2006 - E85 - Z4///M roadster (AP, CSL, Bilstein PSS-10, CUP 2) VERKOCHT!

Gestart door Franzino, 23 december 2010, 01:08:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Franzino

Op aanvraag van enkel BB leden in een ander topic stel ik mijn Z4M roadster hier even in zijn eigen topic voor... Mijn ervaringen en toekomstige veranderingen aan de wagen zal ik voortaan hier posten.

Ik vind het zelf wel leuk om te lezen waarom mensen een bepaalde niet zo alledaagse wagen kopen. Dus bij deze; waarom een Z4M roadster? :iono:

Ik zocht al een tijdje een 2de fun wagen die mij een bepaalde kick in power, sound en wegligging kon geven. Een sportieve wagen die perfect op de openbare weg valt te gebruiken, maar ook ok zou presteren op de occasionele circuituitstap. Een wagen die wat extremer is, zonder zo extreem te zijn als bijvoorbeeld een Lotus Elise-Exige. Ik wou een zo puur mogelijke sportwagen, zonder volledig te moeten in boeten in gebruiksgemak. Een Elise, Exige, Caterham zijn sportwagens in de puurste vorm en rijden fantastisch, maar zijn een ramp qua gebruiksgemak. Een lange roadtrip of iets meer dan een sportzak meenemen kan je vergeten met deze wagens.

Even getwijfeld over een Porsche. Porsche's rijden zeer goed, maar ik heb persoonlijk weinig met dit merk. Ik ben geen pure Porscheliefhebber en ik vind Porsche redelijk duur voor datgene wat het is (en een Boxter is zo saai). Ik vind; als je een Porsche koopt, dan ga je voor het echte werk en koop je een 911 (persoonlijke mening). Met een 911 ergens aankomen is natuurlijk wel iets minder subtiel als met een M. Mensen die een M herkennen moeten al een beetje een autoliefhebber zijn. Het low profile van een BMW M vind ik zeer aangenaam. Daarom heb ik zelf geen M logo's meer op mijn koetswerk hangen.

Na het zien van deze Top Gear test en enkele testritten met allerlei wagens te hebben gedaan (BMW, Porsche, Lotus, enz) werd de knoop doorgehakt. Het ging een Z4M worden!



Ik was in de loop der jaren (door de Z3 van mijn vriendin) ook fan geworden van cabrio rijden. Ik weet dat de beste keuze voor circuitrijden een coupe is en ik vind persoonlijk de Z4M coupe ook iets mooier dan de Z4M roadster. Maar als ik bij zonnig weer het dakje niet kan open leggen, dan zou ik het mij achteraf toch wel beklagen. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor een Z4M roadster. Wereldwijd zijn er 5.070 exemplaren van de Z4M roadsters gemaakt, waarvan er 3.042 in Noord Amerika zijn en de rest op andere plekken in de wereld. De zoektocht kon beginnen...

Ik heb de wagen gekocht als premium selection 2de hands bij een officiele Duitse BMW garage. De vorige eigenaar was de eerste eigenaar en had de wagen destijds nieuw bij hun gekocht. Hij is ook een echte autoliefhebber en heeft onder andere nog een M3 CSL in zijn bezit. Hij heeft de Z4M vervangen door een Audi R8. Het was geen eenvoudige zoektocht; want ik moest een zilveren exemplaar hebben en de meeste Z4M's op de 2de hands markt zijn zwart, blauw of donkergrijs. Hij had 40.000 km op de teller en de optie's die ik wou (Navi pro, audio upgrade met subwoofers achter de zetels, automatische lichten, enz). Standaard is een Z4M redelijk goed uitgerust (leder, verwarmde M-zetels, M-stuur met radio bediening, auto airco, xenon, elek kap, enz) maar met die paar optie's erbij is hij perfect. Mijn Z4M heeft geen parkeersensors achteraan. Op het moment van de aankoop vond ik deze optie niet belangrijk. Achteraf gezien is dit een klein minpuntje; want een Z4 heeft een redelijk onoverzichtelijk koestwerk, waar je toch wel wat aan moet wennen.







