1997 - E36 - 323ti Compact - Bostongrün

Gestart door Phil_, 15 februari 2015, 11:30:05

Phil_

Hey !

Bij deze mijn wagen ook maar is voorstellen , ik ben sinds kort in het bezit van een 323ti Compact .

Het is mijn bedoeling om de wagen volledig inorde te zetten om op een veilige manier toch een paar trackdays , nurburging rondjes of driftdagen uit te rijden .

Model:          323TI
Market:         Europa
Type:            CG31
E-Code:        E36/5
Chassis:       Compact
Steering:      Links
Engine:        M52 - 2,5 (125kW)
Trans:          Manuell
Color:          Bostongruen Metallic (275)
Interior:       Stoff/anthrazit (C7AT)
Production: 30.09.1997
Assembled: München

Code     Optional Equipment
- S243A   Airbag for front passenger
- S288A   BMW light alloy wheel, cross spoke 29
- S423A   Floor mats, velours
- S428A   Warning triangle and first aid kit
- S431A   Interior mirror with automatic-dip
- S481A   Sports seat
- S494A   Seat heating driver/passenger
- S498A   Headrests, rear, mechanically adjustable
- S510A   Headlight aim control
- S530A   Air conditioning
- S669A   Radio BMW Business RDS
- L801A   National Version Germany
- S863A   Retailer Directory Europe
- S879A   On-board vehicle literature German
- S915A   Delete clear coat
- P971A   Exclusive package
- S999A   Job order management "HEA"

In 2011 ingevoerd van DE naar BE .

In de laatste 4 jaar bijna alle rubbers van de ophanging vervangen .

Extra's :

- Torsen differentieel 3.46 25%
- Versterkte Sachs koppeling
- Crossbrace
- Ferodo DS2500
- CDV delete
- Snorkel delete
- Uitlaatdemper aangepast

Phil_

Meer/betere foto's zijn voor later (heb nog niet direct iets deftig kunnen maken) .

Hopelijk is de lente er snel zodat ik alles kan klaarzetten tegen de BB driftday 11/04 . :thumbsup:

To Do List :

- Verse olie (motor+diff)
- Koeling (waterpomp+thermostaat)
- Klepdekselpakking
- AP schroefset plaatsen
- Veerpootbrug zoeken
- ...

Phil_

De dakhemel was natuurlijk ook doorgezakt ... gelukkig had de lokale stofwinkel nog een gelijkaardig stuk stof , gelijmd met Bison Tix .

Rechts achteraan was er ergens speling op de ophanging , raar gezien recent alles vernieuwd was :
Niet moeilijk als er draad in de bussen zit = bout een stukje afgedraaid = nieuwe bussen + bouten en alles terug inorde !

Vandaag dan ook maar is een testfitje gedaan van de circuitvelgen .
17x8 ET25 , zal toch maar nipt worden vrees ik met de semi-slicks 225/45 en verlaging .

Mr. SLASH

Als den binnenkant van uw wielkas gerold is zou die maat geen probleem mogen opleveren tenzij nen compact verschillend is tov coupé :)

knappe kleur  :) en welke velgen zijn het ?
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid!

Phil_

Ondertussen de differentieel olie vervest + AP schroefset gemonteerd met nieuw toplagers + style 22 velgen (235/40 met 5mm spacers vooraan) .

De achterbank heb ik er ook voor een stuk uit gehaald , komt nog een "veerpootbrug" in de plaats .

Achteraan kan ik enkel nog de potjes verwijderen (1,5cm), vooraan nog 4cm over .

Maar voorlopig ga ik zo even rondrijden gezien ik maar 7-8cm tot aan de crossbrace over heb  :)

bostonvert

Favoriete kleur op een e36! Mooie wagen, ziet er heel tof speelgoed uit en leuke extra's  :drool:
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Bananenman

Citaat van: bostonvert op 16 maart 2015, 22:35:04
Favoriete kleur op een e36! Mooie wagen, ziet er heel tof speelgoed uit en leuke extra's  :drool:
Idd!
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Phil_

Citaat van: bostonvert op 16 maart 2015, 22:35:04
Favoriete kleur op een e36!

