2016 - F87 - ///M2 - Mineral Grey - Manueel / 190.000km

Gestart door Franzino, 28 juni 2016, 00:00:31

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Franzino

Ik heb begin deze maand een M2 besteld. Bij deze het zeer uitgebreide en lange verhaal van hoe de aankoop van deze M2 tot stand is gekomen en mijn "huidige" mening over de wagen na een paar testritten ;)

Ik wou mijn e46 325i met 250.000km (daily) na 12 jaar trouwe dagelijkse dienst eens vervangen. Dit stond initieel op het programma voor 2015, maar is dan vanwege andere investeringen verschoven naar midden, eind 2016. Er waren een aantal kanshebbers voor een nieuwe daily...welke allemaal recente 2de hands wagens waren; 2013 Audi RS4 V8 B8 Avant (in lichte vracht), e90 M3 FL, 2014 F80 M3, e91 335i (N55), 1M, 2012 - 2013 C63 AMG break (in lichte vracht), 2014 Alpina B3 touring (zonder X-drive). Ik heb met alle wagens uit mijn lijstje test gereden; de Audi RS4 B8, e90 M3, f80 M3 zijn als eerste uit het lijstje gesneuveld.

Mijn testrit met de laatste generatie M3/M4 was een beetje een teleurstelling. Stuurgedrag, wegligging, sound, motorkarakter...vielen allemaal niet in de smaak bij mij. De look van binnen en buiten vond ik wel zeer mooi, maar enkel voor looks koop ik geen auto. Begin dit jaar was er de lancering van de M2...waar ik hetzelfde van verwachte als de M4 en heb er toen niet zo veel aandacht aan gegeven. Maar de latere reviews waren allemaal super enthousiast en na een uitgebreide testrit was ik er zelf ook razend enthousiast over. Ik vond hem ook veel mooier in realiteit dan op foto.

Ik had een klik met de M2 en vond het echt iets voor mij. Dat gebeurd zelden bij mij, want weinig hedendaagse (betaalbare) wagens kunnen mij echt lang boeien. De turbomotor & elektrische stuurbekrachtiging (in sport stand) stoorde mij eigenlijk niet op de M2. Het gevoel is anders als bij mijn oudere BMW's, dat sowieso... Mijn Z4M heeft nog steeds een beter stuurgevoel en veel mooier vermogensafgifte. Maar voor een turbomotor en elektrische stuurbekrachtiging is het op de M2 echt wel super ok. Ik kan begrijpen dat ze bij BMW voor de opgelegde emissienormen en verbruik moeten teruggrijpen naar turbomotoren. Het is zeer spijtig, maar het is nu eenmaal zo en we kunnen er niet meer onderuit. Ik hoop wel dat bepaalde merken nog steeds atmosferische motoren blijven maken in de toekomst. Ik zelf zal sowieso altijd een wagen met atmosferische motor in mijn garage blijven houden (tenzij ze dit ooit verbieden 😮 ). De wissel van hydraulische stuurbekrachtiging naar elektrische heb ik nooit echt goed begrepen, want de winst in verbruik is echt te verwaarlozen. Maar de M2 stuurt wel fijn met redelijk gevoel en veel beter stuurgevoel als alle recente BMW's waar ik al mee heb gereden. De remmen zijn ook zeer goed en veel beter als diegene die vroeger onder de M modellen stonden.

Qua look, gevoel en omvang is de M2 voor mij een beetje de moderne interpretatie van een e46 M3. De meeste dingen waren eigenlijk positief, ook de grote van de koffer. De afmetingen van een M2 maken hem geen al te grote wagen...en dat vind ik een goede zaak. De M2 is voor zijn compactheid wel niet echt een lichte wagen (vergelijkbaar gewicht als e46 M3). Hij zou in deze tijd in mijn ogen wel iets lichter mogen zijn en meer richting 1M qua gewicht....dat had super geweest. M2 is wel stuk lichter dan de e92 M3. M2 voelt wel niet als een zeer zware auto...maar wel zwaarder als mijn Z4M (1.410kg).

