2015 - F21 - M135i - manueel - LV - Glacier silber

Gestart door Liquid Li0n, 30 april 2018, 14:36:08

Liquid Li0n

Bij deze stel ik mijn nieuwe aanwinst/daily voor

Mensen die me wat kennen weten dat ik graag nog écht rijdt maar, mede door de regering die plots diesel met de vinger wijst en mede door de eenheidsworst die auto's geworden zijn, is het een serieuze zoektocht geweest. Een ding was zeker: geen automaat of milieutroep in mijn handen!

Een hot hatch spreekt natuurlijk altijd tot de verbeelding. Maar een M140i is net te duur, een RS3 en A45 AMG eveneens en deze laatste zijn dan geen manueel [update topic: ondertussen, sinds juni 2018, is de M140i ook niet meer met manueel te verkrijgen]. Dus aan het kijken naar andere wagens die in het budget vallen. Dus leek me een Seat Leon Cupra wel iets. Op verschillende fora wat aan het lezen en reageren ivm hot hatches. Maar in Frankfurt op de IAA had ik dan de Hyundai I30N zien staan en die beviel me ook wel. Toen deze op de markt kwam direct een proefrit gaan doen en kon me wel bekoren. Ook veel YouTube afgeschuimd en info vergaard.

Bij BMW gaan horen, maar een 125i, 125d, 225d, 220i en 230i waren enkel met automaat te verkrijgen. Je zit dan ook al met een aanzienlijke nieuwprijs in tegenstelling tot een optie rijke i30N of Cupra maar hebt wel RWD. Ook geïnformeerd via een BMW kopen in de UK topic hier op het forum en de UK dealer aangeschreven maar dan nog was de M140i best prijzig!

Dan toch maar wat aan het kijken voor een 2e hands BMW want manueel en achterwielaandrijving blijven toch wel iets aparts. Dus toch maar een dikke diesel of dikke benzine touring zodat deze lichte vracht kon gemaakt worden???  Maar dat zet je aan het denken, om op budget te blijven heb je een wagen met wel wat kilometers op de klok en herstellingen of slijtages die je dan direct moet bekostigen zitten er aan te komen...Aan de andere kant via reviews en info hoor je dan dat een i30N veel verbruikt, geen RWD heeft én geen mogelijkheid voor lichte vracht ombouw toelaat [update topic: sinds juni 2018 zou een 1 serie ook niet meer kunnen omgebouwd worden naar LV] en de M-lite evenveel of mss zelfs minder verbruikt toch maar beginnen zoeken achter een M140i of M135i. En zodus met verschillende gereden. Een M140i in Duitsland, maar achteraf via het BMW Contact center te weten gekomen dat deze al perto was verklaard... en dan in België met een xdrive met automaat versie gereden welke ook wel subliem is maar uiteindelijk, opnieuw in België, een M135i 3 deurs manueel tegengekomen die dik voorzien was van opties. Zijn onderhoud had gehad bij een BMW dealer en reed en eruit zag alsof het een nieuwe was.

Voornaamste opties:

- Lederen interieur met elektrisch regelbare stoelen met geheugen en verwarming
- Comfort toegang
- donkere achterruiten
- parkeersensoren rondom
- Navigation Professional
- Harman Kardon audiosysteem
- LED koplampen
- lichtpakket (en regen&licht sensor)
- Elektrisch schuif/kanteldak
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Cruise Control
- automatische dual zone airco
- ...

