Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Elektrischefietsen , pedelecs , speedpedelecs , s-pedelecs

Gestart door M-Power, 30 mei 2016, 15:28:16

M-Power

Accu's elektrische fietsen raken snel versleten en kunnen brand veroorzaken :

Accu elektrische fiets blijkt 'melkkoetje' voor fietsfabrikanten :

[url=http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/241597/accu-elektrische-fiets-blijkt-melkkoetje-voor-fietsfabrikanten.html]http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/241597/accu-elektrische-fiets-blijkt-melkkoetje-voor-fietsfabrikanten.html

Fietsersbond: Fabrikant e-bike onduidelijk over slechte accu : http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/article/detail/4310035/2016/05/30/Fietserbond-hekelt-fabrikanten-e-bikes-om-slechte-accu.dhtml

Voor het geld dat ze voor zo'n accupakket vragen zou dat toch in orde moeten zijn (onlangs iemand gehoord met een Victoria ebike en extra accupakket (Bosch) was iets ve 800 euro ) ....

BimmerFan

Ja goedkoop is dat niet,wel spijtig maar had het wel gedacht dat die zeer snel versleten zijn.

Grtn

velomakerke

ik vind dit artikel niet echt kloppen aan de ene kant!!
ikzelf verkoop fietsen en veel...
batterijen gaan hier ongeveer tussen de 5 en 8 jaar mee!! en dit meen ik echt! verkoop natuurlijk ook alleen maar de betere merken en dingen!

er is idd soms na 2.5 jaar een breuk maar ligt veel aan de eigenaar zelf door slecht gebruik!!!
en hier en daar heb je gewoon pech, maar dan spreek ik in mijn geval van 1 op 100
ook verkoop ik heel veel fietsen waarbij er 5 jaar garantie zit op de accu!! dus dat wil al iets zeggen toch?!!!!

grtz
bmw f83 m4 2015 - bmw E30 320i cabrio 1991 - vw t6 business van 204pk - fiat doblo 1.3multijet

M-Power

Welke merken verkoop jij Velomakerke en waar ben je gevestigd  ?

Ik twijfel nog tussen aankoop ve elektrische fiets , motorfiets en een velomobiel (Quest , Strada , Sunrider of Orca ) voor woon- werk-verkeer want het zoeken naar parkeerplaats neemt soms bijna dubbel zoveel tijd in beslag als de rit .

Als het een elektrische fiets wordt zijn de dingen die ik zoek : middenmotor of motor in het achterwiel , voorvering , degelijk maar toch beetje sportief (geen oude petenfiets of omafiets ) ,  ook geschikt voor zwaardere personen (met veiligheidsschoenen aan + computer , eten , 1,5l spa enz die ik moet meenemen naar 't werk 120a 125kg totaalgewicht ) , stevige bagagedrager met fietstassen , liefst ook 30-35km/u , afstand naar 't werk enkel 8-10km .

Kun je zelf in de computer voor diagnose , afstellingen enz ? En ook onderhoud vd elektromotor ?
Want blijkbaar zijn er velen die elektrische fietsen verkopen maar slechts beperkt aantal die er zelf kunnen aan werken , de rest moet voor het minste dat er scheelt de fiets terugsturen naar invoerder /hoofdverdeler/ fabrikant , als je geluk hebt krijg je zolang evenwaardige elektrische fiets mee .
-Kennis v m'n ma rijdt al bijna anderhalf jaar met vervangfiets nadat haar fiets tilt sloeg en bleef gaan ook al was zij niet meer aan 't pedaleren en volle kracht aan 't remmen .

sini

Hi folks,

Mijn vrouw is de laatste dagen zot gemaakt door een vriendin om een elektrische step te gaan kopen... Als de prijzen zie 1000 à 1600€, voor mij blijft het een speelgoed
iemand ervaring mee?
Ze is nu druk informatie aan het vergaren ivm e-Micro One, Hot Jack enz...
Hopelijk zal ik geen brol in mijn koffer moeten sleuren  :wow: ;D [size=78%]   [/size]

BimmerFan

Ik ken collega's dat ermee naar het werk komen en veel hebben er miserie mee,maar gaat wel vlot vooruit hoor.

