Nieuws:

Welkom op BimmerAndMore

Main Menu

Oldtimer [NL] invoeren [BE] met Motorswap.

Gestart door M62B44, 20 februari 2018, 12:00:47

M62B44

UPDATE 23-05-2018: Het is gelukt. Wagen is ingevoerd, gekeurd en ingeschreven zonder problemen.

Allen,

Ik heb momenteel een E30 op het oog in Nederland, die ik ingevoerd zou willen krijgen naar Belgie.
Ik ken de invoerprocedures voor oldtimers, maar het betreft een wagen met motorswap.
BMW E30 325i -> geswapt naar 4.4L M62B44 282pk, Goedgekeurd en ingeschreven in NL.
De motorswap zal dan ook netjes op de NL papieren/attesten staan.

- Aangezien BE lid is van de EU, gaan ze deze goedkeuring hier aanvaarden (??)
- Zijn er dingen die ik op voorhand kan doen om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen (??)
- Ga ik problemen met de keuring krijgen (??)
- Tips en info (??)

Precedenten die ik ken:
'90 E30 320i omgebouwd naar 4.0l M60B40 -> gekeurd en rijdende.
'91 VW Jetta omgebouwd naar 2.9l VR6 -> gekeurd en rijdende.
'xx VW Golf 2 omgebouwd naar VR6 -> gekeurd en rijdende.
Het is dus mogelijk....

Ik heb al contact gehad met de keuring/autoveiligehid zelf, maar zij vertellen mij dat ze geen uitsluitsel kunnen geven zonder de wagen gezien te hebben.
Ik zou niet blind tegen een muur willen lopen of zo maar "eens een gokje wagen" wel of niet gekeurd.

Alvast bedankt voor de hulp  :thumbsup:
Previous:
'08 BMW M3 E90
'14 BMW 335D F30
'06 BMW Z4 COUPE
'16 BMW 420i F32 2.0
'06 BMW 118D 2.0

Janske21

Ben eens benieuwd, denk dat het wel lukt als alles inorde is.

AutomotiveRepair.be

Lukt niet ! Tenzij papieren van de constructeur met goedkeuring, en dat betwijfel ik of je die zal krijgen.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Oliverwolfs

Waar heb je dit voertuig gezien ? Heb er ook 1 op het oog, e30 met een 328i e46 blok!

Ga het erop wagen.

Oliverwolfs

Waar heb je deze gezien? Heb er zelf ook 1 op het oog. E30 met een e46 328i blok.

Fredje330d

In theorie is dit perfect mogelijk. Er zijn al tal van deze gevallen ingevoerd in België. Belangrijkste is dat het correcte aantal cilinderinhoud en vermogen op het kenteken staat geregistreerd. Ook belangrijk dat het op het rapport van de RDW staat. Dan kan je dit in combinatie met de kentekens als kopij opsturen naar FOD Homologatie. 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

M62B44

Citaat van: Cedric op 21 februari 2018, 12:01:32
Lukt niet ! Tenzij papieren van de constructeur met goedkeuring, en dat betwijfel ik of je die zal krijgen.
Dit klopt inderdaad als dit een Belgische wagen is. Deze krijg je niet omgezet (men krijgt nooit de goedkeuring van de constructeur).
Echter is dit een NL wagen die al reeds goedgekeurd is geweest daar, dus is de vraag of dit in Belgie ook aanvaard zal worden.
(waartoe Belgie verplicht is geweest in het verleden, "rijden in EU land is ook rijden in een ander EU land")

Citaat van: Fredje330d op 21 februari 2018, 12:25:29
In theorie is dit perfect mogelijk. Er zijn al tal van deze gevallen ingevoerd in België. Belangrijkste is dat het correcte aantal cilinderinhoud en vermogen op het kenteken staat geregistreerd. Ook belangrijk dat het op het rapport van de RDW staat. Dan kan je dit in combinatie met de kentekens als kopij opsturen naar FOD Homologatie. 
Inderdaad, ik kom er ook dagelijks tegen. Alleen is het probleem; als ik hun aanspreek, krijg ik niet meteen een bevestigend antwoord van hoe,wat en waar.
Het kan dus en dit is een heel mooi voorbeeld: https://www.2dehands.be/autos/bmw/3-reeks/bmw-e30-335i-in-perfecte-400300856.html
Zal ook wel van iemand van hier zijn  ;D

Citaat van: Oliverwolfs op 21 februari 2018, 12:21:26
Waar heb je deze gezien? Heb er zelf ook 1 op het oog. E30 met een e46 328i blok.
PM  ;)

Alvast bedankt voor jullie input! Eind deze week zal de verkoop rond zijn en ga ik eraan beginnen.
Previous:
'08 BMW M3 E90
'14 BMW 335D F30
'06 BMW Z4 COUPE
'16 BMW 420i F32 2.0
'06 BMW 118D 2.0

