Main Menu

1962 - 700

Gestart door ADR, 28 juli 2010, 09:20:16

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ADR

De Rue des Usines in Theux (bij Verviers) is wel 100 m lang, ik heb ze toch 4 keer op en neer moeten rijden vooraleer ik 'm vond, de Jean O'Neil :)
Hééélemaal achterin (naast een àndere garage waar ik dus éérst dacht te moeten zijn) vond ik een middeleeuwd magazijn nokvol met oldtimers, vooral Amerikanen, en links en rechts nog een Europees karretje. Voor nen Duitsen oldie moest ge héél ver zoeken, behalve diejen ginder in den hoek, da's een bmw 700-tje. Toen ik 'm vroeg of da ding nog startte, moest de brave man lachen en antwoordde hij affirmatief. Toen ik 'm vroeg om da ding buiten te rijden, begon hij al groen te lachen, want dat betekende dat hij zo'n stuk of 8 wagens uit de weg moest zetten vooraleer de 700 eruit kon.
twee uurs later stond da ding buiten, en toen had ik veel goesting om in m'n auto te stappen, want dieje 700 was niet om aan te zien: vooral de onderkant was serieus doorgeroest (hoe de zetels erin konden blijven hangen was me een raadsel.
ik was echter snel overtuigd toen ie de wagen startte. Hij had enkele maanden geleden de boxermotor helemaal uiteengehaald en gereviseerd, en verder dan dat was ie niet geraakt. Het ding draaide als een zwitsers (luchtgekoeld) klokje, en een koffer vol onderdelen en de verzekering dat er zelfs niet één baguette ontbrak, hebben me doen besluiten om de 700 te kopen.
De USB-stick met de foto's van toen ik 'm kocht, heb ik spijtig genoeg overreden (!), dus ik kan slechts enkele foto's uit de garage posten. Rest volgt straks.


ADR

Zeteltjes heb ik opnieuw laten overtrekken, voor de chrome ben ik nog op zoek naar een adreske (suggesties altijd welkom!).

PsynceFiction

Ola, zéér knappe restauratie!

ADR

Zoals sommigen al opgemerkt hebben, mankeert ie nog het mistlicht (zowel schakelaar in dashboard als de lamp zelf achteraan).
Veel meer zever heb ik gehad om de wagen te laten inschrijven bij de DIV.
Diejen brave mens in Theux had de wagen reeds laten passeren bij de douane, maar ik heb pas m'n platen aangevraagd als de wagen volledig klaar was. Dat heeft me nog een stuk of 4 maanden gekost, want de wagen was de boorddocumenten kwijt. Er was echter wél een aangifte van verlies bijgevoegd - uitgereikt door de Zwitserse autoriteiten, maar dat was niet voldoende voor de Belgische dienst van inschrijvingen. Ik heb bij BMW zélf nog allerlei documenten moeten aanvragen om te bewijzen dat de wagen wel degelijk 25 jaar oud is (hij is er godver 48, maar ja, da mens in Brussel was er heilig van overtuigd dat BMW nu nog steeds 700-series maakt ! ???).
Tot opeens na 4 maanden m'n platen in m'n bus zaten, just like that!
Dus nu kan ik 'm met de volle 30 pk op de baan smijten, nen échten Hingucker :)

MvG,
Dave

stoffie

Wauw wat een prachtig bakje! Die zie je echt niet veel, laat staan in zo'n staat... :bow:

325i

Ik wist zelf niet dat dit bestond:), Knappe klassieker!

Grtz

JD1981

Citaat van: 325i op 28 juli 2010, 12:03:16
Ik wist zelf niet dat dit bestond:), Knappe klassieker!

Grtz

+1

knappe restauratie

Nostra

dit modelletje ook nog nooit niet gezien nee

desalniettemin een dijk van een wagen en restauratie  :thumbsup: 
Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???

b_ken

Autotje ziet er weer als nieuw uit.  :thumbsup:

Voor mij mogen er gerust wat foto's van tijdens de restauratie bij. We zien hier enkel het eindresultaat.

ADR

ben spijtig genoeg al m'n oude foto's kwijt van de 700, zoals ik in m'n eerste post vertelde :(

b_ken

Ja, ik had gelezen van de overreden stick, maar dacht dat het enkel een paar foto's van bij afhalen waren die je kwijt was. Gans de restauratie kwijt is spijtig. Dat wordt noagal eens gebruikt/gevraagd bij een waardebepaling.

Massa

knappe klassieker  :thumbsup:
Mijn favoriete kleur? Ktwijfel nog. Favoriet eten? Heb ik niet.

