Main Menu

Koopadvies BMW E46

Gestart door WouterVDW, 12 maart 2023, 20:36:04

WouterVDW

Hallo, ik ben Wouter en ben nieuw hier op het forum.

Nu zoek ik wat advies bij de aankoop van mijn eerste auto. Ik ben redelijk zeker dat het een e46 wordt, maar nog niet of ik diesel of benzine zal nemen en welke motor dan.

Mijn interesse gaat nu uit naar een e46 320D FL, 318ci PFL, 320ci PFL of eventueel een 323/325ci PFL.

Diesel: goedkoop in aankoop, na chippen een mooi vermogen voor weinig geld, zuinig in brandstof, lagere taks dan een benzine 6cil, = vlotte auto voor weinig geld.
Nadeel: deze zal binnen hier en 10 jaar absoluut niets meer waard zijn...

Benzine: duurder in aankoop, duur in brandstof, duurder in taksen en verzekering door de 6cil motor, maar wel een heel mooi geluid en een goede motor...
Voordeel: deze stijgt enkel in waarde

Tot eind volgend jaar studeer ik nog en ik zoek een auto voor mijn hobby en als ik dan ga werken deze dagelijks te gebruiken. Het onderhoud kan ik volledig zelf uitvoeren en aanpassingen ook.

-Budget: max 5000, ben niet bang voor een project wagen
-liever een wat goedkopere wagen die ik dan volledig herstel en naar mijn zin zet.

Alle advies en tips zijn meer dan welkom  ;D

Bananenman

Hey Wouter,

Ik heb een E46 318Ci gehad, en dat was een complete ramp.
Ik zou je sterk afraden om voor een 4-cilinder benzine E46 te kiezen uit eigen ervaring :-)

Ik heb ook MisterT's E46 318d gehad. Dit was een van mijn beste daily's ooit. Deze was gechipped naar de waarden van een E46 320 (150pk) en vond ik wel vlotjes gaan.

Gezien je interesse en je budget zou ik persoonlijk kijken voor de dikste 6-cil die je kan krijgen.
M54 powerrrr  :bow: 

323 vs 325 is een no-brainer voor de 325. Zo'n 323i vond ik persoonlijk een beetje loom rijden. Goed voor de bompa met een automaatje in, maar een manuele 325i = dikke fun  :thumbsup:

Succes!

(trouwens... E46 330d is ook wel de shit  :greddy:  )
2023 Tesla Model 3 RWD
2012 Ducati Multistrada 1200 S "Lawijtmaker"

WouterVDW

Ja idd ik ben ook niet zo'n fan van 4cil benzine, dan kan ik beter een 4cil diesel kopen denk ik, want de 4cil benzine zal nu ook niet zo zijn waarde houden... En een 325 is zeker leuk, maar dit is bijna 1000 euro jaarlijkse taksen + verzekering die ook wel pittig zal zijn.. en dit vind ik wat veel voor een eerste wagen. 330 diesel zou ik niet kopen, kan dan beter een 6cil benzine kopen. Daarom denk ik dan een 320d te kopen en deze te chippen, maar dan zou ik deze helemaal tip top zetten en zal dit bijna niks aan de waarde toevoegen en wordt deze toch voor export binnen hier en enkele jaren... en dat vind ik wat zonde voor een auto waar ik veel liefde zal in steken en niet gewoon zie als vervoersmiddel

Bananenman

Citaat van: WouterVDW op 12 maart 2023, 21:06:14Ja idd ik ben ook niet zo'n fan van 4cil benzine, dan kan ik beter een 4cil diesel kopen denk ik, want de 4cil benzine zal nu ook niet zo zijn waarde houden... En een 325 is zeker leuk, maar dit is bijna 1000 euro jaarlijkse taksen + verzekering die ook wel pittig zal zijn.. en dit vind ik wat veel voor een eerste wagen. 330 diesel zou ik niet kopen, kan dan beter een 6cil benzine kopen. Daarom denk ik dan een 320d te kopen en deze te chippen, maar dan zou ik deze helemaal tip top zetten en zal dit bijna niks aan de waarde toevoegen en wordt deze toch voor export binnen hier en enkele jaren... en dat vind ik wat zonde voor een auto waar ik veel liefde zal in steken en niet gewoon zie als vervoersmiddel
320d kost niks en gaat goed vooruit na een remap. rond de 190pk halen ze uit zoiets als ik me niet vergis.

