Liquid Li0n
World Champion
Bij deze stel ik hier graag mijn nieuwe aanwinst voor. Een kerstcadeautje voor mezelf zeg maar.
Het was al een lange tijd aan het kriebelen om een recente oldtimer met wat pit aan te schaffen. Maar deze zomer toch effectief beginnen zoeken naar een auto ouder dan 1991 met RWD, manuele bak, 6 of meer cilinders. Ten eerste bedankt aan de mensen van hierop BB die ik bestookt heb met PM's en/of emails
Het zoeken op de verscheidene auto sites gaf me al direct een richting naar een E36, E34. Verschillende Mercedessen en Jaguar's, Amerikanen en Japanse wagens. Omdat mijn voorkeur wel uitgaat naar Europese wagens, het onderhoud en stukken van exterieur, interieur en techniek bij deze ook nog zeer goed te vinden of nieuw te verkrijgen zijn (en dit aan schappelijke prijs) was de keuze eerder hiervoor.
Wat me opviel was dat de E36's 325i's bijna allemaal afgeragd waren of ringtools waren. Heel veel rommel dus. Uiteindelijk toch eens naar een E36 in Aachen gaan zien, deze was het echt niet. Omdat ik ook vaak E34's tegenkwam vond ik deze veel mooier dan de E36 berline dus ging mijn voorkeur eerder daarnaar. Ook waren deze minder afgeragd en leken ze net nog iets moderner en waardevast. Dus opzoek naar E34 535i's dan maar
Uiteindelijk 3 gevonden die echt de moeite waren. Ze waren alle 3 in de buurt van München. 2 van de 3 mensen antwoordde. Dus verlof genomen midden november en samen met een maat rond een uur of 2 naar München om is te gaan kijken naar deze 2 535i's. Zo waren we op een schappelijk uur (rond 9u) bij de eerste.
Deze was al direct niet echt de moeite, er ontbrak een stuk van de onderhoudsboek, er was olie zichtbaar, de bumper achteraan hing los. En onder de auto wat roest. Ook het stuur, pook e.d afgesleten. De auto had 68 000km maar als men mij had gezegd dat deze 268 000km had, had ik dat ook geloofd.
Dan ‘s middags naar BMW Welt, BMW Museum en BMW Niederlassung geweest, zeer de moeite
, om tegen 16u, wanneer de verkoper van zijn werk kwam, naar de 2e 535i te gaan kijken.
Auto was in goede staat. Al zijn er toch ook weer puntjes aan…
Klein beetje roest aan de voordeuren aan de binnenkant, voorste mistlichten werken niet. Maar wel perfecte onderhoudsboek, alle facturen, nieuwe aircopomp, nieuwe koppeling, bilstein sportvering. De lak was nog in goede staat.
Ook de auto goed kunnen proefrijden, op de brug kunnen zetten en geen roest te zien. Enkel zweten de diff’s en transmissie een beetje.
Dus dan even met men kameraad besproken in een lekker Italiaans restaurantje voor we rond een uur of 21 terug naar huis reden. De verkoper was joviaal en werkt bij BMW München. Klikte wel met de verkoper.
Zijn reden voor verkoop was, al weet je natuurlijk nooit of dat waar is, dat hij de auto niet wou verkopen en daarom dus nog die kosten van nieuwe koppeling e.d heeft gedaan maar nu een firmawagen kreeg en hierdoor geen ruimte meer had voor de 535i. Wat ik nu wel een raar excuus vond omdat je de bedrijfswagen daar op straat kon zetten ten slotte. Maar soit, het blijft steeds een gok natuurlijk. Dus de dag nadien whatsappje gestuurd dat ik de auto ging kopen, had dus geen voorschot gegeven. Het vertrouwen was er.
Het is hier dan wel 14 graden, eind november was het ginds aan het sneeuwen en een frisse 2 graden celsius! Ideaal voor een BMW op zomerbanden!
Dus alles wat geregeld en eind november vertrokken, deze keer met men vader, ‘s nachts weer naar München om dan rond een uur of 9 à 10 daar te zijn bij de verkoper. Alles geregeld qua exportplaten e.d., de wagen getankt, nieuwe olie (10w40) en oliefilter en dan naar huis gereden en dit ging echt prima. In het begin natuurlijk rustig aan maar uiteindelijk vaak aan 150/160 kunnen rijden, je voelt dat de auto nog in goede conditie is. Op vrijdag wilde ik dan naar de douane en keuring, maar nu bleek dat de douane enkel in de voormiddag geopend is dus met volmacht aan men pa was dit op 1 december geregeld. Daarna naar de keuring en natuurlijk...de auto was er niet door...
afgekeurd voor lichten en handrem-remmen.
Bleek dat de hoogteregeling van de koplampen volledig verroest was en de handrem remmen waren ijzer op ijzer. Deze dus vervangen en opnieuw naar de keuring. Nu was de auto er wel door. Permanente groene kaart
Nu dit allemaal geregeld was, de auto samen met men vader bekeken, de mistlichten waren direct opgelost. Dit was 1 van de 2 zekeringen die stuk was, deze vervangen en tada then there was light ;D
De velgen ook vervangen, degene die op de wagen stonden zijn 17" aluvelgen maar met de originele 15" alu velgen rijdt de auto veel beter en geeft hij direct terug dat originele karakter. Ook de reserveband heeft die velg dus dat past mooi bij elkaar.
[update] ondertussen zijn de 17" velgen verkocht en heb ik de 15" banden op nieuwe Vredestein 205/65R15. Dit formaat van banden zou de auto veel fijner doen rijden dan de standaard 225/55/R15.
