander niveau moeten zijn inderdaad, alsook omdat er semi slicks onder liggen.
 
Toch al een paar wijzigingen gedaan, eerst en vooral de standaard uitlaat er terug onder.
De stage 2 uitlaat die er onder zat had echt wel te veel drone; is leuk voor even, maar op lange trajecten wordt dat vermoeiend.
Op zich klinkt de standaard uitlaat best ok, tot 4k rpm hoor je de whine van de supercharger een beetje, daarna verdwijnt dat in het uitlaatgeluid.

Betreffende die whine; ik heb een tweetal Exiges gereden voor deze, en daar was de whine echt wel opvallend aanwezig, in alle toerentallen.
Na wat onderzoek kwam ik dan de [member=19376]Snorkel[/member] delete tegen; aan de intake links zit een buis (van een soort vilt lijkt me) die naar de luchtfilter gaat, die vrij eenvoudig te verwijderen is door de wielkuip er even uit te halen.
Dus dat vandaag gedaan en onderaan het resultaat.

Dat was stap 1 om tot meer whine te komen, over een paar dagen valt er een pakje in de bus met een K&N CAI, dat zou het nog wat beter moeten maken  :D


http://www.youtube.com/shorts/WaC2GD-G2wE
 
Lotus heeft ook een TRD airbox als originele tuning/optie, destijds ook op de mijne gehad.
Is eigelijk een open airbox,
Met een olievrije sportluchtfilter er in. Ik had Larini stage3 uitlaat destijds, Zonder oorstopjes bij 8000tmin dezelfde decibels als uw hoofd tegen een speaker houden in een of ander discotheek ;D
Begon echt pijn te doen aan uw trommel vliezen na een tijd...

 
Back
Bovenaan