1985 - E30 - 320i - Achatgrün - OEM + - The story continues...

Gestart door Petrolhead_Nick, 3 juni 2019, 17:07:47

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petrolhead_Nick

Hallo iedereen,

2 juni 2019 heb ik onverwachts een mooi exemplaar op de kop kunnen tikken, een 320i 2-deurs sedan met als eerste inschrijving 1986 (gebouwd 1985). Hij bevindt zich in volledig originele staat met in totaal 2 eigenaren in zijn verleden. Ik heb hem gekocht bij een verzamelaar waar de E30 de afgelopen 13 jaren verwarmd onder een doek heeft gestaan. De E30 bevind zich in absolute topstaat ondanks zijn hoge km-stand. Voor de rest is hij 95% roestvrij

Zoals ik zei is het voor de rest een enorm solide exemplaar waar heel goed voor gezorgd is door zijn vorige eigenaren. Bij mijn aankoop lag het Maria-beeldje en het olijftakje zelfs nog in de wagen ;).

Op de teller staan 185.000km maar de verzamelaar van wie ik hem kocht vertelde me dat de laatste eigenaar helaas te maken had gekregen met een gesprongen distributieriem.
De verzamelaar heeft er dan een andere "320i" motor ingelegd die hij nog had liggen, met 125.000km volgens hem.

Wat de motor betreft is nog een heel groot mysterie (M20B23?), wat je verder wel zal ontdekken in dit topic...

De auto heeft welgeteld 13 jaar niet meer gereden op de openbare weg, wat wel het één en ander met zich meebrengt...

De auto is behandeld tegen roestvorming met Dinitrol toen hij nieuw was. Dit was één van mijn aankoopmotieven en ook één van de redenen waarom deze nog zo solide is gezien zijn leeftijd!

De restauratie ervan zal grotendeels door mij worden uitgevoerd met hulp van mijn vader (een vader- en zoon project!).  :thumbsup:

Mijn doel met de E30 is om hem vooral in topstaat te houden, een mooie sunday driver die hopelijk nog enkele mooie jaren of decennia op de baan mag vertoeven.

De toekomstplannen!

- De beginnende roestplekjes aanpakken.

- "25i" stijl uitlaat steken

- Een mooi setje velgen

- KW Classic (V1) schroefset

- M-Tech 1 370mm stuur

- "Sport" Zetels aanschaffen en deze opnieuw overtrekken in een passende kleur. Beiden voorste zetels zien er nog goed uit maar zijn redelijk doorgezeten.  --> In progress...

- Wanneer de wagen herspoten wordt binnen enkele jaren zou ik graag een volledige M-Tech 1 bumperset willen plaatsen. --> Edit: van gedacht veranderd, er gaat niks boven originaliteit :).

- De motorruimte compleet restaureren

- Upgrade Motronic ontstekingssysteem --> Edit: Van gedacht veranderd, heb een reserve M20B25 Motronic blokje gekocht (future plans?) ...

- ITB's steken (indien betaalbaar en mogelijk) --> Edit: Hoewel dit een grote droom was, ga ik dit niet investeren in een M20B20, misschien een idee voor op een ander 2500cc blokje te doen ooit :)

- De huidige lak laten restaureren door een professionele detailer

- Nieuwe motorkapisolatie steken

- M3 25% sper (LSD) (of aftermarket) steken --> Edit: te duur voor wat er is momenteel, hij rijd goed genoeg nu :)

- Upgrade sway bars + polybushings -_> Edit: ook van gedacht veranderd, het is geen race car...

- Wiechers veerpootbrug

- Enkele blutsen en putjes laten uitdeuken

- OEM mistlichten retrofitten

- Een 16" 2- of 3-delige knappe velgenset aanschaffen ipv de huidige 17" --> Edit: Ben content met de 15" honinggraatjes, origineel is leuker!


 Zelf ben ik een voorstander van de OEM+ look met de nadruk op rijbeleving- en plezier. :)


In dit topic zal je vooral progress zien verschijnen van de gebeurde werken en hoogstwaarschijnlijk enkele vragen omdat dit mijn eerste BMW klassieker is!

mega_stihl

10W40. Merk is subjectief. Velen hier zweren bij Wintershall, maar zelf nog nooit gebruikt.
Aantal liter zal je wel online kunnen terugvinden veronderstel ik, op websites zoals die van Kroon, Champion, Castroll, Total, ...