Vervolgens de wagen naar een bevriende garagist gebracht om de roest te behandelen. Dit was voornamelijk aan de 2 linkerdeuren, maar de rechterdeuren zijn ook maar ineens behandeld uiteraard.
een foto van het volledige verloop (de nieuwe deurrubbers zijn besteld via partacus.de)
Verder is de luchtfilter uitgeblazen, ATF servopomp olie vervangen.
Remolie, transmissieolie en diff olie waren niet toe aan vervanging.
Ook de verzekering is ondertussen in orde, het is momenteel nog enkel wachten op de O platen van D.I.V. want zoals je kan zien is het EFFECTIEF (puur toevallig) een kerstcadeau want de exportplaten zijn geldig t/m 25/12/15
[update] de oldtimernummerplaten hangen ondertussen op de auto en de exportplaten tegen de muur in de garage als souvenir
Specificaties:
M30B35 - 3428cc - 6 cilinder
155 KW - 211 PK @ 5700 opm
305 NM @ 4000 opm
Handgeschakelde 5-bak
Sterlingsilber Metallic kleurcode 244
nabouw zwart lederen sportstoelen uit E34 M5
productieplaats te Dingolfing, +-100km van München
productiedatum in februari en inschrijving op 27 september 1990
oldtimer geworden vanaf 1 oktober 2015
Opties via chassisnummer: (BMWarchive.de)
209Limited Slip Differential (25%)
401Sliding/vent Roof, Electric
423Floor Mats, Velour
428Warning Triangle
488Lumbar Support Driver/front Passenger
498Headrests In Rear, Mechanic. Adjustable
510Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam
530Air Conditioning
570Stronger Electricity Supply
655Bmw Bavaria C Business (deze radio zit er helaas niet meer in, is vervangen door een modernere Pioneer met MP3)
686Diversity-function Aerial
801Germany Version
860Ltrl Turn Signal Light Frt
Verdere opties waar ik zo direct kan opkomen, die niet in het bovenstaande lijstje voorkomen:
- grote boordcomputer (in instrumentenpaneel en naast radio);
- elektrisch regelbare spiegels;
- 4 elektrische ramen;
- elektrisch regelbare voorstoelen incl hoofdsteunen met geheugen;
- verwarmbare voorzetels;
- centrale deurvergrendeling;
- ABS;
Opties die ik graag had gehad en op de E34 mogelijk waren, die dus zouden kunnen worden geretrofit:
- cruise control --> ondertussen geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
- deurvergrendeling met afstandsbediening;
- armsteunen --> geplaatst
- zelfdimmende binnenspiegel --> in bezit maar moet nog worden geplaatst
- katalysator leegmaken --> ondertussen gebeurt
- olietemperatuur en oliedruk meter.
- xenon verlichting retrofit
Things To Do
Zoals je kan zien op onderstaande linkse foto van de motorruimte ontbraken er een paar afdekkappen. rechterkoplampafdekking, ventilatorkap, klem aan de radiator
scheidingswand zitruimte/koffer, hier heeft een subwoofer gezeten, deze nu opnieuw de juiste indeling gegeven zodat ook het skiluik opnieuw kan worden gebruikt, ondertussen ook die bruine vlek er met vlekkenverwijderaar kunnen wegdoen
:
batterijklepje sleutel, dit kost dus een kleine 22 euro bij BMW zelf!!! ondertussen sleutel voorzien van een ledje én klepje voor een habbekrats:
Verder is de schakelpook met een M logo en met aanduiding voor 6 versnellingen terwijl de auto maar 5 versnellingen heeft, dit dus dringend vervangen. En zou ik eventueel de pinkers nog willen aanpassen van oranje naar wit/transparant zoals de facelift had.
[update] een schakelpook in leder met aanduiding voor 5 versnellingen aangekocht via ebay (de andere pook is ondertussen verkocht) en wat betreft de pinkers, deze ga ik oranje laten. Ook het sleutebatterijkapje heb ik in bezit.
De auto eens goed onder handen genomen. De lelijke sticker aan de linkerkant op de kofferklep verwijderd.
Foto's van de "maiden wash"
Wat detailfoto's:
Jurid blokken en Zimmerman schijven
Bilstein ophanging rondom en even tuning momentje met de remklauwen :banana:
Ondertussen ook klaargespeeld de gereedschapbox in kofferklep gevuld te krijgen
Alle stoelen, schakelpook"leder" en handrem"leder" reeds behandeld. Ook zijn de zwart lederen armsteunen geplaatst zodat het interieur de meer volledige uitrusting krijgt én op de koop toe nog wat meer comfort.
De auto ook gepolierd en kleine steenslag of krasjes terug bijgestipt.
Als ik hier mee bezig ben de auto goed kritisch kunnen bekijken en al vele kleinere zaken hersteld of terug op punt gezet maar die ik hier niet met een foto bij vermeld heb. Anders zou het wel een heel lange lijst worden.
Zoals bijvoorbeeld afdekkapjes voor vijsjes (in de deuren of in de koffer), gordelafdekkap in de achterbank ontbrak, deze heb ik nu gevonden en geplaatst. nu nog het linkerruitenwisserkapje, etc.
Onderstaand een filmpje voor de sound langs verschillende kanten.
https://youtu.be/wvms_7eGuL8
Veel lees, kijk én luisterplezier.
Het was al een lange tijd aan het kriebelen om een recente oldtimer met wat pit aan te schaffen. Maar deze zomer toch effectief beginnen zoeken naar een auto ouder dan 1991 met RWD, manuele bak, 6 of meer cilinders. Ten eerste bedankt aan de mensen van hierop BB die ik bestookt heb met PM's en/of emails

