MILV's (N51, N52, N55, S55, N20 )

Gestart door M-Power, 4 mei 2023, 03:44:34

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M-Power


kietekiet

Allemaal mooi en wel die aftermarket performance upgrades.
Maar dan vraag ik me toch af waarom ze dat bij het ontwerp van een recentere N55/S55 niet meteen fabrieksaf hebben er op gezet, t'zal wel allemaal zijn redenen hebben qua betrouwbaar op lange termijn zeker.
Voor circuit wagens is dat allemaal niet erg, die hun onderdelen zijn niet ontworpen om +-400.000km mee te gaan, Bij straatwagens is de prioriteit gemoedsrust en betrouwbaarheid. Verbeter me gerust als ik verkeerd denk  ;D
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55.
04/2024-2050: Bmw M2 G87.

M-Power

Citaat van: kietekiet op  4 mei 2023, 14:37:28Allemaal mooi en wel die aftermarket performance upgrades.
Maar dan vraag ik me toch af waarom ze dat bij het ontwerp van een recentere N55/S55 niet meteen fabrieksaf hebben er op gezet, t'zal wel allemaal zijn redenen hebben qua betrouwbaar op lange termijn zeker.
Voor circuit wagens is dat allemaal niet erg, die hun onderdelen zijn niet ontworpen om +-400.000km mee te gaan, Bij straatwagens is de prioriteit gemoedsrust en betrouwbaarheid. Verbeter me gerust als ik verkeerd denk  ;D


Ik weet niet hoe dicht inlaatkleppen tov zuiger komen , als je safe wil zijn moet er voldoende afstand tussen zijn want als door uitzetting door warmte of rek v drijfstangen bij erg hoge RPM de afstand te klein wordt riskeer je brokken te maken .

En bij S55 zou ik het enkel riskeren icm met crankhubfix , want als crankhub verdraait kun je mss chance hebben dat kleppen de zuigers net niet raken ; maar met die MILVS zou die ene mm kleplift net teveel kunnen zijn waardoor kans dat kleppen zuiger net wel raken .


De Amerikanen noemen een motor waarbij de kleppen tegen de zuiger kunnen komen als distributie fout staat of stuk is een interfering engine en en een motor waarbij zelfs al staat distributie volledig fout of breekt ze de zuiger nooit in contact met de kleppen kan komen een non-interfering engine .


Of die MILVS invloed hebben op betrouwbaarheid is afwachten tot er praktijkervaringen zijn over lange afstand .

Er zijn wel getuignissen dat doordat er met die MILVS betere inlaatflow is de turbodruk vanzelf iets lager is waardoor inlaattemperatuur IAT lager wordt , wat dus beter is .

(Als je een bepaald volume lucht door turbo of compressor in je motor blaast , begint de druk maar te stijgen als er weerstand is die zorgt dat de lucht niet snel genoeg of niet weg kan en met de stijging vd druk stijgt ook de temperatuur want de turbo of compressor moet meer moeite doen om er nog wat extra bij te blazen . ).

Bij de S55-motor beweren ze dat MILVS voor pakweg 35pk extra vermogen in hogere toeren kunnen zorgen   - aan ervaren motortuners om te zeggen wat safer is : die MILVS of 1 grotere turbo of 2 grotere turbo's dan standaard die hoger debiet lucht verplaatsen bij hoge RPM of de standaard turbo wat meer druk doen leveren en dus ten koste v hogere IAT's  .