Een nieuwe M2 met mijn specificaties was ietsje duurder dan een 2de hands Alpina B3 Touring met weinig km. Vermits de M2 dan een gloednieuwe wagen was met 0 km, wou ik wel iets opleggen. De kloterij is...dat er nu bij de M2 meer vraag dan aanbod is en afgelopen maand ene bestellen in Europa was pas levering mei / juni 2017. Dan plots een goddelijke interventie!!!! Een annulatie van een M2 bestelling bij mijn zeer vriendelijke lokale BMW garage...dat ik super toevallig te weten kwam (right time, right place). Ik kon het order overnemen, de wagen nog zelf samenstellen en levering is eind 2016...wat gewoon perfect is qua timming voor mij. Nooit gedacht dat ik ooit een nieuwe wagen zou kopen, maar dat is toen allemaal gebeurd op een zeer korte periode en een dikke meevaller qua leveringstermijn....anders had ik hem misschien wel niet gekocht op dat moment.

Qua specificaties heb ik na lang nadenken uiteindelijk beslist om voor een manuele versnellingsbak te gaan in mijn definitieve configuratie. Ik heb heel mijn leven al auto's met manuele versnellingsbakken gehad qua daily & track. Ik heb ook al regelmatig met een e92 M3 met DKG gereden en vond dit telkens ook wel leuk qua afwisseling. Een tijdje liggen twijfelen en dan uiteindelijk met een manuale M2 + terug met DKG test gereden op dezelfde dag en op basis daarvan mijn definitieve keuze gemaakt. De DKG in de M2 is echt wel zeer cool en razend snel. Het is gewoon persoonlijke voorkeur en ik begrijp perfect waarom mensen de DKG ipv manueel zouden nemen in een M2. Is zeker niet vanwege het feit dat ze niet met een manuele bak kunnen rijden of omdat ze minder pure autoliefhebber zijn. Het zeer snel schakelen en het technisch vernuft is zeer fijn en ik snap perfect dat je de dit een meerwaarde zou vinden tegenover manueel. En dan spreken we nog niet over het extra comfort in file.

In Sport + is het opschakelen van de DKG voor mij veel te agressief en gewoon irritant! Omdat je door het zeer agressief schakelen schokken krijgt in de aandrijflijn en eigenlijk met momenten grip verliest waar dit in mijn ogen niet nodig is. Sport is veel aangenamer, maar in deze stand kan je dan niet M-dynamic selecteren...wat ook stom is. M-dynamic kan je wel aanzetten in Comfort en staat automatisch aan in Sport +....maar is niet selecteerbaar in Sport. De vertraging van de DKG bij trage maneuvers (bij parkeren ofzo) of vertrekken aan een licht is ook niet echt aangenaam. Er is altijd zo een vertraging wanneer de koppeling pakt bij vanuit stilstand vertrekken...maar dit is eigen aan elke DKG.

Mijn M2 zal mijn daily worden en ja mijn Z4M is er ook nog die sowieso een manuele versnellingsbak heeft....dus DKG zou in dit geval misschien een veel logischere keuze geweest zijn. Ik wou initieel echt voor een DKG gaan, vanwege het nieuwe aspect voor mij, iets handiger en comfortabeler in dagelijks verkeer en om zo ook nog een groter "gevoels" verschil te hebben met de Z4M.

Ja; ik weet dat de M2 sneller is met een DKG en ik zelf nooit zo snel en precies kan schakelen met een manuele. Ja; echte racewagens en supercars hebben ook sequentiele versnellingsbakken en DKG is altijd sneller op circuit of bij optrekken. Ja; een M2 is zuiniger met DKG en heeft een lagere CO2. Ja; het is de toekomst, manuele versnellingsbakken sterven uit en zijn ouderwets. Ik weet alle voordelen van DKG. Maar eens binnen een aantal maanden het nieuwe van de DKG wat voorbij is voor mij en ik het gewoon ben....dan heb ik schrik dat ik persoonlijk de DKG met de tijd wat saai en steriel zou vinden. Terwijl de M2 voor mij juist meer over rijbeleving en betrokkenheid gaat tegenover de andere huidige M-modellen en andere wagens op de markt (in die prijscategorie). Het heeft uiteindelijk ook meer dan 10 jaar geduurd eer ik mijn 325i touring wou vervangen en dat is ook een manuele...waar ik nooit spijt van heb gehad.

