2018 - F31 - 330d - Rauchtopaz

Gestart door dadoke, 4 april 2024, 14:50:41

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dadoke

Terug naar een diesel, wie had dat gedacht?!

Als ik mijn historie van daily wagens bekijk, dan is 2,5 a 3 jaar wel meermaals het moment geweest om te wisselen van wagen.
3 jaar terug begon de goesting om EV te rijden te groeien, en heb ik mezelf kunnen overtuigen om de stap te wagen.
Geen spijt ervan gehad trouwens, naast de nadelen zijn er uiteraard ook voordelen, net zoals met elke andere wagen.
Maar door andere inzichten op financieel vlak de laatste maanden, kon ik het minder verantwoorden om met een EV te blijven rijden, en na meermaals rekenen moest er terug een 'goedkopere' wagen in huis komen.

En wat was voor mij dan de beste daily van de afgelopen jaren, diegene die +6 jaar en 180k km dienst heeft gedaan ... de F31, die ook qua looks voor mij een voltreffer was en blijft!
Dan maar de korte en krachtige zoektocht begonnen; zoals steeds maak ik het mezelf moeilijk met een aantal opties.
Ditmaal moest er adaptive cruise control opzitten, waardoor de meerderheid al afvalt, doe daar nog sportzetels, en stuurverwarming en trekhaak bij, en je mag blij zijn 3 auto's in EU te vinden.
Een aantal zaken zijn te retrofitten, dus enkel ACC en sportzetels dan maar, en uiteindelijk kwam de idee van een mede-forummer om ook 330d in beschouwing te nemen, met deze wagen zelfs als suggestie.
Aanbod nog steeds beperkt, maar qua prijs niet gek veel verschil met sommige 320d.

Na nog een paar dagen autoscouten beslist om deze even te gaan bekijken, de 330d stond nl. op een 2u rijden.
Er was wel meegedeeld door de verkoper dat er schade vooraan was geweest, maar ik achtte het toch de moeite.
IRL weinig op aan te merken, uiteraard wat gebruikssporen; testrit was ok, dus de knoop gehakt.
Wagen bleek uiteindelijk wel meer gerepareerde schade te hebben dan initieel meegedeeld, maar hij was gewoon te mooi om te laten staan.

Het is terug thuiskomen in de F3x-reeks; ik was vooral vergeten dat de sportzetels toch een topper zijn; een stap beter dan wat ik in de XF en Tesla had.
Ook het feit dat de 3-reeks bekend staat om comfortabel rijden doch met een tikje sportiviteit; de Tesla was een prima daily, en een koppelmonster, maar voor het betere bochtenwerk liet die toch te wensen over; meermaals het gevoel gehad dat het niet veel meer moest zijn om onveilig te worden.
Een 3-reeks is tussen de daily's toch wel dé bochtenvreter; geeft veel meer vertrouwen en ik beleef zowaar plezier aan bocht op een vlotte en snelle manier te nemen.

Met de N57 is meteen één van de minpunten van de vorige F31 aangepakt, de 6-pitter laat zich wel af en toe horen, maar bij stationair draaien is die fluisterstil, zodat ik me al meermaals heb afgevraagd of de start/stop deze toch niet heeft uitgezet.

Ondertussen is het interieur van de Touring al deftig aangepakt qua reiniging, ook zit er al een verwarmd stuur op, en op de dag van afhaling heb ik meteen een style 400 setje gaan ophalen.


