2016 - F11 - 525dA - Carbonschwarz

Gestart door erq, 11 april 2017, 12:09:43

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erq

Éindelijk de tijd gevonden om de opvolger van mijn A6 hier voor te stellen. Terug een BMW, terug een 5 en terug een break: dames en heren, ik stel jullie voor mijn 525da Touring:



Keuzeproces voor deze was er eentje met veel muizenissen. Ondertussen had ik toch best wat leuke wagens gehad, die ook best verschilden van elkaar. Alle voor en nadelen hiervan combineren was onmogelijk, dus het werd een spel van wikken & wegen, prioriteiten duidelijk eens opstellen en (helaas ook) concessies maken. Idealiter was het budget spreiden over een daily en funcar. Maar momenteel is er geen stalplaats voor 3 wagens en te weinig sociaal draagvlak voor een 3e wagen met de Vespa, fietsen en rest van de folieske die er al staan.. Maar over een jaar of 2 zal dit wel de set-up worden.

1 zaak was duidelijk, ik wou deze keer zo min mogelijk kans op pannes/defecten. Voornamelijk omdat ik ontriefd ben als mijn wagen stil staat en er 1 (luide) keel in de familie is bijgekomen die ik tevreden moet houden. Dus sowieso een serieuze sprong in de tijd (A6 was bj 2001...) en kijken naar een zo uitgebreid mogelijk garantie. Dikke+ voor BMW die met zijn premium selections tot 4j dekking gaan. Andere merken gaan max tot 2j en die garantie is ovedraagbaar dus bij herverkoop ook superinteressant.
2e punt was laadruimte. Ok, net zoals de meesten hier zit ik vaak alleen rond te crossen. Maar toch minstens 2x/week zitten er 3-4 beren *kuch* van venten in de auto als we gaan trainen. Daarbij ben ik een auto-vakantie-man en valt met madam hare Mini elke ikea/containerpark/bro-trip ook niet te doen. Dus break/SUV waren zowat de enige mogelijkheden. Even overwogen de Mini buiten te jassen en een familiegeöriënteerde SUV in huis te halen. Maar eerlijk, die Mini rijdt eigenlijk best fijn, blijft spotgoedkoop en is super voor stadstripjes of eens af te raggen. Ik ben geen 4x4 fan en die SUV's reden in mijn ogen allemaal slechter dan een vergelijkbare break dus break it is.
Criterium 3: aandrijving. FWD? 1 hit op mijn radar: Volvo XC70. Ja, hier verwacht ik niet veel steun, maar in mijn huisvaderverstand heeft er zo altijd eentje op de lijst gestaan. Enige nadeel, rijdt toch niet zo super. Stug, infotainment redelijk gedateerd en jonge occasies ook erg duur. AWD of FWD dan. Geen uitgesproken voorkeur want zowel mijn E61 (RWD) als de A6 (Quattro) reden leuk voor zo'n boten te zijn. XDrive is wel wat minder betrouwbaar had ik begrepen. Manueel vs automaat? Tja, ik blijf graag zelf schakelen. Maar in dit segment zijn quasi geen handbakken meer te vinden. En als je er eentje vind is de wagen zo kaal als Patrick Stewart... Om nog maar niet na te denken over het verkopen over enkele jaren. Automaat dus. Past ook best bij het karakter van een reisbreak.
Puntje 4, ook een belangrijke. Gezien ik per jaar toch nog een dikke 20.000km af maal was het ook nog eens twijfelen benzine/diesel. Wat gegoocheld met cijfers in mijn beslissings-excellekes en beide keuzes kleurden groen. Helaas is het aanbod in breaks die voldoen aan mijn criteria nogal beperkt. Budget stond op +- 35k€ en eigenlijk was de enige benzineoptie een Golf R. Dikke kar, mooi uitgerust, power genoeg om toch leuk te zijn, maar voor mij wat te opzichtig en ergens wrong het om dat bedrag aan een 'golf' te spenderen. Zit tussen de oortjes, i know maar toch dieselen dan (voor een laatste maal?). De 3.0 blokken zijn heerlijk en ik had daar al een leuke tijd mee in de E61. Maar in het huidige fiscale regime is dit in BE helaas te kostelijk naar mijn goesting. Dus downsizen en max een 2l blok.