Ik hou mijn wagens meestal zeer lang bij en lig totaal niet wakker van de toekomstige herverkoop waarde! Ik koop auto's voor mij zelf om nu van te genieten en niet voor de toekomstige eigenaar. Ik had het gevoel dat op dagdagelijkse basis een manuale M2 mij langer zal boeien en met momenten meer rijplezier en betrokkenheid zou geven dan een DKG. Misschien is het ook wel het feit dat een auto met turbomotor kopen al een grote stap voor mij is, dat een DKG op dit moment een brug te ver was en ik toch eerder voor de zekerheid van een manuele heb gekozen. De tijd zal het uitmaken, maar ik hoop de juiste keuze (voor mij) gemaakt te hebben.

Een aantal punten van de manuele versnellingsbak vragen wel wat gewenning. De koppelingspedaal is qua bediening eigenlijk iets te zacht, maar de beweging en de slag van de pedaal is vooral een pak langer (hoger) dan op mijn Z4M en e46 325i (bij het naar boven laten komen van de koppeling). Met de manuele versnellingsbak voel je ook iets harder het turbogat bij opschakelen, dan bij de DKG. Bij de DKG val dit een pak minder op omdat deze sneller schakelt en je dus minder in toeren zakt. De DKG heeft ook 7 ipv 6 versnellingen en de verhoudingen zijn dus korter. Het automatisch tussengas geven is stom dat je dit niet kan afzetten zonder DSC uit te schakelen, maar ik kan er mee leven. Ik zou het bij de manuele wel liever altijd kunnen zelf doen of altijd de keuze hebben om de functie aan of uit te zetten.

De M2 heeft al super veel standaard en Ik heb als extra optie's; achteruitrijcamera, voorruit met grijze boord, getint glas achteraan, lendesteun regeling, lichtpakket, extra 12V, DAB tuner, Harman Kardon audio, Apple carplay, geen M2 logo. Ik heb gekozen voor manuele zetels omdat deze in de laagste stand een stukje lager zitten, dan de elektrische zetels en ik zit graag laag...zeker als ik een helm in de wagen zou dragen op trackdays.

Iedereen kent de voordelen/pluspunten van de M2 en online zijn massa's reviews te vinden. Elke auto heeft een paar nadelen en voor mij zijn ze;

Ik vind persoonlijk de voorbumper visueel het minste aan heel de wagen en de voorbumper van de M3/M4 is mooier, subtieler. De look van de M2 is in mijn ogen mooier in het echt dan op foto....maar in het geheel vind ik de M2 wel een redelijk mooie wagen en mooier, volwassener dan de 1M. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk...en ik hoop dat hij in het Mineral Grey ook wat anoniemer in het straatbeeld is en iets minder aandacht trekt. Het MG gaat met mij er in ook wat minder de look van Albanese maffia hebben tegen over het meer agressievere zwart ;) . Heel lang gekozen voor zwart en dan op de laatste moment toch nog beslist om voor grijs te gaan (met zwarte performance onderdelen). Ik vond de M2 in Mineral Grey in realiteit super mooi en anoniemer, subtieler dan zwart.

Wat betreft de vergelijking 1M vs M2; Met de 1M had ik ook ooit eens gereden...ik vond het turbogat meer aanwezig, de standaard remmen waren niet echt top, het interieur was niet echt mijn ding en ik was ook niet 100% overtuigd van de look. De wegligging, stuurgevoel en sensatie van rijbeleving waren wel super bij de 1M en iets intenser en puurder qua gevoel dan bij de M2. In vergelijking met de Z4M blijft deze vanwege zijn atmosferische motor en hydraulische stuurbekrachtiging toch nog een stuk hoger boven de M2 staan qua rijbeleving, betrokkenheid, intensiteit en ronduit oldschool autorijden. Qua dagelijks gebruik schiet de M2 er wel ver bovenuit. Ik heb de M2 nog niet, maar ik kan mij wel voorstellen dat ik hem misschien ooit verkoop voor iets anders....de Z4M verkopen kan ik mij niet voorstellen.