Ben je toevallig van Nederland? Ik veronderstel van wel, want een 6-cil E46 benzine rijden hier in België is een 'relatief dure' hobby  :D
2023 Tesla Model 3 RWD

WouterVDW

Nee ben ook van België  ;) daarom dat ik niet overtuigd ben voor een 6 cil benzine...

WouterVDW

Dan heb ik bij een diesel meer pk dan een 320ci, en is ie ook stukken goedkoper in brandstof en taksen, maar deze zal ik moeten oprijden en niet veel meer mogen van verwachten na enige jaren. Als ik nu een 6cil benzine goedkoop kan kopen zou ik deze waarschijnlijk houden tot hij oldtimer is en voor mezelf houden of desnoods verkopen en een mooie cent aan verdienen dan...

Een 320d zal je nu niet echt houden als liefhebbersauto of om eens de zondag mee te rijden als oldtimer xp

kraftbayer

Met de 6 cilinder benzineversies van een E46 moet je rekening houden dat ze soms redelijk veel olie kunnen verbruiken.
De oorzaak zit hem in slappe zuigerveren en ook in verharde klepseals.
En dat is niet goedkoop om te herstellen.
Ik heb hier op het Forum in het verleden een hele topic over aangemaakt voor de aankoop van een E46.
Met de zoekfunctie ga je die nog wel vinden.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Wat zou je mij dan aanraden kraftbayer? Een duurdere benzine die ik waarschijnlijk zal houden totdat deze oldtimer wordt om zal zelf te houden of een voordelige diesel die ik volledig oprijd en dan wat later een mooie 6cil benzine koop als oldtimer? Deze zou tegen dan wel veel duurder geworden zijn ..

Ik ben bang dat ik met een 320ci wat vermogen zal missen, maar een 325ci is op dit moment niet doenbaar voor mij naar verzekering en taks toe...

kraftbayer

Persoonlijk zou ik afhankelijk of je veel in een LEZ zone gaat rijden of niet een E36 318d - 320d aanraden.
Eventueel met een chip.
Speelt de meerkost van een zware Diesel geen rol dan een 330d met een chip.
Die gaan dan als een speer.
Maar die ga je bijna niet vinden.
Later kan je dan nog uitkijken naar eventueel een benzine.
Want tegen dat ze oldtimer worden ben je toch ook al weer een paar jaar verder.
Misschien is een E90 met een M47 Diesel ook het overwegen waard want die zijn ook niet echt hoog in prijs.

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-320-d-diesel-zilver-7cc4a699-8db2-403d-9fba-a77ca356afee?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=18&position=18&search_id=kjeq93v4na&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=0

Grtn,
Kraftbayer.
BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Je zal waarschijnlijk een e46 bedoelen ipv e36  ;)

Ik denk dat ik voor een e46 320D zal kiezen als eerste auto. Er zit dan niet veel geld in mijn eerste auto en deze zal me heel wat geld besparen op vele vlakken... Deze kan ik dan helemaal oprijden en in tussen ga ik dan gaan werken en hopelijk kunnen doorsparen voor een 6cil benzine  8) Deze kan ik dan eventueel houden als oldtimer

Zou het meerwaarde hebben om voor een 320CD coupé te gaan ipv een sedan? Deze zullen waarschijnlijk beide niets meer waard zijn als oude vervuilende diesel als ze 30 jaar oud zijn en >300k km op de teller hebben...

