Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Het grote Alpina topic

Gestart door -Menrik-, 27 april 2007, 18:15:50

-Menrik-

Alpina heeft de BMW 335i aangepakt. Het resultaat is de B3 Biturbo. Niet toevallig dat die vlak voor de komst van de M3 wordt aangekondigd. Beide auto's zijn namelijk behoorlijk aan elkaar gewaagd.

De basis van de Alpina B3 Biturbo is de BMW 335i, die met zijn twee turbo's 306 pk levert. Alpina voert hem op tot 360 pk en een maximale trekkracht van liefst 500 Nm. Daarmee kan de Alpina in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid gaat naar 285 km/u. Daarmee komt hij flink in de buurt van de M3 die met zijn 420 pk sterke V8 in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en is begrensd op 250 km/u. Het maximale koppel ligt zelfs 100 Nm lager.
Alpina heeft het hogere vermogen bereikt door onder de zuigers aan te passen en het injectiesysteem te wijzigen. Verder vindt Alpina dat de B3 Biturbo een voorsprong heeft op V8's omdat de aluminium zescilinder lijnmotor lichter en zuiniger is.

-Menrik-

Ik heb er maar één woord voor; VET !!!!! ;D

bmwstijn

thuis in de garage is er zeker plaats voor  :o
The difference between men and boys is the price of their toys!

PsynceFiction

Ik vind dit dus een ONGELOOFLIJK knappe wagen hé mannen. Enkel zou ik gaan voor de originele Alpina meerspaakvelgen.  (ben effe de naam kwijt)
Alleen die kleur al...

PRACHTIG gewoon!!

-Menrik-

Deze Kristof?

Die vind ik echt het einde.... De 'normale' Alpina velgen vind ik maar niets eigenlijk :-\

PsynceFiction

Nee, ik bedoelde uiteraard de 19-spakige (zoveel waren het er toch dacht ik) velg. Die hoort op een Alpina.

Niet tegenstaande is dit een droomwagen uit het BMW gamma voor mij.

Frits

Snel is hij zeker, en ik zal wel ferm op men doos krijgen van da ding, maar toch kan hij mij niet bekoren...  Alpina houdt vast aan zijn eigen imago en stijl, en dat is klassiek, comfort, luxe, gecombineerd met het nodige vermogen (want dat is altijd dik in orde bij Alpina).  Ik ben meer voor het sportieve van BMW ///M.  Ik zou me vb al nooit kunnen verzoenen met die automaat, hoe smooth die waarschijnlijk ook rijdt.
Too much horsepower is never enough.
Aerodynamics is invented by people that can't build decent engines.
Remember you can't race your house, but you can sleep in your car!
If everything is under control, you are not going fast enough.
Winning isn't everything, but losing sucks!

Marcsken

Da's een ferm maschien  8)
De specs zijn ook niet mis, maar da's altijd zo bij Alpina.
Alhoewel ik ook Frits volg .... geef mij ook maar ne manuele bak.  ;)

Bort

Ik vind die toch maar saai eerlijkgezegd.
Eigenlijk het meeste van Alpina.
Bart de Nooraap.

The life of the wife is ended by the knife.

Druppel

Ik ben ook geen Alpina fan. Respect voor die mensen enz... maar de striping, velgen, bumpers zijn niet mijn ding.

Love it. Hate it. Take the ride, see for yourself.

Julle

ik vind Alpina's in ieder geval een prachtige verschijning , maar om nu te zeggen van ik laat die M staan en ik ga naar Alpina,dat denk ik niet .
Natuurlijk heb je hedendaags met een Alpina een meer exclusieve wagen in huis dan met de doorsnee BMW M .
Veni-Vidi-Velcro, ik kwam ik zag en ik bleef plakken :)
ik haat bumperklevers ... En zeker tegen mijn voorbumper !

