Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

1984 - E24 - ///M635CSI: Nieuwe foto's pagina 3

Gestart door Noiders, 22 oktober 2011, 00:04:17

Noiders

Ik ben van plan om de motor een beetje beter af te stellen. Ik heb zelf al heel wat opzoekwerk gedaan voor de M88/3 en denk zelf toch al een heel eind te geraken.

Wat zijn de symptomen:
- motor draait niet soepel, blok schudt.
- bij herneming van geen gas naar half tot vol gas houdt hij even kort in.
- bij rijden op lage toeren (stapvoets aan de lichten of zo) schokt hij (verbonden aan bovenstaand symptoom vermoed ik).

Nu, ik ben zelf geen mechanieker. Maar linkse handen heb ik ook niet.

volgende dingen heb ik nagekeken:
- bougies: deze zijn vrij Wit. Teken dat de motor te arm draait. (daarom heb ik de K&N filter nog niet geplaatst).
- ik dacht dat 1 van de injecteurs slecht werkte. (uitlaat warmde niet gelijkmatig op) injecteur 2 met injecteur 3 gewisseld om te kijken of het probleem mee verplaatste. Resultaat: 2 en 3 liepen gelijk op in temperatuur. Injecteurs terug gezet en ook nu nog altijd geen probleem te zien. Beetje vreemd, heb ik hier iets gemist?.
Gevolg is dat injecteur 2 nu wel benzine verliest doordat de rubbers gezwollen zijn door de benzine. Deze zal ik van het weekend vervangen. (heb gelijk extra O ringen besteld voor de toekomst.
- in het verleden heb ik ook de kleppenspeling gemeten en genoteerd. Deze was nog net binnen de normen, maar dus niet perfect.

Na het vervangen van de O-ringen aan de injectoren wil ik beginnen aan de kleppenstelling voordat ik aan de gaskleppen begin. Hier had ik graag wat feedback over.
Ik heb (onder andere) volgende post op het M5board gelezen. Het gaat hier wel over een E28 M5, maar het blok zou hetzelfde moeten zijn.
Mijn geplande werkwijze:
- speling opnieuw meten over alle kleppen.
- alle plaatjes die niet meer voldoen aan de standaard eruit halen, dikte meten en nieuwe bestellen.

Ik zit met volgende vragen:
- misschien domme vraag, maar toch: hoe draai ik de motor tijdens het controleren? Kan ik die makkelijk draaien (als de versnelling in vrij staat natuurlijk)? Of zet ik hem in 1ste en probeer ik de hele wagen vooruit te duwen. (zou toch iets moeten doen).
- waar haal ik tool ‘833 00 49 0941’ van BMW? Kan ik dit eventueel van iemand lenen/huren?
- Kleppenspeling. Volgens de Manual op P9 zou dit 0,30mm moeten zijn bij koude temperatuur. Maar wat zijn de juiste tolleranties hierop? Ik wil zo kort mogelijk bij de 0,30mm eindigen natuurlijk. Wat is het effect van een te dik plaatje (binnen tollerantie) tov een te dun plaatje?
- waar kan ik die plaatjes krijgen? Rechtstreeks bij BMW natuurlijk, maar zijn er (goedkopere en betrouwbare) alternatieven?
- enige tips?

alvast bedankt voor jullie hulp, ik zal foto's maken en ervaringen posten in dit topic. (of moet hiervoor een appart topic gemaakt in de 'werkplaats' sectie?

