2010 - E70 - X5M carbonschwartz

Gestart door dzow, 26 april 2021, 14:42:33

dzow

Bij deze stel ik mijn nieuwe daily voor...

Na enkele jaren weg te zijn bij bmw (met uitzondering van mijn e24 635csi) ben ik terug bij bmw aanbeland als dagelijks voertuig.
Enkele jaren terug een toyota hilux gekocht in de plaats van mijn toenmalige e46 320d touring. Fantastische auto om mee te gaan skieen en de bergen in te trekken in de zomer. Na een tuning (chip, decat en dpf delete) , 2" lift en tereinbanden ook heel capabel.

Maar na enkele leuke jaren wilde ik weer wat vlotter om dagelijks rond te rijden. Na een zoektocht heb ik dan een mint condition audi s6 avant met 5.2 v10 blok gekocht. 'Full option' wagen echt een heerlijke auto. Zeker snel genoeg in dagelijks verkeer, altijd power over en een berg aan koppel. Natuurlijk is er veel sneller te vinden maar qua afwerking comfort en combinatie met zo'n atmosferisch blok vond ik het een ultieme daily.

Tot begin dit jaar dat de auto total loss is gegaan in een ongeval (gelukkig geen gewonden, echt een sterke wagen).

Zo zijn we dus terug in het nu aanbeland en ik moest dus op zoek naar een nieuwe auto...
Voorkeur voor 'dikke motoren' dus lichte vracht stond hoog op het lijstje en al snel kwam ik uit bij een audi rs6 v10  :drool: maar tijdens de onderhandelingen kwam ik nog een mooi onderhouden X5M lichte vracht tegen...
Dus toch maar eens gaan kijken, veel cosmetische schade maar mooie onderhoudsgeschiedenis... kortom het was snel beslist deze ging mee naar huis.

Ondertussen ben ik enkele weken verder en de auto blijft een plezier om mee te rijden. Verbazingwekkend hoe snel en wendbaar een voertuig met dit formaat en gewicht kan zijn en een heerlijk verschil in rijgedrag tussen gewone modus en de M mode.

To do lijst:
- storing in het bestuurdersraam (inklembeveiliging zijruit!) maar initialiseren helpt niet.
- Krakende rubbers van de bestuurderskant oplossen
- Beetje vocht in de wagen (done)  dakdrains panoramadak goed vrij gemaakt en doorvoeren aan de kofferbak gesealed
- herspuiten en herstellen rondomrond tot aan de ramen (ik doe een opleiding carrosserie en heb hulp dus komt goed)
- opties bekijken voor spotify streaming in de wagen
- panoramisch dak werkt niet altijd vlot (done) alles smeren en schoonmaken + opnieuw initialiseren --> werkt perfect nu
- Airco opnieuw laten vullen (auto heeft lang stil gestaan)

Het is geen garage queen maar een eerlijke auto die wat liefde nodig heeft (uiterlijk) maar technisch erg goed in orde is.
Ik heb alle facturen vanaf nieuw (aankoop: 135.748 euro  :wiggleyes: )
De wagen heeft nu 165k km maar er is met tussenkomst van bmw enkele jaren terug bij 132k km een volledig nieuw blok in gezet. Dus qua motor nog nagenoeg nieuw.

Nu dan maar genieten van dit soort wagens nu het nog kan.  :thumbsup:

dzow

Enkele foto's, ondertussen staan de zomervelgen er wel terug onder...

Tankstation daar kenden ze me al van de audi en dat zal niet veranderen met de  :///M:

BIG charlie

Proficiat met deze mooie aankoop.
Veel plezier ermee  :thumbsup:
Skoda Superb Combi IV 2022
Kawasaki Versys 650 Grand Tourer 2023

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Bananenman

Zo'n E70 is extreem tijdloos.

Je X5M ziet er heel subtiel uit, zalig!

Een grote voorliefde voor dikke bakken - de max  8)

dzow

Citaat van: Bananenman op 26 april 2021, 15:25:53
Zo'n E70 is extreem tijdloos.

Je X5M ziet er heel subtiel uit, zalig!