Die E30 komt er op het eerste zicht nog goed voor. Heeft potentieel. Veel succes ermee!  :thumbsup:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Petrolhead_Nick

Citaat van: mega_stihl op  3 juni 2019, 18:22:15
10W40. Merk is subjectief. Velen hier zweren bij Wintershall, maar zelf nog nooit gebruikt.
Aantal liter zal je wel online kunnen terugvinden veronderstel ik, op websites zoals die van Kroon, Champion, Castroll, Total, ...

Die E30 komt er op het eerste zicht nog goed voor. Heeft potentieel. Veel succes ermee!  :thumbsup:

Bedankt! Ik heb inderdaad de hoeveelheid teruggevonden op de site van Castrol: 4,5l in totaal en 4,25l indien zonder oliefilter. Ik veronderstel dat elke variant goed is buiten vol-synthetische.

Moest iemand dit kunnen bevestigen dat zou top zijn  ;).

Michiel.

#3
Proficiat ! Deze is van hetzelfde bouwjaar als mijn e30.
Verwacht je vooral aan darmen/leidingen die je gaat moeten vervangen door de ouderdom.
Ik heb mijn e30 sinds vorig jaar en hier is toch al een serieuze lijst van onderdelen aan vervangen.
Ik bestel meestal zoveel mogelijk OEM via leebmann24 dan ben je zeker van de kwaliteit en pasvorm van de onderdelen.

Petrolhead_Nick

Citaat van: Michiel. op  3 juni 2019, 19:09:00
Proficiat ! Deze is van hetzelfde bouwjaar als mijn e30.
Verwacht je vooral aan darmen/leidingen die je gaat moeten vervangen door de ouderdom.
Ik heb mijn e30 sinds vorig jaar en hier is toch al een serieuze lijst van onderdelen aan vervangen.
Ik bestel meestal zoveel mogelijk OEM via leebmann24 dan ben je zeker van de kwaliteit en pasvorm van de onderdelen.

Bedankt! Leuk om te horen ;).

Leebmann24 kende ik nog niet! Heb nu voor 200€ klein gerief bij schmiedmann besteld  :)

Ik heb zonet al een hele waslijst besteld van dingen die ik ga vervangen:

- Riem servo
- Riem Alternator/waterpomp
- Carterventilatiedarm
- Flexibele remleidingen beide kanten voor+achter voor trommels + nog een extra flexibele ergens aan de achteras
- Oliefilter
- Brandstoffilter
- Pakking kleppendeksel + klepseal want ik ga het kleppendeksel restaureren :)
- De aardingsstrip aan de motorkap
- 6 bougies
- pakking olieaftapbout
- Special nut tool alternatorverstelling
- Lager dubbelmassavliegwiel
- Nog een vliegwiellager (was niet zeker welke)
- Naaldlager vliegwiel
- Nieuwe versnellingspook + hoes
- Short shifter (eens testen)
- Boutje koelvloeistofaflating (metalen ipv originele plastieken)

Voor de volgende bestelling een van de dagen nog:
- Motorolie 10w40
- Batterij
- Volledige koppelingsset met druklager
- Koelvloeistof

Dot 4 remolie en versnellingsbakvloeistof heb ik nog liggen

Voor de rest is de auto nog echt in prachtige staat, na al deze updates zou die toch al zeker vlotjes door de keuring moeten geraken ;).

Zijn er nog dingen die ik zeker en vast dien te vervangen na het lang stil staan?

Bekijk zeker eerst eens de begintopic, heb hem terug aangepast.


b_ken

Ziet er op het eerste zicht idd. nog een nette E30 uit. Ook mooi dat je hem meteen de nodige zorgen gaat geven.  :thumbsup:

Nu ... ik heb uw lijst bestelde onderdelen gezien en na het vervangen van deze onderdelen hoop je probleemloos door de keuring te geraken. Niets van deze onderdelen (uitgezonderd de remleidingen) zullen belang hebben bij de keuring. Je kan dus al net zo goed meteen naar de keuring gaan.