Reeds aangepast:

* LV ombouw
* kentekens/monogrammen verwijderd
* navigatiekaarten geüpdatet naar 2018/2 via BMW Connected portaal
* software/firmware geüpdatet via update van bmw.com/update site
* handschoenkastje voorzien van LED (zo stom van BMW  :jpshakehead:)
* dashcams geplaatst --> Viofo A129 Plus duo
* 17" style 379 velgen met winterset en Nankang NS2-R [zie foto's meer naar onder in topic] -> set is verkocht
* 18" JR-wheels met Nankang AR1's [zie foto's meer naar onder in topic] -> nieuwe set
* 19" style 405M velgen (auto kwam met deze velgen) voorzien van Michelin Pilot Sport 4S
* airbag stickers zonneklep verwijderd [zie foto's meer naar onder in topic]
* opties bij gecodeerd en/of uit of aan geschakeld met BimmerCode (start/stop uit, spiegels inklappen bij sluiten, etc) [zie voor info meer naar onder in topic]
* einddemper aangepast - MPE mod [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* remblokken vooraan waren OEM, dan Endless MX72, dan van Hawk Performance, de DTC-70 en achteraan van OEM naar HPS5.0 van Hawk en ondertussen de Pagid RSL29 vooraan [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* remschijven veranderd van OEM naar de BMW Performance schijven, dus met groeven en putjes, heb ook even de Febi (Van Bilstein groep) schijven gehad maar terug naar BMW Performance [zie foto's meer naar onder in topic]
* stalen remleidingen geplaatst, remolie naar DOT4 vervangen
* alle oliën en filters van de wagen ververst en/of vervangen (reeds meerdere keren sinds in mijn bezit)
* charge pipe/boost pipe vervangen naar duurzame aluminium versie van FTP [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* stage 2 tune/flash via BootMod3
* Wagner catless downpipe geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* CSF Intercooler geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* 550i koppeling geplaatst en CDV verwijderd [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* NGK Laser Iridium koude bougies geplaatst
* uitlijning laten doen (in 2021 en 2024)
* carterstop/carterplug met magneet geplaatst
* Eibach veren en Bilstein B12 ophanging geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* stock bussen/bushings van subframe v/a vervangen met PowerFlex polyurethaan bussen. PFF5-1901 & PFF5-1902g (vooraan) en PFR5-1920 & PFR5-1921 (achteraan) [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* BMW ConnectedDrive en RemoteServices heb ik niet meer aangeschaft, hiervoor heb ik me een Andream MMI module aangeschaft voor het NBT Evo systeem van de idrive om bedrade/draadloze Android Auto te kunnen gebruiken.

Wat nog te doen:

° eventuele easy retrofit zoals stuurwielverwarming
° als ik de KAFAS2 camera kan bemachtigen de High Beam Assist en Lane Assist retrofit
° spiegelkappen veranderen naar koetswerkkleur (nog meer sleeperlook)  >:D
° zaken zoals een sper ga ik (nog) niet doen, eerst kijken hoe het zo rijdt
* sportluchtfilter
* B58 TU HPFP
* 380mm remschijven ipv 340mm vooraan met remklauwspacers of andere blauwe M klauwen
* OEM rubbers, bij slijtage, ook vervangen door polyurethaan versie.

Spritmonitor.de link: https://www.spritmonitor.de/en/detail/921078.html

Geluid bij koud start:
Geluid bij launch:

Enkele foto's (maar veel meer door heen dit topic):

Liquid Li0n

Deze post houden we voor de actie en rondrit foto's en bij deze dus al enkele, maar veel meer foto's en filmpjes over de rondritten (Ardennen, Zeeland, etc) en trackdays (Mettet, Zolder, Ecuyers, Clastres, etc) in het volledige topic.

Driftdag Nederland 2018  (meer foto & filmpjes verder in het topic):

Circuitdag Clastres 2018 (meer foto & filmpjes verder in het topic):

Met de 17ers en semi's:

wintertijd:

BMW 1 series club BeNe meet:

Kom Op Tegen Kanker rondrit '19:

Circuitdag in Zolder 2019 (meer foto & filmpjes verder in het topic):

Zeelandrit Light 2020:

Trackday Mettet 2021:

Noord Frankrijk 2022:

Trackday Clastres 2023 (meer foto & filmpjes verder in het topic):

Woodykipo

Proficiat :thumbsup: De I30N heb ik ook al veel positiefs over gelezen,de performance versie maakt ook nog een leuke sound met de kleppenuitlaat.Minpuntje is inderdaad het verbruik,ECO 8l - normaal 10-11l - sportief 12-13l.