Een grote voorliefde voor dikke bakken - de max  8)

Klopt dat is ook net wat me erin aantrekt. ik vind de techniek enorm interessant maar heb liefst geen te groot 'patser' gehalte in mijn auto's...
Dat vond ik ook zo mooi aan de S6 en nu ook weer in deze X5M, voor iemand die niet om auto's geeft is het 'gewoon' een X5 niets te schreeuwerig of luid...

flash

Dik! Wat voor motor ligt hierin?

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

PIRRE.

Nice

Den esso op de leugenberg, ook mijn veelbezochte locatie
BMW E46 ///M3 coupe 2004 silbergau ---> sold
BMW F87 ///M2 competition 2018 Hockenheim Silber---> sold
BMW G80///M3 competition 2022 isle of man green --->daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Bakerman911

Draje

Proficiat met deze auto  :bow:

Is hier de droom. heb met de 3.0sd leren rijden en mee in duitsland gaan rijden ook, ik kan me niet inbeelden wat dit moet voorstellen dan  ^-^

Avus_3.0

Proficiat met de aankoop van deze dikke sleeper.  :thumbsup:

PS: Uw vorige wagen collectie mag er ook wel zijn precies.
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

dzow

Citaat van: Freke op 28 april 2021, 12:27:20
Proficiat met de aankoop van deze dikke sleeper.  :thumbsup:

PS: Uw vorige wagen collectie mag er ook wel zijn precies.

Thx, ja ik mag niet klagen over mijn vorige wagens...
Ik zal hier enkele foto's van de voorganger zetten, helaas ook van hoe hij er op het einde bij stond.
Zalige wagen was dat ook, geen echte raket t.o.v. echte monsters zoals m5 / rs6 / 911 /... maar heerlijke cruiser met genoeg vermogen om 95% van het overige verkeer in alle comfort voor te blijven. Een sportwagen zal het nooit worden maar de sensatie zat juist en daar draait het uiteindelijk om.

AB1996

Citaat van: dzow op 28 april 2021, 14:23:49
Thx, ja ik mag niet klagen over mijn vorige wagens...
Ik zal hier enkele foto's van de voorganger zetten, helaas ook van hoe hij er op het einde bij stond.
Zalige wagen was dat ook, geen echte raket t.o.v. echte monsters zoals m5 / rs6 / 911 /... maar heerlijke cruiser met genoeg vermogen om 95% van het overige verkeer in alle comfort voor te blijven. Een sportwagen zal het nooit worden maar de sensatie zat juist en daar draait het uiteindelijk om.

Allereerst veel respect voor de aankoop van de X5M, dikke wagen met een hoog sleeper gehalte. Ziet er nog fris uit voor zijn kilometers.

In een ver verleden (voor zover ik daar al over mag meespreken) een rit gepassagierd in putje van de nacht met zo een S6 V10 en dat blijft me voor altijd bij. Dat geluid van die motor en die sensatie was absurd. Ook de prestaties waren niet van de poes, machtige wagen die voor een leek er doorging als een standaard A6 avant. Voor mij is dit de wagen waarin ik, weliswaar niet zelf aan het stuur, de hoogste snelheid heb gehaald.

Veel veilige kilometers toegewenst met de "nieuwe" wagen.

dzow

Citaat van: AB1996 op 28 april 2021, 15:33:49
In een ver verleden (voor zover ik daar al over mag meespreken) een rit gepassagierd in putje van de nacht met zo een S6 V10 en dat blijft me voor altijd bij. Dat geluid van die motor en die sensatie was absurd. Ook de prestaties waren niet van de poes, machtige wagen die voor een leek er doorging als een standaard A6 avant. Voor mij is dit de wagen waarin ik, weliswaar niet zelf aan het stuur, de hoogste snelheid heb gehaald.
Daar kan ik me iets bij voorstellen ja, het geluid was heerlijk van die auto zeker met een kleine aanpassing aan de uitlaat. En qua snelheid zat het wel goed... 0-100 was niet het huzarenstukje van deze auto maar hij bleef wel heerlijk doorsleuren.
Op de dag dat ik de audi kocht (in duitsland) ben ik bij het tanken een nederlander tegengekomen met een m4 cabrio waarbij we een heel stuk samen hebben gereden en enkele keren doorgetrokken tot 250+ (hij was begrensd denk ik ?) en dan kon de audi ondanks zijn zware gewicht en 'lagere' vermogen toch heel goed mee. Dat is dan de kracht van een grote atmosferische motor denk ik.
Ben overigens ook eens aan het spelen geweest samen met een e60 m5 en dan was ik ook aangenaam verrast door de audi (ik denk wel dat de audi misschien getuned was), uiteraard was de m5 sneller maar ik kon niet zeggen dat hij echt wegreed.

