Main Menu

Lithium Batterij

Gestart door Pjetrof, 28 januari 2025, 15:03:48

Pjetrof

Hoi,
Iemand ervaring met Lithium batterij?
Kan je deze vervangen met gewone batterij?

mx81

bij mijn weten worden lithium batterijen tegenwoordig vaker gebruikt in het woongedeelte van mobilehomes.
bij hybrides gebruiken ze Lithiumbatterijen omdat ze snel opladen en ontladen, wat goed past bij de manier waarop hybride voertuigen hun batterijen gebruiken.
ze zijn ook veel lichter dan traditionele accus en hebben een langere levensduur dan lood en AGM accus.
omwisslen met een ander type batterij zal niet mogelijk zijn, lithium werkt met een ander spanning/stroom en maakt gebruik van een BMS...  :iono:
ik heb hier threads van gelezen van mensen die hiermee experimenteren door ombouw naar AGM batterijen, er zou een ombouwkit in china beschikbaar zijn, maar hier heb ik niet direct concrete info over  :thumbdwn:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

Liquid Li0n

ik ken er die bij een MX5'ke vroeger de zware autobatterij omwisselenden naar een lithium batterij. Dus dit moet volgens mij gaan, maar ik ben geen kenner hier in. Ik heb er zelf ook al aan gedacht, als mijn batterij versleten is, deze te wisselen naar een lithium versie.

Pjetrof

Ok thx
Ik heb lithium batterij voor Porsche Cayenne, maar blijkt toch niet zonder problemen te zijn.
Ook heel duur in vergelijk met gewone batterij.
Mijn wagen is geen hybride, heeft ook geen extra batterij pk's.
Nu heb ik hoop storingen gekregen omdat batterij te laag heeft gestaan.
Ik doe heel vaak, altijd, korte tripjes max 20km. Klaarblijkelijk laad batterij niet genoeg op? Kan dit, of is dit de verkoper die het probleem probeert voor zich te schuiven?
Kun je zulke batterijen testen?

mx81

Citaat van: Liquid Li0n op 28 januari 2025, 16:36:44ik ken er die bij een MX5'ke vroeger de zware autobatterij omwisselenden naar een lithium batterij. Dus dit moet volgens mij gaan, maar ik ben geen kenner hier in. Ik heb er zelf ook al aan gedacht, als mijn batterij versleten is, deze te wisselen naar een lithium versie.

van lood/AGM naar lithium is gemakkelijk haalbaar, wordt vaak ook toegepast op oudere mobilehomes voor gewicht te besparen. Andersom is vaak moeilijker, en soms niet mogelijk zelfs...

Citaat van: Pjetrof op 28 januari 2025, 17:33:18Ok thx
Ik heb lithium batterij voor Porsche Cayenne, maar blijkt toch niet zonder problemen te zijn.
Ik doe heel vaak, altijd, korte tripjes max 20km. Klaarblijkelijk laad batterij niet genoeg op? Kan dit, of is dit de verkoper die het probleem probeert voor zich te schuiven?
ik ging ervan uit dat dit een hybride was, desondanks zitten inderdaad deze batterijen ook standaard in de porsche bij sommige modellen.
testen moet mogelijk zijn, maar ik denk dat de eerste indicatie moet zijn of de spanning bij stilstand (snel) afneemt. ik kan mij herinneren dat testen op schade moeilijk door de BMS, deze electronica zal ook apart elke cel ontladen en opladen afhankelijk van het individueel niveau van de cellen. ook kan ik mij herinneren dat indien een bepaalde cel onder een bepaald spanningsniveau valt, deze ook niet meer zal opladen.

puur door korte afstanden lijkt het mij betwijfelbaar dat deze spanningsdips geeft, het is natuurlijk mogelijk in combinatie met de kou dat dit wel dergelijke symptomen vertoont. lithiumbatterijen zijn zeer temperatuurgevoelig...  :iono:
afhankelijk van het gebruik (startcyclussen) zou deze accu 10-15 jaar kunnen meegaan.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

mx81

moest je interesse hebben in ombouw, 2min google leverde dit op AGM kit
fractie van een lithium batterij prijs... maar ik lees ook veel op het net over accus die stuk gaan bij de cayenne... misschien toch in garantie laten opnemen als verborgen gebrek...  :iono:
# gas is om op te koken

Pjetrof

Citaat van: mx81 op 28 januari 2025, 18:11:01van lood/AGM naar lithium is gemakkelijk haalbaar, wordt vaak ook toegepast op oudere mobilehomes voor gewicht te besparen. Andersom is vaak moeilijker, en soms niet mogelijk zelfs...
ik ging ervan uit dat dit een hybride was, desondanks zitten inderdaad deze batterijen ook standaard in de porsche bij sommige modellen.
testen moet mogelijk zijn, maar ik denk dat de eerste indicatie moet zijn of de spanning bij stilstand (snel) afneemt. ik kan mij herinneren dat testen op schade moeilijk door de BMS, deze electronica zal ook apart elke cel ontladen en opladen afhankelijk van het individueel niveau van de cellen. ook kan ik mij herinneren dat indien een bepaalde cel onder een bepaald spanningsniveau valt, deze ook niet meer zal opladen.

puur door korte afstanden lijkt het mij betwijfelbaar dat deze spanningsdips geeft, het is natuurlijk mogelijk in combinatie met de kou dat dit wel dergelijke symptomen vertoont. lithiumbatterijen zijn zeer temperatuurgevoelig...  :iono:
afhankelijk van het gebruik (startcyclussen) zou deze accu 10-15 jaar kunnen meegaan.