Ik denk als je ne goede wilt toch rond 2000€ uitkomt,maar dat betaal je voor een goede mountainbike of koersfiets ook hoor.

sini

oei 2000€, gelukkig leest ze dit niet  :exited:

Ik vond 1300€ al waanzinnig voor een step, maar ja,
ik vind ook dat je iets moet kopen dat je graag zie en goed is, gaan besparen en kopen omdat het goedkoper is meestal een slechte keuze

weet je toevallig welk merk en waar ie het gekocht heeft?
thx :)

BimmerFan

Er zijn veel goede merken Oxford etc

Maar blijf weg van Auto 5 voor electrische fietsen,als je gewoon een winkel als Fiets binnenga daar staan er veel en kan je testen ook.

Sorry het ga over een step ,heb mislezen lol was s'nachts als ik gepost had.Ik was met de moto gaan rijden en was moe sorry.

Een step zal wel goedkoper zijn denk ik,daar weet ik niets van.

Woodykipo

Citaat van: BimmerFan op 27 juli 2016, 12:06:14
Er zijn veel goede merken Oxford etc

Maar blijf weg van Auto 5 voor electrische fietsen,als je gewoon een winkel als Fiets binnenga daar staan er veel en kan je testen ook.

Sorry het ga over een step ,heb mislezen lol was s'nachts als ik gepost had.Ik was met de moto gaan rijden en was moe sorry.

Een step zal wel goedkoper zijn denk ik,daar weet ik niets van.
Ik denk dat sini het over een elektrische step heeft en jij over een elektrische fiets :iono:

Ik Ben Lui

Citaat van: M-Power op 31 mei 2016, 00:26:49

Ik twijfel nog tussen aankoop ve elektrische fiets , motorfiets en een velomobiel (Quest , Strada , Sunrider of Orca ) voor woon- werk-verkeer want het zoeken naar parkeerplaats neemt soms bijna dubbel zoveel tijd in beslag als de rit .

Als het een elektrische fiets wordt zijn de dingen die ik zoek : middenmotor of motor in het achterwiel , voorvering , degelijk maar toch beetje sportief (geen oude petenfiets of omafiets ) ,  ook geschikt voor zwaardere personen (met veiligheidsschoenen aan + computer , eten , 1,5l spa enz die ik moet meenemen naar 't werk 120a 125kg totaalgewicht ) , stevige bagagedrager met fietstassen , liefst ook 30-35km/u , afstand naar 't werk enkel 8-10km .

Kun je zelf in de computer voor diagnose , afstellingen enz ? En ook onderhoud vd elektromotor ?
Want blijkbaar zijn er velen die elektrische fietsen verkopen maar slechts beperkt aantal die er zelf kunnen aan werken , de rest moet voor het minste dat er scheelt de fiets terugsturen naar invoerder /hoofdverdeler/ fabrikant , als je geluk hebt krijg je zolang evenwaardige elektrische fiets mee .
-Kennis v m'n ma rijdt al bijna anderhalf jaar met vervangfiets nadat haar fiets tilt sloeg en bleef gaan ook al was zij niet meer aan 't pedaleren en volle kracht aan 't remmen .

effe taggen @velomakerke
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

BimmerFan

Citaat van: Woodykipo op 27 juli 2016, 12:08:36
Ik denk dat sini het over een elektrische step heeft en jij over een elektrische fiets :iono:

Yup sorry

sini

ach langs ene kant is het wel goed dat het over een fiets ging, want toch een redelijker keuze dan zo'n speelgoed, ze geven aan 25 tot 30kms  per lading, het zal ongetwijfeld in de meest ideale en op lage snelheden zijn, in de praktijk waarschijnlijk 1/3 of 1/2 minder
alvast bedankt voor de reacties :)

Datake

Citaat van: M-Power op 31 mei 2016, 00:26:49

Ik zou eens met een Cube gaan rijden... Mijn Pa heeft zo enen en dat is gewoon subliem goed... hij heeft dik 80km range enzo en de fiets is ook super comfortabel.
---

BimmerFan

Cube zijn hele goede fietsen en prijs kwaliteit één van de beste,kan je zeker is voor kijken.

jancooman

Mensen die interesse hebben in een E-Step of E-bike ik heb ook een fietsenwinkel wij verkopen de merken Stromer en Koga voor de E-bikes en De Step idd de E-micro One. Je kan ze zelf testen als je wil de naam van de winkel is bikelife te lot
Mvg,
Jan

F21 - M135i - Styling 405M, Performance einddemper, 25mm Eichbach, Frontlip Verkocht / F15 - 30d - Styling 469M, M-Pakket

