Op aanvraag van enkel BB leden in een ander topic stel ik mijn Z4M roadster hier even in zijn eigen topic voor... Mijn ervaringen en toekomstige veranderingen aan de wagen zal ik voortaan hier posten.
Ik vind het zelf wel leuk om te lezen waarom mensen een bepaalde niet zo alledaagse wagen kopen. Dus bij deze; waarom een Z4M roadster?
Ik zocht al een tijdje een 2de fun wagen die mij een bepaalde kick in power, sound en wegligging kon geven. Een sportieve wagen die perfect op de openbare weg valt te gebruiken, maar ook ok zou presteren op de occasionele circuituitstap. Een wagen die wat extremer is, zonder zo extreem te zijn als bijvoorbeeld een Lotus Elise-Exige. Ik wou een zo puur mogelijke sportwagen, zonder volledig te moeten in boeten in gebruiksgemak. Een Elise, Exige, Caterham zijn sportwagens in de puurste vorm en rijden fantastisch, maar zijn een ramp qua gebruiksgemak. Een lange roadtrip of iets meer dan een sportzak meenemen kan je vergeten met deze wagens.
Even getwijfeld over een Porsche. Porsche’s rijden zeer goed, maar ik heb persoonlijk weinig met dit merk. Ik ben geen pure Porscheliefhebber en ik vind Porsche redelijk duur voor datgene wat het is (en een Boxter is zo saai). Ik vind; als je een Porsche koopt, dan ga je voor het echte werk en koop je een 911 (persoonlijke mening). Met een 911 ergens aankomen is natuurlijk wel iets minder subtiel als met een M. Mensen die een M herkennen moeten al een beetje een autoliefhebber zijn. Het low profile van een BMW M vind ik zeer aangenaam. Daarom heb ik zelf geen M logo's meer op mijn koetswerk hangen.
Na het zien van deze Top Gear test en enkele testritten met allerlei wagens te hebben gedaan (BMW, Porsche, Lotus, enz) werd de knoop doorgehakt. Het ging een Z4M worden!
https://youtu.be/0FTcr2IFeg0
Ik was in de loop der jaren (door de Z3 van mijn vriendin) ook fan geworden van cabrio rijden. Ik weet dat de beste keuze voor circuitrijden een coupe is en ik vind persoonlijk de Z4M coupe ook iets mooier dan de Z4M roadster. Maar als ik bij zonnig weer het dakje niet kan open leggen, dan zou ik het mij achteraf toch wel beklagen. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een Z4M roadster. Wereldwijd zijn er 5.070 exemplaren van de Z4M roadsters gemaakt, waarvan er 3.042 in Noord Amerika zijn en de rest op andere plekken in de wereld. De zoektocht kon beginnen...
Ik heb de wagen gekocht als premium selection 2de hands bij een officiele Duitse BMW garage. De vorige eigenaar was de eerste eigenaar en had de wagen destijds nieuw bij hun gekocht. Hij is ook een echte autoliefhebber en heeft onder andere nog een M3 CSL in zijn bezit. Hij heeft de Z4M vervangen door een Audi R8. Het was geen eenvoudige zoektocht; want ik moest een zilveren exemplaar hebben en de meeste Z4M’s op de 2de hands markt zijn zwart, blauw of donkergrijs. Hij had 40.000 km op de teller en de optie’s die ik wou (Navi pro, audio upgrade met subwoofers achter de zetels, automatische lichten, enz). Standaard is een Z4M redelijk goed uitgerust (leder, verwarmde M-zetels, M-stuur met radio bediening, auto airco, xenon, elek kap, enz) maar met die paar optie’s erbij is hij perfect. Mijn Z4M heeft geen parkeersensors achteraan. Op het moment van de aankoop vond ik deze optie niet belangrijk. Achteraf gezien is dit een klein minpuntje; want een Z4 heeft een redelijk onoverzichtelijk koestwerk, waar je toch wel wat aan moet wennen.