Laurent1602

Een makkelijke manier om de motor te draaien is om hem inderdaad in versnelling te zetten en een beetje te verduwen. Zet hem alleen best in de hoogste versnelling ipv in 1e. Om het nog makkelijker te maken draai je ook best de bougies uit.

stoffie

Ik zou eerst volgende zaken checken/in orde zetten:

- checken op vacuumlekken (er zijn wel wat vacuumslangen, oa ook die onder het stuur waar de temperatuuropnemer zit, alsook verscholen onder het luchtverzamelhuis, alsook al de rubbers tussen trompetten en luchtverzamelhuis, en de AFM
- goede werking AFM checken
- zorgen dat distributor en rotor in orde zijn
- weerstand bougiekabels uitmeten, of nieuwe steken indien versleten
- hulpluchtschijf checken op werking, vernieuwen indien nodig
- injectors laten reinigen en sproeipatroon checken, checken of koudstartventiel niet lekt
- druk meten op brandstofcircuit meten, en of beide pompen (eentje onder de auto, eentje in de tank) goed werken, zo kan je ook zien of de benzinedrukregelaar nog goed is (druk moet 3 bar zijn dacht ik), brandstoffilter vernieuwen kan ook nooit kwaad
- pulsgevers checken op goede werking
- al je sensors checken op goede werking
- kettingrek distributie opmeten om te zien of daar nog alles goed is

Als je daar mee rond bent, zou ik volgende zaken doen (in die volgorde is mij verteld):
- klepspeling meten en bijstellen waar nodig
- gaskleppen synchroniseren, nulstops afstellen
- TPS afstellen
- vacuum van de inlaten afregelen en synchroniseren
- 4-gas meting doen en afstellen op AFM
- daarbij komend stationair toerental bijregelen en terug naar vorige stap want het een heeft effect op het ander

Ik begin er binnenkort ook aan, wel met behulp van een mechanicien want ik heb eigenlijk geen tijd noch plaats om dit zelf te doen, zeer tot mijn spijt...

Ik zie dat je Raymond's topic al gevonden hebt, onbetaalbare info daar. Heb al veel met deze man geconverseerd en ook paar keer samengekomen, wou dat ik hem aan mijn M635 kon laten werken...

Noiders

Hey Stoffie,

Nuttige info, bedankt! Ik ga deze punten zeker noteren en uitvoeren.
Brandstofdruk is inderdaad 3bar, dat had ik al opgezocht.
Als ik me niet vergis, kan ik de vacuum lekken checken door de CO in de uitlaat te controleren. als de CO waardes te laag zijn, is er een lek achter de luchtmassameter?
Dan een vraagje over de injectoren reinigen. Waar, en wat kost dit? of is het goedkoper nieuwe te kopen? (bezine injectoren zijn goedkoper dan diezel injectoren en ik heb me laten vertellen dat de kost van nieuwe tov controleren/reinigen van bestaande toch te evalueren valt. (moet beide nog navragen).

Nog een vraagje. Welke benzine tank je en gebruik je aditieven voor oudere motoren(loodvervanger oid)?

Ook Laurent bedankt voor je tip!

Noiders

benzinelek aan injecteur is gemaakt. wat 2 rubbere o-ringetjes kunnen doen  ;D . de motor draait terug een stuk soepeler nu.

stoffie

Citaat van: Noiders op 25 april 2013, 15:09:43
Hey Stoffie,

Nuttige info, bedankt! Ik ga deze punten zeker noteren en uitvoeren.
Brandstofdruk is inderdaad 3bar, dat had ik al opgezocht.
Als ik me niet vergis, kan ik de vacuum lekken checken door de CO in de uitlaat te controleren. als de CO waardes te laag zijn, is er een lek achter de luchtmassameter?
Dan een vraagje over de injectoren reinigen. Waar, en wat kost dit? of is het goedkoper nieuwe te kopen? (bezine injectoren zijn goedkoper dan diezel injectoren en ik heb me laten vertellen dat de kost van nieuwe tov controleren/reinigen van bestaande toch te evalueren valt. (moet beide nog navragen).

Nog een vraagje. Welke benzine tank je en gebruik je aditieven voor oudere motoren(loodvervanger oid)?

Ook Laurent bedankt voor je tip!

Zonder een baseline, kan je volgens mij met die redenering niet eenzijdig uitsluiten of er vacuumlekken zijn of niet, maar ik ben op dat vlak geen expert. Ik ga gewoon alle leidingen vernieuwen, het heeft ondertussen allemaal zijn leeftijd...

