1999 - E38 - 728ia - Oxfordgrün - Das Boot

Gestart door Tom, 17 augustus 2018, 02:28:28

Tom

Na een marathonsessie zitten alle nieuwe ophangingsrubbers eronder en is de boel weer groen gekeurd.
Geen pretje zonder brug, ik kon vandaag wel bij iemand terecht met een 4palen brug om even rap de boel op moment te trekken maar blijkt toch weer keer op keer een gemis te zijn in mijn leven.

volgende werkjes: versnellingsbak een beurt geven, remflexibels wisselen, en het koelsysteem de 100k beurt geven.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Iksree

- Signature adjusted for being outdated-

Snorkel

:respekt:
Ik vind dat sjiek als mensen zoiets zelf kunnen. Nice job.
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

kraftbayer

Netjes dat het weer in orde is gekomen.
Heb je de auto ook opnieuw laten uitlijnen en al de draagarmen aangetrokken met de auto op rijhoogte?
Wel vrij belangrijk bij een E38 want die zijn onderstel is al grote prul.
Want anders gaan de draagarmrubbers vlugger slijten en bij niet uitlijnen de banden sneller slijten.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Tom

Citaat van: kraftbayer op 30 december 2022, 12:30:23Netjes dat het weer in orde is gekomen.
Heb je de auto ook opnieuw laten uitlijnen en al de draagarmen aangetrokken met de auto op rijhoogte?
Wel vrij belangrijk bij een E38 want die zijn onderstel is al grote prul.
Want anders gaan de draagarmrubbers vlugger slijten en bij niet uitlijnen de banden sneller slijten.

Grtn,

Uitlijnen moet ik nog doen, draagarmen zijn op de 4 palenbrug op zijn wielen aangetrokken op moment volgens TIS specs.
Ik moet wel zeggen dat enkel die dikke onderste bus echt versleten was, voor de rest zaten er nog originele draagarmen/bussen onder van 99 zonder scheuren en weinig speling. 265 000 Km momenteel, wel veel autostrade gereden.

kraftbayer

Citaat van: Tom op 30 december 2022, 12:45:23Uitlijnen moet ik nog doen, draagarmen zijn op de 4 palenbrug op zijn wielen aangetrokken op moment volgens TIS specs.
Ik moet wel zeggen dat enkel die dikke onderste bus echt versleten was, voor de rest zaten er nog originele draagarmen/bussen onder van 99 zonder scheuren en weinig speling. 265 000 Km momenteel, wel veel autostrade gereden.

Autostraderitten zijn altijd het beste voor een auto.
Dan slijt een auto eigenlijk niet.
Want als die altijd gewone wegen doet en dan zeker in België zit er overal wat minieme speling op wat je niet dadelijk voelt maar wel opmerkt als er alles weer nieuw onder zit.
Ik vervang bij een E38 eigenlijk alle 100.000 Km-120.000 Km alles van het onderstel zowel voor als achteraan en je voelt dat echt.
De dikke bussen van de achterasdrager doe ik elke 200.000 Km.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Tom

Citaat van: kraftbayer op 30 december 2022, 14:06:07Autostraderitten zijn altijd het beste voor een auto.
Dan slijt een auto eigenlijk niet.
Want als die altijd gewone wegen doet en dan zeker in België zit er overal wat minieme speling op wat je niet dadelijk voelt maar wel opmerkt als er alles weer nieuw onder zit.
Ik vervang bij een E38 eigenlijk alle 100.000 Km-120.000 Km alles van het onderstel zowel voor als achteraan en je voelt dat echt.
De dikke bussen van de achterasdrager doe ik elke 200.000 Km.

Grtn,

Toen ik de vooras heb gedaan voelde het allemaal wel wat strakker aan, met de achteras te doen voel ik gewoon geen verschil eigenlijk :)
De vooras toonde wel meer sleet en speling moet ik zeggen, ik heb de indruk dat de achteras het wel langer dan 100 000 Km kan uithouden.

kraftbayer

Citaat van: Tom op 30 december 2022, 14:37:34Toen ik de vooras heb gedaan voelde het allemaal wel wat strakker aan, met de achteras te doen voel ik gewoon geen verschil eigenlijk :)
De vooras toonde wel meer sleet en speling moet ik zeggen, ik heb de indruk dat de achteras het wel langer dan 100 000 Km kan uithouden.