Los daarvan denk ik dat de X5M een stuk sneller is nog zeker 0-150  :thumbsup:

AB1996

Citaat van: dzow op 29 april 2021, 09:43:44
Daar kan ik me iets bij voorstellen ja, het geluid was heerlijk van die auto zeker met een kleine aanpassing aan de uitlaat. En qua snelheid zat het wel goed... 0-100 was niet het huzarenstukje van deze auto maar hij bleef wel heerlijk doorsleuren.
Op de dag dat ik de audi kocht (in duitsland) ben ik bij het tanken een nederlander tegengekomen met een m4 cabrio waarbij we een heel stuk samen hebben gereden en enkele keren doorgetrokken tot 250+ (hij was begrensd denk ik ?) en dan kon de audi ondanks zijn zware gewicht en 'lagere' vermogen toch heel goed mee. Dat is dan de kracht van een grote atmosferische motor denk ik.
Ben overigens ook eens aan het spelen geweest samen met een e60 m5 en dan was ik ook aangenaam verrast door de audi (ik denk wel dat de audi misschien getuned was), uiteraard was de m5 sneller maar ik kon niet zeggen dat hij echt wegreed.

Los daarvan denk ik dat de X5M een stuk sneller is nog zeker 0-150  :thumbsup:

De 0-100 is in vergelijking met huidig materiaal op de markt niet meer impressive, nog altijd snel maar tegenwoordig gaat het een pak sneller. De wagen was onbegrensd en trok toen door tot 273km/h op teller tot we moesten afremmen voor rode lichten met camera's. Er zou meer in zitten maar dan moesten we in DE gaan rijden wat niet echt een optie was die nacht. :D

Uiteindelijk een jaar later werd die wagen verkocht omdat het VAA torenhoog was en ingeruild voor een P Panamera S E-Hybrid

Die persoon had ook nog een A5 2.7tdi met een radarverklikker (uit VS) in, ook de enige wagen waarin ik het ooit heb gezien, werkte heeeeel goed overigens.

dzow

Citaat van: AB1996 op 29 april 2021, 10:49:01
De 0-100 is in vergelijking met huidig materiaal op de markt niet meer impressive, nog altijd snel maar tegenwoordig gaat het een pak sneller. De wagen was onbegrensd en trok toen door tot 273km/h op teller tot we moesten afremmen voor rode lichten met camera's. Er zou meer in zitten maar dan moesten we in DE gaan rijden wat niet echt een optie was die nacht. :D

Uiteindelijk een jaar later werd die wagen verkocht omdat het VAA torenhoog was en ingeruild voor een P Panamera S E-Hybrid

Die persoon had ook nog een A5 2.7tdi met een radarverklikker (uit VS) in, ook de enige wagen waarin ik het ooit heb gezien, werkte heeeeel goed overigens.
Het grote verschil zit in de versnellingsbakken tegenwoordig... Dat is echt dag en nacht! Ik denk dat qua motoren veel minder verschil zit dan in de automaten. Dit was dan ook merkbaar op hoge snelheid waar de versnellingsbak niet aan het werk moet maar gewoon de motor moet leveren wat hij in huis heeft.

dzow

Airco is weer gevuld en lijkt goed te werken (warmer weer nodig om dat te testen)...
Nieuwe olie en filter, was maar 6000km oud maar ik maak er een gewoonte van onderhoud te geven vanaf ik een auto heb. Nieuwe luchtfilters komen er deze week ook nog in.