Nogmaals bedankt voor alle info  ;D

Tom

Klinkt als een rationele keuze.
ik denk dat zowel sedan cabrio als coupé diesels inderdaad naar de schrootprijs zullen evolueren.
Nog een alternatief voor goedkoop rijden is een 320ci met LPG zoeken. Tot 2001 is dat een M52TU ( mag nog in LEZ's binnen tot 2026) die hebben geen last van het veranderde design van de olieschraapveren zoals een M54 dat wel had. Dat is een 2000 cc en geen 2200 cc zoals bij de facelifts. Mijns inziens ook heel goede motoren. Het is geen raket maar ik heb me er toch een aantal jaar met geamuseerd, het geluid alleen al maakt veel goed en als je wat km's doet is een LPG voordeliger dan een diesel.

Of een 330d lichte vracht zoeken  8)
Nur Tote Motoren werden beatmet

mega_stihl

A little late to the party.

Citaat van: Tom op 15 maart 2023, 21:48:33Nog een alternatief voor goedkoop rijden is een 320ci met LPG zoeken.
320ci op LPG kost u €660 per jaar aan tax. Tanken is goedkoop en de M54 motoren kunnen zeer goed tegen LPG. Zoals reeds gezegd hierboven, M54B22 heeft vrij slappe zuigerveren. Ondanks dat die van mij 270 000km had verbruikte deze eigenlijk weinig olie. Mss had ik geluk? :iono:
Houdt er rekening mee dat deze wagens al op leeftijd zijn en dat vrijwel al wat van rubber is versleten is. M.a.w. eens de 250 000km gepasseerd mag je vrijwel alles van de achteras vernieuwen.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

WouterVDW

De keuze is nog steeds niet gemaakt... De diesel is op alle vlakken voordeliger en gaat nog steeds vlot met een chip, maar het geluid en gevoel van een 6cil benzine zal ik dan toch moeten missen...

Voor het meeste plezier wil ik nog steeds een 6cil benzine, maar is deze het waard t.o.v. een diesel? Geen idee.. Beide wagens kunnen er exact hetzelfde uitzien dus qua uiterlijk moet ik geen keuze maken. Maar tussen de motoren kan ik toch echt niet kiezen.

Nu wordt er mij een zeer nette 325ci aangeboden met mijn gewenste opties en wat kwaaltjes al aangepakt. Het enige nadeel is dat deze al 215k km heeft en de facelift versie is, en ik vind de pre fl toch een pak mooier. Hij vraagt er 6000 voor, is dit een goede keuze of kijk ik beter voor een 320ci wat beter in mijn budget past of zal ik toch het vermogen van de 2.5 missen? De 325 is wel wat zeldzamer, maar ook wel een stevige aankoopprijs aangezien ik er nog een heleboel aan wil aanpassen.

Of kijk ik voor die prijs beter voor een e90 320D, kost wat meer maar dit heb ik al na een jaar terug aan verbuik, taks en inschrijving.. Het is uiteindelijk een jongere auto die ik ook zeer mooi vind, maar het pure BMW gevoel is hier wat minder dan bij een e46 vind ik.

Wat is wijsheid? ik weet het allesinds niet meer..
Schrijf gerust jullie ervaringen met beide reeksen neer, hoe meer informatie ik heb hoe beter ik mijn keuze zal kunnen maken en ik luister maar al te graag naar de bevindingen van andere BMW liefhebbers..

Groeten Wouter

kraftbayer

Wouter,
Kijk eerst al eens wat de BIV en de jaarlijkse taksen zijn voor een de E46 325i.
Want daar ga je al een beetje van verschieten vermoed ik.
Je moet ook bij de benzineversies kijken welke EU norm die hebben want anders ga je niet lang meer in de LEZ zones mogen rijden.
Normaal heb je vanaf bouwjaar 2001 een EU3.
Met een 320i ga je een 6 cilinder hebben maar uit ervaring weet ik dat ze zeker niet snel zijn.
Een gechipte 320d is een pak sneller.

