Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

[E89] cabriodak lekkkage hydraulisch systeem

Gestart door Denbert, 20 april 2019, 00:01:41

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denbert

Hallo Bimmers,

graag had ik jullie advies en ervaring gekregen over volgend probleem:
ik zit met een klein hydraulisch lek aan het mechanisme van mijn cabriodak,
mijn garagist zegt dat dit gesitueerd is aan de aansluiting van de hydraulische cilinder rechts: het kan dus aan de cilinder, de koppeling met de leiding of de leiding zelf liggen.
Reparatie is kostelijk: cilinder 500€, leiding (vrij lang) 800€ ! en dan nog werkuren. Geschatte kost met werkuren zo'n 2000€ en hij ziet dat niet direct zitten om zelf te doen.
Ik eigenlijk ook nog niet, want enige hinder nu is een vettige vlek op de kunststof rand (zie foto) - Zijn advies: leg er een doekske op   :-\
Maar uiteindelijk riskeer ik wel een blokkage, dus ooit zal het er van moeten komen.
Alleen vroeg ik me af of er geen alternatieve oplossingen (lees minder duur) zijn  - bv. een klem errond of zo (ben geen specialist ter zake) - en waar ik best terecht kan.

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.  :thumbsup:

35is E89

Woodykipo

Als je een probleem hebt aan het hydraulisch systeem van het dak dan kan dat heel duur worden inderdaad.Zo een leiding staat onder heel hoge drukken en dat kan zelfs springen,met een wagen/interieur onder de olie tot gevolg.Met zo een dingen zou ik toch niet te lang wachten.

Denbert

Bedankt voor de reactie. Ga toch eens kijken of ik geen technieker vind die dat gerepareerd krijgt.
35is E89

mx81

ik weet niet waar die prijzen vandaan komen maar volgens realoem kosten de cilinders ong 100eu per stuk en de grootste leiding 135eu.  :iono:
aan werkuren kan ik u niet verderhelpen, heb zelf weinig ervaring met cabriodaken, hoe dan ook, hier ziet u alle prijzen => http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=LL31-EUR-06-2011-E89-BMW-Z4_20i&diagId=54_0402
dat klein lekje gaat vermoedelijk een losse koppeling zijn die op een bepaalde stand lekt, anders zou de lek aanzienlijk groter zijn.
Het kan natuurlijk een andere oorzaak hebben, maar zal nooit veel erg zijn met zo een klein lekje...
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (for sale) - Mazda 6 Wagon Sky-active G (daily)

Denbert

35is E89

mx81

als ik op de productcodes zoek kom ik inderdaad de banale prijzen van 5-6-700eu tegen  :wtf: , op sommige duitse sites komen de prijzen wel overeen met die van realOEM  :iono:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (for sale) - Mazda 6 Wagon Sky-active G (daily)

Denbert

Die realoem lijkt le een amerikaanse site. Kan je hier succesvol bestellen vanuit Europa ? Ervaring mee ?
35is E89

mx81

geen flauw idee, ik gebruik hem enkel als referentie en onderdeelnummers..  :thinking:
maar voor je zover bent, zoek eerst dat lek, 9/10 is het niets erg, en hydraulische leidingen kunnen altijd op maat gemaakt worden bij een slangenleverancier  :wiggleyes:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (for sale) - Mazda 6 Wagon Sky-active G (daily)

Bimmerstyle

Op de prijzen van RealOEM kan je geen staat maken, net als deze op BMWFans. Vroeger klopte de prijzen nog min of meer als je er BTW bij telde maar de laatste tijd lijken die prijzen steeds redelijk ver van de waarheid te zitten (in dit geval, héél ver).  Die sites zijn enkel goed om bestelnummers op te zoeken. Je kan trouwens op geen van beiden onderdelen bestellen. Beiden dienen enkel voor het opzoeken van stukken.

Bij Leebmann24, doorgaans één van de goedkoopste sites om onderdelen te bestellen, kost zo één cilinder idd een 560€. Op Ebay schommelen tweedehands-exemplaren tussen de 60 en 200€.

@mx81 : Als jij ergens een Duitse site bent tegengekomen waar de prijzen ongeveer overeen komen met deze op RealOEM, post dan even een link. DenBert gaat u dankbaar zijn denk ik.

mx81

Citaat van: Bimmerstyle op  4 mei 2019, 19:22:30
Op de prijzen van RealOEM kan je geen staat maken, net als deze op BMWFans. Vroeger klopte de prijzen nog min of meer als je er BTW bij telde maar de laatste tijd lijken die prijzen steeds redelijk ver van de waarheid te zitten (in dit geval, héél ver).  Die sites zijn enkel goed om bestelnummers op te zoeken. Je kan trouwens op geen van beiden onderdelen bestellen. Beiden dienen enkel voor het opzoeken van stukken.