De motor van de M2 is zoals bij de 1M geen echt pure BMW M motor voor dit specifiek model, heeft ook geen S als code nummer. Tja dit is nu zo...maar of het nu een N of S motor is...het blijft toch een turbomotor en zal sowieso minder fabelachtig zijn als de atmosferische S54 motor in mijn Z4M. De motor is met zijn 370pk zeer krachtig en het turbogat valt heel goed mee. Eigenlijk heeft de motor niet echt een speciaal of uniek karakter en voor de motor gaan ze de M2 in de toekomst niet herinneren. Het feit dat hij geen speciale M spiegels heeft of geen carbon dak storen mij totaal niet...is toch vooral een visueel aspect. Dit zou de wagen enkel maar duurder gemaakt hebben, zonder een echt merkbare bijdrage op rijgebied. Dat er geen adaptieve ophanging is stoort mij ook niet...ik denk dat ze met deze vaste ophanging een mooi compromis hebben gemaakt tussen straat & circuit.

De enige 2 dingen die ik eigenlijk echt niet vind kunnen is dat er op het eerste zicht geen gedetailleerde olietemperatuur meter is en dat de Harman Kardon audio echt slecht klinkt. Veel slechter als de HK optie in mijn 12 jaar oude e46 en slechter als de HiFi audio in mijn Z4M. Het is de slechtste audioinstallatie die ik ooit in een eigen wagen gehad hebt. Ik kan niet begrijpen dat de HK optie zo slecht is in de M2 en dat ze geen beter audiosysteem als optie hebben ontwikkeld. De HK optie was niet zo duur, maar trekt eigenlijk op niets. Het klinkt iets beter als standaard, maar is dus eigenlijk wat weggesmeten geld. Ik had best 2x dit bedrag willen betalen voor een deftige audioinstallatie ipv een paar honderd euro voor een optie die geen verbetering is. Major fail BMW!!!

De M2 zal zijn leven bij mij starten als mijn nieuwe daily....maar ik ken mijzelf, de M2 rijdt echt top en ik denk dat hij met de tijd gaat evolueren naar daily & track (met BMW Performance Sport remblokken en andere remolie). Dat mijn Z4M roadster daardoor met de tijd minder op circuit zal komen en voor mij meer zal dienst doen als sun & fun is niet erg. De Z4M heeft mij jaren straat en circuit plezier gegeven en mag het dan in de toekomst dan misschien iets rustiger aan doen met wat minder circuit bezoekjes. De Z4M blijft sowieso en het blijft ook de wagen die mijn vriendin regelmatig gebruikt....allee ja de M2 kan ze ook nemen als ik niet moet gaan werken.

Het zou wel echt super geweest zijn moest de M2 de sportstoelen gekregen hebben van M3/M4 en daar zou ik zelf iets voor willen bijbetalen. Ik denk niet dat dit de grote extra kost zou geweest zijn, maar ik denk dat BMW zo het verschil met den M3/M4 nog wou benadrukken. Zelfde verhaal met de zeer beperkte instellingen en het ontbreken van de M knop op het stuur. Waar je uw eigen persoonlijk favoriete instelling kon in bewaren ipv de 3 presets (comfort, sport, sport +). Lijkt mij ook amper een meerkost om meer te kunnen instellen, maar ik denk sowieso ook bewust gedaan om dezelfde reden. Voor mij wegen de voordelen van de M2 veel meer door, dan de paar nadelen en geen enkele auto is 100% perfect...maar voor deze prijs is hij toch echt wel heel goed en ik vind hem zelf super  ;D

4 reasons to buy a M2
http://www.bmwblog.com/2016/02/20/four-reasons-to-buy-a-bmw-m2/

10 Things You'll Want to Know Before You Buy the BMW M2
http://www.torquenews.com/1084/review-10-things-you-ll-want-know-you-buy-bmw-m2

BMW M2 seems to be universally loved
http://www.bmwblog.com/2016/02/17/bmw-m2-seems-to-be-universally-loved/

BMW M2 technical facts
https://www.netcarshow.com/bmw/2016-m2_coupe/


hul51

Knap!

Altijd leuk om jou ervaringen te lezen :thumbsup:

Blue

Geniet ervan zodra hij er is!!!
En echt wel een goeie doordachte besluitvorming precies ;).