Injectoren kan je laten reinigen bij ASNU, Raymond is heel tevreden van Bernd Prickartz in Duitsland (info vind je op deze pagina): hij test alles, met testrapport, reinigt en reviseert indien nodig, en je kan bij hem ook nieuwe kopen voor een meerprijs, met testrapport. Zeker aan te raden! Nieuwe injectoren van BMW of van bij hem zijn zeker niet zo heel erg goedkoop omdat je er toch 6 nodig hebt. Bij mij was dat een kleine 800€ dacht ik.

Ik tank meestal Total superplus 98, en doe er Castrol Valvemaster of Wynn's loodvervanger bij, omdat mijn auto zo net rond het kantelpunt geproduceerd is waar men overgegaan is naar geharde klepzittingen in de cilinderkop. Dus better safe than sorry...

Noiders

Aangezien ik er zelf maar niet aan toe kom, heb ik de auto binnen gedaan voor:
- groot onderhoud
- kleppenstellen enz...
- oplossen speling op stuurinrichting
- herstellen versnellingsbak
- nazicht koppeling (+ eventueel vervangen)
- revisie van de remklauwen en nazicht schijven.
- ...

Maar, ik zit met een probleem. Banden 285/40 ZR15 92W is niet te vinden. Enkel bij Michelin in 87W. In hoeverre zou dit een probleem kunnen opleveren voor de keuring?
De huidige banden vertonen scheuren in het profiel, dus die worden ook sowieso afgekeurd.

Low Budget

Yokohama heeft deze nog, wel €960 voor 1tje, weet niet hoe de pond staat maar daar kost die £670.
Misschien eens in Spanje kijken, Waren jaren geleden de banden een heel stuk goedkoper, weet niet of dat nu nog zo is?

En knappe 6, ben wel fan van de kit, staat hem wel. Was vroeger ook wel te vinden voor de kitten van Koënig.

MVG
Low Budget

Noiders

Vorderingen:

- de versnellingsbak is binnen voor rivisie
- koppeling wordt vervangen uit voorzorg.
- remklauwen gezandstraald en opnieuw gecoat
- zuigers van de klauwen gereviseerd
- remschijven worden lichtjes afgedraaid zodat die weer proper zijn.
- groot onderhoud
- vervangen koppelingen in stuurhuis
- nieuwe darmen allerlei (oliedarmen aan stuurhuis, benzine leiding achteraan, ....)
- dichtingen en andere prul. Kortom alles waar we aan kunnen ondertussen.
- banden liggen in koffer vd F31 momenteel, klaar om nieuw rubber op te leggen.
- ....

maar daar wringt dus het schoentje en hoop ik dat iemand me kan helpen.

Op m'n 'goedkeuring enig voertuig' staat maar 1 bandenmaat voor de vooras: 285/40ZR15. Het probleem is dat die bandenmaat niet meer gemaakt wordt. Enige in die maat dat ik vind is de Michelin TB5 285/40 R15 87W.
Ik heb dan ook contact opgenomen met de keuring. Het laadvermogen hebben we uitgeklaard, dat is geen probleem. Ik moet nu enkel nog bewijzen dat de auto niet sneller kan dan 270 (snelheidsindex W). De vraag is dus, hoe doe ik dit??? Ik moet ergens een officieel document zien vast te krijgen...

GeoBem007

Staat dat normaal niet om een of andere vorm van gelijkvormigheidsattest?

vinox

Citaat van: Noiders op 20 november 2015, 13:16:39
Vorderingen:

- de versnellingsbak is binnen voor rivisie
- koppeling wordt vervangen uit voorzorg.
- remklauwen gezandstraald en opnieuw gecoat
- zuigers van de klauwen gereviseerd
- remschijven worden lichtjes afgedraaid zodat die weer proper zijn.
- groot onderhoud
- vervangen koppelingen in stuurhuis
- nieuwe darmen allerlei (oliedarmen aan stuurhuis, benzine leiding achteraan, ....)
- dichtingen en andere prul. Kortom alles waar we aan kunnen ondertussen.
- banden liggen in koffer vd F31 momenteel, klaar om nieuw rubber op te leggen.
- ....

maar daar wringt dus het schoentje en hoop ik dat iemand me kan helpen.