Voor mij ook één van de favoriete kleuren op de E36 , helaas is de lak bij mij wel in mindere staat  :(

Komend weekend hoop ik de de stuurstangen zelf uit te lijnen (toch weer €50 uitgespaard voor een "simpel" werkje)

Ik heb wel gezien dat de achterveer redelijk samengedrukt zit (in rust) , iemand soms een idee wat de waardes zijn voor ingaande en uitgaande veerweg ?
1/3 in 2/3 uit ?

MaestroMaes

JD1981

Marijn

Citaat van: Phil_ op 15 februari 2015, 11:30:05
Extra's:

- Torsen differentieel 3.46 25%
- Versterkte Sachs koppeling
- Crossbrace
- Ferodo DS2500
- CDV delete
- Snorkel delete
- Uitlaatdemper aangepast

Dikke upgrade @Snorkel :toofunny: :toofunny: :toofunny:

Ik blijf die compacten echt dik vinden!
Goed bezig :thumbsup:
Die style 22's staan hem goed!
Die oranje pinkers zijn ook sjiek erop :thumbsup:

Snorkel

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

Beemerke05

Ha een collega! Mooie compact! Ik gebruik de mijne ook soms op circuit, zij het standaard 😊
Vreet dan wel remmen, maar houdt zich standaard al heel goed! Benieuwd naar de komende updates 👍
Ford Fiesta 1991 waits restauration - Skoda Fabia 2001 sold - BMW E46 318d Touring sold
BMW E46 320Ci Cabrio sold - BMW E36 325i Coupé sold - BMW E46 320d Touring M-Tech crashed
BMW E36 323ti sold - BMW 320Cd Coupé M-Tech sold - BMW E39 525iA daily - BMW E46 325ti track&fun

Phil_

Vandaag met het mooie weer eindelijk nog eens verder kunnen werken :

Eerst begonnen met de waterpomp , bleek dat er al een metalen exemplaar in stak dus eigenlijk voor niets vervangen :(

Ik heb gekozen om niet met de aflaatplug op de motor te werken , maar alle koelvloeistof eruit te laten lopen via het gat van de waterpomp . Veel gecontroleerder en minder opkuiswerk  :thumbsup:

Dan een pre-facelift grill gemonteerd + andere bumper + mistlicht covers .

Toen wou ik de nieuwe klepdekselpakking monteren . Bleek het natuurlijk het foute te zijn , al dat geprul met die kleine boutjes/rubbers voor niks :censor:

Beemerke05

Waarom een pre-FL grill? Vind de originele mooier...
Benieuwd naar het verdere verloop hier! 😉
Ford Fiesta 1991 waits restauration - Skoda Fabia 2001 sold - BMW E46 318d Touring sold
BMW E46 320Ci Cabrio sold - BMW E36 325i Coupé sold - BMW E46 320d Touring M-Tech crashed
BMW E36 323ti sold - BMW 320Cd Coupé M-Tech sold - BMW E39 525iA daily - BMW E46 325ti track&fun

Phil_

Als je naast een andere E36 staat stoorde het mij dat de facelift grill teveel chrome had tegenover de pre versie .

Vandaag de veerpootbrug erop gevezen , met een kleine aanpassing voor de ACS .

Ook nog een leuke driftpic vanop SED  8) (Thx Momenol !)

bmwmbart

Proper, persoonlijk vindt ik de pre-facelift grill ook mooier.
R.I.P. e36 318is ac schnitzer 1992
now e36 320i 1996

Beemerke05

Is niet oem, maar ik ben daar erg in ook 😉
Nu snap ik over wie dragon het had vrijdag van een 323 die meedeed op de SED 😊

Phil_

Gisteren een paar rondjes op Mettet gaan draaien vooral om de remmen eens te testen .

Geen fading  :thumbsup: enkel de achterste remblokjes (origineel Bosch) zijn een beetje gesmolten en een stukje bodemplaat dat gaan vliegen is (moest iemand dit soms liggen hebben ? ;D passagierkant) .

Ik ben aan het denken om Ferodo DS2500 te steken (zoals vooraan) , tenzij iemand een ander alternatief heeft met goeie prijs/kwaliteit ?  :iono:

patje007

BMW Z4 (E89)   &  MINI F55 Cooper  &  3X  Vespa  300 "SuperSport"

Phil_

Nurburgring hebben we ook weer overleefd  >:D

Laatste rondje van de dag .

