2010 - E90 - 335i - 6MT - Turbo upgrade!

Gestart door NalydStrea, 19 juli 2018, 19:06:47

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NalydStrea

Hallo iedereen

Mijn naam is Dylan en ik heb een BMW 335i gekocht.

Het betreft een Sapphire Black Metallic E90 van 2010 met manuele versnellingsbak.

Ik was al lang aan het kijken naar dit model en vanaf deze te koop kwam heb ik mijn kans gegrepen.

De wagen rijdt fantastisch!

Natuurlijk, foto's zeggen meer dan woorden.
















1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Robin-H

Proficiat! Mooie aankoop!

Ik heb al direct een suggestie voor een eerste modificatie: led angel eyes  ;).
BMW F20 114I

Animal

Prachtbak !!

Zeker met manuele bak!


Upgrades die je eens zou moeten bekijken :
- Downpipes
- JB4 burger tuning Ecu
- Mhd tuning

(deze 3 upgrades zorgen er echt voor dat je motor helemaal tot leven komt)

Moest je vragen hebben omtrent dingen die mogelijk zijn met uw wagen, heb een kameraad die bijna exclusief M modellen en 35i varianten onder handen neemt... (vrij prijslijk en ze hebben bakken ervaring met zo'n wagens ;))
https://www.powerindustries.be/

Voor de rest, PROFICIAT met je wagen
Zalig dat het een Manuele is

NalydStrea

Over de JB4 heb ik idd al veel gelezen, dat is zeker een upgrade voor in de toekomst!

Hoe zit dat trouwens met catless downpipes en de Belgische keuring?

Ik heb enkele jaren mijn auto half omgebouwd voor de keuring (Nissan 200SX) maar dat werd ik toch een beetje beu...
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Animal

Citaat van: NalydStrea op 19 juli 2018, 21:04:04
Over de JB4 heb ik idd al veel gelezen, dat is zeker een upgrade voor in de toekomst!

Hoe zit dat trouwens met catless downpipes en de Belgische keuring?

Ik heb enkele jaren mijn auto half omgebouwd voor de keuring (Nissan 200SX) maar dat werd ik toch een beetje beu...

Downpipes op N54 is echt een must (vind ik) .. Motor komt echt tot leven !

+ beetje meer turbodruk door JB4 (regelbaar en aanpasbaar met stages)..
+ nieuwe back-end map met de mhd .. (regelt vanos en ontsteking etc... = zorgt voor meer pk en motor draait smoother)

Die combinatie op een N54 is echt precies een andere motor..

Misschien eens langsgaan bij power-industries, ze hebben er dacht ik nu een staan met die mods.. kan je eens voelen hoe die rijdt !


+++ Keuringgerelateerd inderdaad sowieso downpipes voor de keuring er terug op en eraf ...
Dacht dat ze daar bij power ind een 100 ofzo voor vroegen + keuring incl dus viel al bij al wel mee als je daar geen zin in hebt


NalydStrea

Citaat van: Robin-H op 19 juli 2018, 20:30:24
Proficiat! Mooie aankoop!

Ik heb al direct een suggestie voor een eerste modificatie: led angel eyes  ;).

Zeker een goed idee!
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Saptem_K

Citaat van: NalydStrea op 19 juli 2018, 21:04:04
Over de JB4 heb ik idd al veel gelezen, dat is zeker een upgrade voor in de toekomst!

Hoe zit dat trouwens met catless downpipes en de Belgische keuring?

Ik heb enkele jaren mijn auto half omgebouwd voor de keuring (Nissan 200SX) maar dat werd ik toch een beetje beu...

Officieel mag het natuurlijk niet.
Maar een N54 met catloze dp's geraakt door de keuring. De secundaire cats zijn genoeg voor de meting.