PIRRE.

BMW E46 ///M3 coupe 2004 silbergau ---> sold
BMW F87 ///M2 competition 2018 Hockenheim Silber---> sold
BMW G80///M3 competition 2022 isle of man green --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

NSXJAN

 :thumbsup:

en toch zou ik de DKG genomen hebben  :greddy:
het verleden: te veel om op te noemen
BMW Z4 sDrive30i
Volvo C40 Recharge


Capitol

Dat is een gedetailleerde beschrijving, knap gedaan!
En proficiat met de aankoop.
- 2017 M140i (RWD - manueel)
- 2023 GT4 RS

WÅky

Schitterende write-up. Ik kan er mij volledig in vinden.  :thumbsup:

Ergens wringt het wel gigantisch dat de keuze voor manueel wordt belemmerd door dat klote tussengas  :jpshakehead:

Tomassi

Super keuze en vergelijkbare dilemma's gehad bij de m135i. Ook eerst zwart besteld maar gewijzigd naar mineral grey. Ook voor manueel gegaan hoewel de verkoper mij gek verklaarde en dacht mij te herinneren dat 80procent tegenwoordig de automaat nam. De audio vind ik ook niet speciaal en vond ik idd beter in een oudere BMW (e92m3 2007).

Proficiat en nu aftellen maar👍
E36 M3 3.0
E36 325i

vinox

Net nadat ik gisteren de aflevering van TG keek met Chris Harris in de M2. Godverdomme ik wil ook zo'n ding. Gratz Franz, hier gaat ge veel plezier aan beleven!

GunSpeed

Goeie keuze want dit is echt een driverscar!  :exited:
Zelf zou ik voor de DKG gekozen hebben...  ;D

Monky

Citaat van: vinox op 28 juni 2016, 09:20:51
Net nadat ik gisteren de aflevering van TG keek met Chris Harris in de M2. Godverdomme ik wil ook zo'n ding. Gratz Franz, hier gaat ge veel plezier aan beleven!

Hmmm, moet ik die aflevering nu zien of net niet.
Gevaarlijk  :wiggleyes: ;D
The Daily  -  F20 125d    i4 eDrive35
The Oldie  -  E30 318iS

vinox

Als ge geen geld hebt om nen M2 te kopen: doen. Als ge da geld wel hebt en twijfelt: doen. Als ge da geld hebt maar het niet aan nen M2 wilt uit geven: STAY AWAY, because you will. ;D Echt man, wat een kar... Net ook ff heel het verhaal gelezen Franz, ik was het aan het denken aan het begin van de tekst en ge zei het zelf, dit wordt een perfecte allrounder voor u, daily en circuit, het ding is ervoor gemaakt.

Eri///M4

lol @ Albanese maffia. Die mannen kopen geen M2's  :greddy: Koffer is te klein.
Jaguar F-Type R V8
Jaguar F-pace 2021 SVR
BMW X5 45E keukenmixer
BMW M4(sold)

jpeeters

Perfecte keuze voor uw gebruik. Nu aftellen. Hopelijk valt de touring niet uit elkaar voor de M2 geleverd is :P

Volledig eens met je keuze voor manueel. Zelf sta ik vaak genoeg in de file en mijn daily is een automaat, maar moest ik de M2 daily rijden zou ik ook voor de manuele gaan. Testrit met DKG was snel maar te steriel voor de algemene beleving van de auto. Manueel/DKG back-to-back was perfect om dat te testen.