Op m'n 'goedkeuring enig voertuig' staat maar 1 bandenmaat voor de vooras: 285/40ZR15. Het probleem is dat die bandenmaat niet meer gemaakt wordt. Enige in die maat dat ik vind is de Michelin TB5 285/40 R15 87W.
Ik heb dan ook contact opgenomen met de keuring. Het laadvermogen hebben we uitgeklaard, dat is geen probleem. Ik moet nu enkel nog bewijzen dat de auto niet sneller kan dan 270 (snelheidsindex W). De vraag is dus, hoe doe ik dit??? Ik moet ergens een officieel document zien vast te krijgen...

Zou het dan al ni bena makkelijker zijn om die "goedkeuring enig voertuig" te laten aanpassen? Of kan zoiets niet? Want het lijkt me een duur grapke te worden en een hoop gedoe.

Noiders

bedoeling is om hem nu te keuren als oldtimer. Hopelijk ben ik er daarna van af.

Ik heb contact opgenomen met BMW. Ik hoop dat zij me kunnen helpen. 'goedkeuring enig voertuig' herzien? geen idee of dat kan eigenlijk.

b_ken

Bij een "goedkeuring enig voertuig", geldt die regel dan niet dat je eender welke andere bandenmaat mag monteren, zolang de rolomtrek maar binnen de tolerantie -2%,+1.5% zit ? En de load en snelheids index voldoende zijn uiteraard.

Volgens mij zou je een 16" of een 17" kunnen monteren waar de juiste breedte misschien makkelijker te vinden is. Alhoewel ... 17" in brede maten begint ook al moeilijk te worden. Zelfs zo brede velgen vinden kan een probleem zijn.

Topsnelheid bewijzen ... specificaties van een M6 voorleggen.  :iono:
Het is niet omdat hij breder is dat hij ineens sneller gaat zeker.

Noiders

Citaat van: b_ken op 20 november 2015, 17:20:36
Bij een "goedkeuring enig voertuig", geldt die regel dan niet dat je eender welke andere bandenmaat mag monteren, zolang de rolomtrek maar binnen de tolerantie -2%,+1.5% zit ? En de load en snelheids index voldoende zijn uiteraard.

Volgens mij zou je een 16" of een 17" kunnen monteren waar de juiste breedte misschien makkelijker te vinden is. Alhoewel ... 17" in brede maten begint ook al moeilijk te worden. Zelfs zo brede velgen vinden kan een probleem zijn.
klopt, dat is ook door de keuring bevestigd. Ik heb er over nagedavcht ander velgen te kopen, maar dat maakt het niet goedkoper.

Citaat van: b_ken op 20 november 2015, 17:20:36
Topsnelheid bewijzen ... specificaties van een M6 voorleggen.  :iono:
Het is niet omdat hij breder is dat hij ineens sneller gaat zeker.
klopt ook, maar wikipedia of een tijdschrift was niet voldoende. Ik zou de handleiding, (of ander document van de auto waar topsnelheid vermeld is) willen voorleggen, maar dat was dus niet bij de auto. helaas.

b_ken

Als je niet echt vast hangt aan de 15" velgen zou ik de optie andere velgen toch overwegen. Het maakt het nu misschien niet goedkoper, maar als je nog eens banden nodig hebt zijn ze misschien helemaal niet meer verkrijgbaar, of nog een stuk duurder.

