2005 - E61 - 525d - Ring doop + grooooot onderhoud.

Gestart door b_ken, 16 juni 2010, 23:17:47

b_ken

Sedert enkele maanden al is een E61 525d mijn nieuw dagelijks vervoer. Al die tijd is het er nog niet van gekomen hem proper te krijgen op een moment dat ik er ook nog eens een paar foto's van kon nemen om hier voor te stellen. Vandaag ... wel.

Zoals gewoonlijk is de zoektocht in Duitsland geëindigd. Vooropgesteld was een E61 525d handgeschakeld met leder en navi-professional. Alle andere opties waren welkom maar geen must. Leder beperkt de keuze in Duitsland. Om een duistere reden rijden daar veel auto's met stoffen interieur, ook in 5-serie. Bovendien zijn veel 5-series automaten, en dat wilde ik ook niet.

Uiteindelijk heb ik toch eentje gevonden naar mijn zin. Bovenop de vooropgestelde opties is er niet meer zo veel bijgekomen. Wel Xenon, voice control, bluetooth en airco met uitgebreide functie. Een 163PK versie was beter geweest voor BIV, maar ook dat nog als een must bijschrijven maakte de zoektocht onmogelijk. Het werd  177PK en vadertje staat sponsoren.

Intussen heb ik er al een 10.000KM op zitten en uitermate tevreden.

De werken die reeds gebeurden vallen niet echt onder tuning, eerder onder noodzakelijk onderhoud.
-   kabelboom achterklep hersteld
-   afneembare trekhaak geplaatst
-   18" velgen
-   winterbanden laten leggen op een set 17" die nog "op stock" was.
-   nieuwe remmen rondom

Plannen: heel weinig behalve rijden, ik ben een OEM man he.
Bij gelegenheid misschien de CDV en de swirl flaps eens eruit gooien.
En ergens mis ik wel de sportzetels uit mijn vorige, dus moest er eens een proper leder sport interieur uit de lucht vallen ...

b_ken

SDB

2000 E46 320D SEDAN (Sold)   /  2011 VW EOS 2.0 TDI DSG6 (Sold)  
2015 AUDI A4 2.0 TDI Clean Diesel S-Line Multitronic (Sold)  /  2021 G20 318iA Saphirschwartz

Davey

papachicco

beemer_boyken

e46 - touring - 318d -  m-pack -  chip by bmw performence geel - 143 pk (sold)
e91 - touring - 320d - 150 pk (sold)
e46 - cabrio - 320 CI (sold)
e91 - touring - 320D - M-pack

b_ken

Zoals bij zovelen hadden mijn mistlampen last van steenslag. Vandaag eens aangepakt volgens één van de DIY's die hier reeds te vinden is met dit als resultaat. (spijtig genoeg geen "voor" pic, maar het was niet om aan te zien.)

MC

Eindelijk krijgen we hem hier ook eens te zien! Mooie wagen!!

patE61

Citaat van: b_ken op 16 juni 2010, 23:17:47

Plannen: heel weinig behalve rijden, ik ben een OEM man he.
Bij gelegenheid misschien de CDV en de swirl flaps eens eruit gooien.
En ergens mis ik wel de sportzetels uit mijn vorige, dus moest er eens een proper leder sport interieur uit de lucht vallen ...

sportstuur ? Bijna een must vind ik....
(maar jammer genoeg wel een dure als je dat nadien moet verander).
1977 Ford Capri I - 1980 Ford Capri III - 1982 BMW520i E12 - 1986 BMW525i E28 - 1990 Audi 100quattro - 1994 BMW525tds E34(touring) - 1998 BMW525tds E39(touring) - 2002 BMW 525d E39FL(touring) - 2006 BMW520d E61 - 2009 BMW520d E61LCI - 2013 BMW520da F11 - 2016 BMW520da F11 LCI - 2019 BMW X3 G01

pieterjan99

Bmw e61 525d PPE sold - Bmw e87 120d sold - BMW X5 sold - Audi A6 4G avant sold - BMW F20 114i - Jaguar XF

papachicco

Citaat van: b_ken op 27 juni 2010, 14:09:15
Zoals bij zovelen hadden mijn mistlampen last van steenslag. Vandaag eens aangepakt volgens één van de DIY's die hier reeds te vinden is met dit als resultaat. (spijtig genoeg geen "voor" pic, maar het was niet om aan te zien.)