Als je hem 'keuring proof' wil hebben ... kijk de ophanging na, controleer verlichting, CO , remmen en handrem. Dat soort dingen.  :thumbsup:

Petrolhead_Nick

Citaat van: b_ken op  3 juni 2019, 21:33:31
Ziet er op het eerste zicht idd. nog een nette E30 uit. Ook mooi dat je hem meteen de nodige zorgen gaat geven.  :thumbsup:

Nu ... ik heb uw lijst bestelde onderdelen gezien en na het vervangen van deze onderdelen hoop je probleemloos door de keuring te geraken. Niets van deze onderdelen (uitgezonderd de remleidingen) zullen belang hebben bij de keuring. Je kan dus al net zo goed meteen naar de keuring gaan.

Als je hem 'keuring proof' wil hebben ... kijk de ophanging na, controleer verlichting, CO , remmen en handrem. Dat soort dingen.  :thumbsup:

Daar heb je wel gelijk in, aangezien de auto echt nog super inorde is hoop ik me niet teveel zorgen te maken maar ik neem het onzekere voor het zekere ;).

Die dingen worden zeker nog gecontroleerd tijdens de 'grote' werken komende week :).

Hoe word de CO gemeten bij deze type 1 E30's? dacht dat deze geen katalysator had en ik me daardoor niet teveel zorgen zou moeten maken maar ik kan verkeerd zijn!

Verder bedankt voor de tips  :thumbsup:

Petrolhead_Nick

#7
Had perongeluk een reactie geplaatst, ik zal dit maar ineens gebruiken om nog enkele foto's te posten  :)

MaestroMaes


bhpaddict

Proficiat met de aankoop. Het ziet er inderdaad een goed exemplaar uit. Dan heb je een goede basis om je creativiteit op los te laten.
Veel sleutelplezier. Deze volg ik.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

BIG charlie

Mooie aankoop  :thumbsup:
Zijn zalige wagens, heb ook ooit nog zo ene gehad.
Veel plezier ermee.
BMW AT 220i Msport 2023
YAMAHA XJR 1300

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

_lestat_

Knappe wagen en veel plezier toegewenst.
10w40 doet inderdaad de job.
Sommigen, waaronder ikzelf gebruiken in hun m20 inderdaad 10w50 wintershall racing fullsyntheet.

Petrolhead_Nick

Citaat van: _lestat_ op  4 juni 2019, 18:57:05
Knappe wagen en veel plezier toegewenst.
10w40 doet inderdaad de job.
Sommigen, waaronder ikzelf gebruiken in hun m20 inderdaad 10w50 wintershall racing fullsyntheet.

Toch bij 10W40 half-synth blijven of voor 10W50 wintershall fullsynth gaan? Ik veronderstel dat de wintershall beter is bij zware belasting of ben ik verkeerd?

Ik zou graag gedurende komende jaren dezelfde olie willen blijven gebruiken en liefst de best mogelijke kwaliteit, welke kan je me hier dan aanraden? :)

Alvast bedankt voor de toffe reacties  :thumbsup:

Petrolhead_Nick

Technische vraag!

TL;DR Heeft mijn E30 2 benzinepompen?

De E30 staat hier op de oprit sinds zondag en het is echt een pareltje! Enkel stond de auto welgeteld 13 jaar stil  :o.
De koppelingspedaal zit muurvast en ik krijg hem niet gestart maar ben al snel tot de conclusie gekomen dat de benzinepomp kapot is.
Ik heb dus weer een grote bestelling geplaatst met o.a. hulp- en hoofdcilinder koppeling, koppelingsset van SACHS, benzinepomp en nog wat dingen.

Na wat digging te doen en de auto te inspecteren kom ik precies op 2 benzinepompen uit op mijn type 1  :iono:

Naartschijnt zit er bij deze eentje in de tank en ook een onder de dorpel aan de bestuurderskant voor het achterwiel...

En ik heb maar 1 pomp besteld maar ik kon precies ook maar 1 type bestellen op het eerste zicht op verschillende webshops, foto in bijlage. Ik veronderstel dat dit de pomp is die onder de dorpel hoort?

Ik veronderstel dat de pomp in de tank ook wel dood zal zijn na 13 jaar droog te staan... Iemand enig idee waar ik nog zo'n in tank pomp vind voor mijn E30 zonder honderden euro's te hoeven neertellen?  :iono:.