Maar een favoriete letter uit het alfabet heb ik wel ....... De 13DE

Pieter

Schoon werk  :)
een uniek stuk zou ek zeggen ?
VW Golf II 1.3l - Crashed  -  VW Golf III 1.9 tdi - Sold  -  Seat Leon 1.9 tdi - Sold  -  BMW E90 - 318d ---> Sold
BMW E61 - 525d - ///m-pack ---> http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=32013.0

J A N

Knap ! Knap ! Wist ook niet van het bestaan af !

Een autootje met 1 jaartje meer op de teller dan mijn persoonlijke ik  ::) 8)
het verleden: te veel om op te noemen
BMW Z4 sDrive30i
Volvo C40 Recharge

Jussi

Prachtig dat zulke beestjes nog bestaan!


Voor de chroom moet je bij Mossu zijn. Die was bij een oude hobby van mij het adres waar je moest zijn als je topkwaliteit chroom wou.

http://www.mossu.be/

kris2

Citaat van: Jussi op 29 juli 2010, 16:21:23
Prachtig dat zulke beestjes nog bestaan!


Voor de chroom moet je bij Mossu zijn. Die was bij een oude hobby van mij het adres waar je moest zijn als je topkwaliteit chroom wou.

http://www.mossu.be/

+1

Ben daar ook nog geweest.
Is nog een echte vakman.

SimonV

Citaat van: Jussi op 29 juli 2010, 16:21:23
Prachtig dat zulke beestjes nog bestaan!


Voor de chroom moet je bij Mossu zijn. Die was bij een oude hobby van mij het adres waar je moest zijn als je topkwaliteit chroom wou.

http://www.mossu.be/

Dan gok ik dat je oude hobby iets met Honda Dax of iets dergelijks te maken had ...

Er mogen hier nog meer klassiekers op BB komen zoals deze.

Lachssilber

Ik heb eigenlijk altijd over de afdeling oldtimers over gekeken bij "mijn bimmer". Hoewel ik wel fan ben van de oldtimer BMW'tjes. En dan kom ik nog een 700'tje tegen verdorie :exited:. Ik ben al een maand of twee, af en toe, bezig met wat opzoekingen te doen voor de restauratie van een BMW 700. We hebben er zelf eentje staan. Een 700LS Luxus, in 't groen. Momenteel staat hij al een dikke 25 jaar bij ons in de garage. En deze winter, als het mogelijk is, zou ik deze eens willen onder handen nemen. Zalig die oude mekaniek.

Het is heel spijtig dat je die foto's kwijt bent. Zou ze graag gezien hebben. Het ziet er een proper beestje uit. Heb je de zeteltjes ook nieuw overtrokken? Hoe rijdt dit eigenlijk. Veel prestaties moet je er uiteraard niet van verwachten, dat weet ik. Maar ik ben verdomd benieuwd hoe dit gaat rijden. Veel plezier ermee alvast. ;)

krisje

Dit is gewoon prachtig, mijn moeder heeft er nog ooit zo eentje gehad. Ze had die wagen nooit mogen wegdoen.  :respekt:

Vjete

Prachtige 700! Zo zie je ze inderdaad zelden. Al staat er hier in de streek wel eentje te koop in zeer goede staat.

Ooit wil ik zo eentje in mn garage! (Maar ik wil te veel BMW Klassiekers :thinking:)
2002 Touring '73 agave (in restauratie)

ADR

@ Lachssilber,

zetels zijn opnieuw overtrokken. Die waren origineel in stof bovenaan, skai aan de zijkant, maar ze hadden al veel te lijden gehad van de tand des tijds. Ze zijn nagenoeg op dezelfde manier overtrokken, door deze firma http://www.garnierdery-ronnytex.be/  Die waren heel schappelijk van prijs en het resultaat is dik in orde.
Hoe rijdt een 700-tje? Wel: nen hoop lawaai - vooral als de motor koud is moet je 'm wel even in de choke houden (hendeltje naast de handrem, best originele plaats voor de choke). Naargelang de motor warmer wordt, kan je stelselmatig de choke afbouwen, en na een minuutje of 4 draait ie heel schoon in de ralenti. Het geluid ken je best van de luchtgekoelde kever. De versnellingsbak hanteren is een ander paar mouwen en vergt best wel wat oefening: geduld hebben is hier een schone deugd. Als je dan nog iets groter bent dan een normale Belg en grote voeten hebt, is dit écht geen troef. Te weten dat die Duitsers door den band redelijk groot en dik zijn, is er niet al te veel plaats achter het stuur. Maar dat is dan waarschijnlijk de reden dat ze de LS op de markt gegooid hebben. Echter, van de moment dat je ermee weg bent, rijdt da ding best goed, en in de zomer met het ruitje naar beneden, is het echt genieten als je die boxer z'n ding hoort doen achterin. Qua tractie en wegligging is dit natuurlijk met niks te vergelijken, maar het is een zodanig uniek stuk dat je telkens kippevel krijgt als je met de 700 de dorpskom bestormt :) Je kan je wel voorstellen dat je met een aandachttrekker rijdt: schoon geluid, veel chromé, zeldzame wagen en een iet of wa onzekere claxon uit de jaren 60 (te bedienen met de linker sattelietschakelaar :) ).

