1978 - E24 - BMW 633Csi - Turmalingrün Metallic

Gestart door ADR, 28 december 2010, 14:35:01

ADR

De vervangwagen even voorstellen:

Fabrieksdata:
Vehicle code 5231
Series E24
Model 633CSi 
Body type coupe
Catalog model ECE
Production date 1978 / 02 
Engine M30
Transmission Manual
Steering Left
Catalyzer NONE  --> Hell yeah !  :neener:

Ik had eigenlijk al een 6-reeks toen ik deze kocht, maar de kleur van deze was zo uniek en mooi dat ik 'm er graag bijnam. Ook de beige lederen bekleding is om van te snoepen. En dit is nog een eerste serieke (Karmann), én ne 633 is toch nét iets unieker dan ne 635, dus genoeg redenen om 'm niet te laten staan.
De algemene staat van de wagen valt nog redelijk goed mee:
roestvorming begint natuurlijk overal de kop op te steken, maar het blijft nog redelijk binnen de perken op de kritieke plaatsen. Aangezien dat ie dagelijks ingeschreven staat, zal ik op dat vlak binnenkort wel wat kosten moeten maken (linkerwielkast).
Voor de rest een zalige kar; ze trekt de stenen uit de grond en dat zorgt soms voor tricky/grappige situaties, vooral bij het optrekken in een bocht (géén sperdifferentiëel).
Ook op de rechte stukken snelweg, heeft de 633csi best wat in huis qua herneming. Vraag dat maar eens aan die Volvo die vorige week in m'n gat hing te flikkeren met z'n lichten: showtime op de E19 :)

Ik heb ondertussen de standaard 4-bak vervangen door een 5-bak, hierbij rijdt ie veel comfortabeler op de snelweg.

Genoeg geleuter; hier zijn de foto's

Dave

2002Tii

Guido

Is deze niet van een forumlid geweest? ik herken die wagen met deze velgen precies ergens van...

Found:
http://www.bimmerandmore.be/index.php?topic=4010.0
Kwayto RIP  '93 320i Sedan

Tito

Heel mooie bolide, maar ik zou toch die velgen vervangen door een ander setje :imho:

stoffie

Eindelijk nog eens eentje van je collectie!

Ben ook niet gewonnen voor de velgen, maar voor de rest, zalige 6! Mooi kleurtje ook, en samen met dat beige  :drool:

En die roest, tja, bij die Karmann modellen was dat nog eens zoveel erger naar't schijnt. Het blijft altijd in je achterhoofd spoken hé als je met zo'n kar rijdt. Ik ga die van mijn mettertijd eens tot op het metaal strippen, en compleet behandelen + herspuiten, zodat ik mij daar nooit meer zorgen om hoef te maken daarna :)

Veronderstel dat dit nog de M90 is dat onder de kap ligt, met de 6 individueel zichtbare inlaattrajecten (maar wel maar 1 gasklep) ? Met L-Jetronic ? Die zijn nog wat vuriger dan de latere M30's (hoewel alles onder de M30 moniker gecatalogeerd wordt door de meesten).

Ik wil zeker eens een ritje, of een duoshootje met mijn kar!  8)

JD1981

pracht van een bolide... die vormgeving, die motor....
en dat interieur is inderdaad DIK af!!

hopelijk beleef je er veel plezier aan e...
:thumbsup:

BeRt!!

Dit is en blijft een droomwagen voor mij!  :exited:
Deze ziet er echt nog goed uit precies! Draag er zorg voor maar dat zal wel lukken denk ik  :thumbsup:

En wat wilt dat juist zeggen die Karmann modellen??

stoffie

Citaat van: BeRt!! op 28 december 2010, 20:23:25

In't begin van de productie van de 1st gen 6-reeks, werden de carrosserieën bij Karmann gebouwd ipv bij BMW zelf, maar er bleken nogal wat kwaliteitsproblemen te zijn, dus heeft BMW het uiteindelijk terug onder eigen dak gehaald.

SDB

2000 E46 320D SEDAN (Sold)   /  2011 VW EOS 2.0 TDI DSG6 (Sold)  
2015 AUDI A4 2.0 TDI Clean Diesel S-Line Multitronic (Sold)  /  2021 G20 318iA Saphirschwartz

BeRt!!