Po ///M3

Citaat van: jancooman op 30 juli 2016, 14:48:57
Mensen die interesse hebben in een E-Step of E-bike ik heb ook een fietsenwinkel wij verkopen de merken Stromer en Koga voor de E-bikes en De Step idd de E-micro One. Je kan ze zelf testen als je wil de naam van de winkel is bikelife te lot
Ik rij momenteel met een selfmade E-bike (Batterij 48V 20Ah - motor kan 2000W aan  ^-^ - magura remmen) Allemaal onderdelen van Crystalyte
Volgend jaar wil ik echter meer de wettelijke toer op gaan en me een nieuwe ele fiets aanschaffen.
Ik zoek een fiets die 45km/u kan, een minimumradius van 70km aankan en een motor van 500W.
K ge eens jouw winkel opzoeken  :thumbsup:
2008 - E60 - 535D - M Pack/H&R 35mm /Breyton GTP 20" http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=29008.0   (2010-2015)
2015 - F80 - M3 http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=51944.0

erq

Citaat van: jancooman op 30 juli 2016, 14:48:57
@jancooman hoe valt de betrouwbaarheid van zo'n Stromer mee? Levensduur batterij ook ok? Support voor een ST1 nog enkele jaren gegarandeerd?
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d

jancooman

Citaat van: εrq op  9 augustus 2016, 11:10:26
@jancooman hoe valt de betrouwbaarheid van zo'n Stromer mee? Levensduur batterij ook ok? Support voor een ST1 nog enkele jaren gegarandeerd?

De betrouwbaarheid is super evenals de support, in 2017 loopt de ST1 ook gewoon door. Als je eens een testrit wil doen laat maar weten. Als conceptstore hebben we alle modellen op stock ;-)
Mvg,
Jan

F21 - M135i - Styling 405M, Performance einddemper, 25mm Eichbach, Frontlip Verkocht / F15 - 30d - Styling 469M, M-Pakket

M-Power

Nummerplaat en autoverzekering nu verplicht voor e-bike

Door: redactie  12/08/16 - 19u27  Bron: vtmnieuws.be

Elektrische fietsen die sneller rijden dan 25 kilometer per uur moeten vanaf 1 oktober ingeschreven zijn. Je hebt er dan een autoverzekering voor nodig. Dat blijkt uit een mail naar enkele verzekeraars, die VTM NIEUWS kon inkijken.
De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen.

De elektrische fiets is razend populair. Vorig jaar alleen al kochten 130.000 mensen een exemplaar. De fietsen zouden ook een verzekering en een nummerplaat moeten hebben, maar daarover is er veel onduidelijkheid.

Maar dat verandert nu: vanaf 1 oktober zal de overheidsdienst Mobiliteit bestuurders verplichten om hun snelle e-bike te laten inschrijven.

Het gaat dan enkel om de fietsen die tussen de 25 en de 45 kilometer per uur halen. Bestuurders krijgen ook een nummerplaat van 10 op 12 centimeter.

Bestuurders zullen ook verplicht worden een helm te dragen en een autoverzekering te nemen. Zo'n verzekering kost afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij tussen de 50 en de 160 euro.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2829071/2016/08/12/Nummerplaat-en-autoverzekering-nu-verplicht-voor-e-bike.dhtml

En een getrainde fietser die met een niet-gemotoriseerde racefiets tegen 50-60 rijdt al dan niet in groep die heeft geen verplichting om helm te dragen of nr-plaat te voeren noch verzekering te hebben  :wtf: :o   :thumbdwn:

b_ken

Daar zeg je het: een getrainde fietser. Hoeveel kom je er zo op straat tegen die (langer dan een Km) aan die snelheid kunnen rijden ?
Maar met die fietsen van tegenwoordig kan elke bomma constant 45 rijden. Ik vind het dan ergens wel normaal dat die dezelfde behandeling krijgen dan een bromfiets. Mijn dochter moet met haar brommer klasse B ook helm dragen, nummerplaat hebben en daar betaal ik ook verzekering voor. Zelfs relatief veel.

En dan komen die elektrische fietsen tot 25Km/h er nog goed mee weg. Want zelfs een bromfiets klasse A, die ook maar 25 haalt moet je helm en verzekering hebben.

dannyro

Citaat van: b_ken op 14 augustus 2016, 09:29:30
Daar zeg je het: een getrainde fietser. Hoeveel kom je er zo op straat tegen die (langer dan een Km) aan die snelheid kunnen rijden ?
Maar met die fietsen van tegenwoordig kan elke bomma constant 45 rijden. Ik vind het dan ergens wel normaal dat die dezelfde behandeling krijgen dan een bromfiets. Mijn dochter moet met haar brommer klasse B ook helm dragen, nummerplaat hebben en daar betaal ik ook verzekering voor. Zelfs relatief veel.