Proficiat met deze knappe sedan! :thumbsup:
Daily: Golf 8 GTE


Phantom Five

Proficiat met deze mooie aankoop en natuurlijk succes en veel zorgeloos rijplezier ermee  :thumbsup:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

dannyro

E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

BIG charlie

BMW AT 220i Msport 2023
Kawasaki Versys 650 Grand Tourer 2023

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Avus_3.0

Ne zwarte dat goed gekuist is blijft toch zo mooi. En al zeker met deze motorisatie  :drool:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Avus_3.0

Citaat van: Animal op 19 juli 2018, 21:10:12
Downpipes op N54 is echt een must (vind ik) .. Motor komt echt tot leven !

+ beetje meer turbodruk door JB4 (regelbaar en aanpasbaar met stages)..
+ nieuwe back-end map met de mhd .. (regelt vanos en ontsteking etc... = zorgt voor meer pk en motor draait smoother)

Die combinatie op een N54 is echt precies een andere motor..

Misschien eens langsgaan bij power-industries, ze hebben er dacht ik nu een staan met die mods.. kan je eens voelen hoe die rijdt !


+++ Keuringgerelateerd inderdaad sowieso downpipes voor de keuring er terug op en eraf ...
Dacht dat ze daar bij power ind een 100 ofzo voor vroegen + keuring incl dus viel al bij al wel mee als je daar geen zin in hebt

Waarschijnlijk heeft deze al de N55 motor want is een FL model?! Kan miss zijn ook natuurlijk...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Timme

E92 - 325i

Woodykipo

Citaat van: Freke op 20 juli 2018, 12:58:27
Waarschijnlijk heeft deze al de N55 motor want is een FL model?! Kan miss zijn ook natuurlijk...
N55 zou vanaf 03/2010 zijn op de E90LCI,dus kan in dit geval ook een N54 zijn.

NalydStrea

Citaat van: Freke op 20 juli 2018, 12:58:27
Waarschijnlijk heeft deze al de N55 motor want is een FL model?! Kan miss zijn ook natuurlijk...

Voor zover ik kan zien heb ik onderaan de wagen nog twee katalysatoren zitten voor de resonator, dus denk dat het dan een N54 is. Correct me if I'm wrong.
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Woodykipo

Even opzoeken met je chassisnummer op http://bimmer.work/ of https://www.bmwvin.com/ en je weet alles van je wagen :)

NalydStrea

Citaat van: Woodykipo op 20 juli 2018, 13:34:25
Even opzoeken met je chassisnummer op http://bimmer.work/ of https://www.bmwvin.com/ en je weet alles van je wagen :)

Het is dus inderdaad een N54.
Wel raar dat hij op website 1 zegt dat het een automaat is en op website 2 een manuele versnellingsbak.
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

M&M

Prachtige wagen. Zoals gezegd, moet zo 1 altijd proper staan! En een motorisatie dat de meesten niet kunnen betalen.. Heb gezien bij onderdelen te koop dat er catless downpipes te koop staan voor n54?
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Animal

Citaat van: Freke op 20 juli 2018, 12:58:27
Waarschijnlijk heeft deze al de N55 motor want is een FL model?! Kan miss zijn ook natuurlijk...

Staan toch foto's bij van de motor ?

Is een N54 hoor..
Vriend van me heeft ook een 2010 N54 LCI E90 gehad..

zijn idd de laatste N54's die in de E90 gemaakt zijn

Mr. SLASH

Knappe e90 met leuke motorisatie, geniet ervan :thumbsup:
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid!

-Laurens-

Zeer mooie e90 met de juiste motor veel rijplezier!
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

bongo740

Vet  :thumbsup:
Ik ben al 4 keer met catless downpipes door de keuring geraakt met de 335i.
Enkel doen ze vanaf deze juni nieuwe roetfilter tests in sommige keuringstations.
Is momenteel nog een experiment endan kunnen ze zien of er "roetfilter fraude" gepleegd werd of dat de
mensen een versleten roetfilter hebben.
Kzie mensen hun slechte cats ook niet zomaar vervangen, als ge weet hoeveel dat nieuw kost bij BMW.
Maarja, tune te f**k out of it zou ik zeggen! Heeft een N54 graag.
Turbo lag, giving Lambos three seconds of false hope.