De Z4M is een sportwagen met een oldshool set-up, zonder te veel toeters en bellen. Een atmosferische motor met veel PK in een koetswerk met een bescheiden gewicht (1.410 Kg) en dit in combinatie met achterwielaandrijving. Geen gerobotiseerde SMG II of DKG versnellingsbak, maar een ouderwetse manuele versnellingsbak. Geen dempers met 101 instellingen, maar gewoon een relatief harde ophanging met 1 instelling...sport. De elektronische stuurbekrachtiging en run flat banden van de gewone Z4 werden door het M departement aan de kant geschoven. Om het rijgevoel te optimaliseren zijn deze vervangen door een hydraulische stuurbekrachtiging en gewone banden. Dit verschil voel je heel hard. Het stuurgevoel van een gewone Z4 is naar mijn smaak iets te licht en voelt een beetje artificieel aan.
Een Z4M is wel een wagen die niet voor iedereen is weggelegd. Sommige mensen zullen hem iets te hardcore of te oncomfortabel vinden. Qua gevoel is hij anders als andere M's van de laatste jaren (E39 M5, E60 M5, E46 M3, enz). Een Z4M heeft een stroevere versnellingsbak, iets zwaardere koppeling en hardere ophanging als de meeste M's. Met de nodige handenarbeid schakelt de bak zeer snel (als deze warm is) en de koppeling is perfect te doen, zelfs bij stapvoets verkeer (100km file is wel vermoeiend). Kortweg een Z4M is harder werken...maar het past perfect bij de wagen en je moet er van houden. Ik vind de Z4M de max en ik denk dat ik hem nooit meer ga weg doen!
Extra’s
- oem CSL velgen met PS2 banden
- oem Hardtop
- oem Ipod aansluiting
Toekomst
- CDV verwijderen
- Andere remblokken, stalen remleidingen en hoge temp remolie of een BBK kit.
- Er stond een kleine verlaging door Eibach veren op het programma, maar de bestelde veren zijn nooit aangekomen... Misschien doe ik dit nog eens op een later moment.
@ home
Ik vind het zelf wel leuk om te lezen waarom mensen een bepaalde niet zo alledaagse wagen kopen. Dus bij deze; waarom een Z4M roadster?

Ik zocht al een tijdje een 2de fun wagen die mij een bepaalde kick in power, sound en wegligging kon geven. Een sportieve wagen die perfect op de openbare weg valt te gebruiken, maar ook ok zou presteren op de occasionele circuituitstap. Een wagen die wat extremer is, zonder zo extreem te zijn als bijvoorbeeld een Lotus Elise-Exige. Ik wou een zo puur mogelijke sportwagen, zonder volledig te moeten in boeten in gebruiksgemak. Een Elise, Exige, Caterham zijn sportwagens in de puurste vorm en rijden fantastisch, maar zijn een ramp qua gebruiksgemak. Een lange roadtrip of iets meer dan een sportzak meenemen kan je vergeten met deze wagens.
Even getwijfeld over een Porsche. Porsche’s rijden zeer goed, maar ik heb persoonlijk weinig met dit merk. Ik ben geen pure Porscheliefhebber en ik vind Porsche redelijk duur voor datgene wat het is (en een Boxter is zo saai). Ik vind; als je een Porsche koopt, dan ga je voor het echte werk en koop je een 911 (persoonlijke mening). Met een 911 ergens aankomen is natuurlijk wel iets minder subtiel als met een M. Mensen die een M herkennen moeten al een beetje een autoliefhebber zijn. Het low profile van een BMW M vind ik zeer aangenaam. Daarom heb ik zelf geen M logo's meer op mijn koetswerk hangen.