Citaat van: stoffie op 28 december 2010, 20:30:15

In't begin van de productie van de 1st gen 6-reeks, werden de carrosserieën bij Karmann gebouwd ipv bij BMW zelf, maar er bleken nogal wat kwaliteitsproblemen te zijn, dus heeft BMW het uiteindelijk terug onder eigen dak gehaald.

Aah oké bedankt voor de uitleg! Heb weer iets bijgeleerd  ;)

ADR

Citaat van: stoffie op 28 december 2010, 20:30:15

Zo is dat.
Karmann is een carosseriebedrijf dat met vele automerken samenwerkt/samengewerkt heeft.
Karmann zal je allicht bekender in de oren klinken in combinatie met VW. Zo hebben ze heel veel VW Keverkes Cabrio gebouwd, én ook de prachtige VW Karmann Ghia (Type 14 Coupé en Cabrio, later Type 34). Ik ga hier geen uitgebreide uitleg over doen, moet je maar eens googlen. Het zijn prachtige wagens. De Type 14 Karmann Ghia staat nog wel ergens op m'n verlanglijstje trouwens, probleem is dat ze ofwel strontrot zijn, ofwel niet te betalen.

Karmann heeft ondertussen wel enkele malen samengewerkt met BMW.
--> cabrio van de E10 (1600-2)
--> De BMW E9 :)
--> eerste reeks van de E24-6-serie.
--> ik denk dat ze de cabio van de huidige 1-reeks ook voor hun rekening nemen.

@Guido: bedankt voor de link naar de topic v/d vorige eigenaar. Ik had me nog niet de moeite getroost om te kijken of de wagen hier al stond. Ik heb 'm inderdaad van Helmut gekocht.

MvG,
Dave

ADR

Citaat van: Tito op 28 december 2010, 17:33:51
Heel mooie bolide, maar ik zou toch die velgen vervangen door een ander setje :imho:

Die velgen heb ik er redelijk rap afgeflikkerd. Eén band ging steeds plat + op de andere staat een tet. Ik heb ze nog ergens liggen. Ik vind ze wel redelijk goed gelukt, maar ze zijn inderdaad te massief voor deze chassis. Misschien pas ik ze ne keer op een andere wagen, ofwel gaan ze de deur uit.

Dave
De verkoper had er nog een setje honingraat velgen bij verkocht met nieuwe Falken erop, hiermee rijdt de wagen véél beter.

Lectra

Veel plezier ermee...
Heeft Helmut zijn E39 nog ?
En staat er daar ondertussen al nieuw speelgoed in de garage ipv de E24 ?
Hij post niet meer zoveel tegenwoordig heb ik de indruk...

matthivdl

Zeer mooie oldtimer! Ziet er heel erg verzorgd uit, vooral van binnen!  :wow: +1

ADR

@Lectra:
het is ook al weer een jaar of twee geleden ondertussen dat ik de 633 kocht.
Toen had ie de E39 nog (was het geen 540i?), maar ik dacht wel dat ie 'm te koop had staan.
Ondertussen stonden er nog 2 drie-seriekes in z'n garage, maar of het nu E21 of E30 waren, weet ik niet meer.

MvG,
Dave

alexanderve

zeer mooie 6 reeks enkel jammer van sommige roestplaatsjes maar wat wil je van een wagen met die leeftijd.
Deze 6 is waarschijnlijk een zalige wagen om mee rond te toeren.
BMW 1502-1975

Lectra

Citaat van: ADR op  5 januari 2011, 07:39:43
@Lectra:
het is ook al weer een jaar of twee geleden ondertussen dat ik de 633 kocht.
Toen had ie de E39 nog (was het geen 540i?), maar ik dacht wel dat ie 'm te koop had staan.

Nu heeft/had ie een 530d geloof ik....
Staat hier ergens een topic van.