Opties:
1CA Selection Of Cop Relevant Vehicles
230 Eu Specific Additional Equipment
255 Sports Leather Steering Wheel
258 Runflat Tyres
2P5 18"all. Wheels Turbinenstyling 415
2PA Locking Wheel Bolts
2TB Sport Automatic Transmission
2VB Tyre Pressure Indicator
2VF Adaptiv M Suspension
2VL Variable Sports Steering
302 Alarm System
320 Model Designation, Deletion
322 Comfort Access System
3AC Trailer Tow Hitch
3AG Backup Camera
3AT Roof Rails Aluminium Satinated
402 Panorama Glass Roof
417 Roller Sunblind, Rear Side Windows
420 Sun Protection Glazing
423 Floor Mats, Velour
428 Warning Triangle
430 Interior And Exterior Mirror Packa
431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d
459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory
481 Sport Seats F Driver/front Passenger
488 Lumbar Support Driver/front Passenger
493 Storage Compartment Package
494 Seat Heating F Driver/front Passenger
4AE Armrest Front Retractable
4LV Int.t.f.bl.hi.gloss W.high T.fin. C
502 Headlight Washer System
508 Park Distance Control (pdc)
521 Rain Sensor
534 Automatic Air Conditioning
548 Speedometer With Kilometer Reading
552 Adaptive Led Headlight
563 Lights Package
5A1 Led-fog Lights
5AC Autom. High-beam Headlights Control
5AG Lane Change Warning
5AL Active Protection
5AS Driving Assistant
5DA Passenger Airbag Deactivate
5DC Folding Rear-seat Headrests
5DF Active Cruise Ctrl+stop&go Funct.
609 Navigation System Professional
610 Head Up Display
654 Dab Tuner
676 Hifi Loudspeaker System
698 Area-code 2
6AC Intelligent Emergency Call
6AE Teleservices
6AK Connecteddrive Services
6AM Real Time Traffic Information
6AN Concierge Services
6AP Remote Services
6CP Apple Carplay Preparation
6FV Online Entertainment
6NW Telephony With Wireless Charging
6WA Instrument Cluster W. Extended Cont
6WD Wifi Hotspot
775 Individual Roof-lining Anthracite
778 Door Sills W Bmw Individual Designation
7AC Sport Line
7LD Model Sport Line
7R7 Innovation Package
801 Germany Version
851 Language Version German
879 German / On-board Documentation
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months
8R9 Refrigerant
8TH Speed Limit Info
9AA Outer Skin Protection
9BM Businesspackage I.c.w. Navigations
9D8 Exclusive Package
X12 Smoked topaz metallic Paintwork "smoked topaz-metallic"


You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment.     

Petrolhead_Nick

Proficiat, Wat een top-daily! Een echte alleskunner in mijn ogen, mooie en unieke verschijning in die kleur  :thumbsup:

Tom

Nur Tote Motoren werden beatmet

Liquid Li0n

wel knappe spec en heerlijk, zo een dikke diesel! Je hebt de goede keuze gemaakt om terug naar normale auto's te gaan en niet langer die EV  :thumbsup:

Edwin-1234

Knappe wagen, en de 6-cilinder is echt fantastisch!
2014 - F15 - X5 xDrive35i

Avus_3.0

Proficiat met de aankoop van de "nieuwe" wagen, prachtige kleur en motorisatie...

Ik lees nergens hoeveel km's deze al gelopen heeft maar zo'n 3l die kunnen er wel wat hebben natuurlijk.
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

kietekiet

Ferme bak Dado :thumbsup:
Een dikke 6 in lijn diesel blijft toch iets speciaals he.
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 future (project) Toyota Yaris Gen2 (collectors item).

dadoke

Thanks!

Citaat van: Petrolhead_Nick op  4 april 2024, 15:24:18Een echte alleskunner in mijn ogen
Inderdaad, en vooral ook praktisch zo'n touring tov een sedan, waar je bij de laatste altijd moet puzzelen om iets omvangrijk mee te nemen.

Citaat van: Avus_3.0 op  5 april 2024, 11:30:37Ik lees nergens hoeveel km's deze al gelopen heeft maar zo'n 3l die kunnen er wel wat hebben natuurlijk.
Hij is net ingereden, 135k km

hmn_pwr

#8
Ferme wagen!
Terug meer freude am fahren  :)

Mooi kleur ook, lijkt op Havanabraun.
Kleurcode X12 "Smoked Topaz" op https://www.auto-motor-oel.de/ratgeber/bmw-farbcodes-finden-grosse-uebersicht/1735/#BMW-Farbcodes-komplette-Tabelle ?
Edit: gans onderaan je speclist zie ik idd X12 staan.

Vraagje:
Citaat van: dadoke op  4 april 2024, 14:50:41Met de N57 is meteen één van de minpunten van de vorige F31 aangepakt, de 6-pitter laat zich wel af en toe horen, maar bij stationair draaien is die fluisterstil, zodat ik me al meermaals heb afgevraagd of de start/stop deze toch niet heeft uitgezet.
Wat bedoel je? Want de N57 zat bijv. al in de E9x reeks vanaf de facelift dus vanaf 2010.

