1973 - E12 - M535i - nieuwe eigenaar mods - M5 blok

Gestart door b_ken, 5 februari 2009, 16:25:01

b_ken

Hierbij zal ik een project voorstellen waar ik me een dikke 10 jaar geleden mee bezig gehouden heb. Namelijk de restauratie en ombouw van een E12 520 automaat uit 1973. Na afloop had deze E12 200+ PK, een manuele 5-bak, schijfremmen voor en achter met ABS, een volledig nieuw interieur enz. Maar de buitenkant bleef braaf.

Misschien is een E12 bij het overwegend jonge publiek hier op BB niet zo bekend, dus ik zal beginnen met een beetje geschiedenis. Ik heb zeker niet de bedoeling volledig te zijn want dat is onbegonnen werk.
De E12 is de eerste 5-serie gebouwd tussen 1972 en 1981 Op enkele speciale gevallen waar ik nog op terug kom na was er een 518, 520(i), 525 en 528(i) met vermogens tussen 90 en 180 PK.
Een paar afbeeldingen van de eerste E12:

In 1976 kwam er een facelift waarbij de achterlichten groter weden. Hierdoor verhuisde de tankdop van naast de achterlichten naar de zijflank.
Ook de motorkap werd gewijzigd.

Het interieur zag er zo uit:

Wat minder goed geweten is, is dat er ook in die tijd al een motorsport afdeling bestond die de E12 onderhanden nam. Zo ontstond de E12  M535i (218PK). Hij werd niet M5 genoemd en ontbreekt daarom vaak indien men over M5 geschiedenis gaat lezen. Toch was het een zeer exclusieve auto omdat er slechts een 1400 exemplaren volledig met de hand van gebouwd werden.

Alpina kwam met de B7. Een E12 met 3.5L turbo motor van 330 PK en dat 30 jaar geleden !

In 1981 Werd de E12 opgevolgd door de E28. Op het eerste zicht is dit een totaal nieuwe auto, maar schijn bedriegt.

Eigenlijk kwam er alleen een nieuwe snuit en een nieuwe kont, maar tussen de A- en de C-stijl bleef de carrosserie behouden. Dat maakt dat deuren van een E28 in een E12 passen. Ook al de ruiten zijn identiek. Er kwam vanzelfsprekend wel de nodige evolutie in techniek, en een volledig nieuw interieur.

Wat niet zo goed geweten is, is dat er in Afrika ook E12's gebouwd werden voor de eigen markt en dat de overgang naar de E28 daar met een beetje vertraging gebeurde. Zo kwam het dat men daar op zeker moment carroserie's van de E12 begon te vullen met interieurs en technologie van de E28. Deze auto's zijn ook bekend als de E12/8 modellen.

Interesse gewekt voor de E12 ? je kan altijd eens op www.e12.de gaan kijken.

b_ken

Dan is het tijd voor mijn project.

In eerste instantie dacht ik gewoon aan een grondige restauratie van een E12. Nadien kwam het besef dat er dus best wel wat mogelijkheden waren om een E12 onderhuids flink te moderniseren, gebruik makend van onderdelen van een E28. Ik heb dan maar besloten om een volledige E28 te verstoppen in een carrosserie van een E12.

Welke E28 ? Tegen dat de E12 klaar zou zijn zou hij 25 jaar zijn en dus als oldtimer gekeurd en ingeschreven kunnen worden. Dat gaf natuurlijk een veel grotere vrijheid en was een 520i niet goed genoeg. Het zou minstens een 528i worden, maar beter nog een 535i of een M5. omdat ik zo goed als alles wilde ombouwen naar E28 was het onbegonnen werk om alle onderdelen apart te gaan zoeken. Ik had een volledige rijklare E28 als donor en een goede carrosserie van een E12 nodig voor dit project.

De eerste aankoop was deze 520 automaat uit 1973. Ook volledig rijklaar wat niet echt nodig was maar ja.

Rekening houdend met het bouwjaar reed deze auto best wel aangenaam. Niet snel natuurlijk maar heel comfortabel cruisen door de automaat ging wel. De LPG installatie en de trekhaak kreeg ik op de koop toe. Zonde om af te breken en alles behalve de lege carrosserie weg te gooien.