Alle criteria samen gegooid, eens goed 'gemijoteerd' en eigenlijk voldeed enkel een F11 aan álle punten. Nog enkel een kwestie van de vereiste opties af te vinken en op zoek te gaan. Bij BMW Smets in Lier een supermooie 520d gevonden, maar net te laat omdat ik toch gewacht had tot mijn A6 verkocht was. Achteraf eerst wat spijt, maar na wat testen is het motorkarakter van de dubbele turbo toch meer mijn ding. Meer koppel en sneller beschikbaar. Komende van die 2.7T was ik toch wat verwend dus die 28pk's die zo'n 525d bovenop de 520d geeft zijn mooi meegenomen. Aanbod is gelukkig groot voor een F11 dus na een weekje of 2 zoeken had ik er eentje op het oog in Bielefeld. Daags nadien gaan kijken en getekend. Stugge Duitse verkoper, maar duidelijke historiek gekregen en eerlijke info over de herkomst van de wagen. Nog wat kleine retouches laten doen want de wagen had toch wel wat steenslagschade. Bumper en motorkap werden nog herspoten, fijn geregeld maar wel nog 2 weken wachten hierdoor.

Detailinfo van de wagen:



"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

erq

#1
Front:


Rear:
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

erq

#2
Deels digitale dashboard. Goed alternatief van de HUD:


Topzetel:
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

erq

#3
Exclusiv Nappaleder, Mokka. Heerlijk diepe kleur en supercomfy.


Carbonschwarz. Erg levende kleur afhankelijk van het licht en je pespectief.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

10023527

Knappe slee!

Veel veilige km toegewenst !!

beemerbuddy

 :thumbsup:
Dikke kar Erik, en een weloverwogen, verstandige keuze... En één die ge U niet zult beklagen, denk ik... Dat interieur van de F10/F11 blijft toch DIK en dat Exclusiv leder is  :drool: zoveel fijner, zachter en luxer dan het Dakota leder...
Met een F11 kunt ge idd alle kanten uit wat betreft inzetbaarheid, en de extra paardjes in de 525d zullen zich toch wel laten voelen... Ok, een 6cyl. zal natuurlijk romiger en soepeler zijn, maar qua trekkracht zal deze wel zijn mannetje kunnen staan...

ik deel ook je mening dat je met jouw budget, als BMW-liefhebber, altijd met een  :guill: blijft zitten als je iets anders koopt (want voor dat geld had ge dan ook een BMW kunnen kopen  >:D)

Ook mooi fotomateriaal bijeengesprokkeld  ;)
Sowieso veel rijplezier gewenst...

Grtjs...
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure (SOLD) - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' (SOLD) - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Woodykipo


erq

Citaat van: beemerbuddy op 11 april 2017, 12:37:12
:thumbsup:
Dikke kar Erik, en een weloverwogen, verstandige keuze... En één die ge U niet zult beklagen, denk ik... Dat interieur van de F10/F11 blijft toch DIK en dat Exclusiv leder is  :drool: zoveel fijner, zachter en luxer dan het Dakota leder...
Met een F11 kunt ge idd alle kanten uit wat betreft inzetbaarheid, en de extra paardjes in de 525d zullen zich toch wel laten voelen... Ok, een 6cyl. zal natuurlijk romiger en soepeler zijn, maar qua trekkracht zal deze wel zijn mannetje kunnen staan...
ik deel ook je mening dat je met jouw budget, als BMW-liefhebber, altijd met een  :guill: blijft zitten als je iets anders koopt (want voor dat geld had ge dan ook een BMW kunnen kopen  >:D)
Ook mooi fotomateriaal bijeengesprokkeld  ;)
Sowieso veel rijplezier gewenst...
Grtjs...
Awel, ik vind het moeilijk een eerlijk vergelijk te maken tussen mijn E61 en deze F11. Qua cijfers liggen ze niet zo ver uiteen (272pk vs 218, 450Nm vs 560Nm, 0-100  6.6s vs 7.1s ). Maar in mijn herinneringen was die 535d wél veel heviger. Zal vooral aan het koppel gelegen hebben en aan het feit dat ik nu al meer gewend ben  ^-^.
Zetels van deze zijn iig hemels. Leder is super en vooral dat je hem volledig kan instellen naar je zin is top.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3


