[E36] Roest aan chassis balk, per total? (video included)

Gestart door Woeki, 10 april 2023, 19:58:42

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Woeki

Er is roest ontdekt aan mijn e36 320 cabrio. Het leek in eerste plaats gewoon roest aan de onderkant van de spatborden maar ik kon het niet laten om overal eens te kloppen met een hamer... GAT...
Gat verder geopend en ik zie roest aan wat ik denk is de draagbalk van de wagen. Dit is snel geescalleerd, van mooie onderkant naar dodelijke roest.
Wat denken jullie, is dit te redden? (het lijkt er op dat je op een moment er door kan kijken, is niet, is lichtinval van de lamp)
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

b_ken

Alles is te redden. Het is maar te zien hoeveel geld erin gaat kruipen.
Ik zou eens de volledige bodem, volledige kas eigenlijk, goed bekijken om te zien of dit de enige plaats is die laswerk nodig heeft. Dan beslissen of het u het geld waard is en wie dat deftig gaat doen voor u.

kraftbayer

Bekijk inderdaad gans de auto eens beter.
Ook achteraan waar de veren van de schokdempers zitten en aan de onderkant van de dorpels achteraan.
Daar durven ze ook fel roesten zonder dat je het dadelijk gaat merken.
Denk er wel aan als je dat zelf niet kan oplossen het een berg geld gaat kosten.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Pannenkoek

Puur uit interesse, wat zijn richtprijzen om een doorroest chassis eigenlijk terug fris te zetten? Of is dit een straatje zonder einde waarbij na de reparatie na vijf jaar weer iets opduikt? Ik wil me graag eens aan een oldtimer wagen, maar de roestduivel is hetgeen me absoluut afschrikt. Lees: een restauratie van dergelijk fundamenteel onderdeel mag mi wel 15 jaar probleemvrij blijven. Niemand lijkt dat nog te begrijpen, maar in mijn opgaande lijn in de familie werd een wagen altijd nieuw gekocht en deze werd 12 a 15 jaar gebruikt waarna die verkocht werd aan iemand die leerde rijden ofzo, met een technisch acceptabele auto. Mi duurzaam, maar dat mag nu niet meer voor het #klimaat #greensteal.


b_ken

Ik denk dat elk geval zo specifiek en zo verschillend van een ander is, dat een richtprijs geven een onmogelijke opdracht is.

Woeki

Ik ga het laten maken, ik zal hier melden wat het mij gekost heeft.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

kraftbayer

Citaat van: Woeki op 17 april 2023, 00:20:35Ik ga het laten maken, ik zal hier melden wat het mij gekost heeft.

Bekijk eerst de auto als je dat nog niet gedaan moest hebben eens goed op andere plaatsen waar die kan roesten want anders en het gaat nu al veel kosten is het een hopeloze zaak om het te laten herstellen.
Want om dat allemaal goed te herstellen volgens de regels der kunst en niet "een plaatje oplassen" gaat al meer kosten dan een andere E36.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Woeki

Citaat van: kraftbayer op 17 april 2023, 15:58:48Bekijk eerst de auto als je dat nog niet gedaan moest hebben eens goed op andere plaatsen waar die kan roesten want anders en het gaat nu al veel kosten is het een hopeloze zaak om het te laten herstellen.
Want om dat allemaal goed te herstellen volgens de regels der kunst en niet "een plaatje oplassen" gaat al meer kosten dan een andere E36.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
Hij is nagekeken op de brug, heeft nergens anders roest. Zelfs geen roest op de bogen van de spatborden, krikpunten goed, geen roest aan voorruit (cabrio). Best in goede staat zei carossier.
Waar de rubbere coating wat beschadigd was heb ik de coating daar verwijderd en het was direct mooi metaal, geen roest.
Ik heb deze e36 zelf al 18j, heeft nooit buiten geparkeerd.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

b_ken

In dat geval zeker laten maken, ook al kost het iets. Je hebt die nu al zo lang, je weet waarschijnlijk wat je hebt, het is geen 316 sedan met 300K km.  :thumbsup:

kraftbayer

Als je de auto inderdaad al zolang hebt ken je ook de verdere staat.
Dan kan je zeker eens overwegen om het te laten herstellen.
een andere vinden is niet gemakkelijk en je bent in elk geval ook dan weer je BIV kwijt.
Dat kan je al spenderen aan de reparatie zonder dat het "eigenlijk" dan geld kost.
Want dat bedrag van BIV is anders toch gewoon weggesmeten geld waar je niets voor terug krijgt.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Woeki

Hij is nog mooi, enkel de witte kleur van de velgen storen mij. Het zijn light weight compomotive race velgen, maar poederlakken kost bijna evenveel als nieuwe velgen. Onlangs ook nieuwe voorruit, radiator en banden.
You cannot view this attachment.You cannot view this attachment. 
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

Woeki

Hij is nog niet helemaal klaar, moet nog afgekit worden en bodemlaag. Balk binnenin is ook gelast. Excited.
Ik ga ook heel die holte en zijdorpels binnenin opvullen met dinitrol cavity wax.