- e92 335i 2008 Single Turbo Precision 6466 "MacGyver"
- e30 318i 1984 (verkocht)
- e38 740i 1999 (verkocht)
- e38 725tds 1997 (verkocht)

Saptem_K

Citaat van: bongo740 op 28 juli 2018, 11:58:51
Vet  :thumbsup:
Ik ben al 4 keer met catless downpipes door de keuring geraakt met de 335i.
Enkel doen ze vanaf deze juni nieuwe roetfilter tests in sommige keuringstations.
Is momenteel nog een experiment endan kunnen ze zien of er "roetfilter fraude" gepleegd werd of dat de
mensen een versleten roetfilter hebben.
Kzie mensen hun slechte cats ook niet zomaar vervangen, als ge weet hoeveel dat nieuw kost bij BMW.
Maarja, tune te f**k out of it zou ik zeggen! Heeft een N54 graag.

+1
Daily: Golf 8 GTE

NalydStrea

#24
Toch al een beetje aan het aanpassen geweest de laatste weken  ::)

Ik heb een tweedehands einddemper gekocht waar de demperwol uitgehaald was.

Deze heb ik terug open geslepen en de geperforeerde buizen zijn verwijderd en vervangen door gewone buizen.

Om de buizen volledig te kunnen aflassen heb ik een stukje uit de buis gehaald zodat de onderkant ook kan afgelast worden.



Achteraf het stukje er weer in en dan alles aflassen.



Ook heb ik de stekker in de koffer uitgetrokken zodat de klep in de einddemper altijd open staat.

Koude start is lekker luid, daar hou ik wel van.

Eens je aan het rijden bent valt het geluid heel goed mee, ik had veel luider verwacht.
Er is ook totaal geen 'exhaust drone' te horen.

Op de einddemper zaten al andere sierstukken, maar misschien dat ik ze in de toekomst nog wel verander naar een iets grotere diameter.



Ook heb ik een dual cone intake gekocht van Burger Motorsports.
De meningen hierover zijn zeer verdeeld, maar ik wou het wel eens testen.

En het is ook leuk dat je je turbo's hoort opspoelen nu  :thumbsup:



De volgende mods zijn een aluminium chargepipe en catless downpipes.
Daarna uiteraard de JB4.

Dat was het voorlopig voor nu.

1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

NalydStrea

De catless downpipes van @bongo740 zijn onderweg.  :clap:

Ik was daarna van plan om voor de JB4 te gaan, maar toen las ik over de MHD Flasher.

Met de catless downpipes en alu chargepipe zou ik de stage 2 (dus niet stage 2+, want dat is met andere FMIC) kunnen gebruiken.
Geen idee of ik dat ga doen, misschien voor de veiligheid gewoon stage 1 gebruiken?

Nu heb je hiervoor een 'K & D-CAN' kabel nodig om van je OBDII naar USB te gaan.

Is er iemand die een link kan geven waar ik deze kan kopen zonder dat ik een maand moet wachten?

Ik had een Duitse website gezien waar ze te koop staan:

https://www.my-obd.de/diagnose-interfaces/1016891812/k-d-can-fuer-bmw-ediabas-inpa-ncs-dis-mhd-tuning-xhp-flashtool-carly.

Iemand met ervaring die mij kan helpen?

Thanks!

1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

nick_r

Citaat van: NalydStrea op 18 augustus 2018, 18:02:44
De catless downpipes van @bongo740 zijn onderweg.  :clap:

Ik was daarna van plan om voor de JB4 te gaan, maar toen las ik over de MHD Flasher.

Met de catless downpipes en alu chargepipe zou ik de stage 2 (dus niet stage 2+, want dat is met andere FMIC) kunnen gebruiken.
Geen idee of ik dat ga doen, misschien voor de veiligheid gewoon stage 1 gebruiken?

Nu heb je hiervoor een 'K & D-CAN' kabel nodig om van je OBDII naar USB te gaan.

