Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Remtest keuring xDrive

Gestart door Frubbel, 17 juli 2018, 00:03:51

Frubbel

Deze week naar de keuring geweest met mijn x3, zoals gewoonlijk vermeld bij de remtest dat het een permanente 4x4 betrof.
De keurder gaf aan dat dit geen probleem was en deed de remtest op de testbank (had wel een extra "afstandsbedieing" mee in de wagen.
Bizar want de wielen van ene as draaien terwijl de andere as stilstaat, lijkt mij niet goed voor de xdrive, of is er een technische aanpassing gebeurt aan die testbanken waardoor dit nu wel lukt met een 4x4?

happydude

How how dat mogen ze normaal niet doen
Als het echt een permanent 4 x 4 is
Dit veroorzaakt zeker schade

b_ken

Als je aangeeft dat het een 4x4 is dan stellen ze de remtestbank zo in, dat het ene wiel vooruit en het andere achteruit draait. zo blijft de tussenbak onbelast.

Phantom Five

Citaat van: b_ken op 17 juli 2018, 13:27:11
Als je aangeeft dat het een 4x4 is dan stellen ze de remtestbank zo in, dat het ene wiel vooruit en het andere achteruit draait. zo blijft de tussenbak onbelast.
Inderdaad zo is dat.
Daarom dat er aan de poort ook een bordje hangt dat men dit moet vermelden dat het een 4x4 is.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

happydude

Ah dat kunnen ze niet in elk station
In sommige remmen ze dan eens handmatig met het stuur los  ;D

Animal

Citaat van: Phantom Five op 18 juli 2018, 04:46:32
Inderdaad zo is dat.
Daarom dat er aan de poort ook een bordje hangt dat men dit moet vermelden dat het een 4x4 is.

En als het een 4x4 is met constante sper ? dan breek je de diffs of cardans toch ?

Frubbel

Ik heb even de vraag voorgelegd aan de KM, ik zie hun antwoord tegemoet en laat het hier dan ook na.
Vorige jaren werd de remtest inderdaad gedaan door een stukje te rijden en dan alles bloktoe te gooien, al denk ik niet dat hiermee afwijkingen tussen links en rechts kunnen gemeten worden.

Frubbel

Km heeft netjes mijn vraag beantwoord: hun testbank werd dit jaar aangepast om voertuigen met permanente 4x4 op een veilige manier te testen, zoals hier boven reeds werd aangehaald...

d.fine

Kan er ergens op papier de permanente 4x4 status aangetoond worden?
De vorige keuring geloofde die gast mij niet. Zei alles te kennen van xdrive en dat die zichzelf uitschakelt bij zo een test ::)
Heb er toch op gestrest.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

b_ken

Citaat van: d.fine op 22 juli 2018, 12:23:48
De vorige keuring geloofde die gast mij niet. Zei alles te kennen van xdrive en dat die zichzelf uitschakelt bij zo een test ::)
Heb er toch op gestrest.
Precies een ambetante getroffen. Wat hebben ze eraan u niet te geloven ? Zelfs als het een 2-wiel aangedreven is en ze zetten hun bank op 4x4 is er nog geen probleem. Omgekeerd daarentegen zou ik toch ook wat stress hebben.

d.fine

Citaat van: b_ken op 22 juli 2018, 12:28:18
Precies een ambetante getroffen. Wat hebben ze eraan u niet te geloven ? Zelfs als het een 2-wiel aangedreven is en ze zetten hun bank op 4x4 is er nog geen probleem. Omgekeerd daarentegen zou ik toch ook wat stress hebben.

Snap ik ook niet. Het is niet alsof ik er iets mee kan omzeilen :iono:
Mss enkel al toegeven dat ze iets niet weten of kennen is al een brug te ver?
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

JANBL

Omdat ik korteling weer naar de keuring moet met onze Bmw met xdrive.
Heb ik dat eens voorgelegd bij de BMW garage.
Daar vertelde ze dat het totaal geen probleem is voor de auto en tussenbak.

order66

Wat is er dan totaal geen probleem?

b_ken

Citaat van: order66 op 15 oktober 2018, 19:13:15
Wat is er dan totaal geen probleem?
Dat zij die kunnen vervangen als hij kapot is  :wiggleyes:

Pieter.45

Citaat van: d.fine op 22 juli 2018, 12:23:48
Heb er toch op gestrest.

Dat staat op je COC attest (gelijkvormigheidsattest), aantal aangedreven assen.
2018 B9 RS4
2012 F01 740D xDrive - sold

Isi

xdrive is geen permanente 4x4, wordt automatisch ingeschakeld als nodig is.
Op remtestbank schakelt het zeker niet in, worden hier dagelijks op de testbank gezet in de werkplaats waar ik werk.

Michiel.

