2011 - R56 - Mini John Cooper Works

Gestart door Timothy_DC, 21 april 2016, 09:10:51

Timothy_DC

Mijn naam is Timothy 25jaar.

Sinds kort een mini jcw in mijn bezit.

Waar ik woon beschikten we over 2 mini's: (dus ondertussen 3 ;) )
Mini cooper D 2010 r56
Mini cooper D 2014 F56 (waren bij de eerste van belgie) Deze is al terug de deur uit en vervangen door een kia sportage gt met 170pk

Heb het nieuwe model dus goed kunnen vergelijken met het vorige model.
Tevens ben ik met een mini cooper s F56 gaan testrijden voor te zien hoe deze mij lag.

Uiteindelijk beslist voor te gaan voor een model R56, omdat ik deze persoonlijk sportiever en toffer vond sturen.

Op een dag passeerden we voorbij een garage en zag ik wel een leuke mini staan, thuis opgezocht op het internet.
Mini JCW uit 2011. Afspraakje gemaakt voor een testrit. Voldeed volledig aan mijn wensen, rood dak, alle opties die ik wou.
2 maanden later toen ik het geld bij elkaar had deze mini gekocht.

Nog geen seconde spijt van gehad. Het geluid dat uit de uitlaat kom is muziek voor je oren.

Iets meer info over de auto en de belangerijkste opties:
Mini JCW R56 uit 2011 met N14 motor
Panoramsich dak
Navigatie
Mini connected
Cruise control
Xenon lichten + extra schijnwerpers op de voorgril.
Sfeerverlichting
Opbergpakket
Half lederen zetels

Aankomende upgrades:
Rode binnenspiegel
18" velgen met rode accenten (moet ik nog zoeken dewelke) Bij 18''word de draaicirkel groter dus eerder opzoek naar een setje 17'' dat niet stervensduur is.
Downpipe + uitlaat (weet nog niet welk system, wil alles is eerst horen, omdat ik eigenlijk al best tevreden ben van de JCW uitlaat)Met downpipe van evolve in combinatie met een JCW uitlaat, geluid perfect.
Navigatieupdate
Coderingen zodat de ramen dicht kunnen via afstandsbediening
Forge intercooler
Andere luchtfilter (Weet nog niet welke) Twijfel over het nut van deze aanpassing dus voorlopig on hold
Laten chippen (ergens tegen de 250-300pk) Ik denk enkel downpipe laten inprogrammeren. Wegens slechte verhalen met de N14 motor
Gril van scoop rood spuiten.

Kortom ik hoop nog wel even plezier te beleven aan deze wagen.
En als er mensen zijn die is willen touren stuur mij maar een bericht. :)

My ride's:  Mini JCW r56 2011
                International scout ii 1976

http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=59433.0

Mr.Aicoco

Nice man! Laat de aanpassingen maar komen! :thumbsup:

Als mijne terug op punt staat gaan we eens wat rijden!  >:D
All Black everything F22 BMW (N20 Fourbanger) - M performance parts - Z performance ZP.09 Gunmetal rims - M235i exhaust/Bastuck Catless - Wiechers Racingline Strut bar - Bleu M calipers - Mperf. brake discs - Mperf. brake pads - PSS tires - M4 Control arms - Awron vent gauge - BMS OCC - ACCUSUMP EPC VALVE controlled dry sump system - OEM M235i oil cooler - Mperf. Suspension  - Powerflexen (Front).

@mr.aicoco //          # https://www.instagram.com/mr.aicoco/                          # https://www.youtube.com/channel/UCigZkXw8FRDVR4axOAaVxsQ                         # https://www.facebook.com/Knallers/

Timothy_DC

Citaat van: Mr.Aicoco op 21 april 2016, 12:29:00
Nice man! Laat de aanpassingen maar komen! :thumbsup:

Als mijne terug op punt staat gaan we eens wat rijden!  >:D

Ik ben toch benieuwd of ik u kan bijhouden ze :)
Moet we dus dringend is uitvissen

Timothy_DC

Gisteren even langs geweest bij mini waaslandstore.
Moest er eigenlijk enkel zijn voor de navi update (79euro), maar ook ineens een rode binnenspiegel (50euro) besteld  :)
Normaal gezien is het volgende week binnen, en kunnen we de eerste (kleine) upgrades installeren.

