Olie bijkappen - zal de garantie vervalen?

Gestart door Vandenoosten, 12 oktober 2011, 23:51:20

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vandenoosten

Hallo

Mijn nieuw voitureke zegt dat ik wat motorolie moet bijkappen. Dat zou ik uiteraard zelf kunnen doen, zonder naar de garage te moeten gaan (als ik maar weet welk type van olie, natuurlijk). Kwestie van tijd: de garage heeft net dezelfde werkuren als ik.

Probleem is dat de auto nieuw is, en dus nog in garantie. Zal ik dan de garantie verliezen als ik zelf een liter olie doe?

For the record: het is een E91 benzine.

Monky

The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Golden Power

Nee, vloeistoffen bijvullen is geen probleem. Wel zorgen dat je juiste olie bijvult he!

Ik Ben Lui

het zal eerder een probleem zijn voor de garantie als ge het NIET doet .....
het verleden: te veel om op te noemen
het heden: Polestar 2 Snow

MMario

Citaat van: s2000jan op 13 oktober 2011, 12:31:58
het zal eerder een probleem zijn voor de garantie als ge het NIET doet .....

+1
1992-1999 Honda CRX 16i-16|1999-2002 Lotus Elise|2002-2008 BMW 330CI SMG
2008-2010 997 Carrera 2|2010-2013 E91 330D M-sport|2011-2013 E46 M3 CSL "Silbergrau"
2013-2014 E81 130i M-sport / sportpakket|2014 -2015 E39 M5 10/2002 Carbonzwart|2015 ... E92 M3 Competition Spacegrau
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen? Slechts één ding : een toerwagen maakt meer lawaai.

b_ken

Olie bij moeten kappen in een nieuwe BMW  :thinking: Is dat normaal ?

kraftbayer

Citaat van: b_ken op 13 oktober 2011, 13:11:39
Olie bij moeten kappen in een nieuwe BMW  :thinking: Is dat normaal ?
Als de intervallen zo ver uit elkaar liggen zul je bij elke auto moeten bijkappen.
Nieuwe motor moet eerst nog wat inlopen.
Misschien toch bij de Dealer gaan om olie bij te laten doen en meteen vermelden dat de auto olie verbruikt.
Misschien handig voor later als hij olie blijft verbruiken.
Dan heb je het nu al vermeld ;)
Grt,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

b_ken

Dan zijn mijn auto's niet normaal. Ik rijd ook op de service interval die de auto aangeeft en herinner me niet meer wanneer ik nog eens olie heb moeten bijkappen. Misschien in een ver verleden toen de E34 boven de 200.000KM zat.

Vandenoosten

Bedankt voor de reacties.
Ja, ik dacht dat het niet normaal was voor een nieuwe wagen (auto is van eind april) maar iemand heeft mij wijs gemaakt dat nieuwe motors een beetje tijd nodig hebben om in te lopen (zoals Kraftbayer zegt).
Ik ga in ieder geval navragen wat de juiste olie is.

Nobledriver

Lijkt me volstrekt normaal.
Ik heb slechts éénmaal olie moeten bijvullen en dat was helemaal in het begin toen ik nog met de inrijperiode bezig was. Sindsdien nooit meer en heb nu toch al een dikke 100.000 km

Darkdriver

olie bijvullen is heel normaal bij nieuwe wagens

KITO

BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3 - Hyundai i30NP - BMW F80 ///M3

Tomassi

Effe topic bumpen. Nu hoor ik wel regelmatig dat er olie dient bijgevuld te worden bij wat oudere wagens, maar is dit ook normaal bij nieuwe wagens? Betreft een 330e uit 2021. En wat met garantie? Nu begrijp ik dat slijtage en verbruiksproducten hier niet onder vallen, maar is olie bij laten vullen tussen onderhoudsintervals en hier de hoofdprijs voor vragen normaal?
E36 M3 3.0
E36 325i

Tom

Citaat van: Tomassi op 15 mei 2023, 16:28:41Effe topic bumpen. Nu hoor ik wel regelmatig dat er olie dient bijgevuld te worden bij wat oudere wagens, maar is dit ook normaal bij nieuwe wagens? Betreft een 330e uit 2021. En wat met garantie? Nu begrijp ik dat slijtage en verbruiksproducten hier niet onder vallen, maar is olie bij laten vullen tussen onderhoudsintervals en hier de hoofdprijs voor vragen normaal?

In nieuwe wagens kan je al bijna niet meer spreken van olie, Als ik snel effe google vind ik al 0w8  :o , dat trekt in mijn ogen al meer op water  :D  Herinner u de tijd van 10w60 in S54/S62 motoren :). Alles voor die laatste grammen Co². Als dat spul zo dun is ga je er makkelijker van verbruiken.

BMW dekt zich waarschijnlijk ngo altijd in met "een verbruik van 1L op 1000km is normaal" , dat doen ze al decennia, dus dan is het inderdaad heel normaal dat ze u droog in de anus pakken als je bij hen tussentijds laat bijvullen.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Tomassi

0w30 stond er op de factuur.. volgende keer kap ik em er zelf bij denk ik :o
E36 M3 3.0
E36 325i

Gregory Vvk

BMW F40 118iA (bedrijfswagen):

Na 12k km - 1l olie erbij.
Op 19k km - nog 3l resterend wegens gebroken oliefilterhuis.
Op 30k km - 1e onderhoud was er ook alweer 1l gaan vliegen.

