2012 - E82 - 135i Lemansblau - Sport Edition 6MT

Gestart door Petrolhead_Nick, 23 september 2019, 09:18:08

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petrolhead_Nick

Nieuw speelgoed! na 10 maanden eigenaar te zijn van een mooie F20 125i zocht ik iets dat me meer rijplezier gaf. Ik miste men handbak enorm en met de emissie (shit)stormen op komst, had ik bang dat de fun niet lang meer zou duren. Dus nog maar snel effe genieten van een lekkere zes-in-lijn nu het nog kan!

Long story short, het is allesbehalve een downgrade van de F20, op opties moet ik zeker niet inboeten, integendeel! Na er al een tijdje mee rond te rijden kan ik zeggen dat ik nog geen 1 seconde moet twijfelen tussen de F20 en de E82. Het rijplezier en karakter van de E82 zul je nooit met de F20 krijgen. De directe connectie tussen de weg en auto is subliem met dat hydraulische stuurhuis en speels karakter.

Enkele kennissen van me met een M135i/M140i zeggen mij hetzelfde, na een tijdje blijven ze op hun honger zitten... En wat is dan the next best thing? Velen dromen van een M2, inclusief ik. Enkel is dit toch nog wel een te hoog gegrepen droom.
Daarom... Een baby M2  >:D

Closest thing you can get tegen een M2?(Buiten een 1M natuurlijk...) Als je het mij vraagt wel! Het blijft natuurlijk geen echte  :///M: , maar toch zeker zo leuk! Heel veel bang for buck  :thumbsup:

Let's get into the details!

BMW 135i Sport Edition in het mooie Lemansblau metallic van 2012.
Met de N55B30A, directe opvolger van de N54 familie met 306pk & 400nm. Ook terug te vinden in alle andere x35i's tot 2015 (ongeveer). En dus ook EURO5j ipv EURO4, dat is weer een paar jaren extra uitgespaard van de LEZ.

Ben hem gaan halen in Duitsland (alweer) en het is een zeer correcte auto! Onderhoudshistoriek bij de officiële dealer en een zeer proper onderhouden auto in het algemeen, interieur lijkt nieuw,...

Het leuke aan de Sport Edition is dat dit een speciaal pakket was op het einde van de eerste generatie 1 reeks wat betreft voor de E82 enkele details:
- Donkere led achterlichten
- Zwarte hoogglans spiegelkappen
- Zwarte nieren
- BMW 'Edition' instaplijsten
- Alu pedalen
- Kleine achterspoiler
- Zwart hoogglans uitlaatsierstukken
- Zwarte hoogglans accenten in de voorbumper
- Leder Boston 2 Schwarz met blauwe contrastiksels
- Facelift Xenon/led koplampen
- M performance 313M Velgen

Voor de rest een kleine samenvatting van de optielijst:
- M Performance uitlaat 'Shadowline'
- M sport pakket
- M sport ophanging, stuur,...
- Navigatie business
- Comfort edition
- Lederen en elektrische zetels met memory
- Open dak
- Zetelverwarming
- 2 zone-regelbare airco
- Shadowline höchglanz raamomlijsting
- Zwarte dakhemel
- Cruise control
- Ski bag
- Harman Kardon Surround Sound
- Active Steering
- Active Brake regeneration
- Interieurlijsten in Glacier Silber
- ...

De leukste zal ik wel vermeld hebben :).

Toekomstplannen!

Eerlijk gezegd is hij echt al perfect zoals hij is, stock. Loud and naughty  >:D.

Maar toch...

- Chargepipe
- Wiechers veerpootbrug
- Rieger glossy black rear diffuser
- Donkere zijpinkers
- LSD, Suggesties?
- Een extra velgenset om te gebruiken in de winter of voor op circuit
- Polybushings
- Eibach of H&R anti roll bar kit
- KW V1/3 (wanneer de originele beginnen te verslijten)
- Een grondige polijstbeurt met coating
- M Performance interieurdelen,...