Vanaf het moment dat je met 18" velgen en een M tech of Eibach verlaging begint te rijden ziet het onderstel achteraan redelijk fel af.
En zeker als je dan nog eens fan bent van stevig bochtenwerk en niet kijkt op een put meer of minder in de weg.
Dan hebben alle draagarmen achteraan na een 100.000 Km Toch al redelijk speling en zijn de onderste kogels al eens aan de beurt geweest.
Vooral als het dan een 740i of een 750i is.
Daar zaten vroeger serieuze piloten op. ;D
Standaard onderstel met 16" houd het wel een 150.000 Km vol.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Tom

Citaat van: Tom op 29 december 2022, 13:09:34volgende werkjes: versnellingsbak een beurt geven, remflexibels wisselen, en het koelsysteem de 100k beurt geven.

ZF Service kit is binnen, voor het koelsysteem zijn de onderdelen aan het binnenkomen, ik heb nog gemerkt dat de servoleiding van het reservoir die nog goed was toen ik de vorige keer de leiding naar de stuur"doos" verving nu ook nat staat, dus die ook maar gelijk besteld  ::)

Verder merkte ik deze week een licht ratelend geluid op, het komt precies uit de vanos, dus nogmaals een vanos revisiekit, ditmaal met anti rattle kit erbij besteld, de vorige revisie is 110 000 km geleden. Als ik zie dat mijn kleppendekselpakking ook terug begint te lekken ( intussen ligt een nieuwe dichtingsset ook klaar op het schap, tezamen met nieuwe bougies en nog wat dichtingen en O ringen voor de vanos drukventielen en de nokkenaspositiesensor) dan zullen de vanos seals misschien ook terug hard geworden zijn, of zit er na 270 000 Km stillaan teveel speling op de spiebanen van de helical gears. We zullen het meemaken...  voor de zekerheid heb ik ook de grote kettingspanner besteld die aan de uitlaatzijde van het blok zit.
@kraftbayer : is er een noodzaak om de bovenste kettingspanner voor de ketting tussen de nokkenassen te vervangen? Zou jij trouwens de moeite nemen op een bepaalde Km stand om lagerschalen te wisselen/oliepomp te inspeceteren/reviseren/vervangen? Met het ook op het langst mogelijke leven van de motor, of gaan die M52Tu's in jouw ervaring vlot 500 000 km mee bij deftig onderhoud en normaal gebruik ?

Verder ligt er weer vers rubber klaar voor de zomerwielen, de winterbanden zullen na dit seizoen ook weer aan vervanging toe zijn.
En die remflexibels zijn ook onderweg :)

Er gaat weer wat gesleuteld moeten worden, hopelijk daarna weer een tijdje zorgeloos KM's maken.

kraftbayer

Tom,
Je kan eventueel de bovenste kettingspanner die tussen de tandwielen zit wel vervangen als je de grote kettingspanner ook vervangt.
Wat de Vanos betreft steek ik nooit een revisiesetje maar monteer altijd een gereviseerde set bij Vanosrepair.
https://vanosrepair.nl/nl_nl/
Dan weet ik dat het in orde is en hoef je zelf niet aan de slag.
Deze pluggen moet je ook zeker bestellen 11361433513 want die vervang je ook best.
Lagerschalen,oliepomp en al die dingen heb ik nog nooit vervangen op een M52TU
Het is geen prul M motor die om de X aantal kilometers een halve revisie nodig heeft. ;)

Als je met de juiste olie rijd en die om de 10.000 Km vervangt zal de auto wel 500.000 Km meegaan.
Belangrijk is wel dat je ervoor zorgt dat alle kunststof leidingen van het koelsysteem vervangen worden.
Ook die leidingen onder de inlaat.
En ook elke 100.000 Km - 120.000 Km de waterpomp en thermostaat.
Dan blijft die motor wel in orde.
Als je toch bezig bent kan je misschien ook nog eens als dat al niet gedaan is de rubber pakking tussen de motor en het oliefilterhuis vervangen want daar lekken ze ook graag.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Bananenman

Beetje xtra zorg af en toe, en heel veel in return. Gaan met deze 7!