Een E90 met een M47 motor in is zeker geen slechte auto.
Kwestie onderstel en rijeigenschappen een stuk beter als een E46.
Je zit wel met een EU norm die niet echt gunstig meer is maar dat is bij een E46 320d ook het geval.
De latere versies met de N47 hebben dan weer distributieproblemen.
Die zou ik zeker mijden.

Mijn tip zou zijn een E90 320d met een M47.
En als je echt iets apart wil dat wel vooruit gaat met een chip een E90 330d maar die taksen zijn ook hoog.
Misschien ook eens in Nederland kijken want daar willen ze de Diesels weg hebben en soms zit de prijs dan wel goed.
Ze hebben daar meestal wel redelijk kilometers gelopen.

Grtn,

BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

De biv is ongeveer 730e en jaarlijkse taks 820e. Dat is zeker niet weinig, maar je krijgt er wel een leuke auto voor terug.. En bij de e46 was het de 320 2.0 323 en 328 die euro 3 zijn en dan de latere 320, 325 en 330 euro 4 als ik me niet vergis dus deze mogen de LEZ voorlopig nog binnen, maar dat boeit me niet ik moet daar toch nooit zijn.

Met een 320ci bedoelde ik wel de 2.2 versie en dus met 170pk of bedoel je ook dat deze absoluut niet snel zijn?

De e90 pre fl zie ik dan weer niet zo graag, als ik een e90 koop zou dit de facelift zijn, maar met de geupdate N47 motor die normaal minder problemen heeft met de ketting.

Men auto mag mij gerust wel wat kosten, maar ik kan niet goed de grens trekken tussen waar het een hobby is en wanneer het echt te duur wordt. Ik studeer momenteel ook nog maar werk ook wel veel in mijn vakanties.

Langs de andere kant denk ik dan ik ben maar 1 keer jong en heb nu nog geen huis of kinderen of andere grote verantwoordelijkheden dus waarom geen dikke 6cil benzine terwijl het nog kan en deze dan houden om later als oldtimer te gebruiken. Maar dan zegt mijn verstand koop een diesel want met dat uitgespaarde geld kan ik een pak andere leuke dingen doen. Maar ik ben al van kleins af aan geprikkeld door de e46 reeks en het prachtige geluid van de 6cilinders, maarja het stopt ergens en daar kan ik momenteel moeilijk over beslissen..

Allesinds bedankt voor alle hulp dat je al gegeven hebt Kraftbayer  :D

JC1986

Citaat van: WouterVDW linkDe e90 pre fl zie ik dan weer niet zo graag, als ik een e90 koop zou dit de facelift zijn, maar met de geupdate N47 motor die normaal minder problemen heeft met de ketting.
Laat die gedachte maar achterwegen, de ge-update versie begint met een B. Elke combinatie van N en 47 moet je mijden.
Zoals @kraftbayer zegt: een E90 320d met M47 motor lijkt me in uw geval het best.

Je zal toch eens een knoop moeten doorhakken, als ik het zo lees geraak je er echt niet uit en vrees dat, als je een aankoop gedaan hebt (wat die ook zal zijn) je uzelf nog steeds vragen gaat stellen wat als ik dit, wat als dat...

Knoop doorhakken, er zullen nog genoeg auto's in uw leven passeren.

Iksree

E46 Ci ftw.

Ik heb vroeger een 320Ci gehad (2.2)
Eigenlijk nooit issue's mee gehad op 7 jaar buiten een servopomp (en de ophangingrubbers maar dat kwam omdat hij nogal laag aan de grond vertoefde)

Mis dat ding nog steeds :)