De lijst zal wel evolueren ...  ;)

Petrolhead_Nick

Echter heb ik nu nog wat technische vragen voor de kenners hier.
Vooraleer ik er mee naar huis heb gereden heb ik eerst alle vloeistoffen en belangrijke zaken nagekeken, er was een klein onderhoudje 4000KM geleden gebeurd en ik heb gezien op het label dat ze er MOTUL 5W30 hebben ingedaan.

Online had ik gelezen dat deze motoren best op 0W40 of 5W40 MOBIL of CASTROL olie rijden.

Met het naar huis rijden merkte ik op dat de olietemperatuur tussen de 114 en 119 graden stond. Na weer wat opzoekwerk te doen las ik dat de meesten tussen 107 en 119 graden zaten maar ik vond dit toch aan de hoge kant, is de 5W30 olie de oorzaak?

Ik heb al veel dingen opgezocht over de problemen met de N55 in de E8x en E9x reeks en vele dingen komen terug zoals de chargepipe en wat andere zaken.

Zijn hier leden met ervaring die mij zeker enkele dingen kunnen aanraden vroegtijdig te vervangen of upgraden?

I only want the best for her! ;)


Phantom Five

'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

RDR

Schone kist !

Ooit eens een 135i cabrio gehuurd in Zuid-Afrika, wat een bom. Nek deed zeer van spurtjes trekken aan de rode lichten. Veel plezier met deze.

Qua olie weet ik dat je beter de aanbelevingen volgt van BMW maar Motul is nu ook wel geen prutsmerk. Denk niet dat de temperatuur te maken heeft met de soort olie, misschien een warme dag of hoog in toeren getrokken?
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Petrolhead_Nick

Dankjewel! Inderdaad een zeer capabele auto aan een stoplicht  ;D 110 km/h in 2e versnelling  :o

En voor de olietemperatuur, dit was op een gewone dag, 20 graden en autostrade 130km/h constante snelheid, als ik een pull deed naar de 200 op de autobahn koelde de olie zelfs af ;)

BIG charlie

BMW AT 220i Msport 2023
Kawasaki Versys 650 Grand Tourer 2023

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Maxim87

Mooie wagen  :thumbsup:
mijn n55 zit ook al snel aan 114c olietemp, was ook even wennen in het begin.
2011 e87 116d
2014 f20 M135i
2017 f87 M2

Woodykipo

Proficiat met deze 135i :thumbsup:
Die olietemperatuur is zeker normaal.

Avus_3.0

Proficiat met de aankoop. Zoals je zelf zegt een M2 is niet voor iedereen maar je hebt hier wel een zeer leuk en knap alternatief in de plaats voor gekocht.
Lemans blauw is dan ook nog prachtige kleur, veel mooier dan de meeste hun grijze, zwarte of witte M2...  :drool:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

RDR

Citaat van: petrolhead_n op 23 september 2019, 10:30:00
Dankjewel! Inderdaad een zeer capabele auto aan een stoplicht  ;D 110 km/h in 2e versnelling  :o

En voor de olietemperatuur, dit was op een gewone dag, 20 graden en autostrade 130km/h constante snelheid, als ik een pull deed naar de 200 op de autobahn koelde de olie zelfs af ;)

Ziedaar de oplossing, niet onder de 200 gaan.
Als ze u stoppen, legt ge maar uit dan het voor de koeling is.
2005 Lotus Elise 111R - FOR SALE
2008 BMW M3 - SOLD
1978 BMW 316  -OVER MY DEAD BODY

Daily: 2014 BMW X5 35d stage 1 (His) / 2014 BMW X3 28i (Hers)

Petrolhead_Nick

#11
Citaat van: RDR op 23 september 2019, 13:05:14
Ziedaar de oplossing, niet onder de 200 gaan.
Als ze u stoppen, legt ge maar uit dan het voor de koeling is.

Hahaha das een goed excuus  :clap:

yakkoox

Veel plezier ermee gewenst!
Ivm de olietemperatuur, dit is volledig normaal.
Temperaturen van de n55 is al snel 120 graden

BMS verkoopt hier een bypass voor, zodat de oliekoeler sneller bijstuurt om temperatuur lager te houden.
Mosselman (NL) , verkoopt ook zoiets in de aard.

