Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

1984 - E24 - ///M635CSI: Nieuwe foto's pagina 3

Gestart door Noiders, 22 oktober 2011, 00:04:17

Noiders

Tot gisteren had ik hier nog niets van gelezen/gehoord.
Ik ben dus sinds gisterenavond ook een beetje aan het rondlezen op het internet. Mij valt op dat er veel tegenstrijdigheden te vinden zijn op het net. Dit zowel voor en tegen.

B_ken, je haalt aan dat de E24 een andere LMM type gebruikt, dus ook ik denk dat daar geen probleem uit voor kan komen. (Trouwens: zeer interessant hoe die LMM is opgebouwd als je de technische kant bekijkt ;) )

Maar, de limiterende factor van de motor is eerder de kop lijkt me. Als je kijkt naar hoe de M1 (M88/1) motor werd opgevoerd dan werd eerst de kop werd aangepast. Meer bepaald werd de inlaatkant groter gemaakt zodat daar meer lucht, minder turbulent in kan (flow verbeteren). Ook werden er kelken geplaatst zodat er zeker geen restricties waren door een inlaat collector.
Dus het limiterende lijkt de inlaatkant van de kop te zijn. Dus zonder aanpassingen daar is het misschien toch beter om voor beter gefilterde lucht te gaan. Maar ik denk dan (kan het niet aantonen) dat lucht dat meer weerstand ondervindt, warmer wordt. Vandaar dat ik dacht aan de KNN filter.

Ik heb de filter trouwens als 2,5 jaar liggen. Ik had deze niet geplaatst omdat enkele 2 van de bougies te wit van kleur waren naar m'n goesting. Het leek er dus op dat de motor te arm reed. Aangezien ik de auto heb binnen gedaan voor een groot onderhoud, met nazicht van kleppen en inlaatkleppen, ga ik ervan uit dat dit probleem opgelost zal zijn en dat de K&N filter uiteindelijk beter zou zijn.

Na het lezen dat K&N meer stof doorlaat ben ik toch terug aan het twijfelen. Ik denk dat ik best even zo rond rijdt (met K&N en dan na 5k KM even wissel naar een nieuwe standaard filter. Als ik geen negatieve impact ervaar, dan blijft de standaard filter.

Om het verhaal compleet te maken: Ik vermoed ook dat er aangepast nokkenassen geplaatst zijn. Ik merk namelijk dat ik naar m'n gevoel iets te weinig koppel heb onderin. De PK's pakken goed op eens in ik de toeren ga. Ok, standaard voor een benzine motor zou je zeggen. Dacht ik ook eerst aangezien ik dagelijks met een (318D rijdt) en het gevoel dus anders is. Maar als ik naar 'maximum koppel' waardes kijk, dan zou dit vergelijkbaar moeten zijn als bij de 318d. Maar nogmaals, de opbouw van het koppel dmv de turbo op de diezel is anders natuurlijk.

Maar ok, meten is weten zegt men ;)

b_ken

Blijkbaar is het een beetje een ziekte dat een oudere motor te arm begint te draaien. Mogelijk door eigenschappen van benzine die niet meer identiek zijn als de benzine die op de markt as toen de motoren op punt gezet werden.  :iono:

Ik heb daarvoor een lambda meter gebouwd die al rijdend , dus ook onder belasting de lambda kan meten. De klassieke uitlaatgas test die men meestal doet in de garage, is stationair, of in het beste geval met verhoogd toerental. Dat is nog altijd niet hetzelfde als onder belasting.
Het is gebleken dat de M535i van Remy en mijn E24 beiden te arm draaiden. Remy heeft dit gecorrigeerd door de benzinedruk te verhogen. Ik heb mijn debietmeter open gedaan en de veer iets slapper gezet. Nu draaien ze wel rijk genoeg wat ook heel goed merkbaar is aan de prestaties. En ze gingen al even goed als een paar van onze andere vrienden, dus die draaien waarschijnlijk ook nog te arm.

stoffie

Zo'n M88/3 blok is naar mijn gevoel en ervaring lekker koppelrijk onderin in die zin dat je er rustig en smooth maar toch nog relatief vlot mee kan rondtuffen mocht je dat willen. Lineariteit overheerst echter onderin. Echt veel power zit er niet onder de 4K dus op geen manier met een geblazen roetstoof te vergelijken, ook al zijn de koppelwaardes misschien qua nummertjes min of meer gelijk.