Inderdaad. Enkel opletten dat de wielen volledig zijn afgeremd in de rollen. Er uit rijden terwijl de rollen nog draaien kan wel problemen geven met een x-drive.

d.fine

Vandaag weer naar keuring. Is idd geen permanente 4x4 :thumbsup:
Toffe begripvolle keurder die wist waarover hij het had :bow:

Brigante S

Even dit topic terug naar bovenhalen. Afgelopen donderdag 16/09, hetzelfde voorgehad op het keuringscentrum te Wondelgem (Gent).
Mijn 640 xD moest voor zijn periodiek onderhoud op controle.
Ook netjes op voorhand gemeld dat dit een permanente x-drive was.

Antwoord KM: neen dit is geen permanente x-drive. Deze tussenbak kan daar tegen. Is niet zoals bij een X5.
Ik antwoord vriendelijk terug: zou mij verbazen, want mijn verkoper (BMW VdB), spreekt dit toch tegen.

De remtest werd toch uitgevoerd, door beide assen apart in het "putje" te rijden.

Nu. Ik moet wel zeggen dat ik mij hier absoluut niet comfortabel bij voel, zeker gezien het feit de X-drive tussenbakken gekend zijn voor hun problemen.

Heb bij deze dan ook besloten om het keuringscentrum toch in te lichten over dergelijke situatie en naar eventuele schade op later tijdstip. Ook vroeg ik naar de procedure hoe een X-drive getest wordt🧐.

In afwachting van hun antwoord....
Racecars shouldn't be confined to racetracks.

order66

Ben benieuwd S, hou ons op de hoogte.

Iksree

Een Xdrive is geen permanente 4x4.
- Signature adjusted for being outdated-

order66

Citaat van: Iksree op 18 september 2021, 12:54:50

Inderdaad. Zelf vermeld ik Xdrive ook altijd bij de keuring.

Brigante S

Citaat van: Iksree op 18 september 2021, 12:54:50

Wil dit best geloven, maar imo: "papier plakt".
Wil iets achter de hand hebben voor eventuele problemen op latere termijn. Mede doordat die  tussenbakken van de x-drives zo gevoelig zijn.

En wat met de x3-x5 (m) modellen @Iksree ?

Iksree

Citaat van: Brigante S op 18 september 2021, 16:57:04
Wil dit best geloven, maar imo: “papier plakt”.
Wil iets achter de hand hebben voor eventuele problemen op latere termijn. Mede doordat die  tussenbakken van de x-drives zo gevoelig zijn.

En wat met de x3-x5 (m) modellen @Iksree ?
Als je binnen 2 maanden problemen krijgt met je tussenbak ga je dat nooit kunnen verhalen op een actie wat in het verleden gebeurd is.

Voor zover ik weet is de Xdrive technologie hetzelfde, ook op de M-modellen.
Het is geen permanente 4x4 waardoor bij slip-detectie de aandrijfverhouding naar de lijn word aangepast.
- Signature adjusted for being outdated-

Brigante S

Citaat van: Iksree op 18 september 2021, 17:02:24
Als je binnen 2 maanden problemen krijgt met je tussenbak ga je dat nooit kunnen verhalen op een actie wat in het verleden gebeurd is.

Voor zover ik weet is de Xdrive technologie hetzelfde, ook op de M-modellen.
Het is geen permanente 4x4 waardoor bij slip-detectie de aandrijfverhouding naar de lijn word aangepast.

Door een "luxe probleem" staan de wagens heel vaak stil. M.i. kan aan de lage oplopende kilometerstand wel één en ander aangetoond worden... Om u een vb. te geven. Afgelopen jaar zijn er op de 6, een kleine 7000km bijgekomen.

Vandaar dat ik hen (SBAT) ook onmiddellijk gecontacteerd heb.

Thanks voor de info @Iksree 👍

tom_il

Toen ik ging met een disco sport 4x4 hebben ze hem getest op een bank die links/rechts omgekeerd draaide. Hoe werkt dat met een sper dif ? of limited sper dif.
Was al bang dat de disco zijn dif ging sluiten in auto mode.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

M-Power

Citaat van: Frubbel op 18 juli 2018, 16:23:56
Ik heb even de vraag voorgelegd aan de KM, ik zie hun antwoord tegemoet en laat het hier dan ook na.
Vorige jaren werd de remtest inderdaad gedaan door een stukje te rijden en dan alles bloktoe te gooien, al denk ik niet dat hiermee afwijkingen tussen links en rechts kunnen gemeten worden.

Ik ben in het verleden met een Subaru Impreza WRX bij KM naar de keuring geweest , omdat dat een permanente AWD is werd er toen een toestel op de vloer vd wagen aan de kant vd passagier geplaatst (in zowel langs- als dwars-richting zetten ze die dmv stelschroeven waterpas en daarna op een stuk parking fel optrekken in rechte lijn en dan rem toegegooid en uit dat toestel kwam dan een soort kassaticket dat aangaf of de wagen bij het remmen van zijn lijn afweek of niet .

Dus ik veronderstel dat er in dat toestel gyroscopen / accelerometers zitten zoals in smartphones enz