Verwijderen account en gegevens

Gestart door Tjunk, 23 augustus 2022, 10:46:40

Tjunk

Waar/hoe kan ik GDPR wijs mijn account en gegevens verwijderen?

kazzz

Normaal zou een mail met deze request naar 1 van de beheerders moeten volstaan..?

removed01

Heb reeds 5 mails gestuurd maar geen enkel reactie .....

Iksree

Laat me even stellen dat ‘GDPR gewijs’ het verwijderen van een account en berichten niet onder de GDPR wetgeving vallen en geweigerd kunnen worden.
- Signature adjusted for being outdated-

kazzz

Interessant, ik vond dit terug:

De privacytoezichthouder heeft in hun Richtsnoeren over privacy op internet uitgewerkt hoe die balans er in principe uit zou moeten zien. Kort gezegd komt dit op het volgende neer:

Wie op een forum post, geeft daarmee toestemming voor publicatie van de persoonsgegevens die hij in zijn berichten opneemt. Op die grond mag het forum de posts publiceren, verspreiden en archiveren.
De toestemming kan op elk moment worden ingetrokken. Het forum moet dan bepalen of ze nog een "eigen noodzaak" heeft om berichten te laten staan. Zo niet, dan moeten de berichten weg.
In principe bestaat die eigen noodzaak bij berichten die deel zijn van een discussie, want die discussie wordt anders onbegrijpelijk. Een los berichtje, bv. een tekst op de profielpagina, is geen deel van een discussie en moet dus in principe weg.

De naam en contactgegevens moeten echter worden verwijderd, het profiel moet dus worden geanonimiseerd. Men kan "gast" of "verwijderd account" of eventueel "Ex-gebruiker 651" gebruiken om de berichten alsnog een 'eigenaar' te laten hebben. Is de naam op zichzelf nieuwswaardig (bv. omdat veel mensen over die gebruiker discussiëren) dan zou de beheerder hiervan kunnen afzien, maar dat moet hij wel onderbouwen.

In bijzondere gevallen moeten berichten tóch weg als ze deel zijn van een discussie. Het beste voorbeeld is als er gevoelige medische gegevens in het bericht staan. Het privacybelang weegt dan meestal zwaarder dan de vrije meningsuiting.
Als het echter genoeg is om in zo'n geval te knippen in het bericht, dan hoeft het bericht niet weg. Iemand kan dus het feit dat zijn 06-nummer in het bericht staat, niet aangrijpen om het hele bericht weg te krijgen. Vervang gewoon het nummer door 06-********.
De bewijslast dat sprake is van een bijzonder geval ligt bij de gebruiker. Bij een verzoek tot verwijdering hoeft de beheerder dus alleen het profiel op te heffen, de gebruikersnaam te vervangen door "Ex-gebruiker 651" en eventuele profielteksten onzichtbaar te maken. Voor andere zaken moet de gebruiker aandragen om welke berichten het gaat, welke bijzondere situatie daar speelt en waarom weghalen belangrijker is dan de integriteit van het forum.