Uit zo een blok valt door modern motormanagement met zijn randapparaten en betere inlaat nog heel wat te halen maar originaliteit heeft ook wat natuurlijk.

Mocht ik er twee hebben zou ik dat voor de ervaring wel eens willen proberen maar ik denk niet dat ik er voor de mijne aan ga beginnen. I like OEM nostalgia best!

Noiders

Citaat van: b_ken op  2 januari 2016, 12:10:06
Ik heb daarvoor een lambda meter gebouwd die al rijdend , dus ook onder belasting de lambda kan meten. De klassieke uitlaatgas test die men meestal doet in de garage, is stationair, of in het beste geval met verhoogd toerental. Dat is nog altijd niet hetzelfde als onder belasting.
Dat zou natuurlijk nog beter zijn, om dit al rijdend eens na te kijken. Zie je dat zitten om dit ook een keer op mijn te doen?
Nu, zou het niet kunnen dat het probleem in de injecteur zit? Misschien is de verneveling niet meer goed genoeg en verbrand daardoor niet alle benzine.

Nadat de auto terug op punt staat, zou ik ook graag een oliedruk en temperatuurmeter willen gaan installeren. Dit met van die VDO klokjes. Eens uitzoeken of het mogelijk is om een landa sensor aan te sluiten op zo'n klokje. M'n SuperSprint uitlaat heeft de mogelijkheid om een sensor aan te sluiten.

Citaat van: stoffie op  2 januari 2016, 13:01:33
Zo'n M88/3 blok is naar mijn gevoel en ervaring lekker koppelrijk onderin in die zin dat je er rustig en smooth maar toch nog relatief vlot mee kan rondtuffen mocht je dat willen. Lineariteit overheerst echter onderin. Echt veel power zit er niet onder de 4K dus op geen manier met een geblazen roetstoof te vergelijken, ook al zijn de koppelwaardes misschien qua nummertjes min of meer gelijk.
klopt natuurlijk. We hebben hier ook een 3cilinderke van Skoda staan (voor de vrouw), ook die is gewoon rechtlijnig in koppelkurve.
Citaat van: stoffie op  2 januari 2016, 13:01:33
Uit zo een blok valt door modern motormanagement met zijn randapparaten en betere inlaat nog heel wat te halen maar originaliteit heeft ook wat natuurlijk.
Mocht ik er twee hebben zou ik dat voor de ervaring wel eens willen proberen maar ik denk niet dat ik er voor de mijne aan ga beginnen. I like OEM nostalgia best!
OEM stage waren we al gepasseerd bij aankoop van deze auto. Dus ik wil wel wat proberen. Andere inlaatcollector is zeer moeilijk te vinden en zal al snel een hoop geld kosten. Ik heb kelkjes aangeboden gekregen van de M1 voor een mooie prijs. Maar ik heb dit laten schieten omdat de aanpassen dan nog een heel stuk verder gaan. Alpha/N regeling om te beginnen is niet goedkoop en geeft vaak problemen met stationair. Afstellen op een rollenbank is ook niet goedkoop.

Verder heb ik ook op de site van Millerperfomance ook wel wat mogelijkheden gezien: https://www.millerperformancecars.com/store/show-by-car/e24-1
andere LMM icm andere chip zou voor een vlottere respons zorgen (goed mogelijk natuurlijk met een moderne LMM). Ook de intake boots zouden voor iets meer volume in de inlaatcollector zorgen.