Ik gedraag me met deze wagen niet als een hooligan, gaat ook niet met die triestige 3pitter.

Alles binnen de normen van BMW, behalve dat gebroken filterhuis, dat werd wel keurig hersteld door BMW Daeninck.
Mijn collega heeft op hetzelfde tijdstip zijn identieke wagen afgehaald, daar 0 verlies aan olie en die heeft een stevigere rijstijl.
Ik rij misschien te rustig ermee  :gayfight:
E87 PPE'ed sold
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing
F54 - Clubman (Miss)

NalydStrea

Citaat van: Gregory Vvk op 16 mei 2023, 08:35:38BMW F40 118iA (bedrijfswagen):

Na 12k km - 1l olie erbij.
Op 19k km - nog 3l resterend wegens gebroken oliefilterhuis.
Op 30k km - 1e onderhoud was er ook alweer 1l gaan vliegen.

Ik gedraag me met deze wagen niet als een hooligan, gaat ook niet met die triestige 3pitter.

Alles binnen de normen van BMW, behalve dat gebroken filterhuis, dat werd wel keurig hersteld door BMW Daeninck.
Mijn collega heeft op hetzelfde tijdstip zijn identieke wagen afgehaald, daar 0 verlies aan olie en die heeft een stevigere rijstijl.
Ik rij misschien te rustig ermee  :gayfight:

Met mijn brommerkes en moto's heb ik altijd zo'n inrijprocedure gevolgd bij nieuwe piston/cilinder om olieverbruik te voorkomen, dus om alles goed op mekaar te laten inslijten zeg maar.

Zou dat met auto's tegenwoordig ook nog van toepassing zijn dan, als ik uw verhaal hierboven lees?  ;D
Dat de ene slecht is ingereden en de andere goed zeg maar.
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2009 Suzuki SFV650 / 1978 Honda CB750 F2

kietekiet

#17
Citaat van: NalydStrea op 16 mei 2023, 09:10:04Met mijn brommerkes en moto's heb ik altijd zo'n inrijprocedure gevolgd bij nieuwe piston/cilinder om olieverbruik te voorkomen, dus om alles goed op mekaar te laten inslijten zeg maar.

Zou dat met auto's tegenwoordig ook nog van toepassing zijn dan, als ik uw verhaal hierboven lees?  ;D
Dat de ene slecht is ingereden en de andere goed zeg maar.
Ik heb van mijn leven elke nieuwe wagen die ik heb gehad systematisch ingereden. de fabrikanten vinden dit geen prioriteit meer, maar da's goed voor hun kassa als je de wagen op 100.000km binnen brengt voor een hoop miserie. De eerste 1000km zijn het belangrijkste om u in te houden,daarna tot 5000km toerentallen opbouwen. Vele vergeten dat versnellingsbakken ook rodage nodig hebben, veel op en af schakelen tot de hoogste versnelling de eerste paar duizend km. Ook niet vanaf 40kmpu in 6de versnelling, da's dan weeral niet goed voor de motor. Ik stond er zelfs op om de motorolie van mijne dagelijkse Dacia te laten vervangen op 1000km, de Renault garage lachte me uit, maar op dat vlak ben ik een freak. Ik krijg persoonlijk een kick als ik een spik splinter nieuwe auto kan/mag inrijden ^-^
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 2023: Honda S2000 2007 VSA+ M2 N55
Future Dreams: Bmw M3 Touring/Lotus Exige V6/Porsche Cayman GT4..

NalydStrea

Citaat van: kietekiet op 16 mei 2023, 11:08:52Ik heb van mijn leven elke nieuwe wagen die ik heb gehad systematisch ingereden. de fabrikanten vinden dit geen prioriteit meer, maar da's goed voor hun kassa als je de wagen op 100.000km binnen brengt voor een hoop miserie. De eerste 1000km zijn het belangrijkste om u in te houden,daarna tot 5000km toerentallen opbouwen. Vele vergeten dat versnellingsbakken ook rodage nodig hebben, veel op en af schakelen tot de hoogste versnelling de eerste paar duizend km. Ook niet vanaf 40kmpu in 6de versnelling, da's dan weeral niet goed voor de motor. Ik stond er zelfs op om de motorolie van mijne dagelijkse Dacia te laten vervangen op 1000km, de Renault garage lachte me uit, maar op dat vlak ben ik een freak. Ik krijg persoonlijk een kick als ik een spik splinter nieuwe auto kan/mag inrijden ^-^

Snap ik, ben daar zelf ook enorm op gefreakt (bij moto's dan, nog nooit een nieuwe auto gehad)  :toofunny:
Na 100km nieuwe olie en filter, bij 500km weer, variëren in toerental en belasting, ...
Krijg er de kriebels van dat mijne maat zijn nieuwe KTM SMC-R na 5000km nog steeds met de originele olie rijdt...  :thumbdwn:
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2009 Suzuki SFV650 / 1978 Honda CB750 F2

Gregory Vvk

Leasing + onderhoudscontract en dan wordt er niets maar dan ook niets extra gedaan die niet volgens het draaiboekje moet hoor  :gayfight:
Zelfs ruitenwissers lijken me goed gaar al, trekken in vegen, aan de receptie krijg ik te horen dat is nog te vroeg  ;D
E87 PPE'ed sold
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing
F54 - Clubman (Miss)