Bij Leebmann24, doorgaans één van de goedkoopste sites om onderdelen te bestellen, kost zo één cilinder idd een 560€. Op Ebay schommelen tweedehands-exemplaren tussen de 60 en 200€.

@mx81 : Als jij ergens een Duitse site bent tegengekomen waar de prijzen ongeveer overeen komen met deze op RealOEM, post dan even een link. DenBert gaat u dankbaar zijn denk ik.

aub => https://www.ebay.de/p/BMW-E89-Folding-Roof-Hydraulic-RAM-Cylinder-LH-7223335-54377223335/14008301854
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (for sale) - Mazda 6 Wagon Sky-active G (daily)

Bimmerstyle


Denbert

35is E89

mx81

mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 (sold) - '99 e46 323i (sold) - '78 pontiac subird (sold) - '91 W124 230CE (sold)
mazda tribute 3.0 V6 (for sale) - Mazda 6 Wagon Sky-active G (daily)

Denbert

Hoi Mx81,

voorlopig nog niks mee gedaan, lekje blijft onder controle en intussen weer een zomertje mee gereden.
Ik hou het in de gaten ...

35is E89

Denbert

Nieuwe update: gisteren was het zover: bij terugkeer uit Frankrijk bleef hardtop halfweg hangen.  Dankzij een vriendelijke passant top terug kunnen sluiten en "dicht" naar huis gereden  :-\
Bij nazicht zat peil van de hydraulische vloeistof net onder het minimum bij gesloten positie, kans is dus groot dat dit de foutmelding verklaart.

Zal dus stilaan toch de stap moeten nemen om lekje te repareren...zie wel op tegen de vervanging van de ganse kabelset, kwa kost. Iemand enig idee of een specilist / technieker hydraulica zou kunnen helpen en die slang simpelweg repareren?

Hoe dan ook, dak moet terug functioneren eerst; aanvullen van de vloeistof lijkt me relatief eenvoudig (iemand ervaring mee? ) zodat ik er iemand naar kan laten kijken.   

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met het demonteren/herstellen hiervan ? Alle advies / handleiding is welkom!
35is E89

dadoke

#15
Wat even googlen al niet oplevert!  :D   ↓

Die pomp vervangen lijkt me al redelijk makkelijk gezien ze goed bereikbaar is.

https://www.youtube.com/watch?v=Qqg9c4fR0_c&ab_channel=TopHydraulics

Olie bijvullen staat hier uitgelegd.
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=115757

Ik vind het raar dat de garagist in kwestie dat niet wil doen, er zijn volgens mij moeilijkere dingen aan een auto, ik zou gewoon eens horen bij andere onafhankelijke garages...

edit:
En als je toch de olie bijvult, zou ik alles eens zo goed mogelijk proberen proper maken om te zien waar het lekt.
Eventueel wat doeken/papier rond de pomp leggen.
Dan het dak eens een keer of 2 openen en sluiten, en controleren of aan de pomp of er rondom iets van olie is bijgekomen.
Zoals in die link van z4-forum, zat het lek tussen pomp en reservoir, mogelijk daar eens controleren of de vijzen niet losstaan (ook niet te vast draaien, want dan barst de plastiek van het reservoir misschien).
Is blijkbaar een klassieker, recent hier met mijn garagebrug ook een lek gehad tussen pomp en reservoir ...

Phil_

Lijkt me een identiek probleem als de E85 Z4 en zoals Snorkel hierboven vermeld relatief simpel op te lossen met de nodige tijd .

Mocht de lekkage niet te groot zijn/niet storend kan je steeds gewoon het reservoir bijvullen 😉 .

Denbert

Thx voor de reacties. Bijvullen zal geen probleem zijn, maar als je mijn eerste post herleest én de foto van het lek bekijkt, dan zit dat lek ergens rechtsachter aan de arm die mijn achterste dakhelft opheft. Volgens de garagist kan het de cilinder, de aansluiting of de koppeling zijn. Het werk om dat ding bloot te leggen is helemaal niet eenvoudig....
Zie ook een interessante link hier https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=122363.  Die gast spreekt over 1,5 dag werk en dan is ie technisch aangelegd he. Vandaar dat die garagist er niet om staat te springen, is werkje voor 2 mensen en tijdrovend .... en die hydraulische leiding is een zeer dure set uit 1 stuk, dus alles mag eruit.
Of ik heb iets compleet verkeerd ingeschat.....

Mijn idee was om, als ik de verbinding kan blootleggen, en het zou de kabel zijn, een hydraulisch technieker de breuk  te laten  herstellen door een deel van de kabel te vervangen en deze te monteren. 

Pomp zelf is zo droog als wat, idem in kofferruimte.
35is E89

Denbert

Het lijkt me ook niet de standaardklus voor een garagist; mocht er iemand een ervaren rot kennen die dat soort reparaties vaak doet of gedaan heeft, geef gerust door. Ik ben je bij voorbaat dankbaar !
35is E89