De vraag is natuurlijk of het het allemaal waard is.... een NA motor blijft duur per PK die je meer wil.

Ik heb op dit moment de mindset om enkel te verbeteren als iets vervangen moet. De uitlaat was meer plaat en laswerk dan originele uitlaat, dus die heb ik na de 2de keer bijlassen vervangen door een supersprint.
De veren en Shocks hebben ondertussen ook hun tijd gehad. Die staan als volgende op de lijst. H&R veren en nieuwe bilstein B6 shocks zullen het worden denk ik. Misschien ook gelijk de ophangingsrubbers vervangen. Ben zelfs aan het denken over de zwarte powerflexen.

Ik wil maar zeggen, voor ik meer geld steek in veranderingen aan de motor, zijn er nog wel een hoop andere dingen die aandacht(centen) nodig hebben. De motor op punt zetten zoals hij nu is, en dan eerst de rest.

stoffie

Dan zou ik voor de gemoedsrust toch eens de injectors laten reinigen, brandstofdruk controleren en de AFM eens doormeten. Zitten soms ook flat spots in die koolstofbaantjes die voor mindere performance kunnen zorgen.

Test met b_ken zijn setup moet je zeker doen. Staat bij mij ook nog op de todo lijst!

Noiders

't is daarom dat ik de garagist eerst de afstelling van kleppen en gaskleppen laat doen. Hij meet ook de benzinedruk na en doet een compressietest. Als daarna nog blijkt dat er problemen zijn, stuur ik de injectoren op voor reiniging en controle. Ik vermoed dat die nog nooit nagekeken zijn. Overlaatst heb ik nog enkele o-ringen vervangen omdat er benzine lekte.

Misschien moeten we samen even die test gaan doen dan Stoffie ;). B_ken woont niet zo heel ver van hier (een 40 à 50 km denk ik. Op basis van de video die hij gepost heeft)

Op die millerperformance site zag ik trouwens zo'n meter te koop. Maar wel prijzig :s

stoffie

Gewoon meepakken, na 30 jaar...voor hetgeen dat maar kost zou ik dat niet aan het toeval overlaten.

Misschien in het voorjaar eens die test doen, mijne staat nog tijdje vast met carrosseriewerken.

b_ken

Citaat van: Noiders op  2 januari 2016, 13:23:04
Dat zou natuurlijk nog beter zijn, om dit al rijdend eens na te kijken. Zie je dat zitten om dit ook een keer op mijn te doen?
Nu, zou het niet kunnen dat het probleem in de injecteur zit? Misschien is de verneveling niet meer goed genoeg en verbrand daardoor niet alle benzine.

Nadat de auto terug op punt staat, zou ik ook graag een oliedruk en temperatuurmeter willen gaan installeren. Dit met van die VDO klokjes. Eens uitzoeken of het mogelijk is om een landa sensor aan te sluiten op zo'n klokje. M'n SuperSprint uitlaat heeft de mogelijkheid om een sensor aan te sluiten.

Geen probleem om uw lambda eens na te meten. Na een paar praktische afspraken fixen we dat.

Slechte injectoren zou idd. Ook een oorzaak kunnen zijn van te arm draaien. Bij Remy zijn die echter nieuw, zoals bijna alles aan die auto. Benzinedruk was ook zoals voorgeschreven.

Je kan zeker lambda meetsystemen kopen die je permanent kan inbouwen. Meestal flashy tuning achtige dingen maar misschien hewft VDO ze ook wel in een klassiek klokje. Wel een voordeel als je al een schroef in de uitlaat hebt om de sensor in te draaien.

vinox

Interessant leesvoer hier :) Kan dan op de mijne ook wel eens van toepassing zijn, dat niet rijk genoeg draaien. Toch maar eens meepakken met de jaarlijkse beurt dan.

b_ken

Zorg dat je hem belast laat meten. Op stationair de co-schroef dicht draaien zegt niets over de toestand onder beasting.

