Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

2020 - G21 - 330e touring X-drive - Oxidgrau

Gestart door Fred, 24 augustus 2022, 17:23:51

Fred

Ik moest op zoek naar een nieuwe daily, en na een 6 cilinder diesel, wil je niets anders meer. Je wordt natuurlijk enorm afgestraft en telkens zoveel afdragen om te mogen rijden met 3 liter loopt toch aardig op. Dan toch eens een serieuze vergelijking gemaakt in kosten en dat gaf direct de aanleiding om toch eens een Hybride te testen. Zelfs met de (veel) hogere aanschafkost voor een 2e hands hybride, kom je toch nog altijd goedkoper uit dan met een diesel. Zelfs een 320d wordt afgestraft.

De eerste terstrit was vrij kort en onze route hadden we praktisch puur elektrisch gereden. Een keer vol gas gegeven en dan kwam die 4l er abrupt bij op volle toeren met een schel geluid als gevolg. Behoorlijk teleurstellend klonk dat. Toch vond ik het een aangename rit.

Het smaakte naar meer en ik wou wel eens een uitgebreidere testrit. Ik had uitdrukkelijk gevraagd om de dag nadien de wagen niet op te laden, zodat we ook eens konden ervaren hoe de auto rijdt zonder bijstand. Tot mijn verrassing reed ik toch vrij veel elektrisch weg tot op beperkte snelheid. De overhang tussen benzine en elektrisch is bij rustig rijden amper voelbaar. Je merkt het zodanig weinig op dat ik moest checken op het scherm in welke modus ik aan het rijden was. Het overheersende gevoel was toch wel de algemene rust waarmee je rond kan cruisen. Freude am fahren is er zeker, maar echt speels wordt het niet.

Als je echt sportief wil rijden langs binnen dan is het wel vervelend dat ie telkens de switch maakt. Het is pas in sport+ dat je puur op benzine kan rijden. Ik heb me nadien laten vertellen dat ook dat in te stellen valt bij rijdersprofielen. Alles samen heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik me hiermee als daily best kan vermaken met deze auto.

Het valt me op dat ik automatisch rustiger/ relaxter rijd. Ik heb als non-believer toch mijn mening moeten herzien. Onbekend is onbemind zeker? Als je dan alles samen bekijkt dan moet je toch concluderen dat dit als zakelijke auto, een zeer goede keuze is. Ik was op zoek naar een jonge tweedehands, en dan zijn de premium selections vaak een interessante keuze. Het huidige aanbod 330e's heeft me ook helpen over de schreef trekken, want er stonden toch een aantal heel mooi samengestelde tourings tussen, waaronder deze:

C4A Metaalkleur BMW Individual Oxidgrau
MAHL Binnenbekleding leder Vernasca Schwarz met contrast stitching Blau - Schwarz

1PL 19" M lichtmetalen velgen, dubbelspaak 791 M met runflat banden (bicolor Jetblack)
248 Verwarmd stuur
2NH M Sport remmen
2PA Antidiefstal bouten
2TB Sportautomatische versnellingsbak Steptronic
2VB Weergave bandendruk
2VF Adaptieve M sportophanging
2VL Variable Sport Steering
302 Alarmsysteem met afstandsbediening
322 Comforttoegang
3MB Exterieur Line Aluminium gesatineerd
402 Panoramisch schuifdak
418 Kofferruimtepakket
420 Zonnewerend glas achteraan
430 Spiegelpakket
431 Automatisch dimmende binnenspiegel
459 Elektrische zetelverstelling met geheugenfunctie voor bestuurderszetel
488 Lendensteun voor zetels vooraan
493 Opbergpakket
4HA Verwarmde zetels vooraan en achteraan
4KA Edelhoutuitvoering Eiche Maser met sierlijst in Perlglanz Chrom
4M5 BMW Individual dashboard overtrokken met leder
4U0 Bedieningselementen met gegalvaniseerde afwerking
4U9 Akoestische waarschuwing voor voetgangers
4UR Sfeerverlichting
534 Elektronisch gestuurde airconditioning
5A1 LED-mistlampen
5AC High Beam Assist
5AL Active Protection
5AQ Active Guard Plus
5AU Driving Assistant Pack Professional
5AZ BMW Laserlight
5DA Desactivatie passagiersairbag
5DC Neerklapbare hoofdsteunen achteraan
5DN Parking Assistant Pack Plus
610 Head-Up Display
654 DAB-tuner
688 Harman Kardon Surround Sound System
6AE TeleServices
6AG eDrive Services
6AK ConnectedDrive Services
6NW Comforttelefonie met draadloos laden
6U3 BMW Live Cockpit Professional (GPS)
6U8 BMW Gesture Control
6WD WIFI Hotspot voorbereiding
710 M sportstuur
711 M Sportzetel vooraan
715 M Sport aërodynamicapakket
775 Hemelbekleding in Anthrazit
7LF Model M Sport
7R7 Innovation