Thx voor info

Pjetrof

Citaat van: mx81 op 28 januari 2025, 18:17:21moest je interesse hebben in ombouw, 2min google leverde dit op AGM kit
fractie van een lithium batterij prijs... maar ik lees ook veel op het net over accus die stuk gaan bij de cayenne... misschien toch in garantie laten opnemen als verborgen gebrek...  :iono:
Thx info

dadoke

Om wat geld uit te sparen kan je een alternatief zoeken/proberen, in de EU is weliswaar weinig te vinden, in de US heb je onderstaande  ↓

https://antigravitybatteries.com/?srsltid=AfmBOopUa4bjdwXI2CzsWZLms93lgv3ZXYSkkbov2cjTH4foGdoxgo65

Voor de NSX ga ik swappen naar lithium en vooral de CCA (cold cranking amps) zijn belangrijk, Ah is minder van belang aangezien zo'n oude kar amper verbruikers heeft.  Met 900CCA en 18Ah gaat een SUV niet content zijn vermoed ik.

https://bs-battery.com/product/bsli-12-max/

Maar wel straf dat Porsche het lumineuze idee had om 15kg uit te sparen op een +2T SUV door een lithium batterij te steken   ;D

M-Power

Citaat van: Pjetrof op 28 januari 2025, 17:33:18Ok thx

Dan kun je best een druppellader gebruiken die voor Lithiumbatterijen geschikt is , want als de spanning ve lithiumbatterij te laag of de hoog wordt ontkoppelt het BMS de cellen vd accupolen en dan zit er op de accupolen 0 volt en kun je de accu ook niet meer laden hoewel er in de cellen wel nog wat spanning kan zitten .
Enige manier om zo'n accu dan weer te kunnen laden is BMS te omzeilen en zo cellen bij te laden zodat ze ook gebalanceerd zijn tov elkaar .

Onderstaande CTek druppellader voor  Lithiumaccu's kun je ook met BMW of Porsche opdruk koppen (voor hoger prijskaartje want automerk er op drukken kost geld ;)  )

https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/voertuigtype/motorfiets/lithium-xs-eu

flash

Zwijg me van cellen die uit balans gaan. Ik heb een paar Milwaukee 12Ah batterijen waarvan BMS gewoon suckt en de cellen geraken uit balans. 3/4 indicatieledjes op de batterij maar vol volgens de lader. Dan is het idd open vijzen en de clusters apart laden met een lithium cellader. Maar dat blijft maar goed voor een paar cycli.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

Pjetrof

Citaat van: M-Power op  1 februari 2025, 04:56:40Dan kun je best een druppellader gebruiken die voor Lithiumbatterijen geschikt is , want als de spanning ve lithiumbatterij te laag of de hoog wordt ontkoppelt het BMS de cellen vd accupolen en dan zit er op de accupolen 0 volt en kun je de accu ook niet meer laden hoewel er in de cellen wel nog wat spanning kan zitten .
Enige manier om zo'n accu dan weer te kunnen laden is BMS te omzeilen en zo cellen bij te laden zodat ze ook gebalanceerd zijn tov elkaar .

Onderstaande CTek druppellader voor  Lithiumaccu's kun je ook met BMW of Porsche opdruk koppen (voor hoger prijskaartje want automerk er op drukken kost geld ;)  )

https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/voertuigtype/motorfiets/lithium-xs-eu

Thx voor de info

Pannenkoek

Interessant topic.

Mijn oude f10 525d wordt nog enkel gebruikt als boodschappenwagentje waarbij het onderste uit de AGM accu wordt gehaald met alle gevolgen vandien.

Ik zou graag een nieuwe instoppen en vroeg me af of dit een waardige en veilige vervanger kan zijn: https://eu.renogy.com/12v-100ah-smart-lithium-iron-phosphate-battery/#op=%7B%22id%22%3A171%2C%22options%22%3A%5B%7B%22optionId%22%3A%22153%22%2C%22value%22%3A%22240%22%7D%5D%7D

Men spreekt over een extra BMS etc, maar wat heb ik hiervoor nodig dan? En mag deze accu er wel in gezien er een AGM laadprofiel wordt gebruikt?

M-Power

Lithiumbatterijen hebben (meestal/altijd ?) ingebouwd BMS