Noiders

Citaat van: b_ken op  2 januari 2016, 12:10:06
Blijkbaar is het een beetje een ziekte dat een oudere motor te arm begint te draaien. Mogelijk door eigenschappen van benzine die niet meer identiek zijn als de benzine die op de markt as toen de motoren op punt gezet werden.  :iono:

Het is gebleken dat de M535i van Remy en mijn E24 beiden te arm draaiden. Remy heeft dit gecorrigeerd door de benzinedruk te verhogen. Ik heb mijn debietmeter open gedaan en de veer iets slapper gezet. Nu draaien ze wel rijk genoeg wat ook heel goed merkbaar is aan de prestaties. En ze gingen al even goed als een paar van onze andere vrienden, dus die draaien waarschijnlijk ook nog te arm.

Hoi @b_ken

ik stootte net op : http://amklassiek.nl/wij-schamen-ons-niet/2016/01/12/
misschien verklaart dit wel het 'armer draaien'? Het gaat om carburators waarvan de rubbers beschadigd worden. Oorzaak zou de toegevoegde ethanol zijn. Die ethanol veranderd opzich weer de juiste verhouding benzine/lucht voor optimale verbranding. een aangezien we zonder lambda sensor rijden stelt de motor zich niet bij.

b_ken

Voila ... het staat er dus letterlijk he:

CitaatMen heeft dus eigenlijk een grotere sproeier nodig bij carburatormotoren of... er moet meer brandstof geïnjecteerd worden. Was dit probleem met 5% bijmenging van ethanol nog op te lossen door iets zwaardere koolwaterstoffen, wanneer er 10% bijgemengd wordt lukt dat trucje niet meer.

E 10 heeft dus eigenlijk een andere brandstof-lucht mengverhouding nodig dan de oude vertrouwde benzine.

Ik twijfel niet meer, daarom draaien onze motoren te arm. En dat is op een paar manieren nog tamelijk vlug gecorrigeerd. Als dichtingen en zelfs sommige metalen opgevreten worden door wat we tanken hebben we een groter probleem.  :-\

jan.van.gent

Met mijn K1100rs wist ik dat ik geen E10 mocht tanken.
Dus in duitsland/frankrijk was dit dan altijd S98 of 102 tanken, want in de 95 was dit E10 gedoe.

Ik had een pak horror verhalen gelezen (en foto's gezien) van dichtingen en benzine pomp rubbers die volledig week waren geworden en gezwollen waren (benzine pomp zit in de tank bij een K1100rs).
E30 316i - E36/7 1.9i - K1100rs - E36 316i - E39 530i - F11 535d

bmw e12 e21

Citaat van: b_ken op 13 januari 2016, 17:26:52
Voila ... het staat er dus letterlijk he:

Ik twijfel niet meer, daarom draaien onze motoren te arm. En dat is op een paar manieren nog tamelijk vlug gecorrigeerd. Als dichtingen en zelfs sommige metalen opgevreten worden door wat we tanken hebben we een groter probleem.  :-\

Dit kan idd de oorzaak zijn, maar ik tank altijd EURO 98 zowel met de M535i als met de 323i. Of heeft deze ook die ethanol toevoeging?
MIJN e12  M535i  -  218pk  MIJN e21  323i edition S ´´RUN OUT´´  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk

b_ken

Eigenlijk geen idee of aan 98 ook ethanol wordt toegevoegd.
In elk geval zal de benzine die we nu tanken niet meer dezelfde zijn als die van 30 jaar geleden. Geen lood, geen benzeen (al weet ik niet juist vanaf wanneer die verbannen is), additieven die een groot geheim zijn maar heel zeker ook niet meer hetzelfde als vroeger  etc ....

Noiders

Eindelijk komt er schot in de zaak. De sychromeshen hebben bij bmw een levertijd van 2 maanden. Die zijn inmiddels al lang voorbij. Blijkt nu dat een firma uit Duitsland een verbeterde versie van de synchro's produceerd en nu zijn ze daar besteld.