PsynceFiction

Erg knappe 5-serie, zo'n E12! Veel plezier met de restauratie, ik blijf dit met belangstelling volgen.

:thumbsup:

E36club.be

www.e36club.be
E36 ///M3 , play +++  --> ///M power!  -  E36 325I , play +++  -->Cruizer

b_ken

De 2de aankoop werd moeilijker. Mijn voorkeur ging naar een M5 maar je moet weten dat het 1996 was en een betaalbare E28 M5 vinden kan je vergelijken met nu een E39 M5 vinden. En Frits kende ik nog niet.

Uiteindelijk koop ik, van de eerste eigenaar, een M535i bouwjaar 1985. Een heel speciale kerel. Hij heeft de auto slechts 4 jaar gebruikt en dan als reserve in de kelder laten staan. De vervanger was een 850csi. Verder stond in die kelder nog een FORD GT40 waar hij historic races mee deed, en was er ook nog sprake van een oude ferrari, maar die stond er toen niet. De M535i had een kuipje in staan, dus had ook wel het circuit gezien. Van de motor beweerde hij dat  die van de standaard 218 PK naar 260 PK gebracht was door bewerkte culasse, andere nokkenas en chip. Ik heb hier zijn woord als enigste bewijs en ook wel het feit dat hij pakken sterker was dan mijn dagelijkse 525i van 192 PK, en ook sterker voelde dan nog een andere 535i waar ik mee gereden heb. Laat het ons houden bij +200 PK.

Lectra

Nog....nog...
Ik heb het een paar jaar geleden al gevolgd op CS maar ben toch benieuwd naar de rest van het verhaal...

b_ken

Op CS hebben idd ook enkele foto's gestaan. Ik zal het hier iets uitgebreider doen :-)

Intussen begint het duidelijk te worden hoe de E12 zal worden. Carrosserie volledig origineel E12, aan de buitenzijde niets van de ombouw te merken. Daaronder zal het Interieur, de motor, de versnellingsbak, de ophanging, de remmen enz... volledig E28 M535i worden.
Hoe noem je dan zo een E12 ? Men zou het zoals de afrikanen een E12/8 kunnen noemen, maar ik heb nog nooit gevonden dat zij dat ook met een 535 gedaan hebben. Misschien is het dan eerder een E12 M535i replica maar dan beter. Want in de originele zat geen motronic inspuiting, geen ABS, niet de modernere E28 ophanging. Tot het tegendeel bewezen is noem ik het een « one of a kind »

De volgende opties zijn tegenwoordig heel normaal, maar in een originele E12 zeer uitzonderlijk of zelfs onbestaand. Mijn E12 zal ze hebben:

* 3 spaak sportstuur en stuurbekrachtiging
* Centrale vergrendeling
* groen getinte ruiten en gelaagde voorruit
* Schijfremmen rondom, vooraan geventileerd en ABS
* M-tech onderstel met Bilstein dempers
* sper
* 5-versnellingsbak
* sportstoelen
* check control
* service interval timer
Waarschijnlijk nog wat prullen die ik vergeet....

b_ken

De volgende stap is het ontmantelen van de E12. Dit lijkt een enorm werk maar was achteraf nog één van dingen die echt heel goed vooruit gingen. Als je eens een volledige dag bezig bent om een auto uit elkaar te vijzen dan schiet er s'avonds niet veel meer van over.

VerDi

There's no such thing as overpowered...
Porsche 997 turbo Gemballa

b_ken

Nadat de E12 carrosserie leeg is beginnen de volgende 2 stappen.
-   Het aanpassen zodat de E28 onderdelen passen.
-   Het restaureren en wegwerken van enkele doorgeroeste plekken.

Vooral het eerste punt is enorm veel omslachtiger dan ik kon vermoeden en heeft bijna ervoor gezorgd dat het project afgeblazen werd.