dannyro

Mooie F11. Succes ermee👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

d.fine

Zeer knap! Zal je geen spijt van hebben :thumbsup:
Afgelopen jaar heb ik rond de 45k km gedaan en ben (nog steeds) helemaal weg van de F11.
Ideale cruiser met (voor mij) sportief kantje als je er om vraagt (mss combo adaptieve ophanging + x-drive)

Zeer mooie combo hier in- en exterieur! Comfortzetels zien er zalig uit :D

Qua power (te zien van wat je komt natuurlijk) vind ik deze in het dagelijkse verkeer méér dan voldoen.
Toch vlotjes weg aan de lichten hoor 8)

Dikke proficiat en véél veilige km's gewenst :thumbsup: :thumbsup:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

erq

Citaat van: d.fine op 11 april 2017, 14:39:23
Ideale cruiser met (voor mij) sportief kantje als je er om vraagt (mss combo adaptieve ophanging + x-drive)
Rijden doet die idd erg goed voor zo'n grote wagen. Die adaptieve dempers heb ik ook en voel je idd goed.
Enige bemerking wat ik wel heb tov de E61 is dat er te veel elektronica is die zich moeit. Wil je sportief rijden, moet je in mode "sport" zitten. Anders is de gasrespons en automaat niet op zijn scherpst ingesteld.
Zet je hem dan in "sport" dan zal hij langer doortrekken en heviger aan het gas hangen, maar cruise control op pakweg 140 kmh zal hij niet meer naar zijn 8ste verzet schakelen.
In "sport+" mode werkt de cruise control zelfs helemaal niet.
Is dit mss op te lossen door een bepaald profiel in te stellen in het geheugen van de wagen? Ik moet mijn handleiding eens goed doornemen voor al die zaken.
Pas vorige week de airco goed afgesteld gekregen  ;D

De automaat is wel erg goed. Serieuze sprong voorwaarts tov de E61. Maar (ja, er is weer een maar) er gaat imho niets boven een manuele bak. In mijn hoofd toch niet. Ik blijf het wat bevreemdend vinden als ik voel dat de wagen op/terug schakelt zonder dat ik daar zelf initiatief voor heb genomen. Beetje OCD van mijn kant denk ik  :P
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

Hyy

Echt bomme F11 :thumbsup:
Comfort zetels dikke +
2013 F06 640i Gran Coupe

d.fine

#13
In Sport en Sport+ gaat hij idd niet hoger dan 7de. Met de peddel kan dat even maar hij schakelt altijd terug.
Deze modi gebruik ik niet icm cruise control want hij blijft dan idd te hoog in toeren hangen.

Je kan de Sport stand een beetje instellen. Je kan bepalen of het onderstel + automaat is die in Sport stand gaan of enkel het onderstel.
Aangezien je de automaat via de knuppel in Sport kan zetten heb ik Sport mode op enkel onderstel ingesteld.
Als ik de automaat erbij wil, dan doe ik dat via de knuppel. Zo gaat hij iets strakker in de bochten, zonder in toeren te blijven hangen.