Dan zie je daar het boekje liggen met accesoires en dan wilde weeral zo snel mogelijk van u geld vanaf.
Prijs gevraagd voor volgende onderdelen: (wanneer ik de prijzen krijg zal ik ze hier even posten)
   - Extra tellers: turbodruk, watertemperatuur, olietemperatuur
   - Veerpootbrug JCW
   - Sportstoelen in alcantara (gewoon voor de prijs te weten, ben best wel tevreden van de stoelen die ik nu heb)

Ze wisten mij ook te zeggen dat als ik 18" velgen pak ik mijn stuuruitslag moet laten aanpassen. Als je dit niet doet heb je kans dat wanneer je wielen volledig gedraaid zijn en je een borduur pakt dat u wiel u spatbord en wielkast beschadigd. Dus ben nu aan het twijfelen 17" of  18" keuzes  :)

Ook maar ineens is gehoord voor een testrit met nen F56 JCW. Kwestie van goed te kunnen vergelijken. :)

Timothy_DC

Het werd tijd voor de auto is goed aan de tand te voelen. Tijd voor een roadtrip dus.
Uiteindelijk besloten om via duitsland naar oostenrijk te rijden, dan door te rijden naar het gardameer en venetie en Verona bezoeken in italie.

Woensdagnacht na het werk vertrokken tegen 23u, tegen 6u waren we in oostenrijk. We hadden besloten van een dagje uit te rusten in het zwembad van Bad hofgastein in de stralende zon.
Vrijdag doorgereden naar het gardameer via de dolemieten. Een echte aanraader voor wie van bergpaskes houd. 1 conclusie de mini houd van bochten.
Zaterdag venetie bezocht en zondagmorgend Verona en dan tegen de middag terug naar oostenrijk. Zodat ik maandag via duitsland naar huis kon rijden.

In duitsland goed doorgereden en 1keer 260km/h kunnen aantikken (op een leeg stuk autostrade). Heb meestal rond de 220km/h gereden.
3250km in 5 dagen en een gemiddeld verbruik van 10L/100km vindt ik niet slecht zeker als ik bedenk hoe er soms gereden is.

Voor ik op roadtrip vertrok voorbandjes laten wisselen van pilot super sport naar Michelin sport 4. En heb eigenlijk geen verschil gevoelt kwa grip. Ben echt wel tevreden over deze band.

Maar kan het niet genoeg herhalen deze auto heeft grip. En in de bochten  heeft de vriendin mij er meermaals aan moeten herinneren dat we niet op een kart circuit waren. (Wou in de haarspeldbochten de achterkant laten komen ;) )

Ik ga proberen nog wa extra foto's toe te voegen, maar hier is al een voorproefje.

kraftbayer

Vinnig gereden maar dat is bij mij geen roadtrip meer als je 650 Km per dag afmaalt.
Toch zeker al niet in een Mini.
Je kan er maar van genoten hebben.
Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

GeoBem007

Dat is idd zeer stevig gereden :-) Veel autosnelweg dan?
Heb met 3 makkers en nog 2 auto's +-300km per dag gedaan en dat was toch al pittig. Maar was dan ook allemaal binnendoor.

Timothy_DC

Woensdagnacht 1000km gereden. En maandag in het terug naar huis ook 1000km
Maar daar tussenin viel het wel mee. Bangelijk goed weer gehad. En voor twee personen is een mini groot genoeg. Vorig jaar 3weken naar kroatie geweest met mijn vriendin haar cooper D. 😊

Timothy_DC

En van Oostenrijk tot het gardemeer in het heengaan alles binnendoor via de dollemieten. En in het teruggaan autostrade voor tijd te winnen

Timothy_DC

Elke keer ik in de auto stap een goed gevoel krijgen door alleen nog maar naar de toerenteller te kijken.
Deze staat ook op de perfecte plaats. Perfect in het zicht van het bestuurder.

thetunerguy

Chique wagen! Rijd ook super plezand :exited:
History:
BMW E46 318ci titansilber (3jaar)-Verkocht
Alfa Romeo Mito 1.3 95PK (4jaar)-Verkocht
BMW E24 633CSI (3.5L) 1980- Verkocht
BMW E36 320ci Brokatrot metallic-1992
BMW F32 420i estoril blauw M-pakket-2014

Timothy_DC

UPDATE 106000km

Ondertussen staan er ongeveer 106000km op de wagen.
Mijn vriendin gebruikt deze als daily en ik af en toe in het weekend. (door de week rijd ik met haar mini cooper D r56)
Dit scheelt toch een paar tankbeurten per maand.