De Z4M is een sportwagen met een oldshool set-up, zonder te veel toeters en bellen. Een atmosferische motor met veel PK in een koetswerk met een bescheiden gewicht (1.410 Kg) en dit in combinatie met achterwielaandrijving. Geen gerobotiseerde SMG II of DKG versnellingsbak, maar een ouderwetse manuele versnellingsbak. Geen dempers met 101 instellingen, maar gewoon een relatief harde ophanging met 1 instelling...sport. De elektronische stuurbekrachtiging en run flat banden van de gewone Z4 werden door het M departement aan de kant geschoven. Om het rijgevoel te optimaliseren zijn deze vervangen door een hydraulische stuurbekrachtiging en gewone banden. Dit verschil voel je heel hard. Het stuurgevoel van een gewone Z4 is naar mijn smaak iets te licht en voelt een beetje artificieel aan.

Een Z4M is wel een wagen die niet voor iedereen is weggelegd. Sommige mensen zullen hem iets te hardcore of te oncomfortabel vinden. Qua gevoel is hij anders als andere M's van de laatste jaren (E39 M5, E60 M5, E46 M3, enz). Een Z4M heeft een stroevere versnellingsbak, iets zwaardere koppeling en hardere ophanging als de meeste M's. Met de nodige handenarbeid schakelt de bak zeer snel (als deze warm is) en de koppeling is perfect te doen, zelfs bij stapvoets verkeer (100km file is wel vermoeiend). Kortweg een Z4M is harder werken...maar het past perfect bij de wagen en je moet er van houden. Ik vind de Z4M de max en ik denk dat ik hem nooit meer ga weg doen! :thumbsup:

Extra's
- oem CSL velgen met PS2 banden
- oem Hardtop
- oem Ipod aansluiting

Toekomst
- CDV verwijderen
- Andere remblokken, stalen remleidingen en hoge temp remolie of  een BBK kit.
- Er stond een kleine verlaging door Eibach veren op het programma, maar de bestelde veren zijn nooit aangekomen... Misschien doe ik dit nog eens op een later moment.

@ home  :)

Franzino

#1
Nog een paar fotokes die iemand van Autogespot heeft genomen...








stoffie

Prachtige M!  :drool:

Zie je inderdaad niet zo veel in't zilver, en met die CSL velgen is hij echt af...

Leuk toch zo'n auto waar je nog wat meer in moet 'werken' ?  8)

Monky

The Daily  -  F20 125d    i4 eDrive35
The Oldie  -  E30 318iS


d.fine

#5
Yum yum :drool: I'm in love ;D

Knappe verschijning de Z4M... veel plezier er mee... en als het er ooit van komt, wil ik wel eens een ritje als passagier :exited:
En nooit wegdoen zoals je zei... teveel fun denk ik nietwaar?  >:D
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Xou007

Roooooooooh mooie  :///M: en met deze hardtop  :drool: :drool:

NSXJAN

het verleden: te veel om op te noemen
Acura NSX
BMW Z4 sDrive30i
Volvo C40 Recharge

Franzino

#8
Bezoekje bij PPE

Het resultaat van de testbankmeting bij Power Plus was 330PK. Volgens Stef geeft dit type van M motor meestal een 310-320PK op de testbank (niet getuned natuurlijk). Ik mag dus niet klagen met mijn resultaat van 330PK. Dat is maar 13PK minder dan de 343PK die BMW opgeeft als vermogen voor de Z4M.


SDB


2000 E46 320D SEDAN (Sold)   /  2011 VW EOS 2.0 TDI DSG6 (Sold)  
2015 AUDI A4 2.0 TDI Clean Diesel S-Line Multitronic (Sold)  /  2021 G20 318iA Saphirschwartz

cabrio

- CDV verwijderen

wat bedoel je hiermee? ik ben even niet mee :D

voor de rest, zoals al gezegd in het andere topic, prachtige M en mooie aankoop.  erg leuk om zo'n goed en uitgebreid topicbegin te lezen  :thumbsup:

jan.van.gent

Citaat van: cabrio op 24 december 2010, 10:16:56
- CDV verwijderen

wat bedoel je hiermee? ik ben even niet mee :D

voor de rest, zoals al gezegd in het andere topic, prachtige M en mooie aankoop.  erg leuk om zo'n goed en uitgebreid topicbegin te lezen  :thumbsup:
Clutch Delay Valve, gebruik eens de zoekfunctie, normaal zijn hier tal van topics over geweest  ;)
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

cabrio

Bedankt Jan, aja datake is hier eens mee bezig geweest op zijn e46 M3, en sorry maar mijne euro viel niet direct, wou dit topic niet vervuilen hoor  :thumbsup:

jan.van.gent

Citaat van: cabrio op 24 december 2010, 11:06:20
Bedankt Jan, aja datake is hier eens mee bezig geweest op zijn e46 M3, en sorry maar mijne euro viel niet direct, wou dit topic niet vervuilen hoor  :thumbsup:
Geen probleem