Automaat vind ik ook zalig. Schakelt boterzacht (eens op temperatuur, 's morgens voel ik hem een beetje).
Manuele bak is uiteraard de meest sportieve keuze maar, zoals je zei, in dit segment niet evident (denk wel meer zo in hogere segmenten, 535i bvb)
Met de peddels (maar die heb je niet denk ik aan de foto te zien) heb je een beetje controle over de versnellingen, maar dat is beperkt.
Hij zal vrij snel bijsturen naar de (voor hem) gewenste versnelling.

Die auto-handbrake is ook superhandig, en verslavend ;D zal je wel nog ondervinden.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Bananenman

Wat een F11 - die comfortzetels zijn überknap!

@Konrad stof tot nadenken deze dikke 5  :drool:
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso


Konrad

Citaat van: Bananenman op 11 april 2017, 15:09:18
Wat een F11 - die comfortzetels zijn überknap!

@Konrad stof tot nadenken deze dikke 5  :drool:
Haha morgen ga ik er is naar kijken !

Dikke slee Erik ! 🖒
Statische & Sticker nummerplaten te verkrijgen bij mij!
Info PB of FB: facebook.com/konradgacplaten

Phantom Five

Proficiat met deze mooie Fünfer  :thumbsup:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Woodykipo

Citaat van: d.fine op 11 april 2017, 15:07:45
In Sport en Sport+ gaat hij idd niet hoger dan 7de. Met de peddel kan dat even maar hij schakelt altijd terug.
Deze modi gebruik ik niet icm cruise control want hij blijft dan idd te hoog in toeren hangen.

Je kan de Sport stand een beetje instellen. Je kan bepalen of het onderstel + automaat is die in Sport stand gaan of enkel het onderstel.
Aangezien je de automaat via de knuppel in Sport kan zetten heb ik Sport mode op enkel onderstel ingesteld.
Als ik de automaat erbij wil, dan doe ik dat via de knuppel. Zo gaat hij iets strakker in de bochten, zonder in toeren te blijven hangen.

Automaat vind ik ook zalig. Schakelt boterzacht (eens op temperatuur, 's morgens voel ik hem een beetje).
Manuele bak is uiteraard de meest sportieve keuze maar, zoals je zei, in dit segment niet evident (denk wel meer zo in hogere segmenten, 535i bvb)
Met de peddels (maar die heb je niet denk ik aan de foto te zien) heb je een beetje controle over de versnellingen, maar dat is beperkt.
Hij zal vrij snel bijsturen naar de (voor hem) gewenste versnelling.

Die auto-handbrake is ook superhandig, en verslavend ;D zal je wel nog ondervinden.
Ik deed dat ook zo in de F01,in sportstand enkel het onderstel.Met een diesel zo hoog in toeren gaan/blijven voelde onnodig en zeker die laatste versnelling die hij dan niet wil ingaan op bv. de snelweg vond ik stom :thinking:

GeoBem007

Citaat van: d.fine op 11 april 2017, 15:07:45
In Sport en Sport+ gaat hij idd niet hoger dan 7de. Met de peddel kan dat even maar hij schakelt altijd terug.
Deze modi gebruik ik niet icm cruise control want hij blijft dan idd te hoog in toeren hangen.

Je kan de Sport stand een beetje instellen. Je kan bepalen of het onderstel + automaat is die in Sport stand gaan of enkel het onderstel.
Aangezien je de automaat via de knuppel in Sport kan zetten heb ik Sport mode op enkel onderstel ingesteld.
Als ik de automaat erbij wil, dan doe ik dat via de knuppel. Zo gaat hij iets strakker in de bochten, zonder in toeren te blijven hangen.

Automaat vind ik ook zalig. Schakelt boterzacht (eens op temperatuur, 's morgens voel ik hem een beetje).
Manuele bak is uiteraard de meest sportieve keuze maar, zoals je zei, in dit segment niet evident (denk wel meer zo in hogere segmenten, 535i bvb)
Met de peddels (maar die heb je niet denk ik aan de foto te zien) heb je een beetje controle over de versnellingen, maar dat is beperkt.
Hij zal vrij snel bijsturen naar de (voor hem) gewenste versnelling.