Pol

#16
Eerst en vooral andermaal proficiat met de M2. Er ook van overtuigd dat de MG keuze ten nadele van de zwarte een betere keuze is. Meer klasse uitstraalt, zachter en minder opvallend dan de andere kleuren. Het debage'n vind ik alleen maar een bevestiging van je drang naar minder opvallend te rijden. Waarschijnlijk ook een eigenschap van een wat rijpere leeftijd. Nu.., dit is dan zeer relatief, want kenners zullen wel beter weten.
Je opmerking ivm de brute eigenschappen in Sport+ moet ik ook helemaal onderschrijven. Deze stand is niet gemaakt voor dagelijks gebruik op onze wegen. Met mijn DKG sleurt hij voortdurend tot max toerental en dat is heel heftig. Ik vind zelfs dat hij dan wat schreeuwerig en storend overkomt.
En ja, die vertraging bij traag manoeuvreren stoort mij ook wel. Dit is dan een ander nadeel van de DKG bij dagelijks gebruik binnen de kom. Persoonlijk doe ik daar huisbezoeken mee en vergeleken met de Steptronic van mijn vorige 135i Coupé voelt dit niet zo prettig. Het is voor mij nog steeds wennen. Ook bij stilstand, gezien die koppelingen volledig stilstaan, moet je steeds weer op het gas gaan om weg te rijden. Bij koude start is dit nog intenser voelbaar en goed doseren is hier zeker aan de orde. Ik zou het een beetje kunnen vgl met het wegrijden na een pitstop bij een F1 wagen. De schok is dan wel wat minder heftig.
En het is zoals je zegt, de wagen zonder nadelen moet nog gemaakt worden. Zo vind ik onze Audi S5 nog meer nadelen hebben. Enkel al de overbodige instellingen en snufjes werken al op de zenuwen. Het is de wagen waarmee mijn vrouw rijdt en ze zal die volgens mij nooit gewoon worden, komende van Mercedes. Veel te ingewikkeld voor een vrouw die enkel maar geīnteresseerd is in rijden.
En nu dus hopen dat het voor jou rap einde jaar is. Een winterset zal zich dan ook opdringen. Zelf ben ik daar nog niet uit. De OEM 640M of 641M vind ik persoonlijk niet zo goed geslaagd voor deze wagen, terzij je ze misschien eerst zou laten lakken in gunmetal- of zwart. Ik ben ook niet zinnens om voor wintervelgen bedragen boven de 500€ stuk uit te geven. Liever dan wat meer uitgeven voor een zeer goeie winterband.
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

jpeeters

Die afstelling van de DKG in Sport+ is inderdaad irritant. Kan me ook niet voorstellen dat dit op een trackday een voordeel is. Daar heb je liever geen onbalans.

Op de M3/4 was dit beter gedaan. Nog een lichte snok maar zeker niet zo agressief als de M2. Sport+ op M2 met Sport DKG afstelling zou ideaal zijn.


Franzino

Citaat van: dadoke op 28 juni 2016, 08:17:07
Originele keuze voor een daily ... proficiat!
Hoe bedoel je origineel? Een Lotus, GT4, GT3, CSL, dat zijn in mijn ogen eerder originele, niet alledaagse keuzes voor een daily. Maar een gewone M is ontworpen voor dagelijks gebruik.

Franzino

Citaat van: WÅky op 28 juni 2016, 08:45:18
Schitterende write-up. Ik kan er mij volledig in vinden.  :thumbsup:

Ergens wringt het wel gigantisch dat de keuze voor manueel wordt belemmerd door dat klote tussengas  :jpshakehead:
Ik kan er best mee leven en het tussengas valt mee.... Ik moet er gewoon wat aan wennen en er zal met den tijd wel iets van coding komen dat dit af kan zetten en we zien dan wel. Ik vond dat aspect zeker geen dealbreaker.

Franzino

#21
Citaat van: z2000jan op 28 juni 2016, 08:05:21
:thumbsup:

en toch zou ik de DKG genomen hebben  :greddy:

Citaat van: GunSpeed op 28 juni 2016, 09:35:40
Goeie keuze want dit is echt een driverscar!  :exited:
Zelf zou ik voor de DKG gekozen hebben...  ;D

Waarom de voorkeur voor DKG op de M2...? Op de laatste 2 generatie's M3/M4 zou ik er misschien ook voor kiezen, omdat de manuele bakken daar toch iets minder zijn. Een M3/M4 van de laatse generatie vind ik anders qua opzet als de M2 en DKG past daar zeker bij. Ik vind DKG een zeer cool en technisch vernuft ding...het is zeker geen straf om er mee te rijden. Maar ik vind dat de DKG eigenlijk pas volledig tot zijn recht komt bij zeer hard knallen en of op circuit. Als ik dan toch de keuze heb dan ligt mijn voorkeur momenteel nog iets meer bij manueel.....maar het was wel echt een supermoeilijke keuze  :-\