En dan komen die elektrische fietsen tot 25Km/h er nog goed mee weg. Want zelfs een bromfiets klasse A, die ook maar 25 haalt moet je helm en verzekering hebben.

Ik hoop dat je dat toch zegt om te lachen, anders ken je er niets van!
Om 45 te rijden met een speed pedelec moet je serieus wat inspanning leveren hoor. Zelfs met een pedelec tot 27 km/h rijden "bomma's" zelden deze snelheid.
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Phantom Five

Citaat van: b_ken op 14 augustus 2016, 09:29:30

+1
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

dobbelsteen

Citaat van: dannyro op 14 augustus 2016, 09:47:14
Om 45 te rijden met een speed pedelec moet je serieus wat inspanning leveren hoor. Zelfs met een pedelec tot 27 km/h rijden "bomma's" zelden deze snelheid.
Inspanning? Ik heb nu wel nog nooit op eentje gezeten die 25+ kan, maar je moet toch helemaal geen inspanning doen? Enkel de trappers ronddraaien.
Work hard, play hard

dannyro

Het probleem is zeker niet dat er een verzekering moet afgesloten worden of wat dan ook.
Maar de inschrijving is een probleem.
De duurdere S-pedelecs, zoals Stromer, Specialized en sommige Bleu Label merken, prijzen gem. 5000€, leveren deze fietsen af met een gelijkvormigheids attest.
Maar er zijn tal van andere merken die dat niet leveren. Dat bestaat gewoon niet. En de bezitters van de laatste categorie kunnen deze fietsen gewoon niet inschrijven.
Hetzelfde met systemen zoals BionX, motor in het achterwiel. Dat kun je laten plaatsen op eender welke (geschikte) fiets.
Deze fietsen worden meestal gebruikt voor woon-werk verkeer. Om de tijd van en naar het werk in te korten.
Zodus is deze wetgeving voor vele fietsers een probleem.
Ik heb bij mijn makelaar info ingewonnen voor de mijne te verzekeren, en tot op heden zegt AG insurance, AXA trouwens ook, dat "zolang er zelf moet getrapt worden blijft het voor ons een fiets" Familiale verzekering is voldoende.
Misschien dat het nu gaat veranderen, maar dat valt af te wachten.
Ik ben al 30 jaar een wielertoerist, en ik reed (als het weer het toeliet) veel met de koersfiets naar het werk.
Omdat ik in een 12h schift systeem werk, begon het allemaal wat zwaar te worden, 1 uur op en 1 uur af, dat was al vlug 14 a 15 uur van huis. Daarmee heb ik een goede MTB die ik nog amper gebruikte, laten ombouwen met het BionX systeem. Super fiets, maar ik ga dat nooit kunnen inschrijven. Soit, we zien wel ;)
ps, ik draag ook een goedgekeurde e-bike helm, en voor de rest houd ik me hoffelijk aan de regels en heb ik oog voor de mede-weggebruikers. Zoals met de auto hé ;)
F11 535D Sold
E34 535i
C63 V8

dannyro

Citaat van: dobbelsteen op 14 augustus 2016, 10:25:01
Inspanning? Ik heb nu wel nog nooit op eentje gezeten die 25+ kan, maar je moet toch helemaal geen inspanning doen? Enkel de trappers ronddraaien.
Neen, dat klopt absoluut niet. Met de koersfiets naar het werk, gemiddeld ong 28km/h, gemiddelde HS 150 bpm. Met mijn s-pedelec, gem 38 km/h, HS ook gem 150 bpm, zodus de inspanning blijft voor mij ongeveer gelijk.
Ik raad je aan om eens eentje te testen. Het is nog prettig ook, grote fun factor.
F11 535D Sold
E34 535i
C63 V8

dobbelsteen

We hebben er enkele staan thuis en bij allemaal moeten we gewoon die trappers ronddraaien. We moeten er geen druk op zetten. Het zijn denk ik wel geen s-pedelecs, al weet ik niet welk merk het is.
Work hard, play hard

b_ken

Citaat van: dannyro op 14 augustus 2016, 09:47:14

Klopt, ik heb nog nooit met zo iets gereden.
Mijn uitspraak kwam er omdat ik wel met een koersfiets rijd, zonder motor, meestal 25-30 Km/h. Ik kom toch genoeg gepensioneerden tegen met een elektrische fiets, die ik uiteindelijk wel voorbij rijdt, maar die geven echt niet de indruk van ook maar de minste inspanning aan het leveren te zijn. OK de trappers gaan rond, maar met een zeer grote overbrenging, een smile op hun gezicht tot en met en natuurlijk volledig rechtop.
Het MOET wel zijn dat die 'trapassistentie' wel heeeel hard assisteert.