Laat weten als ge de mail krijgt van Autodoc voor een weekendje Spa in een V12 Ferrari voor hun VIP klanten.

Ik wil gerust mee

Tom

Citaat van: kraftbayer op  8 februari 2023, 16:48:50Tom,
Je kan eventueel de bovenste kettingspanner die tussen de tandwielen zit wel vervangen als je de grote kettingspanner ook vervangt.
Wat de Vanos betreft steek ik nooit een revisiesetje maar monteer altijd een gereviseerde set bij Vanosrepair.
https://vanosrepair.nl/nl_nl/
Dan weet ik dat het in orde is en hoef je zelf niet aan de slag.
Deze pluggen moet je ook zeker bestellen 11361433513 want die vervang je ook best.
Lagerschalen,oliepomp en al die dingen heb ik nog nooit vervangen op een M52TU
Het is geen prul M motor die om de X aantal kilometers een halve revisie nodig heeft. ;)

Als je met de juiste olie rijd en die om de 10.000 Km vervangt zal de auto wel 500.000 Km meegaan.
Belangrijk is wel dat je ervoor zorgt dat alle kunststof leidingen van het koelsysteem vervangen worden.
Ook die leidingen onder de inlaat.
En ook elke 100.000 Km - 120.000 Km de waterpomp en thermostaat.
Dan blijft die motor wel in orde.
Als je toch bezig bent kan je misschien ook nog eens als dat al niet gedaan is de rubber pakking tussen de motor en het oliefilterhuis vervangen want daar lekken ze ook graag.

Grtn,

11361433513 stond op de lijst, en de pakking tussen motor en oliefilterhuis is al vervangen, en die lekt nog niet terug dacht ik :)
Vanos reviseren stelt op een M52TU echt niks voor, een S50 is bijvoorbeeld wel andere koek.

kraftbayer

Ik heb er al een paar gehad die hun Vanos van een M52TU zelf gereviseerd hadden en na een tijdje werkt die dan toch niet 100% meer omdat het niet altijd goed lukt.
Voor de prijs dat je een volledig correct gereviseerde Vanos kan kopen is het eigenlijk beter dat te doen.
Ik steek er de tijd niet in om dat nog zelf te doen.
En dan heb je ook geen kans dat je een rubber stuk maakt.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Tom

Zelf werken aan auto's houdt altijd een risico in, ik heb al veel complexere zaken gedaan dan een vanosrevisie op een M52TU. De vorige keer was het resultaat top, van slecht stationair lopen naar draaien als een naaimachientje. Ik kreeg er een warm gevoel door vanbinnen  :D  arbeidsvreugde

Snorkel

Citaat van: Tom op  9 februari 2023, 20:38:56Ik kreeg er een warm gevoel door vanbinnen  :D  arbeidsvreugde

Zal wel eerder zijn van die saf die opgebrand is tot in uw keel terwijl ge bleef sleuren aan een lastige bout die niet los wou komen.  8)

Tom

Gisterennacht heb ik voor de eerste keer een probleem gehad met de E38 :)
Ik had juist 100 km autostrade gedaan , 120 kmh op cruise control, ik laat me uitbollen op de afrit, ik draai op een gewestweg en wil accelereren en de auto begint gelijk te schudden, is niet vooruit te branden. Ik kom aan een licht en hij valt bijna stil. Ik dacht eerst aan een kapotte bobijn ofzo, maar hij klonk nog als een zescilinder en bij een kapotte bobijn draait het blok toch niet zo vierkant dacht ik. Ik zette hem even aan de kant, motorkap open, op het eerste oog zag ik niets ongewoon. Toen heb ik er nog even mee verder gereden, heel de tijd aan het denken wat het nu zou kunnen zijn. Mijn traag brein kwam pas na 5 minuten met het lumineus idee om de auto eens af te zetten en terug te starten. Zo gedacht zo gedaan: hij draaide weer als een naaimachientje en had terug vol vermogen. Vanmorgen startte en reed hij ook gewoon als vanouds. Ik heb hem nog uitgelezen en wat vreemd was: Geen foutcodes te zien  :o  Ik heb ook nooit een storingslampje gehad.