Franzino

#22
Citaat van: vinox op 28 juni 2016, 09:20:51
Net nadat ik gisteren de aflevering van TG keek met Chris Harris in de M2. Godverdomme ik wil ook zo'n ding. Gratz Franz, hier gaat ge veel plezier aan beleven!
Elk online geschreven review en bijna elk You Tube filmpke dat over de M2 verschenen is was met een zeer enthousiaste uitkomst (en meestal ook met voorkeur voor de manuele versnellingsbak)....zou bizar geweest zijn moest het bij Top Gear niet zo zijn ;) Ik volg Top Gear al enkele jaren niet meer en heb het nieuwe seizoen nog niet gezien. Ik kan het momenteel ook nog niet ergens online vinden. Chris Harris is wel een top autojournalist (1 van de beste) van wie ik zijn mening en visie op auto's zeer hard waardeer. Hij lijkt mij wel 1 van de weinige meerwaarde's aan het nieuwe Top Gear. Ik volgde Chris al jaren bij EVO magazine, Drive Network en uiteindelijk op zijn eigen You Tube kanaal (voor hij bij Top Gear kwam). Door Chris Harris was ook mijn interesse destijds gewekt in de C63 AMG en Alpina B3 Biturbo. Mijn keuze heeft dit jaar een hele tijd tussen 2013 C63 AMG wagon (lichte vracht) en 2014 Alpina B3 biturbo touring (zonder X-drive) gestaan. Van beide had ik al enkele 2de hands wagens op het oog tot de M2 op de markt kwam en ik dacht dit gaat hem worden. Ik had wel verwacht dat Chris Harris er fan van zou zijn. Ik had hem al eens via Facebook een berichtje erover gestuurd en hij was deze maand ook al met de M2 gespot op de ring :thumbsup:

Chris Harris C63 AMG


Chris Harris Alpina B3S Biturbo


Franzino

#23
Citaat van: Pol op 28 juni 2016, 18:38:48
Er ook van overtuigd dat de MG keuze ten nadele van de zwarte een betere keuze is. Meer klasse uitstraalt, zachter en minder opvallend dan de andere kleuren. Het debage'n vind ik alleen maar een bevestiging van je drang naar minder opvallend te rijden. Waarschijnlijk ook een eigenschap van een wat rijpere leeftijd. Nu.., dit is dan zeer relatief, want kenners zullen wel beter weten.
Ik vind zwart sowieso een prachtige kleur op de meeste wagens... Op een M3/M4 vond ik Mineral Grey dan weer altijd mooier tot zijn recht komen dan zwart. Op de M2 lag de voorkeur eerst op zwart, maar dan uiteindelijk na lang nadenken en het bezoekje aan uw wagen toch mijn configuratie op het laatste moment veranderd in Mineral Grey. Het is inderdaad mijn dagelijkse werkwagen. Ik kom door mijn werk op allerlei plekken en in zeer uiteenlopende omgevingen. Na Mineral grey in het echt te zien vond ik MG en zwart eigenlijk even mooi en heb dan voor de meest subtiele kleur van de twee gekozen. Ik vond MG ook een iets minder typische keuze dan zwart. Een M2 is op zich is al een zeer agressieve wagen qua look en sound. Moest het nu een weekend wagen zijn die zelden in mijn dagelijkse werkomgeving zou komen, dan zou ik misschien wel voor het agressievere zwart gekozen hebben. De keuze manueel vs DKG vond ik persoonlijk veel belangrijker en veel moeilijker om te maken, de kleur was eerder bijkomstigheid...maar dit moest natuurlijk ook gebeuren.

De M2 logo's gaan er inderdaad af op de plekken waar dit kan. Op de nieren vooraan en zijlijstjes is dit spijtig genoeg niet mogelijk bij de M2. Op mijn Z4M hangt op het koetswerk nergens meer een M logo. Liefhebbers die een Z4M, M2 herkennen zullen dit zonder logo's ook wel doen en andere mensen moeten dit niet perse herkennen voor mij. Maar andere mensen die M badge dan weer leuk of een meerwaarde. Ieder zijn ding!