ADR

Update:

Omdat ik de 633Csi ingeschreven staat met een dagelijkse plaat, én omdat ik vorig jaar al een kleine opmerking kreeg op de keuring ivm roestvorming boven de linker wielkast, gaat morgen het slijpmachien erin. Ik heb er zelf geen tijd voor, dus de werken zijn uitbesteed.

Ik had deze stukken nog liggen, ben benieuwd hoe ze eronder gaan staan:
- M6-spoiler vooraan onder de bumper
- 2 deuren want degene die er nu in hangen, zijn redelijk aangetast door roest + rechterraammechanisme is om zeep + linkerdeur hangt op half 7 (ze sluit niet meer 100 %).

Vorige week heb ik 'm eens van onder een brug gezien. Hij heeft al wat cosmetische ingrepen ondergaan, maar er zijn geen alarmerende kankerplekken bij. De draagbalken zijn eigenlijk nog verrassend goed. De zichtbare roestplekken vallen best goed mee, hopelijk vallen er geen lijken uit de kast (maar ik maak me geen illusies).

Ik verschiet er wel van dat er nog maar weinig carrosseriestukken te vinden zijn van de E24. Dat was 5 jaar terug precies wel anders.
(ebay.de is zowat het enige wat ik kan vinden, andere suggesties zijn altijd welkom.)

:exited:
Ik kan haast niet wachten om 'm terug in z'n volle glorie te zien, maar de weg zal nog lang zijn ...

Jables

Citaat van: ADR op 27 januari 2011, 13:22:05

Ik verschiet er wel van dat er nog maar weinig carrosseriestukken te vinden zijn van de E24. Dat was 5 jaar terug precies wel anders.
(ebay.de is zowat het enige wat ik kan vinden, andere suggesties zijn altijd welkom.)

Ook niet bij deze mannen? http://www.wallothnesch.com/
/

ADR

Gisteren heb ik mij ne keer op de achterbank gezet om het achterste raammechanisme te maken (elektromotorke werkte niet meer). Eerst die achterste zetel eruit, dan het zijpaneel, so far so good...
Ondertussen begon ik al serieus last te krijgen van ne zere rug, want ik zat daar bij wijze van spreke dubbelgeplooid achteraan. Is niet evident voor ne grote mens daar achterin.
Oorzaak was gewoon een slecht contactje. Heb ineens het motorke uiteen gehaald en ne keer goed gesmeerd.
--> eigenlijk straf dat die dingen nog zoveel kracht hebben na meer dan 30 jaar  :o Als ge zelf probeert om de raam naar boven of beneden te krijgen, heft ge U bijna nen breuk. Zo'n motorke doet dat heel soepel.

ik ben ook begonnen aan het raammechanisme in de rechterportier want die heeft nooit gewerkt van zolang ik de wagen heb. Dat zal een ander paar mouwen zijn. Ik zal eerst ne keer kijken in een reservedeur die ik hier nog heb staan, hoe ik aan dat motorke kan geraken, want dat is precies nen hele meccano vooraleer ik dat eruit zal hebben.

Ook nieuw liften gestoken die m'n voorste kofferklep nu omhoog houden. Zo kan ik nu wat geruster zijn als ik m'n kop in het motorkompartiment steek --> guillotinegevoel is eindelijk weg ;D

Vandeweek ook een nieuw ruitensproeier-reservoir geplaatst, dat fel wit van de nieuwe plastiek contrasteert wel hard met de rest van de motor. Bij een eerste test begon m'n reservoir over te lopen van de schuim  :jpshakehead: , polariteit van het motorke omgedraaid en toen ging het al beter  :toofunny:
De ruitensproeier vloeistof wordt echter niet schoon verdeeld over beide sproeiers, dus ik veronderstel dat er nog iets mis is met het onderdeeltje dat zorgt voor de verdeling van de vloeistof. Dat splitterke zit echter in de kofferklep ingewerkt, dus dat ziet er iets uit voor een zonnige zomerdag om 8 uur 's morgens. Het ziet er in alle geval iets nasty uit waarvoor ik veel geduld zal moeten hebben.
--> had er hier iemand zo'n tangetje om die klemmetjes waarmee dat ruitensproeiervloeistofdarmpje vastgemaakt zit aan de kofferklep, los te maken, zoja, hoe ziet dat eruit?