Kost allemaal wel wat zo'n revisie van de versnellingsbak, maar we zijn toch nog altijd beter koop af dan zo'n 2de hands boite te kopen.

ivm het benzine verhaal heb ik al een en ander gevonden op internet.
Dit zijn de types benzine waar nog geen of weinig ethylalcohol in zou zitten:
Shell V-power 97: ethanolvrij ( Shell omschrijft V-power als 95 maar is 97!)
BP Ultimate 98: <0,5%
Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij
Tango/Q8/Avia SuperPlus: geringe hoeveelheid
Firezone competition102

bron: https://www.2fast4u.be/threads/41203-95-of-98/page4?highlight=octaan
de persoon die het gepost heeft ken ik persoonlijk en heb ik een hele tijd mee gediscussieerd hierover. Hij is nu zelfstandige mechanieker en doet revisies van motoren, versnellingsbakken en schokdempers van allerhande moto's. Daarvoor was hij mechanieker op de testbaan in Lommel. Ik heb bij Syntra wat automechaniek lessen gevolgd bij hem. Sympathieke kerel!

flash

Heb je dat dan al opgelost gekregen met dat nerveus geschok bij bv filerijden? Mijn S38 heeft dat ook wat en ik stoor mij daar enigszins wel aan. Van zodra je net gas lost of geeft zo een schokje

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Noiders

Hoi Flash,

de wagen is momenteel binnen voor heel wat werk. Kleppen stellen en gasklep afstelling wordt ook gedaan. Ik hoop dat het daarmee opgelost is.
Ik houd je op de hoogte.

Verdere updates:
- Na nu meer dan 4 maanden te wachten op synchonisatieringen voor de versnellingsbak heb ik besloten om een gokje te wagen. Ik heb dus een versnellingsbak op E-bay gekocht voor 500€. Deze blijkt van een E28 te komen en mits kleine aanpassingen is de monteur er in geslaagd deze er onder te hangen. De oude blijft nog binnen voor reparatie, zodat ik uiteindelijk een gereviseerde versnellingsbak kan plaatsen. Hoe de tijdelijke boite het zal doen zal zich uitwijzen na enkele ritten.
- De uitlaat is ook een beetje aangepast. Door de bodykit kwam deze er niet mooi onderuit. Hij is doorgeslepen en een beetje verlengd.

Binnenkort keuren voor oldtimer en we kunnen terug de straat op.

N.

Noiders

Ondertussen gekeurd en alweer heel wat genoten van het toeren. Ik had ook de injectoren nog even laten rijnigen en testen. 2 injectoren moesten hersteld worden, maar ook dat is nu in orde.

Toch niet van een leien dakje allemaal. Ik heb nog een probleem met de ramen en met het alarm systeem:
De ramen gaan niet op en af. De zekering onder het stuur springt er iedere keer uit. Ik moet eens alles nameten, maar m'n multimeter wil niet meewerken. Een nieuwe bestellen.
Gisteren wou hij niet starten, ik hoor bij het openen van de deur het getik van aan relais voor een 30tal seconden. Ik vermoed dat dat het alarm is en de startonderbreking komt dus actief waardoor ik niet kan starten. Na een uurtje door te brengen in de elektrisch schema's krijg ik de startonderbreking overbrugd en kan ik gelukkig toch rijden. Gelukkig maar, de geplande rit met m'n vader kon doorgaan.

M'n Vader heeft MS en kan enkel met krukken nog een beetje wandelen. Z'n kracht neemt langzaam af. Ik heb dus alles op alles gezet om toch deze zomer nog te kunnen rijden met hem. Deze voormiddag een stuk bolleke pijl gedaan van de BB trip van vorig jaar. Heeft ons goed gedaan.