De auto was af fabriek geleverd met aluminum raamomlijsting en dakdragers, dat hebben ze bij de garage gelukkig al vervangen door shadowline omlijsting en een 340i grille  8). Er komen nog zwarte uitlaatsierstukken op en een afneembare trekhaak. Zelf zou ik nog Eibach veren willen plaatsen en spacers.

Nu nog even wachten tot inschrijving en keuring in orde is, en dan kunnen we terug rijden. Erg benieuwd hoe mijn bevindingen zullen zijn op termijn

Grote Smurf

Mooie aankoop ,mooi kleur ook ,suc6 ermee  :thumbsup: en zeker geen straf om mee te rijden  ;D
Vroeger was alles beter ,zelfs mijn exen
E46///M3 sold
E39///M5 sold 🤦�♂️
Megane Rs sold
GolfVI Gti sold
GolfVII R sold

dannyro

E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Janske21

Zeker een verstandige maar ook een zeer mooie keuze  :thumbsup:.

De automaat in sport zetten helpt ook om de motor steeds te laten draaien.
Zo kan je bv de motor ook laten draaien als je uitstapt.
Versnellingsbak in sport, handrem optrekken, rem loslaten (voet) en uitstappen (als de deur open gaat springt hij automatisch naar P).
Motor zal blijven draaien tot je terug de rem in duwt of op de startknop drukt.

Gregory Vvk

Knap exemplaar.
Mooie optielijst ook.

Veilige km's ermee!
E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

GeoBem007

Avus_3.0

Weer een prachtige wagen die je gevonden hebt, ik ben ook helemaal fan van het oxidgrau op een G21.

2j geleden ook eens een testrit gedaan met de 330e en is idd zeker geen slechte auto om u dagelijks mee te verplaatsen. Ik ben uiteindelijk toch voor een andere wagen gegaan want de offerte kwam toen wat duur uit als je wat opties aanvinkt. Tegenwoordig zal er ook al wat meer keuze zijn bij de jonge 2e hands wagens...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Fred

Thanks, los van de omstandigheden, ben ik wel blij met mijn aankoop. Ik hoop inderdaad ook op veel en vooral veilige km's  :). Ondertussen zijn eibach pro-kit veren besteld, minder luchtweerstand, dus zal ook weer beter zijn voor het verbruik  :wiggleyes:

Fred

Citaat van: Janske21 op 24 augustus 2022, 18:26:22
Zeker een verstandige maar ook een zeer mooie keuze  :thumbsup:.

De automaat in sport zetten helpt ook om de motor steeds te laten draaien.
Zo kan je bv de motor ook laten draaien als je uitstapt.
Versnellingsbak in sport, handrem optrekken, rem loslaten (voet) en uitstappen (als de deur open gaat springt hij automatisch naar P).
Motor zal blijven draaien tot je terug de rem in duwt of op de startknop drukt.