FJRdude

Dus,  als dit zou lukken,  is het gewoon de kunst om uw projectje te baseren op een niet-Belgisch EU ingeschreven voertuig,  dit in het buitenland in te schrijven,  en dan in te voeren?
Ik gok op NEEN maar ik ga dit draadje volgen,  want dit interesseert me wel (niet dat ik zo'n projectje wil starten - gewoon uit interesse).
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

mazoutman

Hoi allen,
Mee dat ik dit topic aant volgen ben omdat ik eventueel ook een motorswap zou willen doen met mijn e36 325i naar een M-blok(gaat nog wel effe duren want deze blokken kosten toch wel wat,en bij hoorende onderdelen)
Maar Ik moest met mijn tweede auto naar de keuring en dacht ik vraag het gewoon effe wat zij er vanaf weten.
Deze persoon vertelde me dat het mogelijk is als deze oldtimer is.
(Heb het hier wel over een belgische auto,als het een nederlandse was moest het daar op papier staan)
maar dat het wel mocht.
En er was ook iets van dat je een papier moest invullen.
Toen ik vroeg of dan de rest,remmen enz..ook moest worden aangepast,zei hij dat ze dit niet konden controleren,dus enkel de motor was goed.
Heb niet meer kunnen vragen want mijn auto stond al gekeurd aan het einde van de lijn,en was de boel een beetje aant ophouden😄
Tis altijd zo he,dan heb je eens wat vragen,keuren ze je auto op 5 minuten
(wel groen👌)

bmw e36 325i coupe
bmw e39 530da ex

M62B44

Citaat van: mazoutman op 21 februari 2018, 19:44:57
Hoi allen,
Mee dat ik dit topic aant volgen ben omdat ik eventueel ook een motorswap zou willen doen met mijn e36 325i naar een M-blok(gaat nog wel effe duren want deze blokken kosten toch wel wat,en bij hoorende onderdelen)
Maar Ik moest met mijn tweede auto naar de keuring en dacht ik vraag het gewoon effe wat zij er vanaf weten.
Deze persoon vertelde me dat het mogelijk is als deze oldtimer is.
(Heb het hier wel over een belgische auto,als het een nederlandse was moest het daar op papier staan)
maar dat het wel mocht.
En er was ook iets van dat je een papier moest invullen.
Toen ik vroeg of dan de rest,remmen enz..ook moest worden aangepast,zei hij dat ze dit niet konden controleren,dus enkel de motor was goed.
Heb niet meer kunnen vragen want mijn auto stond al gekeurd aan het einde van de lijn,en was de boel een beetje aant ophouden😄
Tis altijd zo he,dan heb je eens wat vragen,keuren ze je auto op 5 minuten
(wel groen👌)
Mazoutman,
dit gaat inderdaad. Zie link: https://www.bfov-fbva.be/nl/procedures/vervanging-van-een-motor/
Het attest kan je daar ook downloaden.
Er zijn wel beperkingen qua motorinhoud en vermogen verhoudingen, maar ik denk niet dat jij daarover gaat zitten. Volgens mij is de regel, heeft het chassis die motor als aankoopoptie gehad(e36 m3 dus),dan is het mogelijk. Best navragen!
Previous:
'08 BMW M3 E90
'14 BMW 335D F30
'06 BMW Z4 COUPE
'16 BMW 420i F32 2.0
'06 BMW 118D 2.0

mazoutman

Bedankt voor de info!

bmw e36 325i coupe
bmw e39 530da ex

M62B44

UPDATE 23-05-2018: Het is gelukt. Wagen is ingevoerd, gekeurd en ingeschreven zonder problemen.
Beginpost aangepast.
Previous:
'08 BMW M3 E90
'14 BMW 335D F30
'06 BMW Z4 COUPE
'16 BMW 420i F32 2.0
'06 BMW 118D 2.0

Janske21

Citaat van: M62B44 op 23 mei 2018, 22:04:28
Beginpost aangepast.
:thumbsup: juist voor de zomer klaar.
Ook tof dat je dit wilt meedelen met ons.

Zijn er bepaalde dingen dit je speciaal hebt moeten doen?
Misschien kun je een DIY maken voor andere geïnteresseerde  :iono:

Animal

Beginpost aangepast.

Heb je een foto of een topic van je wagen ?

Proficiat trouwens

(Toevallig de V8 E30 van Frank Dijk ? )

M62B44

Citaat van: Janske21 op 24 mei 2018, 00:11:51
:thumbsup: juist voor de zomer klaar.
Ook tof dat je dit wilt meedelen met ons.

Zijn er bepaalde dingen dit je speciaal hebt moeten doen?
Misschien kun je een DIY maken voor andere geïnteresseerde  :iono:

Ik ga nog even wachten, aangezien ik mijn platen nog moet ontvangen - volgende week of later (DIV wachttijden).
Als dit allemaal in orde is zal ik zeker een DIY maken.  :thumbsup:

Citaat van: Animal op 24 mei 2018, 10:59:05
Heb je een foto of een topic van je wagen ?

Proficiat trouwens

(Toevallig de V8 E30 van Frank Dijk ? )

Neen, maar komt er spoedig aan! Moeten nog een aantal zaakjes gebeuren voordat de E30 er mooi gaat uit zien op foto.
En ook neen, ik ken geen Frank Dijk  :)
Previous:
'08 BMW M3 E90
'14 BMW 335D F30
'06 BMW Z4 COUPE
'16 BMW 420i F32 2.0
'06 BMW 118D 2.0

FJRdude

Beginpost aangepast.

Fijn zo,  ik had niet verwacht dat het zou lukken,  maar het is  u gegund hoor !   :thumbsup:
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer.

transeurope

Citaat van: M62B44 op 23 mei 2018, 22:04:28UPDATE 23-05-2018: Het is gelukt. Wagen is ingevoerd, gekeurd en ingeschreven zonder problemen.
Beginpost aangepast.

Beste, ik vermoed dat je in een andere post vermeldt dat je in bezit bent van een arrest tegen België dat ze Europese type goedkeuring langs zich neerleggen. Kan je me dit bezorgen aub? Ik heb een Belgische carrosserie die ik in nl op kenteken ga zetten, vervolgens omswappen en terug invoeren; gezien ze over initieel Belgische kassen moeilijker blijken te doen, zou ik graag dit arrest kennen. Merci!