Before
You cannot view this attachment.

After
You cannot view this attachment.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

Tom

Citaat van: Woeki op 21 april 2023, 00:16:47Hij is nog mooi, enkel de witte kleur van de velgen storen mij. Het zijn light weight compomotive race velgen, maar poederlakken kost bijna evenveel als nieuwe velgen. Onlangs ook nieuwe voorruit, radiator en banden.
You cannot view this attachment.You cannot view this attachment. 

Ziet er inderdaad nog strak uit, als je van je velgen vanaf wilt kan ik daar eventueel wel bij helpen :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

kraftbayer

Is er een bepaalde reden waarvoor er die manier van lassen gekozen is in plaats van proplassen?
Want op de plaatsen waar de auto gelast is kan dat perfect met proplassen of kleine laspunten naast elkaar.
Is de nieuwe plaat er gewoon over gezet of is het slechte gedeelte er uitgeslepen en dan de plaat ingelast?
Want anders als de oude plaat er nog onder steekt is eerder het oplapwerk dan echt netjes.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup: 
BMW...Kraftbayers!

Woeki

Slechte delen zijn er allemaal uitgeslepen, hetgeen overbleef is behandeld en daarover nieuw plaatwerk. Ik ben af en toe gaan kijken en heb effectief gezien dat alles wat aangetast was, weg was geslepen.
Het is een oldtimer restorateur, er staan echt wel mooie wagens. Ik hoop dat hij zijn job kent.

Ik ga die holte toch vol dinitrol ml cavity wax spuiten tot het overloopt, just to be sure ;)
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

Woeki

Citaat van: Tom op  9 mei 2023, 07:57:54als je van je velgen vanaf wilt kan ik daar eventueel wel bij helpen :)
Ik weet het nog niet. Want compomotive velgen zijn echt race en rally velgen, niet krom te krijgen. Je hebt ze bijna nodig zoals de Belgische wegen er bij liggen.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

kraftbayer

Citaat van: Woeki op 10 mei 2023, 22:47:25Slechte delen zijn er allemaal uitgeslepen, hetgeen overbleef is behandeld en daarover nieuw plaatwerk. Ik ben af en toe gaan kijken en heb effectief gezien dat alles wat aangetast was, weg was geslepen.
Het is een oldtimer restorateur, er staan echt wel mooie wagens. Ik hoop dat hij zijn job kent.

Ik ga die holte toch vol dinitrol ml cavity wax spuiten tot het overloopt, just to be sure ;)

Dan is het goed gedaan want anders roest de nieuwe plaat nadien gewoon terug.
Ik vond het alleen een rare manier van lassen maar iedereen heeft zo zijn eigen manier tegenwoordig.
Goed behandelen achteraf is zeker een must.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Woeki

Citaat van: kraftbayer op 11 mei 2023, 15:32:42Dan is het goed gedaan want anders roest de nieuwe plaat nadien gewoon terug.
Ik vond het alleen een rare manier van lassen maar iedereen heeft zo zijn eigen manier tegenwoordig.
Goed behandelen achteraf is zeker een must.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
Ik ben vandaag nog eens gaan kijken en krijg toch mijn twijfels nu. Aan de verroeste binnenbalk onder die plaat heeft hij niks gedaan, da vond hij niet nodig... Het is inderdaad plaat over ontroeste plaat. De dinitrol zal een belangrijke rol spelen denk ik.
Het is goed genoeg voor nu, maar ik ga gewoon zelf leren lassen en ooit die balk oplassen.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

b_ken

Een door geroeste balk niet herstellen lijkt me toch geen strak plan. Zeker bij een cabrio kun je alle structurele stevigheid gebruiken.  ::)

