Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

1973 - E9 - 3.0 CSi

Gestart door Relexus, 17 december 2016, 02:08:06

Relexus

Jawel, eindelijk ben ik de trotse eigenaar van een BMW E9 3.0 CSi.  8)

Toen ik als tiener naar school fietste, stond er regelmatig eentje op de "Bosscheweg". Ik betrapte me erop dat ik dagelijks keek of ie wel of niet op de oprit stond. Ik was toen al gefascineerd door die fantastische lijnen en uitstraling van dit model. Dat is dus nooit verdwenen. Het is altijd blijven kriebelen en op een gegeven moment wist ik het zeker, die gaat er ooit komen!  >:D

Een jaar of twee geleden is de serieuze zoektocht zo ongeveer begonnen. Het zou een 3.0 CSi worden. Maar zo eenvoudig is dat natuurlijk niet... Roesten doen ze echt allemaal (100%), dus vroeg of laat ben je een keer aan de beurt. Ga je dus voor een projectauto of voor een gerestaureerd exemplaar. Optie a) is dan wellicht enigszins betaalbaar en lijkt me fantastisch om te doen, maar je moet er wel de tijd, ruimte en kennis voor hebben. En ja, dat gaf toch wat twijfels... Optie b) is natuurlijk heel mooi, maar die prijzen zijn de laatste jaren serieus gaan pieken! Dus dan verliest je plan toch ook echt wat enthousiasme. :thinking: Uiteindelijk ben ik gaan speuren naar een goed exemplaar waar al "veel" aan gedaan was.

Het aanbod is echt zeer beperkt. Vooral als je niet honderden kilometers wilt gaan reizen om even te gaan kijken. De meesten die ik ben gaan bekijken, zaten inderdaad mooi in de lak. Maar als je niet weet wat eronder zit, moet je in mijn ogen snel omdraaien. Veel handelaren kopen ergens in het buitenland zo'n auto, spuiten 'm over en zetten de auto in de showroom met een bordje "in zeer goede staat". Niet doen. Ik heb wel twee keer een exemplaar op internet gezien waarvan ik dacht "die is het!". Echter, dat zijn dan ook net de auto's die binnen enkele dagen verkocht zijn.

In juni dit jaar zag ik deze E9 voorbij komen. Dat leek een serieuze kanshebber. Dus snel handelen. Binnen twee dagen ben ik de wagen gaan bekijken. Een auto waarvan de carrosserie volledig is gedaan! Bijna 1000 uur gedocumenteerd werk zit erin, met een goed restauratie-rapport. Het onderstel moest nog aangepakt worden en de originele motor zit niet in de auto, maar wordt wel meegeleverd! Toon van Meer (TvM Works, BMW expert uit Dongen, Zuid Nederland) is mee gaan kijken. Een proefrit gemaakt en de auto en motor uitgebreid geïnspecteerd. We hadden vrij snel gezien dat dit 'm ging worden. De originele motor is te reviseren en kan mooi als later project nog in de auto worden geplaatst. Het was dan ook snel handjeklap en de auto was gekocht.  :clap:

De maanden daarna heeft de auto bij TvM Works gestaan om het onderstel volledig aan te pakken en nog een aantal zaken die ik nu geregeld wilde hebben. Dat kost natuurlijk veel meer tijd dan je vooraf denkt, maar ik ben nu blij dat ik die tijd genomen heb. Kost gewoon tijd om alle onderdelen te vinden. In ieder geval zijn nu de remmen ook volledig vernieuwd en is het onderstel helemaal in orde.

Sinds een paar weken staat m'n nieuwe trots bij mij in de garage en de eerste kilometers zijn gemaakt. Wat een heerlijke machine is dit! In m'n eerste rit zei ik al dat ik er zo mee naar Zuid-Frankrijk zou rijden. Zo degelijk en betrouwbaar voelt dat spul aan. En met de 200 pk (of wat er van over is) kom je ook probleemloos mee in het verkeer. Sterker nog...  :censor:
De auto heeft nog zijn origineel lederen bekleding en het chroomwerk is ook nog origineel. Daarmee straalt de auto ook meer karakter en klasse uit voor mijn gevoel. En uiteraard maken de velgen en het stuurtje het geheel echt af. ME HAPPY!  ;D

Maar niemand zit te wachten op dit geklets, we willen foto's zien! Vandaag was het mooi droog en een lekker zonnetje, dus tijd voor wat foto's!