ThomasD

dat diff wisselen voor dagelijks gebruiks heb ni veel zin , tenzij je vaak circuit wil gaan opzoekn of ermee wil driften . E
Een chip heb je wel dagelijks plezier van ;) Het verbruik zal dan ook een stuk stijgen , int begin lette ik daar nog wel op maar nu
ni meer  >:D . rij je vlot is ie na 400 km of minder leeg , rij je normaal kan je der wel 600 uit 1 bak krijgen , Het is maar maar je wil ;)

Minder verbruiken als een I30 geloof ik ni , zulle elkaar ni veel ontlopen , enkel heb je er hier zes cilinders die geluid kunnen maken ;) het oor wil ook wat :p

Momenol

Ik heb een tijdje met een I30N rondgereden. Zeer goede kar voor "weinig" geld.
Dat deze veel verbruikt kan ik alleen maar bevestigen helaas. Maar buiten dat het FWD is, is dat verbruik dan ook het enige minpunt.

Veel plezier met deze M135I  :thumbsup:
The Racecar - BMW E36 325iThe Oldie - E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AEThe Blower - Audi S4 B5
The Boiler - BMW E39 530DThe Rotary - Mazda RX8
The Italian - Alfa 1.9 JTDmThat other Boiler - BMW E91 320D
69000 banpunten

BIG charlie

NISSAN XTRAIL E-POWER 2025
YAMAHA XJR 1300

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i - U06-220i

bhpaddict

ik heb al het genoegen gehad om mee te rijden met dit kanon.
Wat een zalige wagen is dit.
Veel veilige km gewenst.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Phantom Five

'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

-Laurens-

Zalig, amper taks voor zo'n kanon! Ook een van de weinige LCI' M135's denk ik. Ziet er een heel knappe kar uit, veel rijplezier!
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

Blue

Veel plezier met deze superbak!

En er is zeker nog ene lci M135 op't forum.
En zelfs ook in LV vorm :)

Liquid Li0n

Citaat van: -Laurens- op  1 mei 2018, 02:55:22
Zalig, amper taks voor zo'n kanon! Ook een van de weinige LCI' M135's denk ik. Ziet er een heel knappe kar uit, veel rijplezier!

is van september 2015. Zeker met die kentekens er af kan hij idd doorgaan voor een M140i. Behalve binnenin en het navigatie systeem is nog met oudere firmware. Als ik wat opties laat coderen ga ik vragen of dat navigatiesysteem naar 2018 kan gebracht worden. De navigatiekaarten heb ik reeds zelf via een usb stick kunnen updaten naar 2018/1e semester

Citaat van: Blue op  1 mei 2018, 12:37:41
Veel plezier met deze superbak!

En er is zeker nog ene lci M135 op’t forum.
En zelfs ook in LV vorm :)

Precies nog niet tegengekomen. Had wel een topic van een lichte vracht met LPG gezien maar was een 125i volgens mij.
Moest LV ombouw ni mogelijk geweest zijn, had was het vermoedelijk allemaal wat te duur geworden. Aankopen is allemaal niet, het ermee kunnen blijven rijden is wat anders. Dus wou zeker niet boven het in mijn hoofd opgelegde budget gaan.

Liquid Li0n

Heb dinsdag, feestdag voor iets, een mooie deal kunnen doen voor winter/circuit velgen. Heb namelijk 379 17" velgen gekocht incl Bridgestone winterbanden en nog 2 Pirelli wnterbanden er bij. De lichte vracht ombouw kwam al goed van pas!

En voor de geïnteresseerde, dashcam vooraan, valt net in de grijze boord en camera filmt er net onder.