Citaat van: Pol op 28 juni 2016, 18:38:48
En nu dus hopen dat het voor jou rap einde jaar is. Een winterset zal zich dan ook opdringen. Zelf ben ik daar nog niet uit. De OEM 640M of 641M vind ik persoonlijk niet zo goed geslaagd voor deze wagen, terzij je ze misschien eerst zou laten lakken in gunmetal- of zwart. Ik ben ook niet zinnens om voor wintervelgen bedragen boven de 500€ stuk uit te geven. Liever dan wat meer uitgeven voor een zeer goeie winterband.
Klopt 100% die 640M 0f 641M zijn ronduit lelijk of de M2.



De originele M2 velgen zijn voor mij ook niet super wauw (zoals bijvoorbeeld de M3 CSL velgen wel zijn), maar ze kunnen er zeker wel mee door. Als ze vuil zijn zie je ook dat twee kleuren design veel minder (wat mij er persoonlijk het hardste aan stoort). Ik was eventueel aan het denken om op de originele M2 velgen een set 19" Michelin Alpin winterbanden te steken in dezelfde bandenmaat als origineel. De Michelin zomerbanden zou ik er dan afhalen en in de lente van 2017 op een setje BBS CH-R (of OZ velgen) plaatsen als zomer set-up. De originele 19" velgen zouden zo wel perfect kunnen dienen als propere 19" winterset.... Maar dan zit ik wel met redelijk brede set 19" winterbanden met een laag profiel, wat ook niet echt optimaal is.

Franzino

#24
Citaat van: Mike'94 op 28 juni 2016, 19:18:16
Proficiat met de aankoop! Wanneer staat de levering gepland?
Eind 2016. Als ik die periode in Belgie ben, dan zal ik hem waarschijnlijk in november-december kunnen gaan afhalen...wie weet valt dit zelfs juist op mijn verjaardag  ;D

Franzino

#25
Citaat van: jpeeters op 28 juni 2016, 19:16:41
Die afstelling van de DKG in Sport+ is inderdaad irritant. Kan me ook niet voorstellen dat dit op een trackday een voordeel is. Daar heb je liever geen onbalans.

Op de M3/4 was dit beter gedaan. Nog een lichte snok maar zeker niet zo agressief als de M2. Sport+ op M2 met Sport DKG afstelling zou ideaal zijn.
Zelf al zou in Sport+ de Sport DKG afstelling mogelijk zijn (wat mij de ideale DKG stand lijkt qua schakelgedrag op de M2), dan zou ik wel nog naar een manuele bak neigen.

Franzino

#26
Citaat van: jpeeters op 28 juni 2016, 13:45:00
Perfecte keuze voor uw gebruik. Nu aftellen. Hopelijk valt de touring niet uit elkaar voor de M2 geleverd is :P

Volledig eens met je keuze voor manueel. Zelf sta ik vaak genoeg in de file en mijn daily is een automaat, maar moest ik de M2 daily rijden zou ik ook voor de manuele gaan. Testrit met DKG was snel maar te steriel voor de algemene beleving van de auto. Manueel/DKG back-to-back was perfect om dat te testen.
Was inderdaad een goeie test-case  :thumbsup:

Mike'94

Citaat van: Franzino op 28 juni 2016, 20:00:08
Eind 2016. Als ik die periode in Belgie ben, dan zal ik hem waarschijnlijk in november-december kunnen gaan afhalen...wie weet valt dit zelfs juist op mijn verjaardag  ;D

Dat is snel zeg! Ik moet nog een jaar wachten...

Franzino

Citaat van: Mike'94 op 29 juni 2016, 08:18:41
Dat is snel zeg! Ik moet nog een jaar wachten...
Het is allemaal redelijk snel gebeurd... Ik had geluk met toevallig op de juiste plek op de juiste tijd te zijn...anders was het sowieso ook een jaar wachten aangezien ik hem deze maand besteld heb. It was meant to be ;)

vinox

Citaat van: Franzino op 28 juni 2016, 19:54:30
Ik kan het momenteel ook nog niet ergens online vinden. Chris Harris is wel een top

Check PM ;)