Dan wordt het gokken, en dan gok ik op een nokkenassensor, maar de welke ? :)

b_ken

Is dat zo een TU motor met een elektrische gasklep ? In dat geval zou ik het daar zoeken.

Tom

Citaat van: b_ken op 12 februari 2023, 18:23:54Is dat zo een TU motor met een elektrische gasklep ? In dat geval zou ik het daar zoeken.

Het is een TU motor, maar er loopt nog een kabel naar de gasklep.
En zelfs als die faalt gaat de motor daar toch niet vierkant van draaien?

Gisteren terug 200 km gereden zonder problemen ...

b_ken

Citaat van: Tom op 13 februari 2023, 10:27:53Het is een TU motor, maar er loopt nog een kabel naar de gasklep.
En zelfs als die faalt gaat de motor daar toch niet vierkant van draaien?

Gisteren terug 200 km gereden zonder problemen ...

Ik dacht dat TU samen ging met elektronisch gaspedaal en elektrische gasklep. Niet dan.

kraftbayer

De TU heeft inderdaad een elektrische gasklep in combinatie met een kabel.
De kabel die aan de gasklep zit is voor de ASC/DSC.
De gaskleppen van zo een TU gaan wel eens stuk zonder dat er foutcodes opgeslagen worden.
Ook kan die gasklep vast komen of gedeeltelijk blijven hangen zodat je geen gas meer kan geven en de motor redelijk raar gaat draaien.
Meestal is na stileggen en dan terug starten het probleem weg.
Idem voor de Disa klep.
Als die blijft hangen draait de motor ook heel beroerd.
Je rijd dacht ik op LPI en dan kan het zijn dat de auto een lichte Back Fire gehad heeft bij het gas loslaten en dat daardoor de gasklep en/of Disa klep een beetje het noorden kwijt geweest is.

Op de inlaatcollector zitten normaal ook nog 2 rubberafdekdoppen die durven barsten en dan doet de motor soms ook raar.
N°14 en N°19
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E38/Europe/728i-M52/L-A/dec1998/browse/engine/intake_manifold_system/

Nog ter info:

Moest je eventueel de nokkenassensor(s) vervangen dan koop je die best OEM ook al zijn ze duur.
Ik heb al een paar keer problemen gehad met nieuwe Hella sensors op een M52TU dat dat de motor veel langer moest ronddraaien eer die aansloeg.
Sporadisch gaf hij dan de nokkenassensor aan.
Na het vervangen door een OEM exemplaar was dat probleem over.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Tom

Citaat van: kraftbayer op 13 februari 2023, 17:28:43De TU heeft inderdaad een elektrische gasklep in combinatie met een kabel.
De kabel die aan de gasklep zit is voor de ASC/DSC.
De gaskleppen van zo een TU gaan wel eens stuk zonder dat er foutcodes opgeslagen worden.
Ook kan die gasklep vast komen of gedeeltelijk blijven hangen zodat je geen gas meer kan geven en de motor redelijk raar gaat draaien.
Meestal is na stileggen en dan terug starten het probleem weg.
Idem voor de Disa klep.
Als die blijft hangen draait de motor ook heel beroerd.
Je rijd dacht ik op LPI en dan kan het zijn dat de auto een lichte Back Fire gehad heeft bij het gas loslaten en dat daardoor de gasklep en/of Disa klep een beetje het noorden kwijt geweest is.