Het resultaat is in ieder geval knap,zijn die er uitgehaald en machinaal gepolierd(of heb ik iets gemist)

b_ken

Inderdaad, eruit genomen, geschuurd met P180 tot alle putjes eruit waren en dan fijner en fijner beginnen schuren en uiteindelijk machienaal gepolierd.
Leuk weetje: Ik had voor plexie te polieren speciaal een tube Xerapol gekocht, maar de 2de mistlamp had ik eens met een polish om swirls uit lak te proberen gebruikt en dat doet juist hetzelde.  ;)
Ik krijg dat ineens op mij om zo iets te doen en dan begin ik eraan. Aan een fototoestel denk ik dan pas als het af is.

MaxBimmer

hele propere bak! Zwart is toch o-zo-mooi hé op een 5serie; nu en altijd!
zeker na een polier&waxbeurt!  :drool:

Veel veilige km's gewenst ;)
- BMW E36 6cyl cabriolet avusblue -  Mpack in & out- AC schnitzer & goodies (summertoy)
- BMW E60 lci M pack on 3pc RH
- VW transporter t5

b_ken

Thx iedereen die hem weet te smaken ook al is het helemaal OEM.

Ja zwart is prachtig nadat hij gepoetst is. En een uur later zie je er al stof op liggen.   :guill:

b_ken

Intussen is het al een jaar geleden dat ik de E61 kocht. Ongelofelijk hoe snel de tijd gaat.

Dat betekende wel tijd voor de keuring. Ik ben vandaag geweest en had eigenlijk maar één ding gedaan aan de auto. De ruitensproeier vloeistof bijgevuld. Omdat ik me eraan verwachte dat ze de sproeiers van de xenon lampen gingen testen wilde ik niet het risico lopen op dat moment zonder water te vallen. En zelfs dat had ik niet mogen gedaan hebben. Ik had er natuurlijk een deel naast gegoten, en dat zal ergens op de bodemplaat terecht gekomen zijn. Ik kom buiten op de keuring met groen, maar zie dan wel een opmerking staan "koelvloeistof lek"  >:( Ach ja, het zal erop staan tot volgend jaar.

Wat ik dacht dat misschien niet zou mogen waren mijn wintervelgen. Die zijn vooraan 8" en achteraan 9". Er liggen wel dezelfde banden op 245/40 17. Is dus niet zo makkelijk te zien en ze hebben het niet gezien.

patE61

Citaat van: b_ken op 21 januari 2011, 17:45:32
En zelfs dat had ik niet mogen gedaan hebben. Ik had er natuurlijk een deel naast gegoten, en dat zal ergens op de bodemplaat terecht gekomen zijn. Ik kom buiten op de keuring met groen, maar zie dan wel een opmerking staan "koelvloeistof lek".

Hadden die mannen je daar nu over aangesproken tijdens de keuring dan had je kunnen zeggen dat ze verkeerd waren ! Maar nee, zwijgen en dan wel een opmerking op je keuringsverslag  :censor:
1977 Ford Capri I - 1980 Ford Capri III - 1982 BMW520i E12 - 1986 BMW525i E28 - 1990 Audi 100quattro - 1994 BMW525tds E34(touring) - 1998 BMW525tds E39(touring) - 2002 BMW 525d E39FL(touring) - 2006 BMW520d E61 - 2009 BMW520d E61LCI - 2013 BMW520da F11 - 2016 BMW520da F11 LCI - 2019 BMW X3 G01

marcnancy

ne ferme bak ookal blijft hij oem.
aan de mijne ga ik ook noiet zoveel veranderen,wel zo hier en daar wat maar dan stopt het ook.
zoals  in de portier deuren de lichtjes vervangen en led in steken ,ook bij de plaat verlichting ,en bumper beschermer voor als de woef in en uit de auto moet he,en dan natuurlijk tegen de zomer zomervelgen he maar daar ben ik nog niet uit of het 18 of 19 word.

dannyro

Citaat van: marcnancy op 24 januari 2011, 12:32:06
aan de mijne ga ik ook noiet zoveel veranderen,wel zo hier en daar wat maar dan stopt het ook.
zoals  in de portier deuren de lichtjes vervangen en led in steken ,ook bij de plaat verlichting ,en bumper beschermer voor als de woef in en uit de auto moet he,en dan natuurlijk tegen de zomer zomervelgen he maar daar ben ik nog niet uit of het 18 of 19 word.