Thanks voor de tip. Ga ik zeker uitproberen. Op youtube ook al filmpjes zien passeren van uitgeschakelde uitlaatkleppen. Valt softwarematige allemaal te coderen blijkbaar.
Eerst eens rijden en zien goe dat geluid bevalt.

Liquid Li0n

had ook wel tof geweest moest je een 330d hebben gehad, in Duitsland zie je nog vaak dikke diesels genoeg maar je wou misschien niet op de Duitse 2e hands markt zoeken?

Deze is wel een prachtige kleur. Zou die monogrammen er nog afhalen achteraan en zoals je zelf al aangaf, even kijken wat er nog te coderen valt met bimmercode of dergelijke.

weet je de motorcode? Want motorcode B48B20B kan je deftig tot 400pk chippen en de B48B20A niet.

En zeg nu zelf, een duw in rug bij een daily is altijd plezant voor even iets in te halen.

Grote Smurf

Citaat van: Liquid Li0n op 25 augustus 2022, 14:19:35
had ook wel tof geweest moest je een 330d hebben gehad, in Duitsland zie je nog vaak dikke diesels genoeg maar je wou misschien niet op de Duitse 2e hands markt zoeken?

Deze is wel een prachtige kleur. Zou die monogrammen er nog afhalen achteraan en zoals je zelf al aangaf, even kijken wat er nog te coderen valt met bimmercode of dergelijke.

weet je de motorcode? Want motorcode B48B20B kan je deftig tot 400pk chippen en de B48B20A niet.

En zeg nu zelf, een duw in rug bij een daily is altijd plezant voor even iets in te halen.
En dan kom je een topic tegen waarin de motor in de soep draait  :P
Vroeger was alles beter ,zelfs mijn exen
E46///M3 sold
E39///M5 sold 🤦�♂️
Megane Rs sold
GolfVI Gti sold
GolfVII R sold

Liquid Li0n

Citaat van: Grote Smurf op 25 augustus 2022, 14:36:59
En dan kom je een topic tegen waarin de motor in de soep draait  :P

ik heb al zovele gechipte wagens gehad, als je mooi deftig opwarmt en laat nadraaien gaat alles goed.

Fred

Bij een hybride heb je dat niet echt in de hand he. Als je die gebruikt "zoals het hoort" dan is die altijd netjes opgeladen en komt de benzinemotor pas tot leven op de snelweg. Ben in eerste instantie niet echt geneigd om er aan te prutsen, zeker niet zolang de garantie loopt.

Fred

Deze avond de wagen in ontvangst genomen. Zopas de auto willen opladen, batterij was leeg en nu opgeladen tot 43%. Ben gestopt omdat de radiator aangeschoten was en volle bak stond te draaien. Wel voorlopig nog met de standaard laadkabel aan een stopcontact. Is dat normaal dat die zo staat te blazen tijdens het laden?

Maxim87

Is normaal hoor, het opladen van de batterij wekt wel wat warmte op. 
Proficiat met deze mooie wagen, vind hem zeker geslaagd in deze kleur. :thumbsup:
2011 e87 116d
2014 f20 M135i
2017 f87 M2

Bakerman911

Ook al meermaals meegemaakt dat hij staat te blazen tijdens laadbeurt, is idd blijkbaar normaal :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Fred

Much needed improvement...

Nu nog spacers, hebben ze jammer genoeg nog niet gedaan. Ga ik combineren met winterwissel. Denk om 12mm achteraan te steken, vooraan raden ze mij af om iets te doen aangezien de kraag niet groot genoeg zal zijn  :-\

MDG

Knap!  :thumbsup:
Ook nog even getwijfeld over deze kleur.