Een paar collega's op het werk rijden ook met een elektrische fiets heen en weer. Ene met een Cannondale en ene met een gewone fiets die door de fietsenmaker professioneel voorzien is van een middenmotor etc. Die zijn ook dolgelukkig dat ze 'zonder moeite' op het werk raken. Hellingen inbegrepen.
Zoveel verschil met een bromfiets zie ik dus niet.

dannyro

Citaat van: b_ken op 14 augustus 2016, 12:06:43
Klopt, ik heb nog nooit met zo iets gereden.
Mijn uitspraak kwam er omdat ik wel met een koersfiets rijd, zonder motor, meestal 25-30 Km/h. Ik kom toch genoeg gepensioneerden tegen met een elektrische fiets, die ik uiteindelijk wel voorbij rijdt, maar die geven echt niet de indruk van ook maar de minste inspanning aan het leveren te zijn. OK de trappers gaan rond, maar met een zeer grote overbrenging, een smile op hun gezicht tot en met en natuurlijk volledig rechtop.
Het MOET wel zijn dat die 'trapassistentie' wel heeeel hard assisteert.

Een paar collega's op het werk rijden ook met een elektrische fiets heen en weer. Ene met een Cannondale en ene met een gewone fiets die door de fietsenmaker professioneel voorzien is van een middenmotor etc. Die zijn ook dolgelukkig dat ze 'zonder moeite' op het werk raken. Hellingen inbegrepen.
Zoveel verschil met een bromfiets zie ik dus niet.
Dan zal ik niet kunnen fietsen zeker ;)
Over een afstand van 25km met ik toch serieus pompen om 38 gemiddeld te rijden hoor. En bij tegenwind zeker. 2 collega's van mijn werk rijden ook met s-pedelecs. Een bleu label en een Specialized Turbo, en daar is het juist hetzelfde als bij mij.
Maar je mag altijd ééns proberen hoor. 45/h rijden over een paar honderd meter is geen probleem, dat is zoals met de koersfiets even door blazen tegen 35/h. Maar dat over een deftige afstand aanhouden is wel wat anders. Ik rijd me altijd toch goed in't zweet :thumbsup:
F11 535D Sold
E34 535i
C63 V8

b_ken

Of er is verschil in het aanbod elektrische fietsen.
Die collega met zijn gewone fiets waar een motor op geplaatst is vertelde ook dat die eigenlijk moest afgesteld worden om vanaf 25km/h geen assitentie meer te geven. Maar dat had de fietsenmaker niet gedaan, dus die reed ook al harder dan 25. Misschien dat er dus ook naar de nodige inspanning toe, verschillende afstellingen mogelijk zijn.  :iono:

dannyro

Citaat van: b_ken op 14 augustus 2016, 12:20:27
Of er is verschil in het aanbod elektrische fietsen.
Die collega met zijn gewone fiets waar een motor op geplaatst is vertelde ook dat die eigenlijk moest afgesteld worden om vanaf 25km/h geen assitentie meer te geven. Maar dat had de fietsenmaker niet gedaan, dus die reed ook al harder dan 25. Misschien dat er dus ook naar de nodige inspanning toe, verschillende afstellingen mogelijk zijn.  :iono:

Dat klopt helemaal. De mijne is een 450 watt motor. Normaal moet die afgesteld worden op 25km/h. Max 250 Watt. Maar software matig wordt de volledige 450 watt aangesproken. Een beetje zoals chiptuning he ;)
Op de motor (in het achterwiel) staat een plaatje met max 250 watt op. Zodus bij controle moeken ze al met de fiets gaan rijden om het te achterhalen.
Maar soit, ik heb me geïnformeerd bij de verzekering, en moet nog gewoon afwachten. Te veel onduidelijkheden.
F11 535D Sold
E34 535i
C63 V8