Mat

Wat een lekker kleurtje is dit Glaciersilber toch  ;D Ik rij zelf met dezelfde maar dan wel in 116D. Nulja, ik ben ook gelukkig  ;)

Wat voor camera's heb je hangen ? Merk + type en ben je daarvan tevreden ?

flash

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

Liquid Li0n

Citaat van: Mat op  4 mei 2018, 21:41:14
Wat een lekker kleurtje is dit Glaciersilber toch  ;D Ik rij zelf met dezelfde maar dan wel in 116D. Nulja, ik ben ook gelukkig  ;)

Wat voor camera's heb je hangen ? Merk + type en ben je daarvan tevreden ?
Citaat van: flash op  5 mei 2018, 22:12:26
Leuk man!
Welke dashcam is dat?
Een Viovo A119 v2

Hier te koop. Ik had hem voor in de 50 euro.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F311652494447

Ziet er wel kwaliteit uit en is 1080p@30fps. Heb het wel zonder de GPS module.

Degene die ik jaren gebruikt heb en nu op de achterruit hangt is een K5000. Kost iets van een 20 euro op ebay en werkt winter en zomer al ettelijke jaren.

Ben begonnen met dashcams in 2011 en is nog maar mijn 2e.

Liquid Li0n

een nieuwe feestdag, een nieuwe update.

Eens de onderkant van de auto kunnen bekijken en ontdekt dat er eigenlijk vrij weinig aan te passen valt aan de uitlaat, tenzij je een volledige uitlaatlijn neemt, einddemper leeghaalt of een sport kat plaatst. Het is eigenlijk al vrij veel gewone buis. 1 flexibel en 1 klein potje, maar dan moet je beginnen slijpen in de uitlaat en valt ook op bij de keuring.

Dan verder vandaag de 17" velgen geprobeerd met de winterbanden op. Ze mogen er dan niet meer perfect uit zien, wat vernis weg enzo, maar zijn perfect zonder slag of trilling bij trage en +120 kmu snelheid.  Auto rijdt ook veel zachter en denk wel dat deze, moesten de semi slicks gemonteerd zijn, veel scherper stuurt dan die 19" met run flats die ik als zomervelg/band nu heb.

Velgen zitten mooi vol :)

vind het nog wel iets hebben qua stance. Nog meer sleepergehalte!  :whip:

Vind het echt raar dat BMW enkel 17" voorschrijft om te gebruiken als winterband...Zou dit komen doordat de hitte van de remmen minder weg geraakt als deze zo ingekapseld zit in de kleine velg en in de winter kouder dus minder last hiervan???

Ook goed om weten was dat er geen foutmelding kwam, ook niet tijdens het rijden, vanwege de bandendruksensor/ventielen met temperatuur en druk aanduiding in boordcomputer.

Draje

Citaat van: Janske21 op 10 mei 2018, 22:40:33
Kan helaas uw laatste foto's niet zien.
Nog iemand problemen mee?

Eerst wel, maar nu niet meer..

Geert

Ik kan ze ook niet zien.

Mooie aankoop!
Zeker op LV leuk om dagelijks mee te rijden :thumbsup:
2016 - Porsche GT4
2024 - BMW i5

Liquid Li0n

foto's aangepast en gebruik gemaakt van de good ol' Imgur. Waren nochtans via Google Foto's gelinkt maar dat weten we nu ook weeral dat dat niet goed gaat.

Bananenman

Heel ferm! Een serieus verschil met de E34 :) Ook geestig dat het een manuele is, zie je niet vaak!

Veel plezier ermee ;)
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Woodykipo

Citaat van: Liquid Li0n op 10 mei 2018, 20:40:50
Vind het echt raar dat BMW enkel 17" voorschrijft om te gebruiken als winterband...Zou dit komen doordat de hitte van de remmen minder weg geraakt als deze zo ingekapseld zit in de kleine velg en in de winter kouder dus minder last hiervan???
Hoezo enkel 17 inch?Ik had de OEM styling 385 18 inch winterset op mijn F20 toen.