Van de zomer ook met de auto tot in kroatie gereden. Mij in duitsland deze keer is ingehouden, zo had ik een verbruik van 6.4 L/100km wat best wel zuinig is met deze wagen.
Was wel ni zo te spreken over de grip van mijn banden in kroatie, maar denk dat het eerder aan de asphalt ginder ligt als aan de banden want in belgie heb ik er geen last van.
(Auto plakte ni aan de baan zoals hier in belgie, misschien asphalt ginder te warm of zo).

2maand geleden op een zandparking (kallo) in een put gereden, resultaat een koeilvloeistoflek. Heb mij toen maar laten afslepen omdat afslepen toch in de verzekering zit.
En het risico niet wou nemen om op de A12 tussen antwerpen en Brussel zonder koelvloeistof te vallen.
Achteraf bleek er een leiding van de koeling doorboort.
Samen met deze herstelling maar ineens nieuwe remblokken laten steken vanvoor.

Ik had al een tijdje last dat wanneer ik zachtjes remde mijn stuur trilt. Waarschijnlijk kromme remschijven. Maar de schijven waren nog niet versleten dus enkel blokken laten vervangen. En als je doorremt merk je er niks van. Dus voorlopig kan ik er wel mee leven. (Had nogal de gewoonte dat als ik stilstond van de voet op de rem te houden, hierdoor kan de warmte van de remmen niet weg, waardoor de schijven krom trekken.)

Dan afgelopen zondag op de A12 aan het rijden in 6de vitesee (120km/h 3000tr/min), ik geef gas bij en mijn toerenteller gaat omhoog, maar de auto versnelde niet 100% mee. Dus waarschijnlijk de koppeling die het stillaan aan het begeven is.
Ben al aan het opzoeken geweest voor deze te vervangen door een sterker exemplar. Via de new mini club op facebook is mij aangeraden van contact op te nemen met DH koppelingservice in Nederland. Deze Kunnen mij een sachs koppeling leveren die 15% sterker is dan de standaard koppeling. Met wat magie zorgen ze dervoor dat ze deze sachs koppeling nog is 15% extra versterken waardoor deze 30% sterker is dan standaard. Eveneens ook is gehoord voor een dubbel massa vliegwiel van sachs.
Op termijn zou ik van 211pk en 280nm naar 230pk en 340nm willen gaan. Dus is de koppeling upgrade de eerste stap.
Is wel kut want zijn weeral onvoorziene kosten.

Volgende week de winterbanden erop leggen.

Monky

Citaat(Had nogal de gewoonte dat als ik stilstond van de voet op de rem te houden, hierdoor kan de warmte van de remmen niet weg, waardoor de schijven krom trekken.)

Dat is toch eerder na een paar rondjes op een circuit, maar gewoon bij dagelijks rijden zullen deze toch nooit zo warm worden?  :iono:
The Daily  -  F20 125d    i4 eDrive35
The Oldie  -  E30 318iS

Timothy_DC

Citaat van: Monky op 16 november 2016, 08:52:25
Dat is toch eerder na een paar rondjes op een circuit, maar gewoon bij dagelijks rijden zullen deze toch nooit zo warm worden?  :iono:

Ja is enkel als ge echt u remmen hard aant gebruiken zijt. Maar als in de bergen aant vliegen zijt, bergaf, en ge ziet ineens ne flitspaal staan.
De remmen worden goed gebruikt :)

Vanber

Hoe zit het ondertussen met deze JCW?

Al een nieuwe koppeling gestoken of laten chippen?
2017 - F20 - M140i LCI2 Shadow edition SOLD / 2016 - F80 - M3 Manueel SOLD / 2010 - E92 - BMW 325i SOLD / 2016 - F31 - ALPINA B3 Biturbo Touring Allrad SOLD / 2005 - E87 - 130i SOLD / 2009 - ARIEL ATOM 3 SC
2021 - G05 - X5 45e / 1993 - E36 - M3 3.0 TRACK ONLY

Bananenman

Citaat van: Vanber op 29 december 2016, 12:55:13

+1 @Timothy_DC   :iono:
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso

Timothy_DC

Citaat van: Vanber op 29 december 2016, 12:55:13

Ondertussen heeft de wagen 110000km op de teller staan. En juist langs de keuring geweest.

