Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Vraag over sportuitlaat en decibels

Gestart door YS1997, 12 maart 2023, 15:07:45

YS1997

Hoi iedereen

Ik weet niet goed waar ik deze topic moest plaatsen dus ik hoop dat ik het op de juiste plek heb gepost. :thinking:

Nu mijn vraag is, is het nog mogelijk om in België een sportuitlaat te installeren op een wagen bvb de M340i? Bijvoorbeeld een Akrapovic of dergelijke? Want ik heb blijkbaar gehoord dat er strengere wetten zijn hier in België waardoor je niet zoveel geluid meer mag produceren. Want als je bijvoorbeeld videos kijkt in de USA dan hebben mensen catless downpipes enz, met zeer luide pops & bangs. (Maar die pops & bangs die zo luid zijn alsof je met een wapen zit te schieten vind ik er nu ook wel over). Het enige dat ik zoek is gewoon een iets meer luid sportief geluid. Bij verschillende uitlaten heb ik ook gezien dat je de valves open en dicht kunt zetten door te drukken op een knop. Ik vroeg me alleen af of dit allemaal nog mogelijk is en dat je niet wordt afgekeurd wanneer je naar de autokeuring gaat.

Kan iemand mij hier meer over informeren?

Alvast bedankt.

midas

Citaat van: YS1997 op 12 maart 2023, 15:07:45Hoi iedereen

Ik weet niet goed waar ik deze topic moest plaatsen dus ik hoop dat ik het op de juiste plek heb gepost. :thinking:

Nu mijn vraag is, is het nog mogelijk om in België een sportuitlaat te installeren op een wagen bvb de M340i? Bijvoorbeeld een Akrapovic of dergelijke? Want ik heb blijkbaar gehoord dat er strengere wetten zijn hier in België waardoor je niet zoveel geluid meer mag produceren. Want als je bijvoorbeeld videos kijkt in de USA dan hebben mensen catless downpipes enz, met zeer luide pops & bangs. (Maar die pops & bangs die zo luid zijn alsof je met een wapen zit te schieten vind ik er nu ook wel over). Het enige dat ik zoek is gewoon een iets meer luid sportief geluid. Bij verschillende uitlaten heb ik ook gezien dat je de valves open en dicht kunt zetten door te drukken op een knop. Ik vroeg me alleen af of dit allemaal nog mogelijk is en dat je niet wordt afgekeurd wanneer je naar de autokeuring gaat.

Kan iemand mij hier meer over informeren?

Alvast bedankt.

Veel is mogelijk om een betere en luidere sound te bekomen maar erg weinig is nog toegelaten.Een goedgekeurde einddemper met homologatie is volgens mij het enige dat door de keuring komt maar de sound van een goedgekeurd systeem brengt in de meeste gevallen weinig verbetering.
De meest effectieve oplossingen zijn het aanpassen of veranderen van midpipes en downpipes, maar spijtig genoeg geraken deze niet door de autokeuring tenzij met erg veel geluk.Ook moet men rekening houden met het feit dat er in sommige gevallen ook een verlies van fabriekswaarborg kan optreden bij schade die kan verband houden met dergelijke aanpassingen.
Indien ik elektrisch wil rijden dan koop ik wel een step.

YS1997

Ja, daar was ik al bang voor. Is heel erg jammer dat het allemaal niet meer is toegelaten. Denk je dat een M Performance uitlaat van BMW zelf nog mag, en als het mag zou dit ook al wel voor een meer sportief geluid zorgen?

midas

Een Mperformance uitlaat is goedgekeurd door BMW en heeft normaal gezien ook een homologatie attest in zijn originele verpakking.
De sound (geluid)zal zeker verbeteren maar verkijk u niet op de "pops &bangs"want deze komen niet door de uitlaat maar eerder van de programmatie van de motormanagements-module in de wagen.
Indien ik elektrisch wil rijden dan koop ik wel een step.

YS1997

Citaat van: midas op 12 maart 2023, 18:37:01Een Mperformance uitlaat is goedgekeurd door BMW en heeft normaal gezien ook een homologatie attest in zijn originele verpakking.
De sound (geluid)zal zeker verbeteren maar verkijk u niet op de "pops &bangs"want deze komen niet door de uitlaat maar eerder van de programmatie van de motormanagements-module in de wagen.
Oh dat is wel fijn, bedankt voor de informatie. En ja, die pops en bangs maken voor mij niet zo echt heel veel uit. Zolang de auto maar een sportief geluid levert. Doet echt heel veel aan de rij-ervaring. :D