Hoe ga je dat doen,
Ik heb nu een kunststof zijl onder de bench wat ik over de achterbumper leg als de hond in of uit de bench springt.
Als je andere oplossingen hebt hoor ik het graag.

E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

marcnancy

Citaat van: dannyro op 24 januari 2011, 12:48:55
Citaat van: marcnancy op 24 januari 2011, 12:32:06

Hoe ga je dat doen,
Ik heb nu een kunststof zijl onder de bench wat ik over de achterbumper leg als de hond in of uit de bench springt.
Als je andere oplossingen hebt hoor ik het graag.

ze verkopen zo van die folie die je er kan opplaken deze is doorzichtig of er bestaan ook van die zwarte kunstof of in geborsteld innox lappen voor die je er kan kleven 

b_ken

Citaat van: patE61 op 24 januari 2011, 11:35:55
Citaat van: b_ken op 21 januari 2011, 17:45:32
En zelfs dat had ik niet mogen gedaan hebben. Ik had er natuurlijk een deel naast gegoten, en dat zal ergens op de bodemplaat terecht gekomen zijn. Ik kom buiten op de keuring met groen, maar zie dan wel een opmerking staan "koelvloeistof lek".

Hadden die mannen je daar nu over aangesproken tijdens de keuring dan had je kunnen zeggen dat ze verkeerd waren ! Maar nee, zwijgen en dan wel een opmerking op je keuringsverslag  :censor:

Dat is ook volledig mijn gedacht en het typeert nog maar eens de keuring. Bovendien vroeg ik nog aan die onder de auto zat of alles in orde was.  De lichten, de remmen, de schokdempertest kan je zelf zo wat mee volgen he. Wat die in de put ziet of uitspookt niet. Vandaar. "jaja" zei hij. De gemakkelijkste weg voor hun is geen discussies aangaan. De verrassing krijg je dan pas nadat je betaald hebt he.

Een drama maak ik er niet van. Ik heb geen plannen om de auto dit jaar te verkopen* dus die keuringskaart ziet waarschijnlijk geen daglicht meer tot volgend jaar. Kan me weinig schelen wat daarop staat zo lang ik weet dat het in orde is.  :thumbsup:

* ik heb nog ooit auto's onverwachts verkocht  ;)

b_ken

Naar het voorbeeld van Bimmerstyle ook mijn eerste mijlpaal op foto vastgelegd.

stievenbol

Hhaha, das een mooie ronde mijlpaal  :clap:

Bimmerstyle

Mooi! :clap:

Op naar de volgende mijlpaal, hopelijk zonder al te veel problemen! :thumbsup:

b_ken

[ mode rolf ON ]

Meer dan 2 jaar is deze geweldige auto nu in mijn bezit en ... wat ... een ... geweldige ... auto. En hij moet nu niet weg hoor, maar als er juist iemand zo een auto zou zoeken dan verkoop ik hem.
Zo zwart is toch altijd een schitterende kleur nietwaar.

Alle juiste opties zitten erop om volop te genieten. En dan die motor ... maar jongens toch ... zijdezachte 6-cyl, altijd kracht op overschot, en nog zuinig ook. Laatst nog een ritje Belgische autoweg gedaan. Dik 430 KM in iets meer dan 4 uur. Dan zit je constant links tegen 150. Afremmen als er een trage niet uit de weg wil gaan, of als er weer eens 2 vrachtwagens naast elkaar rijden. Als er dan plaats is weer op het gas. Die motor dan tijdens het optrekken ... een zaligheid. En het verbruik is intussen amper 6 L.

Nee, ik kan me echt geen betere auto voorstellen, maar misschien doe ik hem toch weg.
Voor de geïnteresseerden nog een paar detail foto's:

Nog één.

Waarom zou iemand zo een dijk van een auto wegdoen denk je ...
wel ik heb deze zien te koop staan ... mijn hart smolt.

[mode rolf OFF]

Hypnotize

4X0 blijft  :-X   :neener: Nee man. Knappe wagen.
I dont drive fast. I fly low.

Max_e39

DéGioke

Als het een 3.0TDI kan ik je mss nog een beetje begrijpen maar anders...
2003 Volvo V70 2.4d LV
1991 Mercedes 500SL

JD1981

Zonde dat deze de verkoop ingaat.
Zal ook wel snel een nieuwe eigenaar vinden, verzorgd exemplaar.

Laurent1602

Gelooft iedereen dit nu? Let op de [Mode Rolf] :P