Alle actie achter mekaar .

Enkel de radiator is op het einde van de dag even overgelopen (na het stilleggen) . Ik denk dat de dop gewoon een beetje lekt ? Binnekort maar eens een nieuwe proberen !

Ondertussen ook een set velgen style 32 erbij gekocht voor de semi's . De Michelin PS3 in 205/55/16 hadden duidelijk te weinig grip op de NBR , terwijl deze op Mettet nog meer dan genoeg grip hadden .

Ook maar eens beginnen uitkijken naar een kuipstoel en een sportstuur  ;D

Momenol

Tijd gemeten? :)
Je weet dat een helm niet verplicht is?  :toofunny:
The Racecar - BMW E36 325iThe Oldie - E30 316i
The Roofless - Mazda MX-5 10th AEThe Blower - Audi S4 B5
The Boiler - BMW E39 530DThe Rotary - Mazda RX8
The Italian - Alfa 1.9 JTDmThat other Boiler - BMW E91 320D
69000 banpunten

Phil_

Citaat van: Momenol op  5 juni 2015, 14:08:22
Tijd gemeten? :)
Je weet dat een helm niet verplicht is?  :toofunny:

BTG rond de 9:20 maar die maakt met niet veel uit . Liever hier en daar (Flugplatz,Schwedenkreuz,...) een beetje extra veiligheid dan seconden te winnen .

Helm blijft een pak veiliger in mijn ogen , je moet maar eens gewoon ergens in het gras belanden en je hoofd tegen de B stijl/raam stoten  ;)

Phil_

Daarnet snel nog effe de style 32's getest  8)

Ondertussen begin ik wel sterk te twijfelen de radiator nu kapot is of de dop ...

Na het stilleggen hoor je duidelijk de dop fluiten , maar onderaan de radiator is het ook lichtjes vochtig .

Bananenman

2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Trebo91

Citaat van: Phil_ op  5 juni 2015, 14:20:10
BTG rond de 9:20 maar die maakt met niet veel uit . Liever hier en daar (Flugplatz,Schwedenkreuz,...) een beetje extra veiligheid dan seconden te winnen .

Helm blijft een pak veiliger in mijn ogen , je moet maar eens gewoon ergens in het gras belanden en je hoofd tegen de B stijl/raam stoten  ;)

BTG maakt inderdaad niet veel uit, in ieder geval zijn de lijnen die je aanhoud in mijn ogen toch vrij goed.  :iono: In ieder geval beter als mij.
Al was mijn BTG  1ste x dit jaar 9:21 en dat was toch redelijk loco met mijn huidige banden set up.  :wiggleyes:

Wat die helm betreft, ik heb hier ook al meermaals aan gedacht om deze mee te nemen/ op te zetten. Enkel vind ik het er stom uitzien als NOOB met een helm afkomen. Toch ga ik in de toekomst het misschien beter doen in plaats van er over na te denken.  :thumbsup:

Phil_

Daarnet bij onze Duitse vrienden een Sparco Evo kuipzetel gaan halen , de Sparco console voor de E36 had ik thuis al liggen .

Natuurlijk passen ze niet  >:( ook niets aanpasbaar naar voor of achter , kan ik naast een paar gaten bij te boren nog een slider bijkopen ook .

Die dingen zijn allemaal nog niet duur genoeg  :censor:

EDIT : Net even aan het meten geslagen .

Sparco zijplaten (Evo) : breedte 36cm , lengte 32cm

Sparco E36 console :     breedte 34cm , lengte 32cm

Iemand die soms weet wat de "standaard" is qua breedte ? Op het interwebs niets te vinden qua maten .

EDIT2 :De "standaard" is 345mm of 405mm . De console klopt dus , binnenkort eens bekijken in welke richting ik de zijplaten dan maar ga bewerken .

Phil_

De velgen hebben ondertussen een vers laklaagje gekregen + de AD048 .

Valt nog mee qua band 225/45 op een 7,5J .

Tom

Nur Tote Motoren werden beatmet