Misschien hebben één van andere M6 rijders nog wel een originele handleiding.
@stoffie @ADR

stoffie

In mijn originele (Franse) handleiding staat 255km/h als topsnelheid aangegeven. Zie foto's. Het is eigenlijk een bijlage bij de handleiding, het gewone instructieboekje is hetzelfde als bij een andere E24.

Ik blijf die wide body auto's uit de jaren 80 moeilijk te verteren vinden maar in zijn tijdsgeest kan ik ze eigenlijk ook wel nog appreciëren.

Ziet er alleszins naar uit dat je de nodige zorgen geeft aan de auto!  :thumbsup:

Alleszins niet voor de hand liggend met zo'n bandenmaten, hopelijk krijg je het opgelost!

Noiders

Bedankt Stoffie,

ik ga eens kijken of ik zo geen boekjes op ebay of zo vind.

N.

stoffie

Ik heb ze nog niet vaak zien voorbijkomen eerlijk gezegd, maar misschien heb je geluk.

Als je wil kan ik het ook gans het boekje wel eens inscannen voor u en er een pdf'je van maken?

Tenzij dat voor de heren der keuring nog steeds niet voldoende is dan ?  ^-^

Noiders

Als je dat zou willen doen, dat zou fantastisch zijn. Dan rijd ik er maandag wel effe heen en vraag ik of dat voldoende is.

Is dit trouwens de normale manual die je ook hebt? http://www.benl.ebay.be/itm/BMW-628CSI-635CSI-and-M635CSI-Owners-Handbook-1979-89-NEW-/201467226747?hash=item2ee861ea7b:m:mL6BZxc2lSPwbkR8yY2XZng

Zoja, staat daarin de max snelheid aangegeven toevallig? Want dan koop ik het.

b_ken

stoffie

Citaat van: Noiders op 21 november 2015, 21:25:19
Als je dat zou willen doen, dat zou fantastisch zijn. Dan rijd ik er maandag wel effe heen en vraag ik of dat voldoende is.

Is dit trouwens de normale manual die je ook hebt? http://www.benl.ebay.be/itm/BMW-628CSI-635CSI-and-M635CSI-Owners-Handbook-1979-89-NEW-/201467226747?hash=item2ee861ea7b:m:mL6BZxc2lSPwbkR8yY2XZng

Zoja, staat daarin de max snelheid aangegeven toevallig? Want dan koop ik het.

In mijn originele handleiding uit 1984 (de Franse wegens Franse auto) staan enkel de 628 en 635 vermeld. Aangezien mijn originele boekje zijn beste tijd gehad heeft, had ik ook die handleiding op Ebay gekocht waar jij naar refereert. Daar staat het wel in (zie foto), als we er van mogen uitgaan dat die handleidingen op Ebay nog altijd hetzelfde zijn (heb die van mijn ergens in 2010 gekocht of zo).

Dus laat maar weten wat je wil doen.

Citaat van: b_ken op 22 november 2015, 10:27:18
255 ... in 1984 ...  :drool:

Ja lekker hé, en vooral verbazingwekkend hoe stabiel die auto dan nog is. Ok, je rijdt heel erg snel dus je moet bij de pinken zijn, maar voor de rest is er (buiten het razen van de wind over de auto, waardoor je zelfs de M88/3 aan meer dan 6K rpm niet meer hoort) eigenlijk niet zo'n drama. Op teller heb ik al eens 270 gezien in Duitsland, op GPS 257 dacht ik. Zat nog een beetje meer in, maar door aankomend verkeer moest ik afremmen.

Ik reeds alleszins nog een klein beetje sneller dan de 1M achter mij  ^-^

Noiders

Heb het boek gekocht. Ben eens benieuwd wanneer het hier is.

Hoop ook dat er de destijdse bandenmaten instaan. Als ik die TRX maten vergelijk met wat er nu op ligt:
220/55VR390 diameter 642mm of 201,68 cm wielomtrek
345/35 ZR15 is 195.56 cm wielomtrek

dat is -3,03% afwijking.