If Nissan Motorsports is called Nismo, what would Honda Motorsports be called? ;D

-Menrik-

Ik zou trouwens persoonlijk die vloermatten met rode rand ook direct eruit smijten... :-\

M-Power

http://belgie.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=4702

Als de Alpina de zuigers en injectiesysteem aanpaste , zal er achteraf door tuner wellicht wel een betrouwbare 400pk uit te halen vallen .

MichM3

...we kennen allemaal de ///M's maar wat vinden we eigenlijk van Alpina??? Deze kleine constructeur nabij de Alpen die al 30j BMW's onder handen neemt, leeft – ook in Belgie – enorm in de schaduw. Niet dat ik hier zelf 3 kamers vol folders en fotomateriaal heb liggen en elke dag al knielend op m'n tapijtje een lofzang richting Buchloe hou; maar er zijn toch een paar knappe dingen van deze "tuner" waar ik even de aandacht wil op richten. Door vorig jaar zelf eentje aan te schaffen ga je je automatisch toch wat verdiepen in hun historiek...een paar maanden later op doorreis naar Italie hebben we het Alpina-Werk bezocht en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. 'k Heb een totaal ander beeld gekregen van ervan en m'n respect is enorm toegenomen. Als tiener was er geen haar op m'n hoofd dat eraan dacht om ooit een Alpina te kopen...dat was iets voor oude mensen...want "die waren afgewerkt met van dat lelijk hout vanbinnen en hadden minder pk's dan hun soortgelijke ///M-neefjes"...maar enfin, ik heb m'n mening dus wel degelijk wat herzien de laatste tijd.

...een beetje historiek...uit de losse pols

als student rijdt Burkard Bovensiepen een Fiat 1500 en besluit deze te laten tunen in Italie. Op de terugweg door de bergen voert hij amicale strijd met een toevallige Lancia die hem passeert. Bovensiepen moet de strijd jammer genoeg snel staken aangezien de Fiat de geest geeft. De eerste stap in de interesse/nieuwsgierigheid naar tuning is gezet.

niet veel later bezoekt hij de Frankfurt Motorshow en zoekt de wagen met het hoogste specifiek vermogen in de klasse tot 1600cc.  De BMW 1500 leverde destijds standaard 75pk en kwam hiermee als winnaar uit de bus. Bovensiepen schafte eentje aan en begon te experimenteren met dubbele Weber carburateurs op dit blok. Met zijn technische studie-achtergrond boekte hij algauw succes door 15pk extra te weten vinden terwijl zijn uitstekende kennis van economie/marketing er niet vreemd aan waren dat de kitjes makkelijk de deur uitgingen. Plaats van arbeid op dat moment de ateliers van vader die bureaumashines bouwde (jaja, er bestaat zelfs een Alpina typmachine)

Toevallig krijgt Auto Motor und Sport lucht van deze "tuner" en wijdt een test aan deze BMW 1500 met gemodificeerde cilinderkop. De reporter is zodanig vol lof over de prestaties van deze kit dat de verkoop ervan pijlsnel de hoogte in gaat.
BMW brengt even later de 1800 uit en ook daar laat Burkard Bovensiepen niet zonder succes z'n duivels op los...cilinderkop, nokkenas en zuigers worden onder handen genomen. Alpina Burkard Bovensiepen Gmbh was geboren!   

Twee grote kenmerken van Alpina:

- de wagen moet snel zijn, maar mag tegelijk niet aan comfort inboeten
- de betrouwbaarheid moet onberispelijk zijn, men moet er dagelijks op kunnen vertrouwen 

Nemen we even een kijkje naar hun huidige gamma:

B3

Doorontwikkeling van de 335i...360pk en 500Nm aan koppel (waarden die ietwat bescheiden zijn met de praktijk)...gekoppeld aan een automatische zesbak (Switchtronic), hetgeen de puristen misschien wel wat jammer zullen vinden. Maar wat een prachtige kar toch hé...top ligt op 285km/u...verkrijgbaar als berline, coupé, cabrio en touring.