BIG charlie

Proficiat met je prachtwagen ! veel plezier ermee.
Mooi verhaal ook  :thumbsup:
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 650 Grand Tourer 2023

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

dadoke

Een prachtig exemplaar zo te zien ... proficiat en veel plezier ermee!

nicke36

Wow die ziet er goed uit, dat interieur is ook prachtig, daar mag je terecht trots op zijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NMO-L31 met Tapatalk

RDH

eccht een dikke wagen, heb er deze zomer zo twee zien staan in antwerpen

Cedric_

proficiat!  :)  Echte droomwagen zelfs als jonge twintiger. 
Al concrete plannen voor de originele motor of gaat deze gereviseerd naar originele standaard of met aanpassingen?

- Mrt 2014- mrt 2020 BMW E46 320d Tourer 2001, 365k km
- 2020-2021 BMW E46 325i touring 2004, 306 753 km
-2021-... BMW e87 130i lv 2006, 172 xxx km
- project trackcar/oldtimer : Mazda mx-5 NA 1992 1.8 vvt ->  2023 -> LSD and a bunch of trackdays

Motorsport88

Zeer dik, veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

bt.

Pracht van een exemplaar!
Veel plezier gewenst, ik ben er ook gek van maar de prijzen stijgen sneller dan m'n portefeuille groeit ;D
'79 BMW 635CSi
'99 BMW 328i - Slunse
'71 Peugeot 504 Cabriolet
'76 Jaguar XJ-C 4.2

FJRdude

Fapalicious  :drool:   :drool:

Prachtige wagen,  veel plezier ermee!

(Als de originele motor er niet meer inzit, wat dan wel? Zelfde type, of iets zwaarders?)
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

Snorkel

Heerlijk, heerlijk, heerlijk!  :D

Tof om je hele verhaal te lezen. Het ziet er een zeer knappe wagen uit, erg benieuwd hoe die in het 'echt' er bijstaat.
Ik wens je er enorm veel plezier en geluk mee!!
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

b_ken

Ik dacht dat de propere E9's stilaan op waren. Blijkbaar niet.

Mooie aankoop  :thumbsup:

Relexus

Iedereen dank voor de felicitaties!

Citaat van: FJRdude op 17 december 2016, 15:58:52
Als de originele motor er niet meer inzit, wat dan wel? Zelfde type, of iets zwaarders?
Er ligt nu een identieke motor in uit een E3.

Citaat van: Cedric_ op 17 december 2016, 11:29:49
proficiat!  :)  Echte droomwagen zelfs als jonge twintiger. 
Al concrete plannen voor de originele motor of gaat deze gereviseerd naar originele standaard of met aanpassingen?
De originele motor gaat er zeker terug in komen. En ook zeker in originele staat.
Je komt ook niet veel E9's tegen met matching numbers.

Citaat van: bt. op 17 december 2016, 15:11:29
Pracht van een exemplaar!
Veel plezier gewenst, ik ben er ook gek van maar de prijzen stijgen sneller dan m'n portefeuille groeit ;D
Die prijzen zijn inderdaad hard gegaan. En je weet natuurlijk nooit wanneer het plafond bereikt is.

Citaat van: Snorkel op 17 december 2016, 16:09:36
Heerlijk, heerlijk, heerlijk!  :D
Tof om je hele verhaal te lezen. Het ziet er een zeer knappe wagen uit, erg benieuwd hoe die in het 'echt' er bijstaat.
Ik wens je er enorm veel plezier en geluk mee!!
Laat gerust weten als je eens in de buurt bent van Huizen.  ;)
Ik zal 'm ook ongetwijfeld wel eens meenemen naar een meeting. Zal wel goed komen.