Het zoeken op de verscheidene auto sites gaf me al direct een richting naar een E36, E34. Verschillende Mercedessen en Jaguar's, Amerikanen en Japanse wagens. Omdat mijn voorkeur wel uitgaat naar Europese wagens, het onderhoud en stukken van exterieur, interieur en techniek bij deze ook nog zeer goed te vinden of nieuw te verkrijgen zijn (en dit aan schappelijke prijs) was de keuze eerder hiervoor.
Wat me opviel was dat de E36's 325i's bijna allemaal afgeragd waren of ringtools waren. Heel veel rommel dus. Uiteindelijk toch eens naar een E36 in Aachen gaan zien, deze was het echt niet. Omdat ik ook vaak E34's tegenkwam vond ik deze veel mooier dan de E36 berline dus ging mijn voorkeur eerder daarnaar. Ook waren deze minder afgeragd en leken ze net nog iets moderner en waardevast. Dus opzoek naar E34 535i's dan maar

Uiteindelijk 3 gevonden die echt de moeite waren. Ze waren alle 3 in de buurt van München. 2 van de 3 mensen antwoordde. Dus verlof genomen midden november en samen met een maat rond een uur of 2 naar München om is te gaan kijken naar deze 2 535i's. Zo waren we op een schappelijk uur (rond 9u) bij de eerste.
Deze was al direct niet echt de moeite, er ontbrak een stuk van de onderhoudsboek, er was olie zichtbaar, de bumper achteraan hing los. En onder de auto wat roest. Ook het stuur, pook e.d afgesleten. De auto had 68 000km maar als men mij had gezegd dat deze 268 000km had, had ik dat ook geloofd.
Dan ‘s middags naar BMW Welt, BMW Museum en BMW Niederlassung geweest, zeer de moeite