Schitterende Z4, hemels!  :drool:
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

Franzino

#14
Citaat van: cabrio op 24 december 2010, 10:16:56
- CDV verwijderen

wat bedoel je hiermee? ik ben even niet mee :D
Alle info over CDV kan je onder andere hier vinden: http://www.zeckhausen.com/CDV.htm#Theory%20of%20Operation

cabrio


matthivdl

Nice Bimmer!  :drool: Geeft lekker gas!  :exited:

m3ronny

Terug een mooie M erbij,en dan nog een Z4.
Alvast veel succes ermee,en tot op een meeting.
Groeten :///M:

Orochimaru

Ik vind die csl velgen minder goed passen op de Z4M  :iono: Ik vind de originele beter, maar das mijn mening
02 CB M3 (kw v2, csl koffer, apex arc-8, recaro sportster cs)

Franzino

#19
Citaat van: Orochimaru op 24 december 2010, 18:12:15
Ik vind die csl velgen minder goed passen op de Z4M  :iono: Ik vind de originele beter, maar das mijn mening

Smaken verschillen (maar goed ook) ::). Ik heb juist het tegenovergestelde; ik vind de standaard Z4M velgen enorm saai en zeer lelijk. De e63 M6 velgen vind ik de lelijkste van alle standaard M velgen, maar die van de Z4M volgen toch wel op de tweede plaats :-\. Ik vind dat de Z4M standaard CSL velgen had moeten hebben, maar ja dan werd de nieuwprijs van de wagen ook wel een stukje duurder natuurlijk.

Los van de look van de CSL velgen hebben deze nog het voordeel van de wegligging te verbeteren. Volgens een test van het gerenommeerde magazine EVO zouden de lichtere en bredere 19" CSL velgen (+ de veerpootbrug) de wegligging van de Z4M positief beinvloeden met iets meer grip op de voorwielen (http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/204614/bmw_z4.html).

De CSL velgen staan momenteel niet op de wagen. Mijn vriendin rijdt er in de winter heel af en toe mee en de Z4M staat nu in wintermodus. Ik heb een setje oem doppelspeiche 164M velgen (+ 225/40/18 winterbanden) vanop Ebay.de gekocht. Het is de winter set-up die BMW af fabriek aanbied voor de Z4M en e46 M3. Zeer tevreden van!

Ed-M3Cab

Heel knappe Z4 :///M: en ivm die Csl velgen ,gewoon de beste keus  :thumbsup:


wolfs


Sega

Prachtige beginpost en prachtige Z4M ! Deze wil ik graag irl zijn. Hij staat echt vet in combinatie met de CSL velgen !  :bow:

Als ik je eerste post lees... Dat is tenminste gekozen met de nodige liefde! Lekker incognito knallen met de M. Heerlijk... En ik deel je mening... Een Z4M is anders dan andere M's. Gedeeltelijk ligt het ook aan de zitpositie. Je zit echt lekker bovenop de achterwielen en hebt een enorme snuit voor je. Het blijft een speciaal gevoel.

Op Roadster gebied sta ik persoonlijk echt zot van een Z8. Helaas hangt daar wel een stevig prijskaartje aan vast. Ik beeld mij altijd die heerlijk brullende V8 voor in een roadster. Moet echt te zot zijn...
Ik ken de S54 ook goed. Zelf nog niet in mijn bezit gehad... Maar ik ken voldoende volk dat er wel ééntje heeft in een M3. Als je dan ziet hoe heerlijk die gaan dan kan ik mij best inbeelden dat zo'n Z4M echt zotjes is.

Enjoy it! En ik hoop hem ooit ergens te spotten.  :thumbsup:

PS: Die foto's vanop die parking... Metropolis Antwerpen ?