De 325Ci moest hij er zijn was degene waar ik voor ging als hij deftig staat en jou ding is.
- Signature adjusted for being outdated-

kraftbayer

Een N47 motor moet je mijden bij de E90 ook al zie je misschien de FL E90 liever.
Met een 320 (2.2 M54 pas vanaf bouwjaar 2000) is zeker niets mis mee maar verwacht geen snelle auto ondanks dat het een 6 cilinder is.
Je hebt het 6 cilinder geluid. ;)
Zoals ik al eerdere aangegeven heb kan een M54 behoorlijk olie verbruiken.
Er zit geen lijn in welke wel en welke niet.
Wel redelijk vlot te controleren door de auto goed warm te rijden en dan een 5 tal minuten ralenti te laten draaien.
Dan een paar keer iemand goed gaslaten geven en ruiken en kijken aan de uitlaat of je een oliegeur of wat blauwe walm ziet.
Zie of ruik je dat dan heb je met een olieverbruiker te doen.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Citaat van: JC1986 op 20 mei 2023, 22:43:33Laat die gedachte maar achterwegen, de ge-update versie begint met een B. Elke combinatie van N en 47 moet je mijden.
Zoals @kraftbayer zegt: een E90 320d met M47 motor lijkt me in uw geval het best.

Je zal toch eens een knoop moeten doorhakken, als ik het zo lees geraak je er echt niet uit en vrees dat, als je een aankoop gedaan hebt (wat die ook zal zijn) je uzelf nog steeds vragen gaat stellen wat als ik dit, wat als dat...

Knoop doorhakken, er zullen nog genoeg auto's in uw leven passeren.

Dat wist ik niet, dan blijf ik wel zoeken in de e46 reeks want de e90 pre fl vind ik echt geen verbetering qua uiterlijk dan een e46.

Ja weet ik, maar als ik dan een gekocht zal hebben zal ik wel blij zijn met mijn keuze en niet meer achterom kijken. Beide e46 benzine als diesel zijn goede auto's en zou ik beide veel plezier mee hebben, maar voor de benzine moet ik wat meer voor overhebben.

Ik denk dat ik voor een benzine zal kiezen en gewoon nog wat meer gaan werken en met volle teugen van de auto genieten  8)  Ik ben tenslotte maar 1 keer jong en heb nog genoeg tijd om met een saaie familiewagen te rijden  ;)

Mijn keuze blijft dan nog steeds tussen een 320ci of een 325ci. De kosten om een 2.5 op baan te hebben houden mij wat tegen, maar ik weet zeker dat dit de beste keuze is tussen de twee. Ik heb nog met geen van beide gereden en ben bang dat ik bij de 2.2 zal snakken naar wat meer vermogen, maar voor hetzelfde geld valt dit reuze mee? Het is absoluut geen raket, dat weet ik, maar ik wil niet steeds alles er moeten uithalen om wat vooruit te komen ook...

Nog iets: de 325ci die ik nu aangeboden krijg ziet er niet helemaal uit zoals ik dat wil, maar deze is wel heel proper van uiterlijk. Zou het mogelijk zijn om hier bv. een front van een pre fl coupé op te bouwen en dit te wisselen tegen mijn plaatwerk? Zodat ik in feite mijn wagen kan zetten naar mijn smaak zonder veel uit te geven of is dit een onrealistisch beeld?

Ik ga normaal sowieso naar die 325 gaan kijken zodat ik op zen minst een beter beeld krijg van een e46, blijkt deze nog beter te zijn dan in zijn foto's en beschrijving, dan zal ik deze waarschijnlijk kopen, zo niet zoek ik verder voor een 320ci, want ik denk niet dat er momenteel nog veel schappelijke 325ci's zullen passeren in goede staat en die niet van goud gemaakt zijn...

Ik zal hier de gegevens van de 325 neerzetten, geef gerust jullie mening ik leer graag bij  :D

325ci, manueel, bj 2004, 213k km, leder interieur, elektrische stoelen, multi stuur met bijhorende opties, elek. schuifdak, ...