Op de keuring waren ze aan het zagen dat mijn extra lichten in de gril te hoog afgesteld stonden. (Is eigenlijk zever want ge steekt die alleen aan als er geen tegenliggers zijn dus wie heeft daar dan last van). Maar uiteindelijk enkel een opmerking op het keuringattest.

Op de keuring was er ook sprake van een olielek, de wagen moest toch naar de garage voor mijn catless downpipe te laten steken, dus maar ineens naar laten kijken. Ze stelden voor om de dichting van mijn kleppendeksel te vervangen. Hier ga ik nog even mee wachten. Ze hebben het blok langs de buitenkant proper gemaakt. Nu kijk ik regelmatig of ik ergens een lek zie, maar voorlopig geen druppelkes meer onder de auto dus het zal maar een klein lekje zijn.

15000km geleden sinds het laatste onderhoud dus preventief de olie laten vervangen samen met de oliefilter nu de auto toch in de garage stond. Liever een keer teveel olie vervangen dan te weinig. Mini schrijft 25000km voor.

Dan het moment waar ik al een jaar op aan het wachten was. De catless downpipe. De monteur over de telefoon al is uitgehoord en hij vond het niet zo een groot verschil in geluid.
Toen ik de auto starte direct het verschil gehoord, klinkt veel luider. Onderweg naar huis bijna kramp in mijn gezicht van te grijnzen. Kwa geluid en plopkes is het nu gewoonweg perfect.
Waar ik vroeger geen knalletjes had boven de 70km/h heb je nu zelf bij 150km/h nog luide knallen uit de uitlaat.
Stiekem hoop ik van de zomer zelf op een vlammetje als de auto goed warm staat.

Heb de downpipe van evolve trouwens 2dehands kunnen kopen voor 50euro in perfecte staat. (nieuwprijs 250euro, dus koopke van mijn leven gedaan).

Voorlopig ga ik mini nog niet laten chippen, teveel negatieve verhalen over het N14 blok van PSA dat in de mini zit. Misschien dat ik enkel een programma laat maken voor de winst van de downpipe tenvolle te benutten. Ben aan het sparen voor een huis dus wil mijn blok niet in de soep draaien.

Dan de koppeling, nog altijd niet laten vervangen. Zolang ik in 5de en 6de niet van onder de 2500tr optrek is er eigenlijk geen probleem. Kan nog vol doortrekken. Denk wel dat ik deze nog voor de zomer zal laten vervangen. Maar ben er nog altijd niet uit welke ik in de plaats wil. Terug een JCW koppeling of 1 van sachs. Maar of die van sachs nu sterker is dan de cooper S koppeling of dan de JCW koppeling is nergens te vinden.
Koppeling vervangen zal hoe dan ook 1500euro ongeveer gaan kosten omdat ze aanraden om het dubbel massa vliegwiel mee te vervangen en dit kost ongeveer 750 OEM of 500 bij sachs.

In de zomer probeer ik de wagen 1 keer per week te kuisen. Maar in de winter was het eerder 1 keer per maand. Dus momenteel staat hij er wel vuil bij.

Indien er nog vragen zijn in verband met de mini mogen die gerust gesteld worden.  :)

Bananenman

2023 Tesla Model 3 RWD

Timothy_DC

De vrijdag nog een zalig momentje meegemaakt.
Ik sta op de N16 tussen st niklaas en willebroek aan een verkeerslicht. Komt er een Mercedes (ik weet ni meer welke type) naast mij staan en doet zijn raam open.

Welke motor zit daar in roept hij naar mij. Juist als ik wil antwoorden springt het licht op groen en kan nog juist reopen. Dat is hier maar een 1.6ke VROEEEEM.

Mijn vriendin die achter mij reed met haar mini cooper D vertelde mij zelf dat er vonkskes en lichtflitsen in mijne uiltaat te zien waren. Dus binnenkort als em goed warm sta misschien kans op een vlammeke.

Volgende week gaat mijn auto binnen voor:
-Nieuwe koppeling en vliegwiel op 110000km (gewoon standaard OEM jcw onderdelen, want na lang zoeken nog ni echt een betere gevonden)
-Remvloeistof vervangen
-Zomerbanden terug op mijn velg laten zetten (winterbandjes bij 25graden rijd voor gene meter (luiheid van mezelf))

Bananenman

2023 Tesla Model 3 RWD