De N57 is idd zalig om mee te rijden met sound meer dan OK voor een diesel!

flash

Ongewone keuze de dag van vandaag, maar ik kan het enkel toejuichen :)
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

dadoke

Citaat van: hmn_pwr op 10 april 2024, 06:54:57Vraagje:Wat bedoel je? Want de N57 zat bijv. al in de E9x reeks vanaf de facelift dus vanaf 2010.

De N57 is idd zalig om mee te rijden met sound meer dan OK voor een diesel!
De vorige F31 was een 320d, dus N47, en die vond ik vooral bij stationair draaien toch onrustig, wat gewoon eigen is aan de motor.

Citaat van: flash op 10 april 2024, 08:17:14Ongewone keuze de dag van vandaag, maar ik kan het enkel toejuichen :)
Tesla is/was fun, maar bij een rit hier rond de kerktoren kom ik makkelijk 10 Tesla's tegen.
De F3x-reeks lijkt stilaan uit het straatbeeld te verdwijnen, ik kom vooral G2x tegen ...

dadoke

Net zoals Maasmaster een MMI-box geinstalleerd; zag op amazon een 2ehands staan, en na wat googlen blijken de meeste merken dezelfde chinees te gebruiken, dus heb ik voor 200 euro de gok gewaagd.
Installatie stelt niet veel voor, alleen moet half het dashboard wel uit mekaar, en als dan blijkt dat die mmi box niet op de headunit past zoals in de handleiding staat, dan moet het handschoenenkastje er ook uit. Veel vijsjes later, maar die box past netjes tussen headunit en handschoenenkastje.

You cannot view this attachment.

Switchen tussen idrive en android box is 1 seconde de menu knop indrukken, bediening gewoon via de idrive knop, alleen werkt de touchscreen niet icm deze box, wat mss wel handig was bij google maps ofzo.

Mooie add-on vind ik, toch zeker omdat ik quasi altijd Waze gebruik.

You cannot view this attachment.

FJRdude

Zalig dikke diesel! Veel plezier er mee  :thumbsup:
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

Zepke

Enorm knappe kleur! Blijft toch een tijdloze schoonheid een F31  :)
Setje michelin banden onder, heerlijk! Enkel wel uitkijken als ze eens 3-4 jaar gepasseerd zijn van de DOTCODE, Michelin heeft de nijging om uit te drogen, mijn vader zijn X2 met bouwjaar 2019 mei zien er best al uitgedroogd uit.

M&M

Speciaal kleurke! Ja het lijkt alsof ze al serieus wat uitgedund zijn de F3x'en. 330D is een subtiel kanon idd. Die rubberen zien er wel altijd minder mooi uit vind ik :P
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Whisper

Citaat van: dadoke op 14 april 2024, 16:55:01Net zoals Maasmaster een MMI-box geinstalleerd

Switchen tussen idrive en android box is 1 seconde de menu knop indrukken, bediening gewoon via de idrive knop, alleen werkt de touchscreen niet icm deze box, wat mss wel handig was bij google maps ofzo.

Mooie add-on vind ik, toch zeker omdat ik quasi altijd Waze gebruik.

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Ik moest wel een hele unit veranderen, gezien mijn old school CCC niet enkel met een MMI box kon geupgrade worden.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The wife's car: Fiat 500 08/2018
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

My level of sarcasm depends on your level of stupidity.

dadoke

Citaat van: Zepke op 15 april 2024, 13:55:20Enorm knappe kleur! Blijft toch een tijdloze schoonheid een F31  :)
Setje michelin banden onder, heerlijk! Enkel wel uitkijken als ze eens 3-4 jaar gepasseerd zijn van de DOTCODE, Michelin heeft de nijging om uit te drogen, mijn vader zijn X2 met bouwjaar 2019 mei zien er best al uitgedroogd uit.