Ondertussen ben ik ook bezig om alle bagetten en chromé stukken te verwijderen van de wagen, omdat ie onderhand naar de carossier vertrekt voor een kuur + nieuw likje verf. De 633 begint stillekes aan op een wrak te trekken --> roestplekken liggen helemaal bloot, de voorste bumper is str*ntrot.

Maar rijden doet ie nog altijd als een oercoupé  :thumbsup:

Dave

ADR

Tussen de lichten achteraan ook nog werk + uitlaat dient ook nog vervangen.

rot stuk boven de linkerwielloop is ondertussen gelast.

Om een lang verhaal kort te maken: de rotte verborgen stukken zijn al gelast of vervangen, de zichtbare roestplekken dienen nog te gebeuren.
Daarna naar de spuiterij.

b_ken

Ik kijk al uit naar hoe deze terug gaat komen van de carrosserie.  :thumbsup:
Blijft hij in dezelfde kleur ?

(moest je het nog niet gezien hebben, hier ligt nog een nieuwe achterste pot)
http://www.bimmerandmore.be/index.php?topic=26149.msg675109#msg675109

ADR

Kleur blijft idd hetzelfde (vind ik een superschoon kleur, da's trouwens de hoofdreden dakkem gekocht heb in den tijd :) ).

Goed da'k diejen pot weet liggen, ik laat je iets weten mocht ik 'm willen.

b_ken

Zelfde kleur is (bijna) altijd de verstandigste keuze  :thumbsup:

stoffie

Hallo zeg, lekker bezig :) Komt wel allemaal goed hé, blij dat deze terug in ere hersteld gaat worden, want inderdaad, dat kleurtje is zalig. En die M90 motor met de aparte inlaattracts, zalig ding en naar ik hoor nog wat puntiger dan de latere M30's! Wil ik zeker ooit eens een ritje in :)

Motortjes van de ruiten achteraan wil ik ook nog eens smeren (net als de rest trouwens), want deze gaan merkelijk moeizamer dan de voorste. Je hoort ook vaak dat de achterste het gewoon opgeven bij gebrek aan gebruik, dus ik probeer ze zo veel mogelijk te gebruiken.

En van die ruitesproeiers, tja, ik zit ook nog altijd met een soortgelijk probleem, en zoals je weet, geen leuk werkje  :censor:

ADR

Pittig (of puntig zoals je wil) is ie alleszins wél.  8)

Zeker als je weet dat er geen sperdifferentieel op de wagen zit, gaan de toeren regelmatig > 6000 bij het betere bochtenwerk (meestal tot verbazing van de bestuurder zelf). Ook heerlijk scheuren op 't vliegveld zorgt soms voor vuurwerk. Allemaal heerlijke nostalgie tijdens het rijden zolang alles goed gaat >:D Tractiecontrole? Wa's da?

Hoe zit dat precies met die M90? Ik weet dat de 633Csi af fabriek komt met een M30, meerbepaald de M30B32 met 3210cc. Nu heb ik ne keer aan 't zoeken geweest, en voor de M90 vind ik enkel de 3.5 op 't eerste zicht? Maar: wat betreft die motorcodes ben ik verre van een expert.

MvG,
Dave

stoffie

Hehe, fun fun fun  8) Ik vind eerlijk gezegd dat deze bakken echt modern rijden, en ook op de limiet nog gemakkelijk te corrigeren vallen. Heb er met die TRX dingen toch al wat onverwachte slippertjes gehad en dat is altijd goed afgelopen :D

Die M90 wijst inderdaad eigenlijk op de 3.5, dus beetje slecht uitgedrukt van mij, maar inlaattraject ziet er ook hetzelfde uit met die 6 pijpen, vandaar.

Maar die M90 3.5 had 3453cc, zelfde onderblok als de M635 maar met lagere compressie, L-jectronic ipv Motronic, en grotere boring dan het latere blok, maar wegens problemen (gescheurde koppakkingen omdat de cilinders zo dicht bij elkaar lagen en velen er wellicht niet zo zacht mee omgingen), hebben ze dan later het blok aangepast.