Die auto-handbrake is ook superhandig, en verslavend ;D zal je wel nog ondervinden.

Er is een verschil tussen automaat in sport en de sportstand inschakelen via de knop naast de pook hé?
Ik weet dat hij bij mij eigenlijk niet zelf schakelt in Sport, Sport+ en DSC Off indien de pook eveneens in Sport/Manueel staat. (tenzij je te laag in toeren komt, gaat hij wel automatisch terugschakelen en heb al bij burnouts gemerkt dat hij ook opschakelt). Manier van schakelen en doen van de automaat is ook sneller/anders in Sport. Gaat gemakkelijker zelf terugschakelen als je hem zijn ding laat doen ook.

Zeer mooi kistje, Eric. Ik vind de x25d een redelijk benzine karakter hebben voor een diesel. Veel plezier mee gehad, maar jij sleurt wel meer kilo's mee dan in de 1-reeks uiteraard :D

erq

Citaat van: GeoBem007 op 11 april 2017, 16:07:21
Zeer mooi kistje, Eric. Ik vind de x25d een redelijk benzine karakter hebben voor een diesel. Veel plezier mee gehad, maar jij sleurt wel meer kilo's mee dan in de 1-reeks uiteraard :D
2 turbo's had ik eigenlijk wat afgezworen na mijn 535d. Had toen al gemerkt dat de meeste mecaniciens daar weinig kaas van gegeten hebben. Maar na wat gelezen te hebben over de 125d's en Alpina D3's twinturbo kwam inderdaad dat benzinekarakter naar boven ja. Enkel wat beperkter in toerental bereik, maar het blijft dan ook een diesel uiteraard.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

gfk807

Knappe 5 en dat interieur is ook zeer lekkerrrrr  :thumbsup:


Barney

Mooi. Maar de Audi vond ik leuker.













;D :greddy:

erq

Interesse? ik bezorg u wel de nummer @Barney  :P
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

Whisper

The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The wife's car: Fiat 500 08/2018
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

My level of sarcasm depends on your level of stupidity.

WJJ

Mmm ik heb toch echt wel een zwak voor F11's  :wiggleyes:

Knappe kar Erq!
En al helemaal een dikke kleurencombo!  8)

erq

Merci mannen!

Veel aanpassingen heeft deze imho niet nodig. Mss een mooi setje donkere 20"? Maar dat moet eigenlijk icm met een subtiele verlaging en ik heb schrik dat hij dan wat stug wordt...
1 zaak heb ik wel al laten doen: achterste ruiten laten tinten. Wat getwijfeld over het juiste % en uiteindelijk voor 80% retentie gekozen. Prima eigenlijk, hoewel 85% ook nog wel gekund had.
Heb dit laten plaatsen door Foliefixx en super tevreden van. Mooi afgewerkt, alle tijd genomen en erg vlotte service.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

gfk807

Die mannen werken precies wel super omdat ze die "dot matrix rand" ook afwerken  :thumbsup:

Neeroeteren is wel heel ver van hier  :wiggleyes:

Ik zou graag de ramen van onze Active Tourer ook laten doen, niemand een goed adresje in de regio Aalst/Ninove/Affligem ?  :iono:

BimmerAndMore

Prachtige wagen, en vooral een schitterende voorstelling.
Het zijn topics/posts zoals deze dat toch wel duidelijk maken imo dat Facebook en andere social media absoluut geen vervanging zijn voor fora (en omgekeerd).
Soms mag het al eens meer zijn dan 2 foto's, 3 smileys en 20 karakters tekst

:bow: :thumbsup:

ST

Zeer knappe kar :thumbsup:
Daar ga je veel plezier aan beleven!
Zeer weldoordachte keuze ook :clap:
Beware of the bimmer

BMW 2005 - E46 - 320cd (Sold)
BMW 2014 - F30 - 320d (Daily) http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=51971.0
BMW 2015 - F10 - 535d (Daily) http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=53299.0