Chargepipe zou ik als eerste vervangen, nooit leuk om eindje van huis te staan me kapotte chargepipe

Tmass

Welkom bij de N55-familie! Eerste mod die ik gedaan heb was die halogeen dagrijlichten vervangen door Led-lampen, maakt de wagen direct 10 jaar jonger. En qua kosten zit je sowieso rond de 100k km met een waterpomp. Voor de rest wel een zeer betrouwbare motor, de issue's met de HPFP zouden ook moeten opgelost zijn vanaf 2012 dacht ik dus daar zit je ook wel goed. Maar al bij al is dit een wagen waar je zonder zorgen kan van genieten. Veel plezier!

Petrolhead_Nick

Citaat van: yakkoox op 23 september 2019, 22:18:35
Veel plezier ermee gewenst!
Ivm de olietemperatuur, dit is volledig normaal.
Temperaturen van de n55 is al snel 120 graden

BMS verkoopt hier een bypass voor, zodat de oliekoeler sneller bijstuurt om temperatuur lager te houden.
Mosselman (NL) , verkoopt ook zoiets in de aard.

Chargepipe zou ik als eerste vervangen, nooit leuk om eindje van huis te staan me kapotte chargepipe

Bedankt om dit te bevestigen :p
Ja die chargepipe baart me toch ook wel zorgen, ik heb ondertussen gezien dat ze al is afgebroken aan de plastieken mounting point maar de pijp zelf is nog intact, ze hangt enkel wat losser.

Citaat van: Tmass op 23 september 2019, 23:27:51
Welkom bij de N55-familie! Eerste mod die ik gedaan heb was die halogeen dagrijlichten vervangen door Led-lampen, maakt de wagen direct 10 jaar jonger. En qua kosten zit je sowieso rond de 100k km met een waterpomp. Voor de rest wel een zeer betrouwbare motor, de issue's met de HPFP zouden ook moeten opgelost zijn vanaf 2012 dacht ik dus daar zit je ook wel goed. Maar al bij al is dit een wagen waar je zonder zorgen kan van genieten. Veel plezier!


Thanks! Ik dacht ook eerst leds te steken maar hoe langer ik de halogeenlampen bekijk, hoe leuker ik ze vind :p Misschien komt het omdat ik de leds gewoon ben ondertussen.

Damn daar had ik al bang voor, ik had al veel vernomen over die waterpomp failures, en deze zit ondertussen op 90K km dus dan zal ik al maar beginnen sparen want goedkoop zijn ze niet  ???

Woodykipo

Ik vind de halogeen angel eyes ook best wel charme hebben :)

Vanber

Machtige auto! Proficiat!  :thumbsup:

Zijn die remmen standaard? Wist niet dat ze 6-pots leverden op een 135i..
2017 - F20 - M140i LCI2 Shadow edition SOLD / 2016 - F80 - M3 Manueel SOLD / 2010 - E92 - BMW 325i SOLD / 2016 - F31 - ALPINA B3 Biturbo Touring Allrad SOLD / 2005 - E87 - 130i SOLD
2021 - G05 - X5 45e / 2009 - ARIEL ATOM 3 SC

Petrolhead_Nick

Citaat van: Vanber op 24 september 2019, 11:32:58
Machtige auto! Proficiat!  :thumbsup:

Zijn die remmen standaard? Wist niet dat ze 6-pots leverden op een 135i..

Bedankt, het was letterlijk mijn droomwagen :p.