Is er iemand die een link kan geven waar ik deze kan kopen zonder dat ik een maand moet wachten?

Ik had een Duitse website gezien waar ze te koop staan:

https://www.my-obd.de/diagnose-interfaces/1016891812/k-d-can-fuer-bmw-ediabas-inpa-ncs-dis-mhd-tuning-xhp-flashtool-carly.

Iemand met ervaring die mij kan helpen?

Thanks!

Die kabel gebruik ik ook. Ook daar besteld. Werkt gewoon goed

OtisDC

Knappe bak man!

Hoe de jouwe er uit ziet, dat was mijn ultieme plan voor mijn 335i! Ben alleen nooit zover geraakt...

Ik heb serieus wat pech gehad met de mijne, dus kan ik je de mogelijke problemen opsommen die je kan tegenkomen  ;D

Problemen die je moet aanpakken voor de tuning:
- Nieuwe bougies (best NGK's)
- Kleppendeksel laten nakijken op scheuren (de scheur bij de N54 zit zo goed als altijd op dezelfde plaats, thv cilinder 3)

Problemen die je moet aanpakken indien je motorstoringen krijgt na het tunen (best even laten uitlezen of zelf doen):
- Bobijnen (bij misfires)
- Injectoren (bij misfires)
- Inlaatreiniging laten uitvoeren oftewel walnutblast (bij boost problemen code 30FF)
- VacuĆ¼mleidingen (bij boost problemen code 30FF)
- drukomvormers oftewel boost solenoids (bij boost problemen code 30FF)

Aangezien je vrij snel wil gaan tunen, zijn dit toch wel typische pijnpunten van de N54 waarmee je rekening gaat moeten houden.

Er zijn hier op het forum een paar topics met N54 wagens (oa de mijne), deze staan boordevol info en zijn zeker de moeite om eens door te nemen.

NalydStrea

Citaat van: OtisDC op 20 augustus 2018, 15:34:02
Knappe bak man!

Hoe de jouwe er uit ziet, dat was mijn ultieme plan voor mijn 335i! Ben alleen nooit zover geraakt...

Ik heb serieus wat pech gehad met de mijne, dus kan ik je de mogelijke problemen opsommen die je kan tegenkomen  ;D

Problemen die je moet aanpakken voor de tuning:
- Nieuwe bougies (best NGK's)
- Kleppendeksel laten nakijken op scheuren (de scheur bij de N54 zit zo goed als altijd op dezelfde plaats, thv cilinder 3)

Problemen die je moet aanpakken indien je motorstoringen krijgt na het tunen (best even laten uitlezen of zelf doen):
- Bobijnen (bij misfires)
- Injectoren (bij misfires)
- Inlaatreiniging laten uitvoeren oftewel walnutblast (bij boost problemen code 30FF)
- VacuĆ¼mleidingen (bij boost problemen code 30FF)
- drukomvormers oftewel boost solenoids (bij boost problemen code 30FF)

Aangezien je vrij snel wil gaan tunen, zijn dit toch wel typische pijnpunten van de N54 waarmee je rekening gaat moeten houden.

Er zijn hier op het forum een paar topics met N54 wagens (oa de mijne), deze staan boordevol info en zijn zeker de moeite om eens door te nemen.

Thanks voor de info!

Toch voor de veiligheid maar stage 1 mappen en niet stage 2.

De bougies zijn 4000km geleden vervangen, alleen weet ik niet of het NGK's zijn...

Walnut blast staat sowieso ook op het lijstje, misschien ook in combinatie met oil catch can.

1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

Animal

Indien je catless DP's gekocht hebt zal je stage 2 MOETEN gaan he...

+ indien je nog geen kabel ofzo hebt.. Ik denk dat de persoon waar je de uitlaat hebt gekocht je daar wel mee verder kan helpen hoor !

Kan je eens een soundclip maken? ben benieuwd of er veel verschil is met de uitlaat nu er buisjes in zijn gelast zonder perforaties...


Goed bezig !!!