Alvast bedankt!

P.S. als er iemand een brandstofschema vind of heeft dan zou dit ook al een gigantische hulp zijn  :thumbsup:.

onderdeelnummer bestelde pomp: OEN 1614 1 178 751 — BMW

Alsook foto van pomp onder dorpel in bijlage.

Petrolhead_Nick

Oké ik heb ondertussen mijn antwoord al gevonden ivm de brandstofpompen... Maar nog altijd niet te vinden die aanvoerpomp in de tank (zonder ik me blauw betaal aan een OEM unit).

op bmwfans.info heb ik al mijn nodige schema's teruggevonden! Moesten nog mensen dingen zoals dit zoeken.


nicke36

Zeer knappe aanwinst

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk


beemerbuddy

 :thumbsup: Hoi, zeer mooie aanwinst inderdaad, in een perfecte kleur passend bij de tijdsgeest  :bow:... BMW's uit die periode met de chrome bumpers en raamstijlen staan zeer goed met donkere kleuren... En meestal kon je in die tijd bij BMW ook al verschillende interieurkleuren kiezen die samengingen met de buitenkleur, en ik kan het groene interieur zeker smaken  ;)... Ik heb zelf een donkerblauwe '90 E30 316i met bijpassend blauw 'indigo' interieur...

Wat de brandstofpomp in de tank betreft, die heb ik vorig jaar ook moeten vervangen nadat die de geest gegeven had... Van 't ene moment op 't andere, nog met de auto weggeweest en na thuis stil te leggen, een kwartiertje later willen binnen zetten, maar dat moest dus met mankracht gebeuren  ::)

Ik heb nadat ik de OEM-prijs te horen kreeg (+500 euro  :censor:), een kennis gebeld die een firma vertegenwoordigt in auto- en industriebenodigdheden en die heeft me aan een BOSCH benzinepomp geholpen (BOSCH nr. 0580314070)... Was iets van 150 euro, geloof ik... Is zeker nog te krijgen, hoor...

Suc6 met de geplande werkzaamheden...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure (SOLD) - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' (SOLD) - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Petrolhead_Nick

#18
Citaat van: beemerbuddy op 12 juni 2019, 13:20:03
:thumbsup: Hoi, zeer mooie aanwinst inderdaad, in een perfecte kleur passend bij de tijdsgeest  :bow:... BMW's uit die periode met de chrome bumpers en raamstijlen staan zeer goed met donkere kleuren... En meestal kon je in die tijd bij BMW ook al verschillende interieurkleuren kiezen die samengingen met de buitenkleur, en ik kan het groene interieur zeker smaken  ;)... Ik heb zelf een donkerblauwe '90 E30 316i met bijpassend blauw 'indigo' interieur...

Wat de brandstofpomp in de tank betreft, die heb ik vorig jaar ook moeten vervangen nadat die de geest gegeven had... Van 't ene moment op 't andere, nog met de auto weggeweest en na thuis stil te leggen, een kwartiertje later willen binnen zetten, maar dat moest dus met mankracht gebeuren  ::)

Ik heb nadat ik de OEM-prijs te horen kreeg (+500 euro  :censor:), een kennis gebeld die een firma vertegenwoordigt in auto- en industriebenodigdheden en die heeft me aan een BOSCH benzinepomp geholpen (BOSCH nr. 0580314070)... Was iets van 150 euro, geloof ik... Is zeker nog te krijgen, hoor...

Suc6 met de geplande werkzaamheden...

Bedankt! En top! Blauw smaakt me iets meer dan groen maar ik vind het zeker niet mis, past bij zen tijd inderdaad ;).

Goed om te weten dat het toch nog altijd 150€ neertellen is 😅. De rekening loopt al serieus op ondertussen...

Bedankt om de art. nummer te vermelden, ik zal deze dan ook maar bestellen veronderstel ik... Als ik het contact op zet hoor ik geen van beiden benzinepompen draaien dus het zal een duo vervanging worden gok ik  :iono:.

EDIT: Is er verschil tussen de benzinepomp van een 316 en een 320? ik veronderstel van wel... Dan zal ik nog maar even wachten met die van jou te bestellen  :).