*   de constructie waar de voorstoelen op staan moet volledig aangepast worden.
*   Achter het dashboard lijken het 2 totaal verschillende wagens te zijn. Een E28 dashboard gaat hier niet zo maar in passen.
*   Het schild tussen motor en passagiersruimte is anders, zodat de pedalenblok en de doorgang voor stuurstang enz.. niet past.
*   Er moeten op diverse plaatsen gaten gemaakt worden voor de nieuwe kabelboom die zal voorzien in centrale vergrendeling,     elektrische spiegels, ABS computer, motronic computer, enz. Allemaal dingen die in een E12 natuurlijk niet voorzien zijn.
*   Onder de motorkap moeten een tiental beugels bijkomen oa voor het remsysteem (zonder vacuumcylinder), servostuur, ABS pomp, luchtfilterbak enz.
*   De radiator moet een 5-tal CM naar voor en de opening in het voorfront moet veel groter om de grotere radiator lucht te geven.
*   Er moet een plaats gevonden worden voor de oliekoeler en de koeling van het servostuur.
*   De volledige voorwielophanging is anders. Het subframe past niet tegen het chassis, het chassis mist beugels voor draagarmen te bevestigen.

Om door te kunnen gaan moet er plaatwerk gevonden worden van een E28. Hiervoor zijn 2 opties : De M535i kapot slijpen of nog een derde auto kopen. Ik kies ervoor om de M535i niet te vernielen en koop een E28 525e bij als donor voor plaatwerk. Hier kan ik heel veel uithalen, maar ook niet alles omdat deze auto bijvoorbeeld geen ABS heeft. Wat nog ontbreekt zal zelfgemaakt moeten worden.

De 525e nadat hij al een paar dingen kwijt was.

De nieuwe balken waar de voorstoelen op komen:

Intussen werd ook wat oppervlakkige roest van de bodemplaat weg geschuurd en/of met roestomvormer behanded.

Vergelijk goed de volgende voor en na foto's. let op de plaats van de pedalen. Let op de constructie ter hoogte van het dash board.

Gelaste stukken zet ik ook zo vlug mogelijk in een roestwerende primer en dan in epoxy.

Black Cruizer

Prachtig zo'n project  :thumbsup: dit ga ik ook volgen
- 2002 E46 320d facelift Mtech 1 (150pk) SOLD
- 2009 Seat Leon Ecomotive 1.9TDI (158pk) CRASHED
- 2009 Audi A3 TDIe 1.9TDI (105pk) LEASING
- 2013 Seat Leon 2.0CRTDI FR (150pk) LEASING

b_ken

De aanpassingen aan het voorste chassis:

Er dienden 2 beugels aan het chassis gelast te worden voor bevestiging van de draagarmen. De plaats van deze beugels bepaalt de wielgeometrie dus behalve het lassen is hier ook wat meetwerk aan te pas gekomen. Verder moet het proper gelast worden want we willen niet dat dit soort dingen loskomen terwijl je aan het rijden bent.

Verder zit het subframe onder tegen het chassis gevezen. Alleen zit een E28 subframe op andere plaatsen vast. Hiervoor werden extra gaten door het chassis geboord, bussen in gelast zodat het subframe met bouten dwars door het chassis bevestigd kan worden.

b_ken

Hier nog enkele pic's van beugeltjes die nodig waren om allerlei prullen te kunnen bevestigen:

De roestduivel had natuurlijk deze E12 ook opgemerkt en zo was een vervanging van de rechter dorpel onvermijdelijk.

b_ken

De uitlaat zit bij een E12 vrijwel in het midden tussen reservewiel en benzinetank. Dan maakt hij een S-bocht om toch aan de rechterkant uit te komen.
Ook de E28 535i heeft de pot in het midden maar waarschijnlijk wegens de dubbele uitlaat is de S-bocht niet mogelijk, en komen de 2 pijpjes in het midden uit. De originele uitsparing moet dicht gewerkt worden.

Zo zijn er nog een pak details moeten veranderen waar niet altijd foto's van zijn. Ik denk aan remleidingen en benzineleidingen, die totaal anders zijn en ook weer deftig bevestigd moeten worden.
Een paar aanpassingen om de manuele versnellingsbak in de plaats van de automaat te krijgen.