Liquid Li0n

Citaat van: Bananenman op 11 mei 2018, 00:48:32
Heel ferm! Een serieus verschil met de E34 :) Ook geestig dat het een manuele is, zie je niet vaak!

Veel plezier ermee ;)
Ja dat wel, al zijn veel eigenschappen toch hetzelfde.

Manueel, 6 cylinder, 3000cc of meer, +200pk, zilver buiten, zwart lederen (elektrisch regelbare en verwarmde) stoelen binnen, cruise control,...

Idd manueel, zoals het moet! Eigenlijk erg dat al die Europese performance wagens automaten en of AWD hebben. Op de duur moet je al een Mustang gaan rijden om nog 6 cylinder en manueel te hebben!

Citaat van: Woodykipo op 11 mei 2018, 05:45:36
Hoezo enkel 17 inch?Ik had de OEM styling 385 18 inch winterset op mijn F20 toen.
In de deur en op GVA staat dat je 17" kan of mag hebben voor M+S winterbanden dus.

Liquid Li0n

Zondag gaan driften in NL. De wintervelgen kwamen al van pas samen met versleten banden erop! Hieronder enkele foto's en filmpjes van mezelf, actiefoto's van de organisatie volgen nog .

en filmpjes  :exited::

bhpaddict

Knappe filmpjes.  :thumbsup:
Lijkt me een zeer leerrijke dag geweest te zijn.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Liquid Li0n

Citaat van: bhpaddict op 16 mei 2018, 17:54:41
Knappe filmpjes.  :thumbsup:
Lijkt me een zeer leerrijke dag geweest te zijn.

leerrijk was het sowieso maar toch bleef ik wat op mijn honger zitten hoor.

Het was meer van: ok begin maar met wat bochten links, na een tijd was het dan wat bochten rechts. En dan na een pauzeke was het dan wat slinger stukken. Wat ik bv spijtig vond was dat er geen grote cirkel was waar je deze in de drift kon proberen houden. Je probeerde even 1 bocht, duurt 20 seconden ofzo en je moest weer terug aanschuiven... en je bent ook gefocust om dan tussen die kegeltjes te blijven ipv dat dat eerder iets is voor een volgende stap. Als je het al wat door hebt bv.

Wat me wel opviel en wat een begeleider daar zei was dat het elektronisch sper heel laat ingrijpt bij de wagen, en als het dan ingrijpt zegt van: OW nu moet ik uitbreken en dat dan heel hevig doet, dus je hebt een kleine window om de balans te zoeken.

Was al bij al toch wel een leuke ervaring en had dit nog nooit eerder gedaan. Kans zit er in dat ik dit nog wel eens ga doen. Oftewel op mijn eigen en/of met vrienden op een terrein of via de Sleep Drift Eat events in Weeze.

Nadeel dat je altijd van banden moet wisselen, zonde om goede banden er aan te verspillen én nu had ik mijn goede banden vooraan, en zogoed als kale banden achteraan met niks grip. Dat werd eigenlijk ook aangeraden. Maar als hij dan idd uitbreekt door dat elektronisch sper dan gaat het snel.

Blue

Als je wil driften moet je gewoon een Msport diff plaatsen.

Via het groupbuy forum kan je nog info terugvinden.
Ondertussen kan die dealer dit nog goedkoper aanbieden!

Liquid Li0n

Citaat van: Blue op 17 mei 2018, 07:10:32
Als je wil driften moet je gewoon een Msport diff plaatsen.

Via het groupbuy forum kan je nog info terugvinden.
Ondertussen kan die dealer dit nog goedkoper aanbieden!

het wordt geen maandelijkse aangelegenheid, dat driften, en het is een daily dus 100% kan het ook al niet worden maar ik bekijk en informeer me wel eens naar die zaken. Heb ook al andere topics gevonden waar de verschillen worden uitgelegd. Is wel interessant maar ook kostelijk.

Liquid Li0n

Jullie hadden de foto's van de organisatie nog te goed. Ik heb ze even Instagram/Layout gewijs geupload: enjoy