Op de inlaatcollector zitten normaal ook nog 2 rubberafdekdoppen die durven barsten en dan doet de motor soms ook raar.
N°14 en N°19
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/E38/Europe/728i-M52/L-A/dec1998/browse/engine/intake_manifold_system/

Nog ter info:

Moest je eventueel de nokkenassensor(s) vervangen dan koop je die best OEM ook al zijn ze duur.
Ik heb al een paar keer problemen gehad met nieuwe Hella sensors op een M52TU dat dat de motor veel langer moest ronddraaien eer die aansloeg.
Sporadisch gaf hij dan de nokkenassensor aan.
Na het vervangen door een OEM exemplaar was dat probleem over.

Grtn,

Een gasklep die blijft hangen doet de motor nooit schudden zoals ik dat heb voorgehad lijkt me, en ik kon er ook gas mee blijven geven en blijven rijden. De kabel die naar het gasklephuis loopt is wel verbonden met de gaspedaal, dat elektrische gedeelte zal inderdaad voor de ASC zijn :) De Disa heb ik ook gecheckt, die werkt nog en die zou ook nooit een motor zo beroerd kunnen laten lopen.
Alles qua vacuumslangen/ dopjes leidingen werd reeds vernieuwd. Gisteren heb ik een LPG onderhoud laten doen ( weer 150 km probleemloos gereden), daar was ik voor in een garage en die hadden zo een Bosch tester. Daar kwamen 2 foutcodes uit verbrandingsfout op cilinder 1 en 5.  Die mensen beweerden dat dat lag aan de bobijnen, dat gaan we straks eens bekijken dan. Ik dacht wel altijd dat als een bobijn faalt ze niet terug goed wordt door de boel eens af en aan te zetten :)

Een backfire zou misschien wel kunnen, wat wel ook noemenswaardig is: omschakelen tussen gas en benzine veranderde niets aan de situatie.

Ik heb inderdaad al meer gehoord dat je magneetsensoren best OEM koopt, dus die raad ga ik zeker opvolgen als het zover komt.

kraftbayer

Een bobine die hapert gaat zich nooit herstellen met het contact af en aan te leggen.
Wel op temperatuurverschil.
Een DISA klep die hapert doet een motor wel vrij abnormaal draaien en hersteld zich ook bij het contact op en af zetten.
De gasklep word aangestuurd door een kabel maar ook elektronisch door 4 inwendige potentiometers die de gasklep bijstellen ongeacht de stand van het gaspedaal.
Dit afhankelijk van de belasting van de motor.
Deze potentiometers resetten zich ook als je het contact op en af zet.
Je kan dus gewoon normaal gasgeven maar als de potentiometers anders meten of fout meten dan gaan die de stand van de gasklep bepalen en kan de motor heel raar gaan draaien.
Deze potentiometers regelen ook de stand van de gasklep naar het ASC gedeelte.

De foutcodes van de bobine's zal waarschijnlijk wel komen omdat er een bougie niet deftig meegewerkt heeft.
Wissel de bobines eens gewoon van plaats en als er dan weer een fout in moest komen moet je kijken of het op dezelfde bobines is of op dezelfde bougies.
Want op LPI heb je wel meer dat de bougies eens overslaan als de contactpunten te ver uit elkaar staan.

Grtn,
BMW...Kraftbayers!

Tom

We hebben weer vettige handjes gehad afgelopen dagen, een stuk van het koelsysteem is weer vervangen, waterpomp, Tstat, slangen.
De kleppendekseldichting is ook vervangen, gelijk 6 nieuwe bougies erin, de resterende servoleidingen zijn ook vervangen en de vanos is gereviseerd, inclusief anti rattle kit, heel veel heeft het niet uitgehaald vind ik. Er zat wel een beetje speling op de spiebanen van de vanos, de toleranties zijn nu terug wat strakker en de boel is terug vers afgedicht. Verder geen speling te bemerken op de pulleys/waterpomp/alternator/servopomp.