Fred

Eibach Pro line veren, met goca attest dus  ;). Lager moet het echt niet zijn, je merkt nu al dat de veren zich zetten bij full lock. Het was even spannend om mijn garage (met steile helling) binnen te rijden, maar het lukt. Qua look vind ik het imho net goed, om perfect te zijn had ik hem achteraan wsl iets hoger gezet, maar ik ben zeker tevreden. Comfortverlies is minimaal, en het voelt een stuk strakker bij het sturen, helt zeker minder over. Ik had niet zo'n verschil verwacht eerlijk gezegd met enkel verlagingsveren

Avus_3.0

Prachtige wagen, staat echt perfect zo voor een daily.  :drool: :bow:
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Gregory Vvk

E87 PPE'ed
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing

Pjetrof

F33 428i

Tomassi

Ligt mooi zo! Ik heb de set van cobra suspension en hoogte lijkt me ongeveer hetzelfde als bij de uwe :thumbsup:
E36 M3 3.0
E36 325i

DavyS

Dat wordt mijn volgende aanpassing!

Prachtige auto en fenomenale kleur!   :thumbsup:

Fred

Ondertussen hebben we al wat meer kunnen rijden en kan ik hier mijn bevindingen tot nu toe neerpennen:

Pro's
- Het hybride rijden heeft me aangenaam verrast, ik maak er meer gebruik van dan ik gedacht had. Hij wordt dagelijks opgeladen. In principe kan ik met één laadbeurt op en af het werk rijden. Tot nu toe gebeurt dat nog met de meegeleverde kabel en een gewoon stopcontact. Ik twijfel nog of ik thuis en op het werk een laadstation laat plaatsen
- Algemene afwerking bevalt me wel, al is dat mede te danken aan de uitgebreide optielijst. Daar had ik een beetje 'schrik' van komend van een Audi. Op sommige vlakken is de Audi duidelijk beter afgewerkt, maar dat ligt in kleine hoekjes
- Op vlak van entertainment kan Audi dan wel weer een paar dingen leren aan BMW. Dat is echt stukken beter. Connecteren gaat automatisch, integratie van apple carplay is een stuk beter...
- Ondanks het hybride imago blijft het een 3 reeks die lekker stuurt  8)

Cons
- Hoewel apple carplay prettig werkt, heb ik ondervonden dat het toch ook zo zijn keuren heeft. Ik luister vaak naar podcasts onderweg en dan switch ik wel eens tussen radio en apple carplay. Ik stel hem wel altijd in op radio als ik hem ergens parkeer. Als ik dan de auto terug opstart gaat de radio aan, maar na een manoeuvre gaat hij automatisch over op apple carplay en moet ik iedere keer terug manueel in de menu's scrollen om terug radio te selecteren. Als ik de spotify app gebruik doet hij dat niet. Bizar. In gebruik vind ik de spotify app dan weer minder overzichtelijk.
- Klinkt bizar, maar ik heb de grootste moeite om mijn auto achter te laten in de garage. Van zodra ik mijn auto in mijn garage achterlaat, en ik durf nog eens de portier gaan openen start heel de multimedia op en krijg ik dat niet meer uitgeschakeld zonder fysiek de auto te sluiten
- Als de batterij leeg is wordt het wel snel vervelend dat hij zo vaak overschakelt op de motor, vooral als je in bebouwde kom rondrijdt. Mss moet ik meer die batterij functie gebruiken om altijd een minimum beschikbaar te houden.
- De x-drive beperkt toch redelijk mijn keuze in bandenopties. Ik was er niet van op de hoogte dat x drive zo'n gevoelig systeem was...

Fred

Spacers gemonteerd samen met winterbanden. 12 mm voor en 15 mm achter. Mooi flush en raakt nergens

Liquid Li0n

mooie kleur, en ook mooi discreet, je ziet niet dat het een hybride is. Zou enkel nog een reclame vrije houder plaatsen als ik u was.

Spacers (en de zwarte velgen) zijn wel mooi.

Avus_3.0

Knappe set up om de winter mee door te komen.  :thumbsup: