2008 - E86 - Z4 QP - 3.0 si - Titansilber --> big-ass picture update p22

Gestart door erq, 30 oktober 2014, 21:46:10

erq

Na een kleine 3 jaren rondgereden te hebben met onze 535d touring was ik stillekes aan het denken geslagen over een waardige opvolger. De wagen had immer de kaap van de 300.000km gerond en had een aantal kleine kwaaltjes die in mijn berekening niet interessant waren om nog gemaakt te worden. Originele plan was ook 3j met de wagen te doen. Gezien ik nogal ne twijfelaar ben zijn verschillende scenario's bekeken: saaie budgetvriendelijke familiewagen met weekendcar erbij. Opnieuw snelle familiewagen (335i/d?). Of eens gek doen en een sportieve coupe/cabrio nu er toch nog geen klein mannen zijn? Optie 2 viel als eerste af. Been there, done that. En ondanks dat er best wel leuke wagens in die categorie te vinden zijn wou ik graag iets puurder/sportiever. Optie 1 is eigenlijk het interessantst, maar dan moet je budget spreiden over 2 wagens, waardoor je ook weer de opties beperkt... Dus optie 3 dan!

Het budget lag om en bij de 20k€ en dan droom je natuurlijk eerst van een M. Klank, uitstraling ,... van de M-divisie is toch net dat tikkeltje extra. Maar na veel leeswerk bleek dat deze als daily toch een 'gevaarlijke' keuze kon zijn. Een van de aandachtspunten is toch de herverkoopwaarde, gezien ik meestal toch max een 3 tal jaren met een wagen rijd. Dat de biv voor sommige modellen een kleine 4000€ is heeft me ook wel helpen beslissen. En heel eerlijk? Ik denk niet dat ik het type chauffeur ben die rijdt gelijk je écht met een M dient te rijden. Heroriënteren dus. Redelijk wat modellen bekeken (oa e92 330i, e46 330i,...) maar de wagen die ik niet uit mijn hoofd kreeg was toch de Z4 coupe. Waarschijnlijk ook de grootste tegenstelling tot de 5 ook wel. Maar lekker exclusief, prachtige lijn en een betrouwbare en adrenalineopwekkende 6-cilinder in het vooronder. Het kind in mij had gesproken...

Dan ergens begin augustus de zoektocht opgestart. Veel advies gevonden online. Ook veel waardevolle info hier gekregen op BB in mijn zoektocht waarvoor nogmaals merci gasten! Dé voorwaarde waar ik initieel het meeste gewicht aan had gehangen was dat het ne manuele moest zijn. Puurder, meer betrokkenheid bij het rijden en ik schakel ook gewoon graag als ik rij. De 5 is ook ne automaat en ik ben daar nooit 100% van overtuigd. Stond altijd sequentieel. M-zetels en stuur had ik er ook graag bij gehad, als ook een uitschakelbare passagiersairbag. Liefst met niet te veel km's (max 70k) gezien hij anders binnen 2/3 j ook weer moeilijk verkoopbaar werd. Redelijk wa vereisten dus makkelijk ging het niet worden. In het begin vooral liggen kijken wat zowat de gangbare prijzen waren. En eigenlijk viel dat best mee. Tis natuurlijk geen nieuw model meer en vele kopers verkiezen toch al de E89 met zijn wegklapbaar dak. In België zoeken was quasi geen optie wegens geen aanbod, dan maar over de grens kijken. Wel snel geleerd dat het is van "if you snooze, you lose!"  3x in Duitsland een schoontje gevonden en van plan een tripke te doen maar 3x net te laat...

Bijna de zoektocht gestaakt tot na de winter. Op zich moest de fünfer niet onmiddelijk de deur uit. Ik had tijd en al een winterset liggen dus was ook niet gehaast. Bij een zoveelste online zoektocht iets te snel geweest met de zoekcriteria en manueel niet aangevinkt en poef! Opeens een prachtig exemplaar in de lijst van possibles. Daarbij nog een volledig Belgische wagen mét volledige onderhoudshistoriek. Prachtige kleur, aantrekkelijk lage kilometerstand, M zetels + stuur, alarm,... Maar automaat... Eerst wat teleurgesteld want ik had écht graag ne manuele gehad doordat ik nooit echt fan ben geweest van de automaat in de 5. Maar na wat rondgehoord te hebben zou ik beide niet mogen vergelijken en werd me aangeraden te wachten tot na een testrit vooraleer deze te laten schieten. Braaf geluisterd en een gebeld op Pedro Motors. Awel kortweg een van de aangenaamste contacten die ik ooit met ne handelaar gehad heb. Dit werd ook daags nadien bevestigd tijdens de testrit/bezichtiging van de wagen. Ruimschoots de tijd gekregen om de wagen langs alle hoeken en kanten te controleren. Dan nog even 'de babbel' opt bureau. Tijd gemaakt voor alle vragen, duidelijke uitleg gekregen en we waren er rap uit. En zo opeens was ik de eigenaar van een pracht van een Z4.

Na het enthousiasme van de koop volgde jammer genoeg de ontnuchtering van de verzekering. Ik had immers graag een kleine omnium gehad gezien ik met de 5 toch een redelijk kill-list aan lokaal wildlife had opgebouwd...  Soit uiteindelijk toch gelukt maar wat een onrealistische bedoening. Vorige week dan toch alles in orde gemaakt. Er waren ook wat kleine werken die Pedro ging uitvoeren om de wagen verkoopklaar te maken. Zo werd de voorbumper nog hersteld (kleine barst) en herspoten. Niertjes kregen ook een verfbeurt ( ben gene fan van chrome) en er kwam nog een korte antenne op. Niks ernstigs en dit gaf me de tijd ook al het papierwerk in orde te krijgen. En dus sinds vrijdag is de Z officieel de mijne!

Nu een kleine week mee aan het rondkarren en ik ben er écht blij mee! Het zicht vanbinnen met die lange snuit voor je. De lage zit. Het heerlijke geluid van de 6-cilinder. Belevingsfactor x10! Veel meer snelheidgevoel, en een wegligging die gewoonfag fantastisch is. Ik heb de 5 altijd een fijne wagen gevonden, maar dit is toch een gans ander kaliber! De Z zet zich echt in de bocht en geeft je enorm veel vertrouwen en feedback. Op termijn gaan wel de bande, vervangen moeten worden want deze doen de wagen geen eer aan. Maar om de winter mee door te kopen zullen ze zeker volstaan.

Bon, dat zal volstaan als intro zeker? Foto's volgen morgen!
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

erq

Chassisnummer    WBADU51070xxxxxxx
Typecode    DU51
Type    Z4 3.0SI (EUR)
E-serie    E86 ()
Serie    Z
Type    COUPE
Stuur    LL
Portieren    2
Motor    N52
Cilinderinhoud    3.00
Vermogen    195
Aandrijving    HECK
Versn.bak    AUT
Kleur    TITANSILBER METALLIC (354)
Bekleding    LEDER OREGON/SCHWARZ (LASW)
Prod.-datum    2006-12-08
sluiten  Speciale uitrusting
Code
Benaming (interface)
Benaming (EPC)
S1CAA    SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE                       Selectie COP relevante auto's
S205A    AUTOMATIC GETRIEBE                                                       Automatische transmissie
S230A    EU SPEZIFISCHE ZUSATZUMFAENGE                               Extra pakket EU-specifiek
S249A    MULTIFUNKTION FUER LENKRAD                                       Multifunctie v stuurwiel
S2R3A    LM RAEDER STERNSPEICHE 203 M. MISCH.                       BMW wiel LM sterspaak 203
S302A    ALARMANLAGE                                                               Alarmsysteem
S423A    FUSSMATTEN IN VELOURS                                               Vloermat velours
S441A    RAUCHERPAKET                                                               Roker-kit
S493A    ABLAGENPAKET                                                               Opbergpakket
S494A    SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER                       Stoelverwarming bestuurder/passagier
S502A    SCHEINWERFER-WASCHANLAGE                                       Koplamp reinigingsintallatie
S508A    PARK DISTANCE CONTROL (PDC)                                       Park Distance Control (PDC)
S521A    REGENSENSOR                                                               Regensensor
S522A    XENON-LICHT                                                                       Xenon licht
S534A    KLIMAAUTOMATIK                                                               Automatische airco
Code
Benaming (interface)
Benaming (EPC)
S540A    GESCHWINDIGKEITSREGELUNG                                      Snelheidsregeling
S609A    NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL                              Navigatiesysteem Professional
S644A    HANDY VORB. MIT BLUETOOTH-SCHNITTS.                      Voorbereid. mobiele telefoon m Bluetooth
S710A    M LEDERLENKRAD                                                              M leerstuurwiel
S711A    M SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER                      M stoel
S863A    SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA                              Dealerlijst Europa
S868A    SPRACHVERSION NIEDERLAENDISCH                              Taal Nederlands
S877A    UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL                              Vervallen gecombineerde bediening
S886A    HOLLAENDISCH / BORDLITERATUR                              Boorddocumentatie Nederlands
S8SPA    COP STEUERUNG                                                              Besturing COP
S925A    VERSANDSCHUTZPAKET                                              Dummy-SALAPA
sluiten  Standaarduitrusting
Code
Benaming (interface)
Benaming (EPC)
S224A    FAHRDYNAMIK CONTROL                                              Rijdynamiekcontrole
S345A    CHROME LINE INTERIEUR                                              Chrome Line Interieur
S4ADA    INTERIEURL. ALU. LAENGSSCHLIFF FEIN                      Interieurlijsten alu geborsteld fijn
S520A    NEBELSCHEINWERFER                                                      Mistlamp
S548A    KILOMETERTACHO                                                              Kilometersnelheidsmeter
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

IX3

erq

Hier komen ooit (mooie) foto's!

IX3

erq

Eerste lichting:

IX3

erq

Part 2:

IX3

Snorkel

Dan kunnen we u officieel feliciteren met de aankoop van deze bulderende machine!!
Ik zou zeggen 'waaw, ziet er goed uit'... maar helaas een beetje moeilijk zonder foto's  :neener:   :neener:
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart  - C - Der Zühalter

d.fine

Ahaaa! Dikke :thumbsup:
Come on with the pics allready! ;D
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

jpeeters

Bananenman

NICE!
Welkom bij de 'niet meer zo kleine' Z-Club  8)

Fantastisch dat er een E86 bijkomt  :bow:
Een unieke verschijning...

Vele veilige km's toegewenst!  :D
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Jables

/

Barney

Canonball

Proficiat; de wagen stond op mijn Autoscout short list!! Prachtige wagen!!
Porsche Cayman 981 2.7 PDK (Indischrot, PSE, Bose audio, 20" Carrera S wheels, Indian Red dials & seat belts)

Marijn

Het was een leuke zoektocht in dat Z4QP-hunt-topic :thumbsup:
Een E86 blijft enorm dik :exited:
Have fun ermee ;)

Dragon

Bmw E34 M5 1989 "verkocht - Bmw E34 M5 1991 "verkocht" - Bmw E60 M5" Verkocht" - Bmw E36M3 "verkocht" - Bmw 1m Coupé "verkocht"
Bmw F21 118d 190pk 438Nm "Nestor"verkocht
Bmw E91 335i Touring "Olaf" 361pk  541Nm "verkocht" - Bmw E39 525d touring "Rudolph" sold
  Fiat Fiorino 1.4
2012 Bmw 525 xd touring
https://www.facebook.com/tdraakje/

ADR

Citaat van: erq op 30 oktober 2014, 21:46:10
Het kind in mij had gesproken...
en zo hoort het ook  :thumbsup:

nette intro, nu wachten op de fotokes

Dave

Ben.

Ben gaan spieken bij Pedro, proficiat met de aankoop!  ;D 

erq

Merci manneuh!

Toen ik hem ging halen hadden ze bij Pedro net nog een beauty'ke afgeleverd voor restauratie:

IX3

erq

Citaat van: Jables op 30 oktober 2014, 22:16:02
Cool Erq! Wanneer kom je eens langs? :)

@Jables  Als gij kunt helpen mijn BT-code te vinden vandaag nog  >:D

IX3

Snorkel

Foto's zien er goed uit! Ik vind dat de zilveren kleur mooi tot zijn recht komt op deze wagen, alle lijnen zijn goed zichtbaar. En de velgen staan er imho ook heel goed onder.  :thumbsup:   :thumbsup:

En bij je voorbumper past er nu toch geen vinger meer tussen, zo te zien.  ^-^

Barney

Leuke route precies waar die foto's getrokken zijn  >:D
Het profiel van op zij van deze wagen is echt  :drool: Van de voorkant ben ik iets minder fan. Is dit de M-bumper? of..?

Rik Taminol

Proficiat erq , hoe meer je er naar kijkt hou leuker ik zo'n wagen vind
E61 - 525dA ( sold )
E30 - 320i sedan ( sold )
E30 - 318i cabbie ( sold )
E46 - 320d Touring ( sold )

Snorkel

Citaat van: elsotos op 31 oktober 2014, 10:39:34
Proficiat erq , hoe meer je er naar kijkt hou leuker ik zo'n wagen vind

Je kent het verkoopstopic van BB toch, he Elsotos??
Just saying...  ;D

Rik Taminol

Citaat van: Snorkel op 31 oktober 2014, 10:42:19
Je kent het verkoopstopic van BB toch, he Elsotos??
Just saying...  ;D
;D i know , vond deze van bmwke perfect naar mijn goesting staan ... argh eerst andere prioriteiten en dan wie weet ......
E61 - 525dA ( sold )
E30 - 320i sedan ( sold )
E30 - 318i cabbie ( sold )
E46 - 320d Touring ( sold )

erq

Citaat van: Barney op 31 oktober 2014, 10:30:02
Leuke route precies waar die foto's getrokken zijn  >:D
Het profiel van op zij van deze wagen is echt  :drool: Van de voorkant ben ik iets minder fan. Is dit de M-bumper? of..?

Valt irl wat tegen, redelijk wat putten iets verderop. Had de weg gekozen voor de scene maar ook hier niet wat ik verhoopt had. Volgende week eens wat tijd maken voor deftige foto's!
De bumper is een Aero-bumper. Is een beetje ne mix van de originele ne de M-variant. Die van de M is knapper, maar heeft geen mistlichten...

Citaat van: Snorkel op 31 oktober 2014, 10:24:08
Foto's zien er goed uit! Ik vind dat de zilveren kleur mooi tot zijn recht komt op deze wagen, alle lijnen zijn goed zichtbaar. En de velgen staan er imho ook heel goed onder.  :thumbsup:   :thumbsup:

En bij je voorbumper past er nu toch geen vinger meer tussen, zo te zien.  ^-^

Bumper sluit idd een pak beter aan nu ja. Met dank aan D.Fine want het waren idd die bevestigingsclips die kapot waren.
Velgen staan hem in het echt nog wat beter imho. Op foto lijken ze toch wat kleiner en staat de wagen precies wat hoog op zijn poten...

IX3

pieterjan99

Dikke proficiat!!

Aan de eerste foto's te zien, ben jij een meter of 3 groot??
Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant sold - BMW F20 114i - Jaguar XF

Snorkel

Citaat van: pieterjan99 op 31 oktober 2014, 10:48:22
Dikke proficiat!!

:toofunny:   :toofunny:   :toofunny:

Hij heeft ons liggen. Het is verdekke eentje op afstandsbediening!

Jables

Citaat van: erq op 31 oktober 2014, 10:22:49
@Jables  Als gij kunt helpen mijn BT-code te vinden vandaag nog  >:D

@Erq

Niet aan het werk vandaag, ik ga mijne nieuwe daily ophalen seffes :)
/

erq

Citaat van: pieterjan99 op 31 oktober 2014, 10:48:22
Dikke proficiat!!

;D

Net niet! Zou nochtans een zicht zijn...
Crapfoto's eigenlijk, maarja raprap en enkel de Lumia ter beschikking...

IX3

erq

Citaat van: Jables op 31 oktober 2014, 10:51:53
@erq

Niet aan het werk vandaag, ik ga mijne nieuwe daily ophalen seffes :)

@Jables  Amaai das snel! Andere al verkocht?

Als ik me nog iets herinner van vorige week zal dit uw gevoel nu wel beschrijven: ohboyohboyohboyohboyohboyohboyohboyohboyohboyohboy...!!!

Volgende week zeker eens afspreken dan!

IX3