Heb je geen foto's van je groene 700 LS? Ben wel eens curieus.

@Vjete,

heb inderdaad gezien dat er in west-vlaanderen 2 te koop staan, in Limburg stond er ook nog ne witte maar die is precies weg. Hangt ervan af wat je zelf kan of hoeveel het mag kosten, maar met deze wagens kom je quasi geen verrassingen tegen omdat ze net zo simpel opgebouwd zijn. Ik heb nu eerst nog een ander projectje dat ik ga afwerken, maar daarna tuig ik me wel weer zo'n 700-tje omdat het fun is om aan te werken en omdat de stukken nog - relatief - goed te vinden zijn. Als er iemand ne rode of ne zwarte weet staan, dan hoor ik het graag  ;D Andere luchtgekoelde koopjes ( 250 - 300 of 600) ook altijd welkom, er zijn er nog best veel van in het bezit van de oudere garde, maar die zie je nergens op 't internet. Dus als je zo iemand kent ...

MvG,
Dave  ;D

Lachssilber

Bedankt voor je uitleg Dave. Enkele foto's van ons 700'tje toen ik hem 5 jaar geleden nog eens van onder het stof haalde :wiggleyes:.








Vjete

2002 Touring '73 agave (in restauratie)

ADR

Hm,

in deze kleur heb ik ze nog nooit live gezien, vind ik zéér mooi, ik heb ne 633Csi in ongeveer hetzelfde groen  ;D
Op 't eerste gezicht staat ie nog redelijk strak? De chromé-boer zal precies wél wa werk hebben.
Als de restauratie er niet van komt, mag je altijd een prijs maken voor mij. Als het er wél van komt, dan heb je een prachtige unieke wagen (al moet je er tegen kunnen dat de meerderheid van de mensen denkt dat je met nen DAF of nen Trabant aan 't rondrijden bent - groot is dan hun verbazing als ze het embleem van BMW zien.).

MvG,
Dave

Lachssilber

Wegdoen zal geen optie zijn ;). De kas is nog in heel goede staat, alsook de onderkant. Hij staat al van in 1982 bij ons binnen, dus kan niet beter eigenlijk. Chroom zal wel wat opfrissing kunnen gebruiken alsook de twee voorvleugeltjes hebben roest net achter de koplamp. Maar voor de rest zou het enkel spuiten zijn normaal en de mekaniek volledig in orde zetten en reviseren. Als hij klaar is, zullen we eens afspreken ;).

SDB


2000 E46 320D SEDAN (Sold)   /  2011 VW EOS 2.0 TDI DSG6 (Sold)  
2015 AUDI A4 2.0 TDI Clean Diesel S-Line Multitronic (Sold)  /  2021 G20 318iA Saphirschwartz

ADR

DAMN !

is wel een héél schoon kleur veur oep ne 700. :thumbsup:

ADR

Hetgeen me opviel als ik jou 700-tje zag, is dat je geen mistlicht hebt achteraan.
Nu ben ik eens gaan zoeken in de technische infofiches, en ik vind nergens geen mistlicht!  ??? Alhoewel ik een tijdje geleden een mistlicht zien staan heb voor ne 700 ergens op ne site in Duitsland. :jpshakehead:
Ik dacht dat het mistlicht naast het embleem BMW700 moest komen (daar waar in mijn autotje al een klein gat voorzien is), maar dat blijkt dus niet het geval.
Ook binnenin heb ik nog een gat in m'n dashboard waar ik dus dacht dat de schakelaar van het mistlicht moest komen. Blijkt de cigarettenaansteker te zijn.  ??? Het gaat over de schakelaar tussen de radio (als die er al inzit) en het handschoencompartiment.
Dit zoek ik verder uit

Dave

Vjete

Is het niet zo dat (net zoals bij de 02) het mistlicht er achteralf (zelf of door garage) werd opgezet?

Toen was het nog niet verpicht (of was het nu verboden?) om met mistlicht te rijden / te hebben.
2002 Touring '73 agave (in restauratie)