Vandaag al alvast de master cilinder van de koppelingspedaal vervangen alsook de toevoerleiding van het reservoir naar de cilinder want ik had nog wat leiding over van een ander project. Nu ik er toch aan bezig ben kan ik het maar ineens deftig doen! De koppelingspedaal zat muurvast dus heb beide cilinders maar besteld. De hulpcilinder ga ik vervangen wanneer mijn nieuwe koppelingsset binnen is want dan kan ik er gemakkelijk aan als de versnellingsbak eraf is :).

Een van de dagen ook alle remmen restaureren en een nieuw likje verf geven, updates coming!

beemerbuddy

Citaat van: petrolhead_n op 12 juni 2019, 17:36:35
Bedankt! En top! Blauw smaakt me iets meer dan groen maar ik vind het zeker niet mis, past bij zen tijd inderdaad ;).

Goed om te weten dat het toch nog altijd 150€ neertellen is 😅. De rekening loopt al serieus op ondertussen...

Bedankt om de art. nummer te vermelden, ik zal deze dan ook maar bestellen veronderstel ik... Als ik het contact op zet hoor ik geen van beiden benzinepompen draaien dus het zal een duo vervanging worden gok ik  :iono:.

EDIT: Is er verschil tussen de benzinepomp van een 316 en een 320? ik veronderstel van wel... Dan zal ik nog maar even wachten met die van jou te bestellen  :).

Vandaag al alvast de master cilinder van de koppelingspedaal vervangen alsook de toevoerleiding van het reservoir naar de cilinder want ik had nog wat leiding over van een ander project. Nu ik er toch aan bezig ben kan ik het maar ineens deftig doen! De koppelingspedaal zat muurvast dus heb beide cilinders maar besteld. De hulpcilinder ga ik vervangen wanneer mijn nieuwe koppelingsset binnen is want dan kan ik er gemakkelijk aan als de versnellingsbak eraf is :).

Een van de dagen ook alle remmen restaureren en een nieuw likje verf geven, updates coming!

Ik heb zelf ook nog eens gekeken op de ETK (www.bimmercat.com) en dan kan je kijken voor welke types van BMW bepaalde onderdelen kunnen dienen, en dan zag ik toch dat deze benzinepomp voor elke versie zou moeten gelden, want waarschijnlijk hebben ze allemaal dezelfde tank...

Grtz...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure (SOLD) - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' (SOLD) - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Michiel.

#20
--> https://www.autodoc.be/bosch/1156364
Hier staat ze nog iets goedkoper.
Als ik het origineel onderdeelnummer vergelijk met dat op leebmann24 te vinden is dan is deze pomp wel voor een e30 vanaf 1987 ?
Eerst en vooral heb je al gemeten of je spanning krijgt aan de pompen ?

Petrolhead_Nick

#21
Goed nieuws, alles is besteld! Ben op de OEM nummers uitgegaan via BMW fans.info, heb via mijn chassisnummer in te geven alles kunnen afleiden van de technische tekeningen op de website met alle OEM nummers, heb dan via deze nummers parts besteld die diezelfde OEM nummer vermeldde in hun beschrijving.

@Michiel. De spanning heb ik nog niet gemeten, ik ging er van uit na 13 jaar droog te staan dat deze wel zijn geest zal geven, heb al 2x een slechte ervaring gehad met benzinepompen die stukgaan als ze droog zijn, zelfs op een auto van 2016...  :jpshakehead:
De onderdelen zijn alvast besteld, vervangen kan nooit kwaad na bijna 34 jaar oud te zijn  :).

Op autodoc (wel de duitse site want daar hebben ze veel meer en goedkoper ineens ::)) een pomp van Magneti Marelli op de kop kunnen tikken voor 41€  :iono:.
Nu wachten op alle parts en dan zal het wel 2 daagjes vijswerk worden ;).

Mijn E30 is geproduceerd in Juli 1985 dus moest een iets andere hebben, naartschijnt is er verschil tussen met of zonder katalysator qua pomp. Normaal gezien kan daar nu ook niet zoveel verschil in zijn denk ik, het is tenslotte maar een aanvoerpomp  ;).