Tom

Citaat van: b_ken op 11 mei 2023, 23:40:55Een door geroeste balk niet herstellen lijkt me toch geen strak plan. Zeker bij een cabrio kun je alle structurele stevigheid gebruiken.  ::)

dit

Nur Tote Motoren werden beatmet

Woeki

Ik weet niet of dit de balk is, want het is factory onderbroken aan de linkse kant op de foto. Lijkt mij een verticaal deel van de vloerplaat waar uw voeten op rusten. Maar aan het lichtgrijs is niks gedaan.
(Rechts is de achterkant, links de voorkant van de auto)
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

Phil_

Citaat van: b_ken op 11 mei 2023, 23:40:55Een door geroeste balk niet herstellen lijkt me toch geen strak plan. Zeker bij een cabrio kun je alle structurele stevigheid gebruiken.  ::)

Bij elke slappe E36  :toofunny:

Die herstelling lijkt mij toch ook niet correct gedaan , ook het laswerk is gewoon ondermaats ...

Een deel van de passagiersvloer vervangen is trouwens niet zoveel extra werk na het verwijderen van het tapijt in het interieur .

b_ken

Citaat van: Woeki op 12 mei 2023, 02:07:10Ik weet niet of dit de balk is, want het is factory onderbroken aan de linkse kant op de foto. Lijkt mij een verticaal deel van de vloerplaat waar uw voeten op rusten. Maar aan het lichtgrijs is niks gedaan.
(Rechts is de achterkant, links de voorkant van de auto)

Heb je een foto van een wat groter gebied ? Ik kan het orecies niet echt plaatsen met deze detail foto.


Edit: ik heb uw video bekeken en daar zitten precies delen van de ophanging/subframe onder geschroefd. Ik zou denken dat daar toch de nodige stevigheid moet behouden blijven.

Woeki

Ik ben langs mijn bmw garage geweest (e30 e36 specialist) en hij zegt dat het niet mijn balk of ophanging is, maar inderdaad mijn voetplaat die verticaal naar beneden plooit voor afwerking. Dus niks structureel.

Het is niet proper maar kan geen kwaad.

Binnen 2j zet ik mijn zoon erop, dan studeert hij af als lasser.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

kraftbayer

Het is inderdaad de voetplaat zie ik.
Maar daar kan water inkomen en dan roest dat gewoon verder.
Als de man die nu de auto hersteld heeft ook oldtimers restaureert dan moet je daar al zeker niet zijn.
Daarom mijn eerste vraag hogerop ook al waarom dat zo gelast is.
Ik zie ook geen enkele reden waarom die voetplaat niet hersteld is.
Want uiteindelijk is er aan de auto gelast en uw vraag was waarschijnlijk om het goed te doen.
Dan moet zoiets ook hersteld worden.
Het is wat meer werk maar uiteindelijk is het nu lapwerk ipv een deftige reparatie.
Volgens mij kan je binnen een paar jaar al dat laswerk opnieuw gaan doen en ik zou dan zeker ook eens onder de nu gelaste plaat kijken want volgens mij zit daar nog steeds de oude plaat onder.
Voor de toekomst kan ik U een goede tip geven.
Moest je nog ergens wat laten lassen vraag dat ze foto's maken van hun werk zodat je kan zien wat ze gedaan hebben.
Of ga zelf regelmatig langs om het werk te bekijken.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Woeki

Klopt,ik ga niet terug naar de restorateur. Volgende keer gewoon in mijn bmw garage (b&c merksem) laten doen. Hij verwees mij door omdat hij het wel kon maar geen carrosier was en dat het dan langer in werkuren ging zijn, maar hij zou die voetplaat wel opgelast hebben...
Ik heb onlangs een e30 gezien die mijn bmw garage met zijn zoon opgeknapt had en zag er heel goed uit. Dus hij kan het wel.
Ik wist da al.
Woeki de Nooraap.

kraftbayer

Citaat van: Woeki op 12 mei 2023, 17:32:23Klopt,ik ga niet terug naar de restorateur. Volgende keer gewoon in mijn bmw garage (b&c merksem) laten doen. Hij verwees mij door omdat hij het wel kon maar geen carrosier was en dat het dan langer in werkuren ging zijn, maar hij zou die voetplaat wel opgelast hebben...
Ik heb onlangs een e30 gezien die mijn bmw garage met zijn zoon opgeknapt had en zag er heel goed uit. Dus hij kan het wel.

Ik heb ook een carrossier die zijn werk echt goed doet maar het probleem is dat er bij hem vrij lange wachttijden zijn.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!