...den B3 van den BBB  ;D...zijn plaat zou alleszinds perfect zijn  ;D ;)

Porsche 996 GT3 RS - Manthey K410
Porsche 964 RS - hot film, G-pipe, tweaked by PPE
BMW ///M3 e30 - Warsteiner DTM look

MichM3

B5/B6

5 en 6 reeks die aangedreven worden door een magistrale V8 van 4.4l met kompressor...goed voor 530 pk(sinds kort op IAA) en meer dan 700Nm aan koppel. De 5 serie touring is er een vlotte 317km/u snel mee...heb vorig jaar zelf de B6 kunnen testrijden en de vermogensopbouw is indrukwekkend, maar je voelt het niet...echt een zwevend tapijt.
Leuke anekdote: Alpina kan de vraag bijna ni volgen in de USA naar B5's...de fanatieke Amerikanan zweren bij een V8 en laten in grote getalen de tienpotige ///M5 links liggen in het voordeel van Buchloe's finest.

B7

7-serie die ook de machtige drukgevoede V8 uit B5/B6 in het vooronder krijgt...de optielijst is zo goed als oneindig...qua individual requests is de sky the limit...zolang Alpina akkoord met je vraag, wordt eraan beantwoord.

D3

instapversie van Alpina...motor uit 320d die opgekieteld wordt naar 200pk...speciefiek Alpina onderstel, velgen, spoiler en interieur aangekleed. Voor net geen 40.000 eur rij je Alpina.

MichM3

Een aantal mooie verwezenlijkingen uit het verleden:

B10 biturbo

...begin jaren 90...de e34 535i is het beste wat je kan krijgen op 5-serie vlak zonder naar de Motorsport afdeling te gaan...Alpina bouwt 507 van deze B10 biturbo's...360 pk en 550 Nm uit de 6-cil maken deze wagen 291km/u snel...dixit Paul Frère: "de beste limo ter wereld...verbluffend!"

B7 turbo S

1978...de e12 5 serie wordt door Buchloe onderhanden genomen hetgeen resulteert in een monster van 300pk...in 1981 komt de S-versie ervan uit...330pk en bijna 500 Nm aan koppel...de motor werd 500cc groter hiervoor en kwam op 3.5L. Vooral te onthouden van dit model is het "Dampfrad"...dit is een draaiknopje in de buurt van de handrem waarmee tijdens het rijden de turbodruk kan geregeld worden.
Anekdote: een vijftal jaar terug zat ik in een Alpina B7 turbo (e28 kas wel te verstaan die ook deze 330pk motor had) als passagier...er komt een 993TT naast ons rijden...de druk wordt op maximum gezet en tot 3 keer toe geven we de Porsche het nakijken (weliswaar miniem maar toch)...de man nam het sportief op maar z'n geziht sprak boekdelen...autorijden kan soms zo mooi zijn

MichM3

B8

de e36...met V8!!!...en handgeschakeld!!!...4.6l motor door Alpina ingenieurs vakkundig in het vooronder geduwd...333pk...42 modificaties aan de E36 kas waren nodig om deze motor te kunnen inbouwen...uiteindelijk zijn er 221 stuks van gebouwd...

Sonny

Datake

---

Vazily

Deze topic interesseert me.

Vind Alpina niet voor oude mensen, was dit het beeld vroeger/nu ?

stimmy

goeie post allesinds, moestek nog naar school moeten gaan, haddek ier spreekbeurtje ;), k geestig dan er nog mensen veel werk in de topic's steken..... ;)

Alpina maakt trouwens, prachtige wagens
my drinking team has a racing problem

BMW E36 sedan sold
BMW E46 coupe sold
BMW E46 touring sold
BMW E90 face lift sold
LR discovery 3 sold
BMW E87 130i sold
Defender 90 (last ones produced) curently

Munich Machine

Alpina = klasse koppelmonsters !!
To race is like shaving, ... cutting edges, ...straight lines, and most important ... if you don't do it every day, the next thing you know ...you will look like a bum pushing a trolley !!

snooka

ik heb hier dicht bij mij het geluk van een alpine dealer te hebben.. vind i kecht knappe wagen, zowel power als look, de nieuwe groen-blauwe kleur is ook bangelijk

MichM3

de houtafwerkingvind ik wel minder...ben blij datje tegenwoordig de afwerking naar keuze kan bepalen...maar vroeger was het allemaal hout en ik ben daar echt wel allergisch aan  ::)

...de wagens zelf zijn de max daarentegen...de mechaniek magnifiek...spijtig dat er hier zo weinig van rijden.