Ik wacht alvast af op de pakjesdienst  :clap:


D.Martijn

Citaat van: mega_stihl op  3 juni 2019, 18:22:15
10W40. Merk is subjectief. Velen hier zweren bij Wintershall, maar zelf nog nooit gebruikt.
Aantal liter zal je wel online kunnen terugvinden veronderstel ik, op websites zoals die van Kroon, Champion, Castroll, Total, ...

Die E30 komt er op het eerste zicht nog goed voor. Heeft potentieel. Veel succes ermee!  :thumbsup:

Tijdens het vervangen van mn cilinderkop en de tuimelaars wat opzoekings werk gedaan. Je moet een olie gebruiken met een hoog ZDDP(zink) gehalte bij dit type motoren.
Na wat mailtjes te sturen uitgekomen bij Mobil One, via de Belgische invoerder van Mobil One te weten gekomen dat de Half-synth  Mobil Super 2000x 1 10W40 een zink gehalte heeft ongeveer 1900ppm :)


Citaat van: petrolhead_n op  3 juni 2019, 21:23:20
Bedankt! Leuk om te horen ;).

Leebmann24 kende ik nog niet! Heb nu voor 200€ klein gerief bij schmiedmann besteld  :)

Ik heb zonet al een hele waslijst besteld van dingen die ik ga vervangen:

- Riem servo
- Riem Alternator/waterpomp
- Carterventilatiedarm
- Flexibele remleidingen beide kanten voor+achter voor trommels + nog een extra flexibele ergens aan de achteras
- Oliefilter
- Brandstoffilter
- Pakking kleppendeksel + klepseal want ik ga het kleppendeksel restaureren :)
- De aardingsstrip aan de motorkap
- 6 bougies
- pakking olieaftapbout
- Special nut tool alternatorverstelling
- Lager dubbelmassavliegwiel
- Nog een vliegwiellager (was niet zeker welke)
- Naaldlager vliegwiel
- Nieuwe versnellingspook + hoes
- Short shifter (eens testen)
- Boutje koelvloeistofaflating (metalen ipv originele plastieken)

Voor de volgende bestelling een van de dagen nog:
- Motorolie 10w40
- Batterij
- Volledige koppelingsset met druklager
- Koelvloeistof

Dot 4 remolie en versnellingsbakvloeistof heb ik nog liggen

Voor de rest is de auto nog echt in prachtige staat, na al deze updates zou die toch al zeker vlotjes door de keuring moeten geraken ;).

Zijn er nog dingen die ik zeker en vast dien te vervangen na het lang stil staan?

Bekijk zeker eerst eens de begintopic, heb hem terug aangepast.

Mooie update tot nu toe! Je vliegt er zo te zien ook meteen in!
Ik zou nog de flexibele brandstofleidingen toevoegen aan jouw lijstje, eventueel eens de rotor en het distributor kapje nakijken/vervangen.
Tijdje geleden had mn nonkel met een 316i Baur een lek en bleek uiteindelijk van een verstorven brandstofleiding voor te komen.
Gelukkig tijdig gezien!

Zelf bestel ik ook zo goed als al mijn onderdelen via Autodoc (de gekende merken, Bosch, Mann, Sachs...) en de OEM BMW onderdelen via Leebmann of wanneer het wat sneller moet gaan gewoon bij de BMW dealer id buurt.
BMW E30 325iX Touring '90
BMW 2002 Touring '74

Petrolhead_Nick

Bedankt @D.Martijn! Bedankt voor de supertips want ik kan ze goed gebruiken ;).

Top! Nu weet ik welke olie ik in huis ga halen ;)

En ja, het moet vooruit gaan zodat ik er kan van genieten tegen de zomer echt van start gaat :).

Ondertussen heb ik nog wat klein gerief vervangen en nog wat besteld, ik heb de nippel afgebroken van mijn remvloeistofreservoir, de plastic was helemaal broos geworden, wat een dure fout was me dit seg  :wtf: 160€ voor een stom bakje.

Voor de rest de hoofdcilinder al vervangen aan de koppelingspedaal en de externe hogedruk brandstofpomp heb ik ook al vervangen samen met de rubberen leidingen er aan vast maar nu heb ik gezien dat de pulsatiedemper echt wel hard geroest is en ik denk dat het best is dat ik deze ook maar ineens vervang... Maar weinig aanbod te vinden op online sites, Autodoc vraag 155€ voor zo'n stom onderdeeltje  :thumbdwn:.