Na het zien van deze Top Gear test en enkele testritten met allerlei wagens te hebben gedaan (BMW, Porsche, Lotus, enz) werd de knoop doorgehakt. Het ging een Z4M worden!
https://youtu.be/0FTcr2IFeg0
Ik was in de loop der jaren (door de Z3 van mijn vriendin) ook fan geworden van cabrio rijden. Ik weet dat de beste keuze voor circuitrijden een coupe is en ik vind persoonlijk de Z4M coupe ook iets mooier dan de Z4M roadster. Maar als ik bij zonnig weer het dakje niet kan open leggen, dan zou ik het mij achteraf toch wel beklagen. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een Z4M roadster. Wereldwijd zijn er 5.070 exemplaren van de Z4M roadsters gemaakt, waarvan er 3.042 in Noord Amerika zijn en de rest op andere plekken in de wereld. De zoektocht kon beginnen...
Ik heb de wagen gekocht als premium selection 2de hands bij een officiele Duitse BMW garage. De vorige eigenaar was de eerste eigenaar en had de wagen destijds nieuw bij hun gekocht. Hij is ook een echte autoliefhebber en heeft onder andere nog een M3 CSL in zijn bezit. Hij heeft de Z4M vervangen door een Audi R8. Het was geen eenvoudige zoektocht; want ik moest een zilveren exemplaar hebben en de meeste Z4M’s op de 2de hands markt zijn zwart, blauw of donkergrijs. Hij had 40.000 km op de teller en de optie’s die ik wou (Navi pro, audio upgrade met subwoofers achter de zetels, automatische lichten, enz). Standaard is een Z4M redelijk goed uitgerust (leder, verwarmde M-zetels, M-stuur met radio bediening, auto airco, xenon, elek kap, enz) maar met die paar optie’s erbij is hij perfect. Mijn Z4M heeft geen parkeersensors achteraan. Op het moment van de aankoop vond ik deze optie niet belangrijk. Achteraf gezien is dit een klein minpuntje; want een Z4 heeft een redelijk onoverzichtelijk koestwerk, waar je toch wel wat aan moet wennen.



De Z4M is een sportwagen met een oldshool set-up, zonder te veel toeters en bellen. Een atmosferische motor met veel PK in een koetswerk met een bescheiden gewicht (1.410 Kg) en dit in combinatie met achterwielaandrijving. Geen gerobotiseerde SMG II of DKG versnellingsbak, maar een ouderwetse manuele versnellingsbak. Geen dempers met 101 instellingen, maar gewoon een relatief harde ophanging met 1 instelling...sport. De elektronische stuurbekrachtiging en run flat banden van de gewone Z4 werden door het M departement aan de kant geschoven. Om het rijgevoel te optimaliseren zijn deze vervangen door een hydraulische stuurbekrachtiging en gewone banden. Dit verschil voel je heel hard. Het stuurgevoel van een gewone Z4 is naar mijn smaak iets te licht en voelt een beetje artificieel aan.
Een Z4M is wel een wagen die niet voor iedereen is weggelegd. Sommige mensen zullen hem iets te hardcore of te oncomfortabel vinden. Qua gevoel is hij anders als andere M's van de laatste jaren (E39 M5, E60 M5, E46 M3, enz). Een Z4M heeft een stroevere versnellingsbak, iets zwaardere koppeling en hardere ophanging als de meeste M's. Met de nodige handenarbeid schakelt de bak zeer snel (als deze warm is) en de koppeling is perfect te doen, zelfs bij stapvoets verkeer (100km file is wel vermoeiend). Kortweg een Z4M is harder werken...maar het past perfect bij de wagen en je moet er van houden. Ik vind de Z4M de max en ik denk dat ik hem nooit meer ga weg doen!

Extra’s
- oem CSL velgen met PS2 banden
- oem Hardtop
- oem Ipod aansluiting
Toekomst
- CDV verwijderen
- Andere remblokken, stalen remleidingen en hoge temp remolie of een BBK kit.
- Er stond een kleine verlaging door Eibach veren op het programma, maar de bestelde veren zijn nooit aangekomen... Misschien doe ik dit nog eens op een later moment.
@ home