Nog geen problemen gehad met de PS4's, maar meestal geraak ik op een daily niet aan 4 jaar ...

dadoke

Bijna 5k km bij op de teller gezet, nog altijd tevreden van mijn overstap.
Verbruik ligt best laag, gemiddelde ligt nu op 6.4, met voldoende autosnelweg zit ik soms op 5.5 l/100km.
Zo goed als hetzelfde verbruik als mijn 320d 10 jaar geleden (6,2 volgens mijn spritmonitor); de XF 30d daarentegen had toch zeker een liter meer nodig voor gelijkaardige rijstijl...

Eerste kilometers was wel wat wennen aan de variable sport steering, reageert toch net wat anders dan mijn andere karren.

En ik val in herhaling, hoe geweldig zijn de BMW sportzetels toch wel!  :D
De laatste maanden nog een paar keer met de Tesla gereden, en als je die dagelijkse gebruikt lijkt de zetel wel mee te vallen, maar als je van de BMW meteen overstapt in de Tesla, dan lijk je in de laatste ineens op een keukenstoel te zitten.
Maar verder wil ik geen afbreuk doen aan Tesla of EVs, je krijgt waar je voor betaalt natuurlijk, en een Tesla is veel bang for the buck, en mijn LR was een goeie daily, maar ook niet meer dan dat.

Klank is helaas wel een stap achteruit, Hifi is toch aan de zwakke kant, maar daar wordt aan gewerkt.
Match Up versterker/dsp erin, verbeterde subs onder de zetels, en dat zou een wereld van verschil moeten geven ... later meer!

Dus over het algemeen zeer tevreden, en ergens ook wel blij dat het een auto is die geleefd heeft, 100% werkend/perfect ga ik die nooit krijgen, maar op zich best wel leuk om dingen aan te pakken of te verbeteren.

Ben dus ook wel van plan om hem mechanisch wat onder handen te nemen.
Met de 320d had ik na 160k km de waterpomp die het begaf, lijkt me wel iets dat een average car-DIY-er kan doen, of hebben de ervaren sleutelaars toch een andere mening?
Andere zaken die ik best (preventief) aanpak?

Zepke

Citaat van: dadoke op  1 juli 2024, 12:29:28Bijna 5k km bij op de teller gezet, nog altijd tevreden van mijn overstap.
Verbruik ligt best laag, gemiddelde ligt nu op 6.4, met voldoende autosnelweg zit ik soms op 5.5 l/100km.
Zo goed als hetzelfde verbruik als mijn 320d 10 jaar geleden (6,2 volgens mijn spritmonitor); de XF 30d daarentegen had toch zeker een liter meer nodig voor gelijkaardige rijstijl...

Eerste kilometers was wel wat wennen aan de variable sport steering, reageert toch net wat anders dan mijn andere karren.

En ik val in herhaling, hoe geweldig zijn de BMW sportzetels toch wel!  :D
De laatste maanden nog een paar keer met de Tesla gereden, en als je die dagelijkse gebruikt lijkt de zetel wel mee te vallen, maar als je van de BMW meteen overstapt in de Tesla, dan lijk je in de laatste ineens op een keukenstoel te zitten.
Maar verder wil ik geen afbreuk doen aan Tesla of EVs, je krijgt waar je voor betaalt natuurlijk, en een Tesla is veel bang for the buck, en mijn LR was een goeie daily, maar ook niet meer dan dat.

Klank is helaas wel een stap achteruit, Hifi is toch aan de zwakke kant, maar daar wordt aan gewerkt.
Match Up versterker/dsp erin, verbeterde subs onder de zetels, en dat zou een wereld van verschil moeten geven ... later meer!

Dus over het algemeen zeer tevreden, en ergens ook wel blij dat het een auto is die geleefd heeft, 100% werkend/perfect ga ik die nooit krijgen, maar op zich best wel leuk om dingen aan te pakken of te verbeteren.

Ben dus ook wel van plan om hem mechanisch wat onder handen te nemen.
Met de 320d had ik na 160k km de waterpomp die het begaf, lijkt me wel iets dat een average car-DIY-er kan doen, of hebben de ervaren sleutelaars toch een andere mening?
Andere zaken die ik best (preventief) aanpak?
Daar is BMW toch geweldig in, zowel prestaties als het verbruik, voorbeeld bij mijn 125D kan ik gewoon rond de 4,2l/100km rijden in eco pro met verkeer mee 70-90 banen, af en toe is koppel benutten, stadsverkeer en tel daar max een liter bij, ik lach er nog altijd om  :)

Wel benieuwd naar die hifi upgrade, zal wel dag en nacht verschil zijn.
 