Nu ben ik toch aant overwegen om naar 16 of 17" te gaan. Maar die tollerantie van -2%,+1.5%, moet ik die dan van de standaard bandenmaat (TRX) nemen, of van degenen op het document voor uniek voertuig? Ik vrees het laatste, maar dan vind ik nog geen degelijk banden.

Kga dat toch eens allemaal uitschrijven en dan de keuring opnieuw mailen hierover.

b_ken

Normaal gezien mag je de tolerantie toepassen op eender welke maat die vermeld is op GVA. Om dus de echte uitersten te kennen trek je 2% af van de kleinste omtrek die het GVA vermeldt (ja soms zijn er kleine omtrek verschillen op de toegelaten maten) en tel je nog 1.5% bij de grootste maat. Dat is dan waar uw nieuwe maat ergens moet tussen vallen.

Als uw keuring uniek voertuig maar één maat bevat, vrees ik eigenlijk dat de speelruimte beperkt is tot de -2%/+1.5% tov. die maat. Maar je kan het natuurlijk altijd vragen of de originele maten ook zouden toegelaten worden. Als dat zo is kan je tov. van die maat beginnen rekenen.

Noiders

Goed nieuws: De versnellingsbak is aan een betaalbare kost te reviseren.
Ook de andere herstellingen/vernieuwingen vorderen goed. Nog een 2-tal weken denk ik (is ook geen haast bij, ze werken er aan als er tijd beschikbaar is).

Het Owner's handbook is ondertussen ook aangekomen. Morgen eens gaan discuteren op de keuring in As.

N.

Noiders

pfff. Allemaal zorgen om niks.

Bij keuring voor Oldtimer zouden ze enkel kijken dat de banden niet uit de kas komen. De rest is (met de huidige keuringswetten) niet belangrijk.

BimmerFan

Dikken bak,word goed onderhouden,maar van die K&N inlegluchtfilter zou ik wel afstappen hoor. (vermogenverlies)

d.fine

0 naar 100 in 6,4 seconden is helemaal niet slecht :wow:
Zelfs vandaag is dat nog knap :bow:
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Noiders

Citaat van: BimmerFan op 31 december 2015, 23:55:19
Dikken bak,word goed onderhouden,maar van die K&N inlegluchtfilter zou ik wel afstappen hoor. (vermogenverlies)
Is dit een persoonlijke mening? Of kan je hier iets meer informatie over ter beschikking stellen?

Citaat van: d.fine op  1 januari 2016, 14:07:28
0 naar 100 in 6,4 seconden is helemaal niet slecht :wow:
Zelfs vandaag is dat nog knap :bow:
Betaalbaar, snel en mooi was m'n opzet toen ik op zoek ging. Ik dacht eerst aan een e30, maar toen een kennis deze aanbood ....

d.fine

'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

b_ken

Met alles wat ik hierover al gelezen heb, dus geen eigen ervaring, lijkt het grootste probleem te zijn dat het filterelement in olie gedrenkt is. De moderne hittedraad luchtmassa meters kunnen hier niet tegen. Foute waardes meten dus minder vermogen. De lmm zou zelfs kunnen stuk gaan.
De generatie e24 gebruikt echter de oudere debietmeter zonder hittedraad. Hier kan k&n dus al niets fout mee doen.

Verder verschilt een filter natuurlijk in doorstroming en filtering. Hier lees ik wat tegenstrijdige berichten. Een filter met grotere 'mazen' laat meer vuil door en heeft daarmee waarschijnlijk ook een betere lucht doorstroming. Het limietgeval zou zijn dat je zonder filter rijdt. Alle vuil gaat mee binnen maar ook maximale lucht hoeveelheid.
Een filter dat beter wil filteren heeft fijnere mazen en waarschijnlijk minder goede doorstroming. Van k&n lees ik dat ze meer vuil doorlaten EN TOCH minder lucht. Dat kan eigenlijk niet.