Check up heeft getoond dat 1 motorsteun begint te zweten en de rubbers van voorste ophanging niet meer als nieuw zijn... Zeker niet versleten maar iets om meteen mee te pakken bij het volgende onderhoud over 10.000km

Dit weekend maar weer eens aan de slag met het raam en de krakende deur...

Tom86

Mooie aankoop, wel een serieus verschil t.o.v. de audi.
Wij hebben de RS6, allé vrouw rijdt er steeds mee, maar een S6 is nog wat meer incognito.
Moet wel minder zijn om er zo afscheid te van moeten nemen  :-[.
Veel plezier met de nieuwe aankoop!

dzow

Ja inderdaad dat is geen leuk gevoel om zo'n auto zo te zien gaan...
Melig misschien, maar los van het geld is het zonde te zien wazige wat voor een mooi exemplaar daar toen verloren is gegaan... Van een generatie auto's die nooit meer terug komt, 5.2L v10 in een break (avant) is gewoon ondenkbaar nu...

Maar ik moet zeggen de X5 is ook echt wel een heerlijke wagen. Ben dit weekend niet meer toe gekomen aan het herstellen van de deur en de rammeltjes maar er is geen haast bij...

Avus_3.0

Citaat van: dzow op  2 mei 2021, 22:39:45
Ja inderdaad dat is geen leuk gevoel om zo'n auto zo te zien gaan...
Melig misschien, maar los van het geld is het zonde te zien wazige wat voor een mooi exemplaar daar toen verloren is gegaan... Van een generatie auto's die nooit meer terug komt, 5.2L v10 in een break (avant) is gewoon ondenkbaar nu...

Maar ik moet zeggen de X5 is ook echt wel een heerlijke wagen. Ben dit weekend niet meer toe gekomen aan het herstellen van de deur en de rammeltjes maar er is geen haast bij...

En was deze dan niet meer te herstellen? Want is precies toch alleen maar op de kop geraakt, vanaf de wielen en aandrijflijn zien er alles nog ok uit op het eerste zicht.
Soms echt zonde dat ze zo bepaalde exclusieve wagens zo "snel" financieel pertotal verklaren...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

dzow

Citaat van: Freke op  3 mei 2021, 12:02:05
En was deze dan niet meer te herstellen? Want is precies toch alleen maar op de kop geraakt, vanaf de wielen en aandrijflijn zien er alles nog ok uit op het eerste zicht.
Soms echt zonde dat ze zo bepaalde exclusieve wagens zo "snel" financieel pertotal verklaren...
Alles is te herstellen maar kosten zouden heel snel oplopen...
voorvleugels en motorkap zijn van aluminium dus kosten al veel geld dan de module voor adaptieve cruise control $$$ bumpers chasis balken. Het blok van zo'n audi licht grotendeels voor de vooras dus heeft mee de impact opgevangen. (ik heb niet meer geprobeerd te starten aangezien alles van koeling stuk was maar ik had de indruk dat het blok niet meer uitgelijnd in het chassis lag)
Dan qua interieur dashboard dat open gescheurd is vernieuwen nieuwe airbags plaatsen, nieuwe raam plaatsen.

Ik heb nog moeite moeten doen om de waarde omhoog te krijgen want voor de verzekering  is het gewoon een auto van 15 jaar oud.
Waarschijnlijk heeft deze nog wel een 2e leven in een oostblok land te gaan.

Avus_3.0

Citaat van: dzow op  3 mei 2021, 12:18:59
Alles is te herstellen maar kosten zouden heel snel oplopen...
voorvleugels en motorkap zijn van aluminium dus kosten al veel geld dan de module voor adaptieve cruise control $$$ bumpers chasis balken. Het blok van zo'n audi licht grotendeels voor de vooras dus heeft mee de impact opgevangen. (ik heb niet meer geprobeerd te starten aangezien alles van koeling stuk was maar ik had de indruk dat het blok niet meer uitgelijnd in het chassis lag)
Dan qua interieur dashboard dat open gescheurd is vernieuwen nieuwe airbags plaatsen, nieuwe raam plaatsen.

Ik heb nog moeite moeten doen om de waarde omhoog te krijgen want voor de verzekering  is het gewoon een auto van 15 jaar oud.
Waarschijnlijk heeft deze nog wel een 2e leven in een oostblok land te gaan.