De eigenaar heeft al volgende zaken aangepakt: nieuwe koppelingset, nieuwe vaste remleiding achteras, tussenaslager cardanas, torsiestangen vooraan, recente remmen, onderhoud, nieuwe multieriem en aircoriem, gekeurd vvk met carpass

Dit alles voor 5950e. Dit lijkt mij een redelijke prijs geien de huidige prijs voor e46 6cilinders.

kraftbayer

Over de BIV en jaarlijkse taksen kan je zelf beslissen welke motor het word.
Denk ook aan de kosten van verzekering want ik ken uw leeftijd niet want dat kan ook nogal eens enorm fel tegenvallen.
En op pa of ma de naam zetten en zelf altijd mee rijden is tegenwoordig ook al niet zo simpel meer.

Wat betreft ombouw naar een PFL vergeet dat maar want het zijn "meer" onderdelen nodig dan je denkt dat je moet ombouwen.
Houd dat geld maar om de auto in orde te zetten vooraleer er andere dingen aan te doen.

Wat betreft onderhoud is er zo te lezen aan de auto van die Km stand nog maar weinig  vervangen.
Ik zal de pijnpunten van die motoren eventjes aanhalen.
Ik lees niet dat de waterpomp en thermostaat al vervangen is.
Ook nog geen radiator en expansievat en viscokoppeling.
Zijn de loop en spanrollen van de multiriem mee vervangen?
Carterontluchtingssysteem al vervangen want die komen dicht te zitten net zoals de ontluchting naar de oliepeilstok toe.
Kleppendekselpakking en pakking oliefilterhuis al eens vervangen?
Op die Km stand als je een tijdje met de auto wil rijden haal je best de inlaatcollector er af en vervang je de twee plastiek leidingen die uit de cilinderkop komen.
Anders breken ze toch af of gaan ze lekken.
Als de inlaatcollector er af is kan de carterontluchting ook perfect vervangen worden zonder dat je de handen in bochten moet wringen.
DISA klep zou ik ook reviseren want als dat pinnetje afbreekt is gans de motor stuk.
https://vanosrepair.nl/nl_nl/shop/disa-klep-revisie/m54b22-m54b25-disa-klep-reparatie-revisie-upgrade-set/
Dan zit er op die motor ook nog een Vanos op.
Na 200.000 Km als die nog niet vervangen of gereviseerd is dan is het ook zeker een aanrader om dat te doen.
Je gaat merken als die vervangen of gereviseerd is dat de auto minder verbruikt en onderin weer zijn vermogen heeft.
 https://vanosrepair.nl/nl_nl/shop/vanos-compleet/vanos-gereviseerd/m52b20-m52b25-m52b28-m54b22-m54b25-m54b30-dubbele-double-vanos-gereviseerd/
Ik werk altijd met gereviseerde Vanossen omdat ik dan zeker weet dat ze in orde zijn.
Zelf reviseren kan ook maar dan moet je al wat handig zijn en afwachten dat het dan nadien goed is.

Je ziet dat je met de aankoop van de auto er zeker nog niet bent wil je er een tijdje gerust mee rijden.
Dus daar moet je met het budget ook rekening houden want eer een auto van en 6000€ ingeschreven is met verzekering en wat kleine prullen aan eerste onderhoud zit je al tegen de 10.000€.

Heb je eventueel een link naar de auto want foto's kunnen soms veel of weinig zeggen over de prijs.
Aan die prijs vind je er al weinig zelfs in Nederland waar er veel meer keuze is.
Wil je goedkoper met een 6 cilinder rijden dan is een E39 de betere keuze want die zijn goedkoper te koop en meestal in nettere staat.
En als je daar een M pack op zet als er nog wat centen over zijn heb je ook een mooie auto.😉

Grtn,

BMW...Kraftbayers!

WouterVDW

Wow al die info, bedankt! Ik denk dat de eigenaar niet alles opgenoemd heeft wat er al allemaal aan vervangen is, maar al jouw punten zal ik zeker navragen. Ik heb nu wel een wat realistischer beeld van deze wagen gekregen waarvoor dank.