Maar als ik er toch aan bezig ben wil ik het ineens deftig doen maar dan loopt de rekening al heel snel hoog op  ???.

Volgende week worden eindelijk de rest van mijn bestellingen geleverd en dan kan het echte grote werk beginnen ;). Het zou nog kunnen dat ik de benzinetank ook nog ga vervangen als deze er vanbinnen niet goed meer uit ziet... Ik heb er bang voor als er 13 jaar benzine stil in heeft gestaan...

Nooit verwacht dat er zoveel bij kwam kijken bij deze 'topvondst' 13 jaar stil staan is voor niks goed maar ja, door het nu ineens deftig te doen ben ik weer gerust voor vele jaren ;).

D.Martijn

Citaat van: petrolhead_n op 16 juni 2019, 12:05:04
Bedankt @D.Martijn! Bedankt voor de supertips want ik kan ze goed gebruiken ;).

Top! Nu weet ik welke olie ik in huis ga halen ;)

En ja, het moet vooruit gaan zodat ik er kan van genieten tegen de zomer echt van start gaat :).

Ondertussen heb ik nog wat klein gerief vervangen en nog wat besteld, ik heb de nippel afgebroken van mijn remvloeistofreservoir, de plastic was helemaal broos geworden, wat een dure fout was me dit seg  :wtf: 160€ voor een stom bakje.

Voor de rest de hoofdcilinder al vervangen aan de koppelingspedaal en de externe hogedruk brandstofpomp heb ik ook al vervangen samen met de rubberen leidingen er aan vast maar nu heb ik gezien dat de pulsatiedemper echt wel hard geroest is en ik denk dat het best is dat ik deze ook maar ineens vervang... Maar weinig aanbod te vinden op online sites, Autodoc vraag 155€ voor zo'n stom onderdeeltje  :thumbdwn:.

Maar als ik er toch aan bezig ben wil ik het ineens deftig doen maar dan loopt de rekening al heel snel hoog op  ???.

Volgende week worden eindelijk de rest van mijn bestellingen geleverd en dan kan het echte grote werk beginnen ;). Het zou nog kunnen dat ik de benzinetank ook nog ga vervangen als deze er vanbinnen niet goed meer uit ziet... Ik heb er bang voor als er 13 jaar benzine stil in heeft gestaan...

Nooit verwacht dat er zoveel bij kwam kijken bij deze 'topvondst' 13 jaar stil staan is voor niks goed maar ja, door het nu ineens deftig te doen ben ik weer gerust voor vele jaren ;).

Was even wat zoek en mail werk maar ben er toch uitgeraakt voor het zinkgehalte te weten te komen..

Ja sommige onderdelen zijn echt belachelijk duur, andere dan weer goedkoop.  :thinking:

Net nog eens over je lijstje gegaan, ik mag hopen dat je de distributie riem en bijhorende onderdelen toch ook vervangt? :)
BMW E30 325iX Touring '90
BMW 2002 Touring '74

Petrolhead_Nick

Updates en goed nieuws!

Vandaag de benzinetank helemaal afgelaten en een beetje doorgespoeld, mijn nieuw remreservoir gaan halen en dan nog wat parts besteld bij de dealer die raar genoeg stukken goedkoper waren dan het online aanbod zoals o.a. mijn pulsatiedemper was voor meer als de helft goedkoper, motorkapisolatie ook maar ineens besteld en nog een handvat voor de ruit te bedienen aan de bestuurderkant, het mijne was gebarsten.

Maaaaar *trommelgeroffel* vandaag voor de eerste keer gestart! Ongelooflijk wat een beetje nieuwe benzine kan doen (samen met de nieuwe brandstofpomp).

Youtube filmpje vind je hieronder ergens ;) klinkt enorm zoet! Enkel is de idle nog wat hoog omdat ik ergens valse lucht trek aan de inlaat maar dat word aangepakt een van de dagen!

