2000 - Honda S2000 - Formula Red

dadoke

Administrator
Moderator
Oude liefde roest niet ... figuurlijk dan toch  :D

In 2009 had ik voor de aankoop van de Z4 3.0si het plan om een Honda S2000 te kopen.  Altijd al een prachtig model gevonden, en dat in combinatie met 9k rpm, de keuze was gemaakt. Echter had ik geen rekening gehouden met mijn 1m95 en daar tegenover de lichaamslengte van de doorsnee Japanner, en dus had ik absoluut niet voldoende beenruimte. Zo stopte het S2000-verhaal dus meer dan 10 jaar geleden.

Vorig jaar dan eens in een pre-FL S2000 gezeten, en tot mijn verbazing had ik wel voldoende beenruimte. FL blijkt dus dikkere zetels te hebben, dat met de nodige gevolgen voor de binnenruimte. Dus stilaan wat beginnen rondkijken, ook wat onderzoek verricht naar andere zetels en zetel-verlagingen, voor dat laatste waren tal van oplossingen, dus de zoektocht was volledig geopend. Echter een origineel exemplaar vinden leek een andere opgave, zeker als bepaalde interieur- (rood) en carrosseriekleuren (zilver/grijs) niet in aanmerking kwamen.

Uiteindelijk dus op deze rode uitgekomen, meteen gaan kijken, en er was eigenlijk weinig op aan te merken.
Mooie originele staat, geen roest, zeer uitgebreide historiek en uiteraard ook de niet alledaagse kleur!  Uiteraard zijn er na 20 jaar altijd wel mindere zaken, bvb. dat meerdere delen herspoten zijn, maar dat geeft wel een frisse indruk. Ook de originele kap met plastieke en licht-vergeeld raam, velgen in originele lak die hier en daar wat lost.  Soit, voor mij voldeed dat, ook omdat ik geen garage-queen zocht, maar wel een zomer-daily, om te gebruiken dus!

Plannen met de wagen; nieuw rubber al zeker, huidige zijn toch wel 10 jaar oud.  Voor de rest niets echt dringend, maar toch eens kijken voor (kuip)zetels op lage rails.  Zou ook het voordeel hebben dat je meer 'in' ipv 'op' de auto zit. En misschien een andere intake, een VTEC die zich wat extra laat horen kan nooit een slecht iets zijn.

En dan nog wat plaatjes ...
 

Bijlagen

  • IMG_20191214_144057.jpg
    IMG_20191214_144057.jpg
    300 KB · Weergaven: 933
  • IMG_20191221_115123.jpg
    IMG_20191221_115123.jpg
    564,9 KB · Weergaven: 881
  • IMG_20191221_115143.jpg
    IMG_20191221_115143.jpg
    471,1 KB · Weergaven: 880
  • IMG_20191221_115206.jpg
    IMG_20191221_115206.jpg
    618,7 KB · Weergaven: 847
Yeeeeeees nice man! Eén van mijn favoriete JDM auto's. GT-Rs en S14/5 zijn cool, maar een S2000 zit om één of andere reden in een klasse apart imo. Net als de NSX. Honda had behoorlijk wat speciaal vervoer in those days :drool: De kleur is in elk geval super, heel appropriate voor een summer daily :)
 
vinox zei:
Yeeeeeees nice man! Eén van mijn favoriete JDM auto's. GT-Rs en S14/5 zijn cool, maar een S2000 zit om één of andere reden in een klasse apart imo. Net als de NSX. Honda had behoorlijk wat speciaal vervoer in those days :drool: De kleur is in elk geval super, heel appropriate voor een summer daily :)
Thanks!  :D

Dat waren inderdaad DE Honda jaren, spijtig dat ze nadien een te veilige keuze hebben gemaakt.
NSX is nog een trapje hoger en specialer, maar die prijsklasse vind ik dan weer iets te veel om als daily te gebruiken ...
Ik vermoed dat ik met deze al het nodige bekijks ga hebben.
 
Zalig!

Proficiat.
Ik geloof dat het deksel van de luchtfilterkast verwijderen al een enorm (positief) effect had op het inlaat geluid, meen ik me te herinneren?

Ooit eens back-to-back vergeleken met [member=2072]Alexis[/member] zijn S2000, eerst een ritje in mijn Z3, daarna in zijn S2K. Zo'n S2K is toch wat anders, snedig scheurijzer! En die 9k rpm, damn daar kan geen huidige pops'n-bang turbo krellen aan tippen.
 
Klopt, luchtfilterdeksel afhalen doet al wonderen voor de sound  :thumbsup:
Ik heb na een half jaar dekselloos te rijden geswitcht naar een K&N intake voor een nog iets dikker geluid. Vooral de overgang naar VTEC is veel duidelijker te horen.
Standaard uitlaat en intake mod of andere intake vind ik een prachtcombo. Geciviliseerd als het moet, racy als het mag.

