1991 - E34 - 520i Granitsilver Metallic (Van een bekende)

Gestart door Levis-e34, 8 maart 2023, 08:58:27

Levis-e34

Goedemorgen allemaal,

Gisteren werd ik door de vorige eigenaar van mijn E34 gevraagd om deel te nemen aan Bimmer & More forum. De vorige eigenaar is zeker in de E34 wereld een bekende (Stevdewi). Rond april/mei vorig jaar kwamen wij met elkaar in contact en ik zag al snel de liefde die hij heeft voor de E34's. Ik had destijds een post gemaakt omdat ik een E34 zou gaan bekijken die ik op het oog had en waar ik naar moest kijken. Normaal ga ik dan niet echt in op mensen die hun auto's onder die post 'te koop' aanbieden, maar bij Stevdewi voelde het meteen vertrouwd. Enige tijd in gesprek geweest, in juli met mijn vader (BMW liefhebber in hart en nieren) de auto wezen bekijken en ik was verkocht! Het gaat hier om een BMW E34 uit 1991, uitgevoerd met de 2.0L 6Cyl M50B20 motor in de kleur Granitsilver-Metallic. Destijds had Stevdewi deze BMW uit Duitsland gehaald en ik werd zodoende de 3e officiële eigenaar, waar tijdens de koop ongeveer 79.000KM Stond. Inmiddels, bijna 9 maanden verder staat de teller op 84.250KM. Ik kocht de E34 met een reden, hij reed heerlijk, klonk goed en had hier en daar wat werk. Het werk, dat vond ik het fijnst, want hierdoor kon ik als 3e eigenaar echt de puntjes op de i zetten. Een welbekende kwaal van de E34, het roesten van de onderkant van de deuren. Eenmaal een plaatbewerker/spuiter gevonden te hebben, kreeg ik te horen dat de bestuurdersdeur te ver geroest zou zijn... Binnen een week gelukkig een vervangende deur gevonden en de spuiter kon weer verder met zijn werk. Eenmaal de E34 teruggekregen, kon ik zelf aan de slag! Alle componenten van de oude deur zijn overgezet, deel voor deel, in de nieuwe deur. Toevallig twee weken geleden het lakwerk helemaal afgemaakt door te schuren (wetsanden), polijsten en verzegelen in een duurzame keramische coating! Het resultaat, al zeg ik het zelf, mag er zeker wezen!
Werk dat nog gedaan moet worden:
- Centrale vergrendeling werkt soms wel en soms niet van de bestuurdersdeur. Blijft een vreemd voorval, maar niet iets wat mij direct stoort
- Er moet een nieuw uitlaatsysteem onder. De huidige is helaas ook erg geroest en zal vervangen moeten worden vanaf de voorste uitlaatdemper. (Het liefst OEM, maar die zijn erg schaars. Mocht iemand goede suggesties hebben dan hoor ik het graag)
- Hemelbekleding heeft een zakker en zal hersteld moeten worden

Ik kijk uit naar het in contact komen met andere (E34) liefhebbers voor eventuele aanbevelingen of gewoon het delen van kennis! Fijne dag allemaal!

flash

Klinkt als een echte liefhebber, veel succes ermee!

'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Avus_3.0

Zalig dat je een wagen hebt kunnen bemachtigen van +20 jaar oud met slechts +/- 80k km en waarvan je slechts de 3e eigenaar bent.

Je bent alvast goed begonnen om deze goed in ere te houden en eventueel te verbeteren waar nodig.  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Levis-e34

Citaat van: flash op  9 maart 2023, 05:59:09Klinkt als een echte liefhebber, veel succes ermee!

Absoluut! Een liefhebber geworden door onder andere de looks, maar ook door het verhaal! Heel erg bedankt Flash!

Levis-e34

Citaat van: Avus_3.0 op  9 maart 2023, 11:57:35Zalig dat je een wagen hebt kunnen bemachtigen van +20 jaar oud met slechts +/- 80k km en waarvan je slechts de 3e eigenaar bent.