E39 is natuurlijk ook heel mooie auto, maar men voorkeur gaat toch uit naar de e46 reeks  ;D

Er is momenteel geen zoekertje van de wagen. Ik zal hier proberen wat foto's bij te voegen..

kraftbayer

Je vraagt het inderdaad best eventjes na en ook met eventuele bewijzen zoals facturen,foto's of dergelijke dat er bepaalde dingen wel  vervangen zijn.
Want bij de meeste auto's is dat nog allemaal niet vervangen.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

sharky

Persoonlijk verkies ik ook een E46 boven een E90. Die vind ik écht maar niks. Een E46 diesel is best wel zuinig en snel maar je zit met de beperkingen van LEZ. Persoonlijk zou ik geen diesel meer kopen. Je gaat er niet meer vanaf geraken of je moet hem oprijden.

Ik heb zelf een E46 PFL 318CI cabrio en voorheen had ik een E92 320cd. Zonder enige twijfel is de 320d véél sneller en verbruikt hij de helft. Tov van de 4 deur vond ik de coupe wel mooi getekend. Maar toch verkies ik de E46 die voor mij geslaagder is.

Qua taksen zou ik toch zeker de bedragen nog eens dubbelchecken want afhankelijk van de euronorm kan het wel eens lelijk tegenvallen om voor een E46 6 cyl te gaan. Mijn 318CI is eigenlijk een trage auto. Dat is niks voor u. In een cabrio maakt het voor mij niet uit maar ik denk dat jij wel liever met meer power hebt.

Maak op voorhand een rekensom of de E46 haalbaar is qua aanschafprijs, taksen, onderhoud,....
M the most powerful letter in the world
BMW E24 635CSI 1985, BMW E46 318CIA Cabrio, BMW G30 540IA

BMW F10 520da 2012, MINI Clubman cooper 2017, BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

hmn_pwr

Idd zeker geen diesel kopen. Want geraak je nooit meer kwijt.
Daarom zijn de prijzen van veel diesels tegenwoordig zo laag, tov equivalent model met benzinemotor.

Met een Euro 4 benzine mag je nog tot eind 2029 in elke LEZ!
Zelfs met de meest moderne diesel, een 6d, mag je ook niet langer dan eind 2029 in elke LEZ.

Cfr tabellen hieronder.

You cannot view this attachment.

You cannot view this attachment. 

WouterVDW

Hallo, een tijdje geleden sinds ik actief ben geweest op het forum, maar nu wel een e46 rijker  ;D

Het is de 325ci facelift die ik hier eerder toonde geworden, de auto was in zeer goede staat en de prijs viel wel mee dus heb ik hem gekocht. Voorlopig nog niets anders dan genoten van de auto  8)

De auto heeft hier en daar wel zijn puntjes, maar die worden een voor een aangepakt, het kleine beetje roest wat aanwezig is wordt binnenkort behandeld en bv. caterventilatie, disa klep, vanos revisie,.. ben ik van plan om zelf te doen.

Nu ben ik wel nog op zoek naar enkele onderdelen om deze meer naar mijn smaak te zetten. Moest er iemand deze te koop hebben in regio West Vlaanderen zend me gerust een berichtje  :D

-set koplampen met heldere pinkers voor een FL coupe
-set led achterlichten met heldere pinkers
-een leuke set 18" velgen, mag vanalles zijn zolang het maar mooi oogt op een e46
-zeer propere sportstoelen (enkel de 2 vooraan)
-sportstuur of een origineel stuur zonder schade

Ook heb ik nog een vraagje i.v.m. het stuur. Dit begint wat mat te worden langs de zij en bovenkant. Kan dit terug proper gemaakt worden of kan dit herbekleed worden zonder dat het stuur veel dikker wordt? Ook is de wang van de bestuurdersstoel licht opengescheurd, kan dit hersteld worden of kijk ik beter gelijk voor een set andere stoelen?