...als ik dan al es op de autosnelweg een Alpina tegenkom, zijn het meestal GB'ers...ne keer een e46 B3S cabrio, ne keer een B5 en overlaatst een B6...natuurlijk was ik alle 3 de keren ne keer niet met de Alpina onderweg  ::)...fameuze wet van Murphey zeker...

'k Heb es 1 keer op de ring (diene rond Brussel  :D) een D3 touring tegengekomen.

MichM3

@Snooka: die nieuwe groene kleur...ik denk "Alpinagrün II"...is inderdaad ni slecht...ik wil het wel es in 't echt zien.

PsynceFiction

Dit is een zéér interessant topic. Ikzelf hou echt van de Alpina uitvoering van BMW. Ik vind ze zelf ook, net als Carl, niet voor de "oudere garde" onder ons. Een Alpina zou evengoed mijn keuze kunnen zijn bij een volgende wagen. Wat een stijlvol geheel met zéér sportieve prestaties imo!

nerio02

ik vind da alpina's ouwe peten bakken zijn . ;D ;D  

wa ne wil zeggen da ik het niet kan appericeren wel te verstaan(voor anderen).

alpina's geven u een gevoel van klasse, luxe, comfort,rust,uniek te zijn,etc... en wie zoekt zo iets ???naar mijn mening,de iets meer oudere zakenman, levensgenieter(mee veel $$) die iets meer wilt dan een (gewone bmw).iets waar men instapt en het gevoel krijgt van echte luxe en tot rust kan komen,waar men voldoening van krijgt waar men voor gewerkt heeft,evenals de prachtige interieurs maar toch sober met stiksels overal waar de ge ma kunt kijken. het gevoel van vakmanschap en degelijkheid en die toch vooruit gaat als't echt moet.

de' styling is wa ouwbollig. altij maar de zelfste velgen(komen mijn oren uit) ,altij maar de zelfde stijl interieurs(witte of cremekleurige interieurs met groene stiksels en houtafwerking),nooit het extreme...ouwe zakken bak dus ;D ;D

heb ooit is ne afkeer gekregen van alpina's toen ze ooit de z8 verkracht hebben door de M blok te vervangen door uldere 4,4.het interieur te vermoosen met hun visie,de ophanging te verkloten door ze confotabeler te maken. toen ik diene review las was alpina voor mij afgedaan.wa natuurlijk nie wil zeggen da mijn visie de juiste is he  ;)

als er iemand zegt, he daar ne alpina zal ik mijn nekspieren nie forceren om is te zien ,da gevoel krijg ik nu eenmaal als ik de naam alpina hoor. wa ik bij de M-powers nu eenmaal wel heb.

the end ;D ;D ;D

snooka

deze kleur vinnek de max!!! al blijft blauw dé alpina kleur

Woeki

Citaat van: MichM3 op 24 september 2007, 22:18:00
B8
de e36...met V8!!!...en handgeschakeld!!!...4.6l motor door Alpina ingenieurs vakkundig in het vooronder geduwd...333pk...42 modificaties aan de E36 kas waren nodig om deze motor te kunnen inbouwen...uiteindelijk zijn er 221 stuks van gebouwd...
Bij deze wil ik zeggen dat ik vind dat alpina precies het oorspronkelijk doel uit ogen heeft verloren.
Oorspronkelijk begonnen met standaard motors meer pk's te geven en uitgedraaid op met veel werk een 4.6l in een e36 te steken en nog steeds 50pk minder dan de M3.0...

Voor de rest mooi design dat klasse en stijl uitstraalT.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.