Voor de rest ben ik er op uit gekomen dat ik toch maar 1 benzinepomp heb, die onder de achterbank dient enkel om het brandstofniveau te meten en rechtstreekse aanvoer naar de hogedrukpomp zelf onder de auto. Had dit beter eerst gechecket maarja het moest allemaal vooruitgaan en nu weet ik ook dat er verschil zit tussen EU en US Type 1 modellen op dat vlak. US modellen hebben wel een secundaire pomp.

Vandaag de remklauwen ook al eens gedemonteerd en ik vrees ervoor dat ik mijn zuigers ga moeten vervangen, ze zien er niet zo goed meer uit langs binnen, morgen haal ik de cilinder er helemaal uit om te zien dat de cilinder niet aangetast is, maar misschien toch beter dat ik die wel vervang als ik toch heel de klauw ga reviseren...

Petrolhead_Nick

Citaat van: D.Martijn op 17 juni 2019, 18:15:07
Was even wat zoek en mail werk maar ben er toch uitgeraakt voor het zinkgehalte te weten te komen..

Ja sommige onderdelen zijn echt belachelijk duur, andere dan weer goedkoop.  :thinking:

Net nog eens over je lijstje gegaan, ik mag hopen dat je de distributie riem en bijhorende onderdelen toch ook vervangt? :)


Je moet geen bang hebben, ik zal de ge-update lijst hieronder nog eens vermelden  ;D

Ik heb ook nog 2 vraagjes :)

1: Voor wat zou deze stekker nog dienen (foto 1).

2: Waarom heb ik zo'n plaatje op men kleppendeksel en voor wat dienen de gaten?

Nu, de motor is wel vervangen en dan vraag ik me af of er geen in steekt van een nieuwer type?...

Moest dit het geval zijn, kan dit kwaad? Heeft de motor nog iets nodig (ik vraag me af waarvoor die stekker nog dient)?...

Iemand met hetzelfde kleppendeksel mag mij altijd informeren ;).

De grote bestellijst mooi bijgehouden in een excel file:  :toofunny:


Batterij
Oliefilter
Brandstoffilter
Kleppendekselpakking
Flexibele remleidingen voor
Flexibele remleidingen achter
Flexibele remleiding achteras
V-riem servo
V-riem waterpomp/alternator
Rubberleiding carterventilatie
Tool voor alternatorverstelling
Aardingsstrip motorkap
Pakking carterbout
Kogellager vliegwiel
Kogellager vliegwiel
Naaldlager vliegwiel
Bougies 6x
Blind plug
Castrol oil label
Versnellingspook
Versnellingspookhoes
Radiator ontluchtingsvijs
Short shifter
Brandstofpomp
Koppeling hulpcilinder
Koppeling hoofdcilinder
Distributieriemset + spanrol
Waterpomp + pakking
Thermostaat
Inlaatspruitstuk pakkingen
Koppelingsset
Benzineleiding
Klemmenset darmen
Testlampje
Koelvloeistof 20L
Remklauwverf zilver
Aanvoerpomp brandstof in tank
Remleiding achter buitenste 2x
Remleiding achter binnenste 2x
Remklauwgeleider reparatieset 2x
Remklauwzuiger reparatieset 2x
Stofhoes cardanas binnenste tegen diff 2x
Stofhoes cardanas buitenste 2x
Spoorstangeind vooras 2x
Remvloeistof reservoir
Pulsatiedemper brandstoftoevoer
Motorkapisolatie
Hendel raambediening



Wetende dat dit enkel service-onderdelen zijn, binnenkort zal hij pas visueel ge-update worden ;). Technisch perfect inorde zijn is prioriteit 1 voorlopig!


Michiel.

Ik heb geen idee waarvoor al die dingen zijn.
Wel straf jou motor ziet er van opbouw toch anders uit dan de mijne. Terwijl ze alle 2 van hetzelfde bouwjaar zijn.

Petrolhead_Nick

Citaat van: Michiel. op 18 juni 2019, 09:10:28
Ik heb geen idee waarvoor al die dingen zijn.
Wel straf jou motor ziet er van opbouw toch anders uit dan de mijne. Terwijl ze alle 2 van hetzelfde bouwjaar zijn.

Hier had ik al bang voor... Hopelijk zijn al mijn bestelde onderdelen dan nog juist als de motor ouder/nieuwer is...