Je bent alvast goed begonnen om deze goed in ere te houden en eventueel te verbeteren waar nodig.  :thumbsup:

Ja je komt het bijna niet meer tegen, of je moet er concoursprijzen voor gaan betalen... Deze had ik eerlijk gezegd niet eens op het oog, maar puur door het contact met de vorige eigenaar heeft dit mij een goed gevoel gegeven. En ook dat klopt, een goed begin is het halve werk, al moet ik zeggen dat de E34 in veel opzichten al perfect was voor zijn destijds 31 jarige leeftijd. Maar om dan de kans te krijgen om hem net even het zetje in de 'perfecte' richting te zetten, is altijd leuk! Bedankt voor de complimenten!

mega_stihl

Zelf een E34 gehad en nog een E32 in bezit momenteel. Stevdewi is idd wel de persoon als je E34 (onderdelen) zoekt :D

Succes met dit project :thumbsup:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Levis-e34

Citaat van: mega_stihl op  9 maart 2023, 15:25:17Zelf een E34 gehad en nog een E32 in bezit momenteel. Stevdewi is idd wel de persoon als je E34 (onderdelen) zoekt :D

Succes met dit project :thumbsup:

Bedankt Mega_Stihl! En inderdaad, ik kon in de verre verte nog E34 onderdelen bij hem zien liggen, dus dat zal wel goed zitten. Ik begin de E32 steeds meer te waarderen sinds het bezit van mijn E34. Normaal stond de E38 van de 7 reeks nog altijd op het lijstje van bmw's die ik ooit graag zou willen hebben. Inmiddels heeft deze plaats moeten maken voor de E32, dus hopelijk ben ik ooit in de toekomst in staat om zo'n prachtige 7 serie te mogen rijden!

Gregory Vvk

Knappe aankoop, goeie mindset qua uit te voeren werken.

Veel veilige km's met deze klassieker  :thumbsup:
E87 PPE'ed sold
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing
F54 - Clubman (Miss)

order66

Citaat van: Levis-e34 op  9 maart 2023, 14:05:50Absoluut! Een liefhebber geworden door onder andere de looks, maar ook door het verhaal! Heel erg bedankt Flash!

Begrijp ik volledig. Prachtige wagen, en een mooie liefhebbers aanpak! :thumbsup:
Een E34 is een stijlvolle, discrete wagen met een heerlijke analoge rijervaring. Eigenlijk is deze nog perfect te rijden de dag van vandaag, zelfs als daily. Enige verschil is het feit dat er veel minder electronica bij komt kijken, en al zeker geen iPads op het dash.
Ik volg! :clap:

Levis-e34

Citaat van: Gregory Vvk op 10 maart 2023, 08:53:17Knappe aankoop, goeie mindset qua uit te voeren werken.

Veel veilige km's met deze klassieker  :thumbsup:

Bedankt Gregory! Gaat helemaal goed komen  :thumbsup:

Levis-e34

Citaat van: order66 op 10 maart 2023, 09:42:51Begrijp ik volledig. Prachtige wagen, en een mooie liefhebbers aanpak! :thumbsup:
Een E34 is een stijlvolle, discrete wagen met een heerlijke analoge rijervaring. Eigenlijk is deze nog perfect te rijden de dag van vandaag, zelfs als daily. Enige verschil is het feit dat er veel minder electronica bij komt kijken, en al zeker geen iPads op het dash.
Ik volg! :clap:

Absoluut! Al gaat dat wel in de kosten oplopen om hem als daily te gaan gebruiken (voor mij in ieder geval). Woon/werkverkeer is voor de motor simpelweg te kort om goed warm te worden, dus die laat ik staan. Daarnaast tank ik er altijd premium brandstof mee dus dat is niet echt goedkoop (geen idee betreft de brandstofprijzen in België zijn). En inderdaad, veel minder tot bijna geen electronica, vind ik des te beter! Ik heb een daily met navigatie, apple carplay etc. maar ik vind dat allemaal totaal geen waarde toevoegen aan een auto. Mag wat mij betreft zo standaard en min mogelijk electronica op zitten. De E34 heeft zelfs geen elektrische zetels of ramen, maar ik vind dat helemaal prima! ;D

dannyro

Mooie aankoop. Succes met de wagen, en vele veilige km's :thumbsup:
Kijk eens in mijn topic wat ik met de uitlaat van de E34 heb gedaan ;)
(in Vlaanderen kan dit wel, oldtimer)
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo Sold
E34 535i
C63 V8