Idd als je deze binnen steekt in een garage dan val je achterover van de offerte. Maar ik vermoed dat je wat handig bent en opzoek gaat naar bepaalde onderdelen van bv een donor wagen deze toch te redden moest zijn. Zoals je zegt in het oostblok zal er zich wel iemand mee bezighouden.

Verzekering is altijd dezelfde shit. Als je een wagen gaat laten verzekeren dan is het van: hola, zoveel kw da's wel een speciallekke en als je er dan iets met voor hebt: ja maar die is wel al zo oud en zoveel km's...

dzow

Citaat van: Freke op  3 mei 2021, 12:26:13
Idd als je deze binnen steekt in een garage dan val je achterover van de offerte. Maar ik vermoed dat je wat handig bent en opzoek gaat naar bepaalde onderdelen van bv een donor wagen deze toch te redden moest zijn. Zoals je zegt in het oostblok zal er zich wel iemand mee bezighouden.

Verzekering is altijd dezelfde shit. Als je een wagen gaat laten verzekeren dan is het van: hola, zoveel kw da's wel een speciallekke en als je er dan iets met voor hebt: ja maar die is wel al zo oud en zoveel km's...
Hierin moet ik mijn verzekeraar krediet geven ze hebben mij heel goed geholpen met een 'deftige' waarde te recupereren van de wagen en ik heb naar mijn gevoel steeds faire premies gekregen qua verzekering. Het enige nadeel is dat deze auto's door hun leeftijd niet meer omnium of beperkte omnium te verzekeren zijn maar enkel BA.
De specifieke grens weet ik niet maar qua vermogen maakt het vanaf ongeveer 300pk niet meer uit 300/400/500/600/... allemaal zelfde prijs qua verzekering.

Om de wagen zelf te beginnen herstellen is weer een heel ander verhaal... Dit was mijn dagelijkse wagen dus ik was op zoek naar een andere daily terwijl ik niet de tijd, plaats, ruimte en het materiaal heb om het te doen. En eerlijk ik weet niet of ik de kennis heb om het te doen... theorie wel maar praktijk zou ik graag eerst nog wat extra ervaring opdoen  :greddy:
als iemand interesse heeft hij staat te koop  :thumbsup: https://www.demeesterbvba.be/

Ik ben zelf ook niet overtuigd dat het blok en aandrijving niet geraakt zijn, gezien de naar mijn schuine positie van het blok ben ik niet zeker (heb het ook niet onderzocht) dat er geen klap is geweest op de krukaspoelie...
Al bij al niet het project waar ik op zat te wachten nu.

dzow

Ondertussen weer wat tijd en kilometers verder en wat een auto toch!!
Ik rijd er nog steeds met veel plezier mee rond en voorlopig lijkt hij erg betrouwbaar.

Er steekt een nieuwe aircocondensor in want de oude was lek.
Ik krijg soms melding dat er hoge verliesstroom is dus daar moet ik nog eens achteraan wat dat juist is.

Ondertussen zitten er nieuwe deurrubbers in en heb ik het interieur eens goed onder handen genomen... wat een verschil toch altijd als het leer terug mooi mat staat.
Over anderhalve week heb ik wat tijd dan ga ik aan de slag met het exterieur. De auto terug de uitstraling geven die erbij hoort.

dzow

Met pijn in het hart zal deze auto binnenkort te koop komen.  :jpshakehead:
Heerlijke auto maar ik verhuis voor het werk naar Zuid Frankrijk en om te pendelen zijn er toch betere alternatieven als een X5M (diesel rijden zal terug de orde van de dag worden :wtf:).

Als er iemand dus interesse zou hebben in deze wagen (of mijn E24 635csi) mag je altijd contact opnemen.

kefkie

Daarnet gepasseerd tijdens de file in Stabroek.

Mooie auto!
BMW X5 45e
Mini one 75pk/122Nm --> 136pk/175Nm

flash

Phoeh moest ik mijn V10 nog niet hebben, dan was dit spek naar mijn bek geweest. Reeds lichte vracht, ideaal gewoon

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/