Voorbeeldje met m'n K&N:
https://www.youtube.com/watch?v=XP5VxRFp_wI

Heb de mijne nu een 7 tal jaar denk ik, kan me niet inbeelden waarmee ik dit zou moeten vervangen.

Nog wat mods die ik je kan aanraden: Eibach sportline veren op de OEM dempers vond ik een groot verschil. Qua looks voor mij ideaal, en niet al te laag zodat het ambetant wordt. Flapjes aan de voorwielen dan best verwijderen, anders schrapen die op drempels.
Bij die verlaging zeker ook laten uitlijnen naar UK Spec. Maar hem veel meer planted zonder dat je al teveel tailhappiness verliest. Kan wel zijn dat de bouten van je draagarmen hopeloos vastgeroest zitten, dan moeten die uitgeslepen worden en moet je eigenlijk best je draagarmen vervangen..
Bij verlaging ook zeker driveshaft spacers laten plaatsen op de achteras, om zo overmatige slijtage te vermijden.

Ik ververs olie en filter elke 6000km. Ook oliepeil geregeld checken. Beetje olieverbruik bij geregeld VTEC kan geen kwaad.
Remvloeistof zeker eens verversen, vaak schakelt de bak dan ook soepeler.
Diffolie zeker ook verversen, vaak wordt dat over het hoofd gezien waardoor diff schade kan oplopen.
Interieurfilter is vermoedelijk ook nog nooit vervangen en zal zo zwart als wat zien, ook een quick fix.

Lager zitten kan met oa Backyard Seatrails (- 2cm denk ik). Interessanter is voor jouw lengte om naar Recaro pole positions te kijken met bijpassende rails. Zit je wel veel rechter in dan OEM stoelen natuurlijk.

Heerlijk driftmachien ook, eens je 'm wat in de vingers krijgt
https://www.youtube.com/watch?v=3ue70y-8CHU
 
Knappe bak! Veel succes ermee.  :thumbsup:
Ook een tijdje naar zitten kijken, enkel niet zo handig om twee auto's te hebben met weinig ruimte :/
 
yep hier hetzelfde, altijd prachtige wagen gevonden!
ben er ook nog ooit voor gaan kijken, maar dan aan kinderen begonnen in de plaats  ;D, het is toen maar een civic EP geworden in dezelfde kleur.

ik, zou er misschien enkel andere velgen onder zetten, die van de latere jaren waren al iets groter, deze lijken me wat klein.
voor de rest, dikke bom!
 
Thanks guys!

jan.van.gent zei:
Ooit eens back-to-back vergeleken met [member=2072]Alexis[/member] zijn S2000, eerst een ritje in mijn Z3, daarna in zijn S2K. Zo'n S2K is toch wat anders, snedig scheurijzer! En die 9k rpm, damn daar kan geen huidige pops'n-bang turbo krellen aan tippen.
kg/pk is inderdaad redelijk goed, en dat voor de 'maar' 1200kg.

ghost_N54 zei:
ik, zou er misschien enkel andere velgen onder zetten, die van de latere jaren waren al iets groter, deze lijken me wat klein.
voor de rest, dikke bom!
Liever de 16" dan de 17" eigenlijk.
De rays TE37 vind ik wel geslaagd op een S, maar redelijk prijzig, en ze geven de wagen ook een totaal andere look...

Alexis zei:
Ik heb na een half jaar dekselloos te rijden geswitcht naar een K&N intake voor een nog iets dikker geluid. Vooral de overgang naar VTEC is veel duidelijker te horen.
Die K&N is inderdaad een redelijke kanshebber, was hem ook al tegengekomen.

Alexis zei:
Lager zitten kan met oa Backyard Seatrails (- 2cm denk ik). Interessanter is voor jouw lengte om naar Recaro pole positions te kijken met bijpassende rails. Zit je wel veel rechter in dan OEM stoelen natuurlijk.
Er zijn inderdaad massa's topics over andere zetels, ga eens ergens moeten gaan testzitten denk ik en zo een knoop doorhakken.
En uiteraard alle sapjes vervangen, dat kan voor sommige zaken al wel een tijd geleden zijn vermoed ik.
 
S2000 = zalig...! Het zeer hoog in toeren doortrekken moet je wel wat aan wennen, maar is echt de max.

Short clip of me having fun with a tuned S2000 @ Japan  :D

https://youtu.be/wGWOw_UChLA

 
Alexis zei:
Needs more tussengas  ;D

Klopt, maar die "getunde" S2000 had van die mini Alu race pedaaltjes (vr kleine Japanse voetjes). Niet zo evident als je de eerste keer er mee rijdt  ;)

L3L4UK.jpg
 
Back
Bovenaan