Weken en maanden gingen voorbij tot uiteindelijk het spuitwerk kon beginnen.....

b_ken

Na het spuitwerk ziet het er plots een pak minder schandalig uit.
Alles (ook de bodem) werd in dezelfde lak met vernis gedaan als uiteindelijk ook de buitenkant gedaan zal worden. De bodem kreeg daarvoor eerst een laag overschilderbare anti-steenslag.
Voor de buitenkant zal hij na de montage naar de carrosserie gaan aangezien er zonder cabine stof zal invallen, en dat mag niet.

b_ken

Die had iets van 120.000. juist weet ik het niet meer want ik heb de teller op 0 gezet toen ik hem in de E12 ingebouwd heb.  ;-)
Nu staat er terug ongeveer 14.000 op.

chris_06

Prachtig project  :thumbsup:

Dit is er één om blijven te volgen

b_ken

Na het aanpassen en spuiten kon dan het terug monteren beginnen. Dat zie je beter vooruit gaan, en geeft ook voldoening te zien dat alles past. Natuurlijk was er toch nog wel werk aan omdat ook alles 'gerestaureerd werd alvorens terug te monteren.
Enjoy !

"Monteren in omgekeerde volgorde" was hier echt wel van toepassing. eerst benzineleidingen, remleidingen onder de auto, dan ophanging dan .......
Maar vooral goed nadenken dat er niet iets terug los moet om iets anders eerst te monteren.

Voorwielophanging:

Diff, en achterwielophanging:

Kabelboom, verwarmingsblok, nieuw isolatie voor hitteschild, remsysteem gemonteerd

Salva

Man man man precies een reportage hoe ze op de productielijn bij bmw zelf werden geproduceerd.

Massa respect voor dit werk :thumbsup: :clap: :thumbsup:
BMW G32 630D GT
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6
Alfa Romeo 155 2.5 V6 Busso

Dietger (PiTo)

Wauw prachtig project van een even prachtige wagen.

Dit volg ik  :wiggleyes:

b_ken

Versnellingsbak gereinigd en een nieuwe koppelingsschijf gestoken:

Boutn

Mooi project, zalige auto's die oude 5 series

Jussi

Dik zo'n e12.. In mijn straat staat al jaren een E12 528i te rotten op iemands oprit..Doodzonde!

Komt er ook een Aerodynamisch spoilerpakket op?

b_ken

neen, geen spoilers of andere opvallende kenmerken voor deze auto.   ;)

Dan was het tijd voor een belangrijke stap in zo een project:  Het  inleggen van de motor.
motor en versnellingsbak werd in zijn geheel gemonteerd, en "even" later kon deze proefdraaien, en werden een paar rondjes (niet op de openbare weg  :) ) gereden. Hiervoor was een omgebouwde jerrycan als benzinetank nodig. Meer daarover later.

Salva

Citaat van: Jussi op 11 februari 2009, 16:28:57
Dik zo'n e12.. In mijn straat staat al jaren een E12 528i te rotten op iemands oprit..Doodzonde!

Die verkoopt die e12 toevallig niet???

Mvg mooi projectje, elke keer ik op het board kom kijk ik eerst naar update's in dit topic  >:D
BMW G32 630D GT
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6

b_ken

Dan werden de deuren van de E28 klaar gemaakt.
Zoals ik in het begin schreef passen E28 deuren normaal wel. Op één detail na: Bij een E12 komt de B-stijl tussen de deuren naar buiten. Bij een E28 zit de B-stijl iets dieper en wordt door bredere lijsten aan de voorste deuren bedekt. Om de dueren te kunnen gebruiken moesten de voorste 2 een "ingreep" ondergaan.
Toch gebruikte ik deze deuren om een aantal redenen:
- ze waren 12 jaar jonger en zonder roest.
-heel het interieur werd E28 en door de andere bekleding van de deuren staan de klinken op een andere plaats, en is eigenlijk heel de binnenkant van de deur anders.
-door E28 deuren te gebruiken had ik meteen de centrale deurvergrendeling en de elektrische spiegels.

Hoe langs hoe meer begint het terug op een auto te lijken.

Jussi

Citaat van: salva op 11 februari 2009, 16:37:40
Citaat van: Jussi op 11 februari 2009, 16:28:57

Die verkoopt die e12 toevallig niet???

Mvg mooi projectje, elke keer ik op het board kom kijk ik eerst naar update's in dit topic  >:D

Geen idee..Zijn oude mensen.. Ik zou eigenlijk is een briefke in de bus moeten gaan steken.

schnitzer

Damn Whauuhw

Je moet het ma doen hé

Salva

Ja als je wilt of anders als je het adres geeft ga ik wel eens langs. sorry voor de offtopic. Wij regelen dit wel verder via PB

1000 x sorry b_ken netjes zoals altijd
BMW G32 630D GT
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6