Rijden met de auto is een echt plezier. De motor lijkt z'n volledige pk's terug te hebben. De supersprint klinkt iets luider, maar zeker niet storend. Verbruik is sinds de kleppen en gasklepstelling een stuk minder, net zoals de roetuitstoot en benzinegeur achteraan. Hij ruikt nog, maar zoals het hoort. De speling in het stuur is weg, enkel als de auto koud is af en toe een lichte tik in het stuur. Ben er nog niet uit of dit komt door een steentje of niet. De remmen werken ook opnieuw zoals het hoort en de nieuwe banden kleven stevig aan het wegdek.

De ophanging heeft nog wat aandacht nodig. Hij 'squat' te zeer bij het accelereren naar m'n goesting. Dit wordt een projectje voor volgende winter denk ik. Vering, schokdempers, rubbers vernieuwen. Achteraan ook bekijken om Camber en Toe platen te zetten zodat het nieuwe dure rubber toch een beetje gelijkmatiger afslijt in de toekomst.
Als dan toch het subframe er af gaat, ook gelijk heel de bodem laten stoomreinigen en opnieuw beschermen tegen roest. Veel roestplekjes vind ik niet onderaan, maar beter voorkomen dan genezen natuurlijk.

Maar nu gaan we vooral Rijden!

b_ken

Al bij al toch een aantal upgrades/onderhoud/herstellellingen.  :thumbsup:
Hoe doet de reserve boite het ?
In elk geval klaar om enkele plezier ritjes deze zomer, lijkt me.

Ik heb deze voormiddag ook weer voor het eerst een georganiseerde rit meegedaan. Het weer was goed, de auto voelde goed, de co-piloot was wakker genoeg. Alleen noemde het een bloesemrit en daarvoor waren we een weekje te vroeg. Voor de rest genoten en daar doen we het voor he.

Noiders

De reservebak had een andere steun en doet ons vermoeden dat het uit een M535CSi kwam. Verse olie op gedaan en na een eerste ritje bleek dat hij lekte. Enkele dichtingen vervangen enz. Voorlopig geen lek meer waargenomen. Je kan serieus in de pot roeren zal ik maar zeggen. Maar alle versnellingen werken, dat is het voornaamste. Ik verwacht geen problemen. Begin mei hebben m'n kameraad en ik trouwens een roadtrip gepland van een 2k km, ik heb er vertrouwen in dat hij dat wel haalt.

b_ken

In de pot roeren ... je bedoelt speling op de pook en dus niet meer goed voelen waar de versnellingen liggen ? Dat is op zich nog geen ramp omdat het volgens mij altijd gaat om speling in de gewrichten van bak naar pook. Dat is iets wat zich volledig buiten de bak afspeelt en vrij eenvoudig op te lossen is.

Noiders

inderdaad, dat bedoel ik. Ik was net al aan het bekijken welke rubbers ik nodig heb.
http://bmwfans.info/parts-catalog/E24/Europe/M635CSi-S38/L-M/1984/browse/gearshift/gearshift_manual_transmission_2

8 in dat schema maken ze niet meer, en de vervanger voor 9 lijkt beide functies te hebben, dus ik ga onderdeel 9 bestellen. Dat is nog 30 jaar oude rubber bij mij.

b_ken

4 en 16 zijn ook slijtageonderdelen, samen met de teflon bus die onderaan de schakelpook zit.
De geringste speling die op al deze bussen zit maakt ook dat je aan het roeren bent.

flash

En, zijn die enerverende schokjes nu verdwenen? :)
Welke bandenmaat zit er nu trouwens onder voor en achter?

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Noiders

Citaat van: flash op 19 april 2016, 01:17:49
En, zijn die enerverende schokjes nu verdwenen? :)
Welke bandenmaat zit er nu trouwens onder voor en achter?

Schokjes waren idd weg na afstellen gaskleppen. Maar ondertussen mogen ze alweer opnieuw gesteld worden.