En yes! op de 135i's zitten deze standaard en nu ik kan vergelijken met de F20 M sport remmen moet ik toch wel zeggen dat die van de 135i toch harder bijten op het eerste zicht. Heb er nog niet mee op circuit gehangen met de 135i maar dat gevoel heb ik toch als ik van de ene in de andere stap :D

d.fine

'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Canonball

Ferm knappe 135i en rijplezier met bakken. Geniet ervan!!
Porsche Cayman 981 2.7 PDK (Indischrot, PSE, Bose audio, 20" Carrera S wheels, Indian Red dials & seat belts)

Petrolhead_Nick

Net iets heel leuks ontdekt  :clap:

Ik vond van mezelf dat hij toch wel heel ferm klinkt voor origineel te zijn... Vandaag er eens onder gaan liggen en ik spot iets heel leuks!

Dit stond niet geadverteerd toen ik hem kocht maar hij is dus ook nog uitgerust met de M Performance uitlaat 😍.

Veel beter kan het niet worden!

d.fine

'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Geert

Mooie aankoop, heel complete auto en goed uitgerust!
Wel goed dat je die dikke remmen standaard hebt en de uitlaat is een leuke extra :thumbsup:
1999 - BMW Z3 Coupe 2.8
2024 - BMW i5

Petrolhead_Nick

#23
Hallo iedereen, ik ben opzoek naar suggesties voor een deftige chargepipe voor de 135i, better be safe than sorry  ;). Heb de laatste weken Ebay al zitten afschuimen maar ik heb al gemengde dingen gehoord over die Ebay pipes.
Ik had gehoopt er rond 200€ wel eentje te vinden met de benodigdheden bij  :thinking: .

Alvast bedankt!

Hieronder nog een paar leuke fragmentjes...  ;D






Woodykipo

Mooi,doet me denken aan mijn vroegere 335i met performance uitlaat :thumbsup:

Petrolhead_Nick

Hallo iedereen,

Graag zou ik binnenkort willen beginnen aan de performance upgrades. Met als eerste de chargepipe en het LSD.

Ivm het LSD heb ik enkele vragen.
Past het diff van een E92 M3? Of kan ik een M-diff plug&playen? Een 1 M Coupé diff zal hem alvast niet worden door de enorm hoge kostprijs.

Over quaife heb ik ook al vanalles gevonden.

Iemand suggesties & tips? Heb nog nooit een diff open gehaald in men leven maar heb er niet bepaald schrik van.

Gebruik van de wagen is normaal voor daily & track gebruik. En af en toe is lekker scheef gaan op een BB drift day in de toekomst.

Het open diff op mijn huidige 125i irriteert me mateloos. Met al dat koppel (480nm) krijg ik niks op de grond gezet of een deftige bocht gepakt (one wheel peel ftw).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

yakkoox

Ik zou hardeman motorsport even contacteren voor een LSD.
Zij leveren de meeste merken en kunnen je ook het beste voort helpen naar gelang wat je wenst


https://hardemanmotorsport.nl

Petrolhead_Nick

Citaat van: yakkoox op  4 december 2019, 11:32:02
Ik zou hardeman motorsport even contacteren voor een LSD.
Zij leveren de meeste merken en kunnen je ook het beste voort helpen naar gelang wat je wenst


https://hardemanmotorsport.nl

Bedankt @yakkoox , Ik heb besloten om bij Hardeman eens langs te gaan wanneer er terug wat gespaard is, ondertussen naar Essen motorshow geweest en heb per ongeluk wat koopjes geslagen  ;).

Updates soon!

JD1981

Zeer knappe aankoop.
Ziet er proper uit.
Véél rijplezier ermee.

Petrolhead_Nick

Ondertussen zijn er nog wat updates  :clap: .

Eerst en vooral zit de chargepipe er op, ben zeer tevreden van de afwerkingskwaliteit van deze. Heeft me 200€ gekocht van het merk "Exhaust Performance".
Nu met het installeren wat normaal een super easy job zou geweest zijn, toch wel wat liggen sukkelen. De pijp is namelijk zo dik dat ze erg nipt komt met sommige carosseriedelen waardoor ze constant raakt met een leiding van men servostuur. Iemand ervaring met dit probleem of moet ik daar mee leren leven? De pijp beweegt namelijk wel dus de leiding zal ooit wel doorgeschuurd geraken... Heb ze al zo diep mogelijk in de rubber gestoken maar ze blijft raken...