Auto was in goede staat. Al zijn er toch ook weer puntjes aan…
Klein beetje roest aan de voordeuren aan de binnenkant, voorste mistlichten werken niet. Maar wel perfecte onderhoudsboek, alle facturen, nieuwe aircopomp, nieuwe koppeling, bilstein sportvering. De lak was nog in goede staat.
Ook de auto goed kunnen proefrijden, op de brug kunnen zetten en geen roest te zien. Enkel zweten de diff’s en transmissie een beetje.
Dus dan even met men kameraad besproken in een lekker Italiaans restaurantje voor we rond een uur of 21 terug naar huis reden. De verkoper was joviaal en werkt bij BMW München. Klikte wel met de verkoper.
Zijn reden voor verkoop was, al weet je natuurlijk nooit of dat waar is, dat hij de auto niet wou verkopen en daarom dus nog die kosten van nieuwe koppeling e.d heeft gedaan maar nu een firmawagen kreeg en hierdoor geen ruimte meer had voor de 535i. Wat ik nu wel een raar excuus vond omdat je de bedrijfswagen daar op straat kon zetten ten slotte. Maar soit, het blijft steeds een gok natuurlijk. Dus de dag nadien whatsappje gestuurd dat ik de auto ging kopen, had dus geen voorschot gegeven. Het vertrouwen was er.



Het is hier dan wel 14 graden, eind november was het ginds aan het sneeuwen en een frisse 2 graden celsius! Ideaal voor een BMW op zomerbanden!

Dus alles wat geregeld en eind november vertrokken, deze keer met men vader, ‘s nachts weer naar München om dan rond een uur of 9 à 10 daar te zijn bij de verkoper. Alles geregeld qua exportplaten e.d., de wagen getankt, nieuwe olie (10w40) en oliefilter en dan naar huis gereden en dit ging echt prima. In het begin natuurlijk rustig aan maar uiteindelijk vaak aan 150/160 kunnen rijden, je voelt dat de auto nog in goede conditie is. Op vrijdag wilde ik dan naar de douane en keuring, maar nu bleek dat de douane enkel in de voormiddag geopend is dus met volmacht aan men pa was dit op 1 december geregeld. Daarna naar de keuring en natuurlijk...de auto was er niet door...

Bleek dat de hoogteregeling van de koplampen volledig verroest was en de handrem remmen waren ijzer op ijzer. Deze dus vervangen en opnieuw naar de keuring. Nu was de auto er wel door. Permanente groene kaart

Nu dit allemaal geregeld was, de auto samen met men vader bekeken, de mistlichten waren direct opgelost. Dit was 1 van de 2 zekeringen die stuk was, deze vervangen en tada then there was light ;D
De velgen ook vervangen, degene die op de wagen stonden zijn 17" aluvelgen maar met de originele 15" alu velgen rijdt de auto veel beter en geeft hij direct terug dat originele karakter. Ook de reserveband heeft die velg dus dat past mooi bij elkaar.
[update] ondertussen zijn de 17" velgen verkocht en heb ik de 15" banden op nieuwe Vredestein 205/65R15. Dit formaat van banden zou de auto veel fijner doen rijden dan de standaard 225/55/R15.
Vervolgens de wagen naar een bevriende garagist gebracht om de roest te behandelen. Dit was voornamelijk aan de 2 linkerdeuren, maar de rechterdeuren zijn ook maar ineens behandeld uiteraard.
een foto van het volledige verloop (de nieuwe deurrubbers zijn besteld via partacus.de)

Verder is de luchtfilter uitgeblazen, ATF servopomp olie vervangen.
Remolie, transmissieolie en diff olie waren niet toe aan vervanging.
Ook de verzekering is ondertussen in orde, het is momenteel nog enkel wachten op de O platen van D.I.V. want zoals je kan zien is het EFFECTIEF (puur toevallig) een kerstcadeau want de exportplaten zijn geldig t/m 25/12/15

[update] de oldtimernummerplaten hangen ondertussen op de auto en de exportplaten tegen de muur in de garage als souvenir