Levis-e34

Citaat van: dannyro op 10 maart 2023, 13:59:03Mooie aankoop. Succes met de wagen, en vele veilige km's :thumbsup:
Kijk eens in mijn topic wat ik met de uitlaat van de E34 heb gedaan ;)
(in Vlaanderen kan dit wel, oldtimer)

Bedankt voor de tip Danny. Hier in Nederland duurt het nog 8 jaar voordat het een oldtimer is... De regels met betreft rechte pijpen/geen cats durf ik dan ook niet met alle zekerheid te zeggen. Einddemper van Eisenmann ziet er al erg mooi uit, zit ook wel een stevige prijs aan vast. Klinkt overigens wel erg mooi wat ik kan horen vanuit jouw topic.
Ben nog veel aan het nadenken betreft het uitlaatsysteem... Van IMASAF hebben ze een compleet systeem met de OEM looks, alleen hebben deze leveringsproblemen.  :-\

mega_stihl

Citaat van: Levis-e34 op 10 maart 2023, 13:49:29Absoluut! Al gaat dat wel in de kosten oplopen om hem als daily te gaan gebruiken
Dat valt bijzonder goed mee hoor. Naast silent-blocks en schokdempers is er eigenlijk bijzonder weinig dat er aan verslijt. Oh pardon, en speling op het stuurhuis.
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 330Ci

Stevdewi

Sterk bezig Levi.
Ik ben echt enorm tevreden dat jij die wagen hebt overgenomen.
Ik heb al vele updates gekregen. En exact dat wat jij met de auto doet, verdient die volgens mij ook :-)
Waar is de BOOBS-foto???  :thinking:
Linkje van je laatste prijs met je foto's mag je ook altijd delen.
C u soon!
Old School

Levis-e34

Citaat van: Stevdewi op 11 maart 2023, 20:23:26Sterk bezig Levi.
Ik ben echt enorm tevreden dat jij die wagen hebt overgenomen.
Ik heb al vele updates gekregen. En exact dat wat jij met de auto doet, verdient die volgens mij ook :-)
Waar is de BOOBS-foto???  :thinking:
Linkje van je laatste prijs met je foto's mag je ook altijd delen.
C u soon!

Dat is fijn om te horen, en ik ben ook erg blij met een recente eigenaar als jij! Haha de Boobs foto, normaal maak ik nooit foto's onderweg, maar ik moest mij toch aan de afspraak houden, dus zie hier!

En inderdaad, ik ben inmiddels 4 jaar hobbymatig autofotograaf (wel werk mogen verrichten voor BMW Nederland en BMW M). Dus de foto's van mijn E34 komt het meestal ook wel goed. De foto is opgepikt door Autoblog, een leuk en enthousiast Nederlands medium betreft auto's en zo is de foto verkozen als Foto van de Maand Februari! Zie bijgevoegde link voor het artikel. https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-foto-van-de-maand-februari-2023-3463488

Levis-e34

Goed nieuws, het uitlaatsysteem hoeft alleen vanaf de midden demper tot het eind vervangen te worden. Ik dacht in eerste instantie met de katalysatoren mee, maar blijkt alleen het hitteschild wat doorgeroest is. Wellicht opzoek gaan naar een andere hitteschild, maar heb al vernomen dat deze erg schaars en dus ook erg duur zijn. Midden was bij bmw helaas niet meer beschikbaar, enkel nog de einddemper met een prijskaartje van 520,- euro. Dit vond ik wat te veel van het goede dus ben op het internet wezen zoeken en terecht gekomen bij Oldtimerteile-online. Ik wilde eerst IMASAF aanschaffen omdat deze de OEM look nastreven, maar die hebben al enkele maanden leveringsproblemen. Gisteren de uitlaat binnengekregen en zal ergens in mei onder de E34 komen. Helaas is de aanschaf van mijn droomvelgen niet doorgegaan, dus dat verhaal laat ik even links liggen. Wellicht volgend jaar een mooie BBS set op de kop tikken. Fijn weekend allen! :)