Noiders

Ondertussen is er weer een seizoen voorbij. Weer heel wat interessante ritjes en meets gedaan met de oldie. Volop genoten.

Na 20 minuten op Zolder zat ik door de remmen. Remolie kokend natuurlijk. Remblokken zijn ondertussen vervangen door Yellowstuff ook de remolie vervangen door meer hitte bestendige olie. Nieuwe H&R veren en Bilstein b6 shocks (met nog wat nieuwe rubbers enz) geplaatst door @Frits (waarvoor dank). En vandaag eens goed getest op Spa.
Zeer groot verschil met de +30 jaar oude standaard veren en shocks. Zeer tevreden van het resultaat.

b_ken

Ik zou mijne 6 nooit zo verbreden, maar zo op circuit .... damn .. daar past het wel . :drool:

Nostra

Citaat van: b_ken op 18 oktober 2016, 17:35:51
Ik zou mijne 6 nooit zo verbreden, maar zo op circuit .... damn .. daar past het wel . :drool:
Ik ook niet,

Maar het staat hem wel :)

Dikke kist en foto's!
Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
Porsche Cayman 987 or Lotus Elise S2???

Noiders

ondertussen weer een en ander gebeurd:

In het voorjaar de oldie binnen gedaan bij PSG voor het vervangen van de klepsteelrubbers aangezien het olie verbruik nogal hoog was. Bij het rijden naar ginder springt een darm van de waterkoeling van de radiator. Tot 2 keer toe. ok, iedere keer stilgezet, vastgelegd en opnieuw gevuld Maar wat een smooth ritje op en af naar geel moest worden, duurde al direct 2 uur langer omdat ik iedere keer op zoek moest naar koelvloeistof. Achteraf blijkt dat de aansluiting op de radiator verduurd is (oude plastiek die gescheurd en afgebroken is en nu dus niet meer houdt). Gelijk maar een nieuwe besteld.

Bij het losdraaien van de nokkenassen, constateert men dat de inlaatnokkenas ingelopen is  :censor:. Verdere inspectie toont dat een vorige eigenaar veel te veel kit heeft gebruikt om de 2 delen van de kop terug aan mekaar te maken  :wtf:. Hierdoor zijn de oliekanalen dichtgeslipt en is er dus geen of te weinig smering gebeurd in de kop.
Bij verdere inspectie, vinden we de smurrie terug tot in de aanzuiging van de oliepomp. Gelijk de lagerschalen gecontroleerd, en ook deze zijn aan vervanging toe. Ook de kettinggeleiders zijn sterk ingelopen, alsook de tandwielen zijn aan vervanging toe.

Daar word je even niet gelukkig van  >:(.

Beslissing genoemen om door te bijten en de motor te laten herstellen/reviseren.
- nieuwe radiator
- nieuwe inlaat nokkenas
- nieuwe topdeel van de kop
- nieuwe lagerschalen
- nieuwe zuigerringen
- nieuwe dichtingen, pakkingen en bouten natuurlijk
- klepzittingen en rubbers
- kettinggeleiders, ketting, ....
- nieuwe oliepomp
- vlakken van onderblok en kop

bij de controle van het onderblok blijkt ook dat de cilinders zijn uitgesleten  :-\. We moeten dus naar een overmaat van zuigers. Opnieuw een verrassing waar ik niet op zat te wachten :s. Na wat zoekwerk niet gekozen voor origineel bmw maar aftermarket zuigers van JE-pistons om de kosten toch wat te drukken.

Gisteren dan eindelijk een super telefoontje van @Frits . De motor draaid en had ondertussel al 20km getest. Een probleem met de coldstart moet nog even nagekeken worden, maar is waarschijnlijk op te lossen met een nieuwe startinjector. Ze zouden er vanmorgen naar kijken. Straks kan ik hem ophalen en kan het inrijden beginnen  :exited: . Kijk er echt naar uit! (tot ik de eindfactuur zie waarschijnlijk)