Moest iemand nog leuke onderdelen liggen hebben die hier mooi op passen kan je gerust altijd eens een berichtje sturen  ;)
Bij deze ook nog enkele sfeerbeeldjes

Bananenman

De parking van de VIVES... Recht in mijn hart, fenomenale studententijd beleefd op de 'Hantal'  :D

*Bananenman pinkt traan weg*

Dikke aankoop, in dé ideale motor vind ik. Enkele jaren geleden stond mijn E46 318Ci daar dagelijks olie te lekken, alsook de R56 Cooper S, de Volvo V70 D5, de E87 120d en dat allemaal in de periode van 2 bachelors  :toofunny:
2023 Tesla Model 3 RWD

Snorkel

Citaat van: Bananenman op 20 juli 2023, 21:15:05Enkele jaren geleden stond mijn E46 318Ci daar dagelijks olie te lekken, alsook de R56 Cooper S, de Volvo V70 D5, de E87 120d en dat allemaal in de periode van 2 bachelors  :toofunny:

:toofunny:  :toofunny:
Een schaap kunnen ze naar de slachtbank brengen, maar geen ambetante en betweterige schoolmeester
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

WouterVDW

Citaat van: Bananenman op 20 juli 2023, 21:15:05De parking van de VIVES... Recht in mijn hart, fenomenale studententijd beleefd op de 'Hantal'  :D

*Bananenman pinkt traan weg*

Dikke aankoop, in dé ideale motor vind ik. Enkele jaren geleden stond mijn E46 318Ci daar dagelijks olie te lekken, alsook de R56 Cooper S, de Volvo V70 D5, de E87 120d en dat allemaal in de periode van 2 bachelors  :toofunny:

hahahaha, ik studeer wel niet aan hantal, maar parkeer me daar wel als ik op kot zit.. Stonden dit jaar ook enkele andere BMW's olie te lekken,behalve de mijne dan  ;) voorlopig zal ik het bij deze E46 houden en normaal ook tot het einde van mijn bachelor xp

flash

Ik zie jammer genoeg geen foto's, maar heb daar ook nog gezeten toen het nog Katho noemde :)

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

kraftbayer

Citaat van: WouterVDW op 20 juli 2023, 20:58:01Hallo, een tijdje geleden sinds ik actief ben geweest op het forum, maar nu wel een e46 rijker  ;D

Het is de 325ci facelift die ik hier eerder toonde geworden, de auto was in zeer goede staat en de prijs viel wel mee dus heb ik hem gekocht. Voorlopig nog niets anders dan genoten van de auto  8)

De auto heeft hier en daar wel zijn puntjes, maar die worden een voor een aangepakt, het kleine beetje roest wat aanwezig is wordt binnenkort behandeld en bv. caterventilatie, disa klep, vanos revisie,.. ben ik van plan om zelf te doen.

Nu ben ik wel nog op zoek naar enkele onderdelen om deze meer naar mijn smaak te zetten. Moest er iemand deze te koop hebben in regio West Vlaanderen zend me gerust een berichtje  :D

-een leuke set 18" velgen, mag vanalles zijn zolang het maar mooi oogt op een e46

Ook heb ik nog een vraagje i.v.m. het stuur. Dit begint wat mat te worden langs de zij en bovenkant. Kan dit terug proper gemaakt worden of kan dit herbekleed worden zonder dat het stuur veel dikker wordt? Ook is de wang van de bestuurdersstoel licht opengescheurd, kan dit hersteld worden of kijk ik beter gelijk voor een set andere stoelen?

Moest iemand nog leuke onderdelen liggen hebben die hier mooi op passen kan je gerust altijd eens een berichtje sturen  ;)

Citaat van: WouterVDW op 20 juli 2023, 20:58:01Hallo, een tijdje geleden sinds ik actief ben geweest op het forum, maar nu wel een e46 rijker  ;D

Ik zou zeker eerst een tijdje met de auto rijden en zien wat er eventueel nog boven water komt ipv met de "opsmuk" te beginnen.
Stuur kan je perfect laten herbekleden zonder dat het dikker word.
Stoelwangen is overbekend.
Dat kan je laten herstellen en meteen een betere steverige mousse laten steken zodat die hoek ook steviger word.
Andere set stoelen is gewoon het probleem verplaatsen.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!