Ik merkte dat er olie door de nokkenassensor lekte, letterlijk DOOR de sensor en de stekker, dus die is ook vervangen samen met de grote kettingspanner waar de veer van de oude  een paar MM korter was, niks spectaculair. De spanner van de ketting tussen de nokkenassen heb ik ook nog liggen maar ik was zo naïef om te denken dat ik die even rap kon wisselen zonder de ketting eraf te nemen. Gezien ik geen blokkeertools heb en geen goesting had om met de timing te knoeien heb ik het maar zo gelaten.

Vandaag nog post factum 6 nieuwe Bosch bobijnen erin gedraaid gezien de oude 270k km dienst hadden en het al eens warm hadden gehad precies, ik was niet onder de indruk van de pasvorm aan de "kop" waar je ze in die massaplaat moet monteren, dat kwam niet goed uit met die tabs voor de bobijn te positioneren, er zijn een paar van die tabs gesneuveld zelfs.

Maar de boel draait wel soepel en de motor staat weer kurkdroog, zoals het hoort. Alles zag er ook nog redelijk goed uit, mijn M50 en S50 hebben wellicht frequentere oliewissels gehad in hun vroegere leven want die hebben bijna geen goud/bruine aanslag. Deze M52TU heeft dat wel maar in beperkte mate met weinig aanslag te bemerken voor de rest. Ik heb ook een nieuw gadget getest, een inspectiecamera. Zo heb ik kunnen vaststellen dat de verbrandingskamers er nog goed uitzien, de hoonkrassen waren nog zichtbaar, verder eigenlijk geen sporen van slijtage buiten wat aanslag op de cilinder uiteraard.

In bijlage nog wat schrale foto's

Het is stillaan tijd om terug de Mpar's erop te leggen :)

Whisper

Mooi werk Tom... "Das Boot" geht wieder weiter.
The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us...
Gun control means: using BOTH hands.
My level of sarcasm depends on your level of stupidity.
The car: E61 525D 06/2005 "Luther" - Swirl Flaps - DPF - EGR - ASD'd - Eibach Pro Kit
The boat: Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Ik Ben Lui

Top ! Ik wou dat ik ook zo'n handigheid had....
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow - Honda NT 1100 DCT

Snorkel

Ik sta daar toch echt paf van hoe een universitair tegelijk ook garagist is. Hier lopen nog van die figuren rond. Restecp!  8)

Tom

Citaat van: Ik Ben Lui op 24 februari 2023, 07:54:20Top ! Ik wou dat ik ook zo'n handigheid had....

Citaat van: Snorkel op 24 februari 2023, 08:21:30Ik sta daar toch echt paf van hoe een universitair tegelijk ook garagist is. Hier lopen nog van die figuren rond. Restecp!  8)

Gewoon een gezonde interesse hebben, wat gereedschap kopen op fora vertoeven en youtube filmpjes kijken en dat komt vanzelf.

Avus_3.0

Weer top werk geleverd precies, das boot kan er weer eventjes tegen.  :bow:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

725

BMW " There is no substitute "

VW Golf 1.0i A 05/2018
BMW e39 520i 09/1997 - Montrealblau (Ingeruild)
BMW e32 735i A 04/1988 - Lachssilber

Tom

Citaat van: Tom op 23 februari 2023, 22:41:57We hebben weer vettige handjes gehad afgelopen dagen, een stuk van het koelsysteem is weer vervangen, waterpomp, Tstat, slangen.
De kleppendekseldichting is ook vervangen, gelijk 6 nieuwe bougies erin, de resterende servoleidingen zijn ook vervangen en de vanos is gereviseerd, inclusief anti rattle kit, heel veel heeft het niet uitgehaald vind ik. Er zat wel een beetje speling op de spiebanen van de vanos, de toleranties zijn nu terug wat strakker en de boel is terug vers afgedicht. Verder geen speling te bemerken op de pulleys/waterpomp/alternator/servopomp.

Het is stillaan tijd om terug de Mpar's erop te leggen :)

Update, het rateltje zat in de visco koppeling, die werkte nog maar de interne lager was versleten en maakte geluid => nu draait hij letterlijk weer als een nieuwe :)

Mpars liggen er eindelijk ook terug op => die wielen maken de auto gewoon