Franzino

Ik ben inderdaad door iemand van Autogespot eens gespot op de parking van Metropolis.

Een Z8 blijft inderdaad zalig, mede door de motor van de e39 M5. 2de hands prijzen voor een goede Z8 beginnen vanaf 90.000euro  :'( . Voor dat bedrag kan je al veel ander lekker :///M: spul kopen...

Franzino

#24
Ik heb de Z4M onder andere gekocht voor de occasionele trackday. Wegens tijdsgebrek heeft hij dit jaar maar 1 uitstapje op de ring kunnen doen en geen trackdays. Het was 3 jaar geleden dat ik nog eens op de Nordschleife was geweest en mijn baankennis is zeer beperkt. Ik had vroeger al eens enkele rondjes gedaan met mijn 325i, maar nu met de M was het wel totaal anders. Alles ging zoals verwacht veel sneller en baankennis is nu echt wel een prioriteit. Volgend jaar zal hier wel verandering in komen als ik meer uitstapjes naar de ring kan maken. In afwachting van het echte werk heb ik mij alvast GT5 aangeschaft en de studieboekjes "Nordschleife An Enthousiast's Bend Guide" en "Ideallinie Concept" ;)

Op de ring is een helm niet verplicht, maar op de meeste trackdays wel. Ik ben wat kerstshopping gaan doen en hier staan alvast wat trackday spulletjes te wachten op hun eerste gebruik. Van hoe de wagen zich op circuit gedraagt, heb ik tot nu toe enkel maar lof en voldeed hij aan de verwachtingen. Het dagje Nordschleife was echt zalig en een echte topdag! Door de kick en het plezier heb ik toch wel enkele keren letterlijk "yeah" geroepen in de wagen  ::). De M gedroeg zich perfect, de wegligging was voorspelbaar en de limiet lag heel ver. Ik had nooit het gevoel van nu heb ik te weinig power. Enkel aan de remmen moet in de toekomst iets gebeuren. Op de openbare weg voldoen ze, maar op circuit hebben ze wel last van fading. In eerste instantie dacht ik om stalen remleidingen + ATE Blue remolie + andere remblokken te stekken. Maar vermits ik toch wel van plan ben om af en toe wat trackdays te doen, kan het zijn dat ik ineens voor een BBK ga. Ik moet de kosten nog wat afwegen en ik moet een set vinden die past op mijn zomer en wintervelgen.


BimmerT

Prachtige  :///M: een echte drivers-car :drool:
Hoe groot zijn die CSL's als ik mag vragen?

Mercules

Magistraal mooie Z! Echt erg erg dik. Ik kijk er naar uit om deze eens IRL te mogen aanschouwen. Ik word door dit te zien ook in de verleiding gebracht om 19" CSL edel-metaal op mijn  :///M: te leggen.

Franzino

Citaat van: BimmerT op 16 januari 2011, 13:47:57
Prachtige  :///M: een echte drivers-car :drool:
Hoe groot zijn die CSL's als ik mag vragen?
Het zijn de velgen die standaard op de M3 CSL staan (voor: 19x8.5" / achter: 19x9.5")

Franzino

Vandaag op de autostrade achter een getunede VW Scirocco (zwarte ramen, verlaging, andere velgen, enz) aan het rijden die duidelijk eventjes een krachtmeting wou doen. Ik moet toegeven dat ik aangenaam verrast was over de prestaties van die Scirocco. Ik moest toch wel even een vitesseke terugschakelen en mijne gaspedaal goed diep induwen om vlotjes te kunnen volgen. Aan de zwarte rook te zien denk ik dat de motor ne gechiptunede 2.0TDI was. Dit zou dan een 190pk en 420Nm opleveren. Niet slecht; dat is meer koppel dan mijne Z4M...

Franzino

Sinds een tijdje heeft de M een bizar probleem met 1 van zijn voorlichten. Een deel van de pinkerstrook blijft soms gewoon branden, ook als de wagen af staat... Met als gevolg dat de pinker ook onregelmatig pinkt. Als ik de lichten op standlichten zet, dan begint het xenon lampje uit eigen beweging aan en af te gaan. Zet ik hem op gewone lichten, dan brand de xenon lamp wel normaal. Het is een echte kerstboom geworden... ::) 1 van de weken eens bij de garage droppen en terug van de garantie gebruik maken.