Zelf banden afnemen, opleggen en wielcombi balanceren

Gestart door Pannenkoek, 15 april 2023, 11:46:39

Pannenkoek

Beste venten, wijven en alles er tussenin,

Spoedig moeten onze winterbanden er weer af in ruil voor zomerschoeisel. Dit kost per auto telkens 93 euro. Een oplossing had kunnen bestaan uit het kopen van een andere velgenset, maar als je die OEM wil, betaal je ook al een flink bedrag, terwijl deze slechts een economische levenscyclus van een wagen meegaat = duur. Voor een drietal eigen auto's, kost dit telkens 558 euro per jaar. Ook moet dat telkens op afspraak binnen ruwweg de kantooruren, waar het voor ons beter zou uitkomen als ik dat op een zondagvoormiddag doe.

Voor de lol eens bekeken wat een demonteermachine en een balanceermachine kost en eigenlijk, was ik verrast over de prijs voor instappers... Uiteraard zal dit geen vijf jaar meegaan in een bandencentrale, maar voor de thuisgebruiker die eens een band wil verleggen, lijkt dit me in eerste instantie een voordelige oplossing.

In tweede instantie denk ik: dit is te makkelijk. Wat zie ik hier over het hoofd, beste XY en XX-chromosoombezitters?

Edwin-1234

Ik kan je niet helpen maar vind het een hele interessante vraag. Ik heb ook even gekeken en het lijkt erop alsof je dat in een paar jaar terugverdient (met 3 in auto's in jouw geval), zonder afhankelijk te zijn van kantooruren. Dus ik ben benieuwd of iemand een antwoord op je vraag heeft.
2014 - F15 - X5 xDrive35i

dadoke

En over welke prijs spreken we dan voor beide machines?

Edwin-1234

Ik zag een HBM balanceermachine voor 700 Euro en een bandenmonteer/demonteermachine voor 800. Bij Twinbusch staan zulke machines voor vanaf 950 (balanceermachine) en 1050 (bandenmontage/demontage machine).
2014 - F15 - X5 xDrive35i

NalydStrea

Heb er zelf ook al naar aan het kijken geweest.
Als je dan de bandjes van meneer buurman en schoonbroer ook eens kan wisselen voor een prikkie heb je het er nog sneller uitgehaald.
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2009 Suzuki SFV650 / 1978 Honda CB750 F2

kraftbayer

Citaat van: Edwin-1234 op 15 april 2023, 21:54:40Ik zag een HBM balanceermachine voor 700 Euro en een bandenmonteer/demonteermachine voor 800. Bij Twinbusch staan zulke machines voor vanaf 950 (balanceermachine) en 1050 (bandenmontage/demontage machine).

Dat materiaal van HBM is goed maar verwacht geen professioneel gereedschap waar je eventueel laagprofiel RFT banden en banden met een heel laag profiel feilloos kan de en monteren.
Want daar het je wel ander materiaal voor nodig.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Pannenkoek

Dank u Krafty,

Kunt u materiaal adviseren dat wel overweg kan met laagprofielbanden? In principe zou ik die niet meer kopen, maar indien fabrieksaf geleverd, moeten ze er ook afkunnen.

kraftbayer

Citaat van: Pannenkoek op 19 april 2023, 11:08:41Dank u Krafty,

Kunt u materiaal adviseren dat wel overweg kan met laagprofielbanden? In principe zou ik die niet meer kopen, maar indien fabrieksaf geleverd, moeten ze er ook afkunnen.

Als je daar deftig materiaal voor wil kopen dan zit je al vlug aan een bedrag van 2000€ voor een goed toestel dat zonder problemen de RFT laagprofiel banden kan demonteren.
DUQUESNE en RAVAGLIOLI hebben zulke toestellen maar er zijn nog andere.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Phil_

Citaat van: kraftbayer op 19 april 2023, 13:24:35Als je daar deftig materiaal voor wil kopen dan zit je al vlug aan een bedrag van 2000€ voor een goed toestel dat zonder problemen de RFT laagprofiel banden kan demonteren.

Ook zijn de meeste van die machines 3x380v wat nog een extra obstakel kan zijn .