Ik zou sowieso met die kmstand de automaatbak spoelen, inlaatkleppen stralen want die koeken allemaal aan. Is wel een kostelijke grap samen, denk rond de €1000 bij een specialist, maar daar gaat die weer wat vlotter van worden en levensduur verlengen van de automaat.

Tom

Waterpomp vervangen moet wel lukken :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

erq

Ik draai mn hoofd nog steeds om voor een dikke F3x. En met een roadtrip voor de boeg zeker jaloers op all round pakket van deze kar   :-*
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

dadoke

Citaat van: Zepke op  2 juli 2024, 21:08:53Ik zou sowieso met die kmstand de automaatbak spoelen, inlaatkleppen stralen want die koeken allemaal aan. Is wel een kostelijke grap samen, denk rond de €1000 bij een specialist, maar daar gaat die weer wat vlotter van worden en levensduur verlengen van de automaat.
ZF-kit staat klaar voor de automaat, inlaatkleppen is een goeie tip, misschien nog wel zelf te doen, maar ik zet het wel onderaan het auto-to-do-lijstje.

Citaat van: Tom op  3 juli 2024, 08:52:22Waterpomp vervangen moet wel lukken :)
Pomp is besteld bij deze!

Citaat van: erq op  3 juli 2024, 09:09:06Ik draai mn hoofd nog steeds om voor een dikke F3x. En met een roadtrip voor de boeg zeker jaloers op all round pakket van deze kar   :-*
Ik let er nu ook meer op, de F3x die overblijven zijn wel degelijks de dikkere exemplaren.

dadoke

Ondertussen een paar uurtjes aan de auto bezig geweest; dat komt overeen met nieuwe schijven en blokken rondom, nogmaals een motoroliewissel (vorige was 5k km geleden), en de olie van de ZF vervangen.

Dat laatste stelde op zich weinig voor, 15-tal bouten eruit, andere pan (met filter) erop, en dan opvullen volgens de procedure, in totaal een dikke 4L olie erin (van de 7L dit in de kit zat).

Olie zag donkergrijs, dus na 140k km was het wel tijd.
Een paar ritten gedaan sinds de versnellingsbakoliewissel, maar kan niet echt een verschil opmerken.

Tom

Citaat van: dadoke op 30 juli 2024, 12:18:53Ondertussen een paar uurtjes aan de auto bezig geweest; dat komt overeen met nieuwe schijven en blokken rondom, nogmaals een motoroliewissel (vorige was 5k km geleden), en de olie van de ZF vervangen.

Dat laatste stelde op zich weinig voor, 15-tal bouten eruit, andere pan (met filter) erop, en dan opvullen volgens de procedure, in totaal een dikke 4L olie erin (van de 7L dit in de kit zat).

Olie zag donkergrijs, dus na 140k km was het wel tijd.
Een paar ritten gedaan sinds de versnellingsbakoliewissel, maar kan niet echt een verschil opmerken.

4 liter? heb je de procedure gevolgd? dat je de motor moet laten draaien tot de boite een bepaalde temperatuur heeft ( bij een 5hp18 is dat 42 graden) door de versnellingsstanden schakelen en dan warm afvullen, dan zou er toch meer moeten ingaan dacht ik  :thinking:
Nur Tote Motoren werden beatmet

dadoke

#24
Citaat van: Tom op 30 juli 2024, 12:52:174 liter? heb je de procedure gevolgd? dat je de motor moet laten draaien tot de boite een bepaalde temperatuur heeft ( bij een 5hp18 is dat 42 graden) door de versnellingsstanden schakelen en dan warm afvullen, dan zou er toch meer moeten ingaan dacht ik  :thinking:

Dat is de procedure inderdaad, en dacht ook dat het weinig was, maar toch een tweetal gevallen online tegengekomen waar het ook op een dikke 4L uitkwam ...