Citaat van: b_ken op 17 december 2016, 18:35:17
Ik dacht dat de propere E9's stilaan op waren. Blijkbaar niet.
Mooie aankoop  :thumbsup:
Ze zijn inderdaad schaars. Het schijnt dat er nog zo'n 2000 E9's in leven zouden moeten zijn. Maar in welke staat?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik er ooit een heb zien rijden.  :iono:

henotteke

Verdorie Roel, knappe kar heb je daar gekocht!!!
:wow: :wow:
nu wil @GunSpeed niet meer in de B10 meerijden, maar in een E9!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

GunSpeed

:wow:

Bye bye @henotteke en B10... ik ga ver"Huizen" dan kan ik met deze schitterende E9 meerijden  :exited: :exited:

Mooie kleur... prachtig interieur... én de juiste velgen  :drool: :drool: :drool:

Phantom Five

Proficiat  :clap: met de aankoop van dit prachtexemplaar  :bow:
In deze staat zijn ze werkelijk zeldzaam maar uw droom is waarheid geworden met deze  :thumbsup:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

b_ken

Citaat van: Relexus op 17 december 2016, 22:58:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik er ooit een heb zien rijden.  :iono:

Er zal ook niemand dat nog als dagelijkse auto gebruiken natuurlijk.
Het meeste kans heb je op een oldtimer evenement zijn of onderweg ernaartoe. Of iemand die op een zonnige zondag eens een plezier ritje doet. Dat is natuurlijk nog schaarser.

Snorkel

Citaat van: b_ken op 18 december 2016, 11:23:29
Het meeste kans heb je op een oldtimer evenement zijn of onderweg ernaartoe.

Yes, ik heb er twee jaar geleden eentje gezien op een oldtimer-meet. Dat was een zilvergrijze.
Onvoorstelbaar hoe mooi die lijnen zijn.  :)

Maar het is zoals @Relexus zegt: ze roesten blijkbaar allemaal.  :'(
Hou deze dan maar goed in ere!
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

b_ken

Roesten ... bwa nee hoor.
Kijk eens naar deze gast op facebook: Miklós Mészáros (https://www.facebook.com/CSlsGarage?hc_ref=NEWSFEED&fref=nf)
Die is (oa.) de originele E9 van ABBA aan het restaureren. Nee, eigenlijk gewoon een nieuwe aan het bouwen.
Dan krijg je zo plaatjes ...

stco

Er zouden er twee gemaakt zijn uit aluminium heb ik eens gelezen. Als je zo een vindt, heb je de jackpot natuurlijk! :D

Mooi exemplaar, hou haar in ere. Prijzen zijn echt niet meer normaal dezer dagen... Mijn 2800 CS indertijd nog gekocht voor 8.000 euro. Daar heb je nu juist een wrak voor...

Ik Ben Lui

het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

ADR

Holy Scheissies, deze ziet er nog wel héél goed uit hoor!

Dikke aankoop, en ik kan me best voorstellen dat die heerlijk rijdt.

Veel succes ermee!
Dave :thumbsup:

Relexus

Citaat van: stco op 19 december 2016, 09:46:09
Er zouden er twee gemaakt zijn uit aluminium heb ik eens gelezen. Als je zo een vindt, heb je de jackpot natuurlijk! :D
Dat verhaal ken ik niet! Maar zoeken naar zo'n speld in een hooiberg gaat niks opleveren denk ik. Dan moet je inderdaad spreken van een jackpot.

Citaat van: ADR op 20 december 2016, 14:38:47
Holy Scheissies, deze ziet er nog wel héél goed uit hoor!
Dikke aankoop, en ik kan me best voorstellen dat die heerlijk rijdt.
Dat rijdt inderdaad prima. Kijk het is natuurlijk wel bijna 44 jaar oud, maar ik vond het echt opmerkelijk hoe vlot dat dat spul gaat.
@ADR : Hoe is 't met jouw E9-project?

ADR

@Relexus : mijn E9 is nog geen project. Die staat nu lekker droog aan de kant.
Eerst andere dingen afwerken.

Voski

Proficiat!
Deze komt uit Belgie zeker?
2012 1m coupe
2021 i4 m50
2023 M3 touring

Bananenman

Geweldige wagen  :bow:
Ik beantwoord je PM asap  ;)

Bananenman