Specificaties:
M30B35 - 3428cc - 6 cilinder
155 KW - 211 PK @ 5700 opm
305 NM @ 4000 opm
Handgeschakelde 5-bak
Sterlingsilber Metallic kleurcode 244
nabouw zwart lederen sportstoelen uit E34 M5
productieplaats te Dingolfing, +-100km van München
productiedatum in februari en inschrijving op 27 september 1990
oldtimer geworden vanaf 1 oktober 2015
Opties via chassisnummer: (BMWarchive.de)
209Limited Slip Differential (25%)
401Sliding/vent Roof, Electric
423Floor Mats, Velour
428Warning Triangle
488Lumbar Support Driver/front Passenger
498Headrests In Rear, Mechanic. Adjustable
510Headlight Beam-throw Contr. F Low Beam
530Air Conditioning
570Stronger Electricity Supply
655Bmw Bavaria C Business (deze radio zit er helaas niet meer in, is vervangen door een modernere Pioneer met MP3)
686Diversity-function Aerial
801Germany Version
860Ltrl Turn Signal Light Frt
Verdere opties waar ik zo direct kan opkomen, die niet in het bovenstaande lijstje voorkomen:
- grote boordcomputer (in instrumentenpaneel en naast radio);
- elektrisch regelbare spiegels;
- 4 elektrische ramen;
- elektrisch regelbare voorstoelen incl hoofdsteunen met geheugen;
- verwarmbare voorzetels;
- centrale deurvergrendeling;
- ABS;
Opties die ik graag had gehad en op de E34 mogelijk waren, die dus zouden kunnen worden geretrofit:
- cruise control --> ondertussen geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
- deurvergrendeling met afstandsbediening;
- armsteunen --> geplaatst
- zelfdimmende binnenspiegel --> in bezit maar moet nog worden geplaatst
- katalysator leegmaken --> ondertussen gebeurt
- olietemperatuur en oliedruk meter.
- xenon verlichting retrofit
Things To Do
Zoals je kan zien op onderstaande linkse foto van de motorruimte ontbraken er een paar afdekkappen. rechterkoplampafdekking, ventilatorkap, klem aan de radiator

scheidingswand zitruimte/koffer, hier heeft een subwoofer gezeten, deze nu opnieuw de juiste indeling gegeven zodat ook het skiluik opnieuw kan worden gebruikt, ondertussen ook die bruine vlek er met vlekkenverwijderaar kunnen wegdoen


batterijklepje sleutel, dit kost dus een kleine 22 euro bij BMW zelf!!! ondertussen sleutel voorzien van een ledje én klepje voor een habbekrats:

Verder is de schakelpook met een M logo en met aanduiding voor 6 versnellingen terwijl de auto maar 5 versnellingen heeft, dit dus dringend vervangen. En zou ik eventueel de pinkers nog willen aanpassen van oranje naar wit/transparant zoals de facelift had.
[update] een schakelpook in leder met aanduiding voor 5 versnellingen aangekocht via ebay (de andere pook is ondertussen verkocht) en wat betreft de pinkers, deze ga ik oranje laten. Ook het sleutebatterijkapje heb ik in bezit.
De auto eens goed onder handen genomen. De lelijke sticker aan de linkerkant op de kofferklep verwijderd.
Foto's van de "maiden wash"





Wat detailfoto's:



Jurid blokken en Zimmerman schijven

Bilstein ophanging rondom en even tuning momentje met de remklauwen :banana:

Ondertussen ook klaargespeeld de gereedschapbox in kofferklep gevuld te krijgen

Alle stoelen, schakelpook"leder" en handrem"leder" reeds behandeld. Ook zijn de zwart lederen armsteunen geplaatst zodat het interieur de meer volledige uitrusting krijgt én op de koop toe nog wat meer comfort.

De auto ook gepolierd en kleine steenslag of krasjes terug bijgestipt.


Als ik hier mee bezig ben de auto goed kritisch kunnen bekijken en al vele kleinere zaken hersteld of terug op punt gezet maar die ik hier niet met een foto bij vermeld heb. Anders zou het wel een heel lange lijst worden.
Zoals bijvoorbeeld afdekkapjes voor vijsjes (in de deuren of in de koffer), gordelafdekkap in de achterbank ontbrak, deze heb ik nu gevonden en geplaatst. nu nog het linkerruitenwisserkapje, etc.
Onderstaand een filmpje voor de sound langs verschillende kanten.
https://youtu.be/wvms_7eGuL8
Veel lees, kijk én luisterplezier.