Salva

Citaat van: dadoke op 30 juli 2024, 13:06:07Dat is de procedure inderdaad, en dacht ook dat het weinig was, maar toch een tweetal gevallen online tegengekomen waar het ook op een dikke 4L uitkwam ...

Heb dit zelf ook aan de hand gehad. Er blijft natuurlijk overal een beetje olie hangen, en ik geloof een groot deel in de koppelomvormer. Ik heb dan 1000km later nogmaals de olie gewisselt en die was alweer een stuk helderder.
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6
Alfa Romeo 155 2.5 V6 Busso
Honda VFR1200X Crosstourer

hmn_pwr

Citaat van: dadoke op 30 juli 2024, 12:18:53Olie zag donkergrijs, dus na 140k km was het wel tijd.
Een paar ritten gedaan sinds de versnellingsbakoliewissel, maar kan niet echt een verschil opmerken.
Heb bij twee auto's (E92 325d en E86 Z4) rond de 100.000 km de olie laten vervangen. Beiden manuele versnellingsbak. Heb ook nooit een verschil gemerkt.

Vind dit een goed teken, nl. dat de oliewissel ruim op tijd gebeurd is. En het is niet omdat we als mens het verschil niet merken dat het weinig nut heeft. Er zal wel degelijk een (klein) verschil zijn. En vooral, het zal sws zorgen voor langere levensduur van de versnellingsbak, daarom doen we het ook/vooral. Maar dat weet je zelf ook al lang. (Beetje overbodig dat ik dit dan post? ...)

Liquid Li0n

Citaat van: dadoke op 14 april 2024, 16:55:01Net zoals Maasmaster een MMI-box geinstalleerd; zag op amazon een 2ehands staan, en na wat googlen blijken de meeste merken dezelfde chinees te gebruiken, dus heb ik voor 200 euro de gok gewaagd.
Installatie stelt niet veel voor, alleen moet half het dashboard wel uit mekaar, en als dan blijkt dat die mmi box niet op de headunit past zoals in de handleiding staat, dan moet het handschoenenkastje er ook uit. Veel vijsjes later, maar die box past netjes tussen headunit en handschoenenkastje.

You cannot view this attachment.

Switchen tussen idrive en android box is 1 seconde de menu knop indrukken, bediening gewoon via de idrive knop, alleen werkt de touchscreen niet icm deze box, wat mss wel handig was bij google maps ofzo.

Mooie add-on vind ik, toch zeker omdat ik quasi altijd Waze gebruik.

You cannot view this attachment.

Weet je dat dit ook zou gaan in mijn 2015 F21?

Want lijkt me wel leuk Android Auto te hebben voor Waze en Osmand. En ik heb nu ook geen touchscreen dus alles is sowieso al via de idrive te bedienen.

Heb je een link of meer info?

@Whisper wat bedoel je met de CCC?

dadoke

Citaat van: Liquid Li0n op 23 september 2024, 19:21:48Weet je dat dit ook zou gaan in mijn 2015 F21?

Want lijkt me wel leuk Android Auto te hebben voor Waze en Osmand. En ik heb nu ook geen touchscreen dus alles is sowieso al via de idrive te bedienen.

Heb je een link of meer info?

@Whisper wat bedoel je met de CCC?

Gewoon eens googlen op MMI box en dan vind je wel het juiste model, hier bvb
https://motivesupplies.nl/product/motivesupplies-mmi-for-bmw/?srsltid=AfmBOoq4b4eO9SVX_MQ7mI08REU8wI32xipqamMBvfWTW8IHYZgiaY-G

CCC is een type iDrive, bouwjaar 2015 is wrs een NBT, mijn 2018 is een NBT EVO
> https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_iDrive

Liquid Li0n

Hmm ok. Net de website bekeken en die 2 youtube filmpjes bezien en ziet er wel deftig uit.

Lijkt inderdaad plug&play. Waar ik wel niets over lees zijn software updates voor die module.

En je kan een camera bijkopen maar dan zal de installatie nog wel pakje moeilijker worden natuurlijk.

400 euro zonder plaatsing is wel genoeg maar nu ook niet overdreven. Een deftige dashcam kost ook al bijna zoveel.