Een wagen uit Duitsland/EU importeren ... Hoe?

Gestart door BimmerAndMore, 13 januari 2010, 03:35:57

Barney

Langs gaan kan enkel nog als particulier. Maar btw plichtige zijn verplicht dit online aan te vragen.

Verkoper wil de factuur niet doorsturen alvorens afhaling omwille van btw fraude. Anders was er geen issue want de overige papieren heb ik reeds.  :thumbdwn:

b_ken

Hasselt is sowieso vergane glorie om een auto in te voeren. Daarna was het in Genk te doen maar ik denk dat intussen ook die deur al dicht is. Geel zou nog gaan.

Snorkel

München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

b_ken

Pas op ... het is bij mij ook alweer een jaar geleden en er kan al eens iets veranderen op een jaar. Dus bij mij ook informatie onder voorbehoud.  :wiggleyes:

crossbytje

Ik heb vorige maand een auto ingevoerd en de dag nadien was mijn E705 formulier goedgekeurd op myminfin.
2008 R56 Cooper D - Pepper White - SOLD
2008 987 Cayman 2.7 - Meteor Grey
2017 F20 120dAS M-Sport - Alpinweiss
1984 928 S 4.7 - Platinum metallic

Bananenman

Citaat van: Barney op 16 december 2022, 07:08:19
Hoelaat duurt het afleveren van het e705 vignet? Is dat instant indien alle informatie correct is of kan dit toch enkelen dagen duren?

Ik krijg pas dinsdag de factuur en heb woensdagnamiddag reeds de keuring opstaan  :wiggleyes:
Hey Barney,

Ik ben in nauw contact met douane Zeebrugge voor wat issues met een Land Rover import (hehe hoe kan het ook anders, dan problemen geven met zo'n bak ;-) ).

Ze reageren bijzonder snel / binnen de dag.

Gister avond rond 17u00 VK factuur verzonden / deze morgen reeds E705 ontvangen.

Ik had de gewone verkoopovereenkomst verzonden maar dit bleek niet voldoende voor hen.

Betreft een particuliere wagen/ margeregeling.

Maandag keuring LV  8)

Barney

Citaat van: Bananenman op 16 december 2022, 09:21:26
Hey Barney,

Ik ben in nauw contact met douane Zeebrugge voor wat issues met een Land Rover import (hehe hoe kan het ook anders, dan problemen geven met zo'n bak ;-) ).

Ze reageren bijzonder snel / binnen de dag.

Gister avond rond 17u00 VK factuur verzonden / deze morgen reeds E705 ontvangen.

Ik had de gewone verkoopovereenkomst verzonden maar dit bleek niet voldoende voor hen.

Betreft een particuliere wagen/ margeregeling.

Maandag keuring LV  8)

Thanx voor de feedback.
Moet inderdaad de factuur zijn. Verkoops- overeenkomst heb ik. Misschien kan ik die wel al opladen en dinsdag de factuur nasturen. Kunnen ze de rest al goedkeuren  >:D

Bananenman

Citaat van: Barney op 16 december 2022, 09:26:20
Thanx voor de feedback.
Moet inderdaad de factuur zijn. Verkoops- overeenkomst heb ik. Misschien kan ik die wel al opladen en dinsdag de factuur nasturen. Kunnen ze de rest al goedkeuren  >:D
'Mijnen' Duitse marchand was bijzonder vlot om de factuur alsnog na te sturen, alles via Whatsapp geregeld met mijn goede vriend DeepL  :-)

Trouwens proficiat met uw dikke Zweed, ben fan :)

Barney

Citaat van: Bananenman op 16 december 2022, 09:29:40
'Mijnen' Duitse marchand was bijzonder vlot om de factuur alsnog na te sturen, alles via Whatsapp geregeld met mijn goede vriend DeepL  :-)

Trouwens proficiat met uw dikke Zweed, ben fan :)

Godzijdank dat Deepl bestaat inderdaad  :D
Hier 28 mails over en weer. In mijn geval wel niet de gemakkelijkste maar dat gevoel had ik ter plaatse langs de wagen ook al..
Ik zal blij zijn als hij effectief op de oprit staat.

Thanx!  :thumbsup:

beemerbuddy

Citaat van: b_ken op 16 december 2022, 07:28:11
Hasselt is sowieso vergane glorie om een auto in te voeren. Daarna was het in Genk te doen maar ik denk dat intussen ook die deur al dicht is. Geel zou nog gaan.

Idd , in Genk/Bilzen is ondertussen ook geen douane meer , en heeft Bruno die gebouwen "ingepalmd"...
https://www.servicestationmagazine.be/nl/nieuws/station-carwash-shop/group-bruno-verhuist-hoofdkantoor-van-genk-naar-bilzen
1983 E28 525i Bahama-Blues (SOLD) - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady (SOLD) - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands (SOLD) - 1996 E36 320i Techno-Touring (SOLD)

Barney

Wagen staat intussen in de garage!  :thumbsup:
E705 vignet aangevraagd en op nog geen 20 minuten tijd aanvaard!  :D   
Next keuring en DIV.

Snorkel

Citaat van: Barney op 16 december 2022, 09:26:20Moet inderdaad de factuur zijn. Verkoops- overeenkomst heb ik. Misschien kan ik die wel al opladen en dinsdag de factuur nasturen. Kunnen ze de rest al goedkeuren  >:D

Wat is het verschil tussen een 'verkoopsovereenkomst' en 'factuur'?
Op beide docs staat toch dezelfde info?

Moet de garage waar je een wagen koopt dan twee documenten maken (dus een verkoopsovereenkomst en een factuur?)

KITO

zie het als ne compromis en de uiteindelijke akte bij een huis

verkoopsovereenkomst is zogezegd u reservering, + voorschot
de factuur is de buitenboeking van de handelaar, vooral dat ze weten dat het niet int zwart verkocht geweest is :thumbsup:
BMW e90 ///M3 -  BMW e92 ///M3 - BMW e46 ///M3 - Hyundai i30NP - BMW F80 ///M3

Snorkel

Barney

Citaat van: Snorkel op 23 februari 2023, 19:57:26Duidelijk! Merci  ^-^

Vergeten reageren.
Maar het klopt wat hier boven is gezegd!

Ik had initieel gewoon de overeenkomst opgestuurd maar dit werd niet goedgekeurd. Nieuwe aanvraag moeten doen zodra ik de factuur had.

Snorkel

Citaat van: Barney op 24 februari 2023, 10:21:10Vergeten reageren.
Maar het klopt wat hier boven is gezegd!

No problem.  ^-^

Basil

Heuglijk nieuws : volgende week gaan kijken naar en Duitse 340i ter vervanging van mijn e91 335i, die komt hier dus binnenkort te koop ;)

Ik zou na aankoop de wagen zelf willen gaan halen in Duitsland. Mijn verzekeraar zegt dat hij voor de verzekering kan zorgen en ik met mijn huidige platen de wagen bij de Duitse dealer kan ophalen.
Moet ik dan niet meer langs de DIV in Duitsland en krijg ik bij de Duitse dealer dan een Duits inschrijvingsformulier mee ?
Kan ik dan met de aankoopfactuur, Duits inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest langs de douanne en keuring en hiermee ook de wagen inschrijven in België ?

Ik ga de wagen ook inschrijven op mijn zaak. De Duitse dealer geeft al aan dat ik de Duitse btw bij hem moet betalen en dat hij die dan zal terugbetalen van zodra de wagen uit Duitsland is, ik vermoed ingeschreven is in België uit voorzorg voor fraude.
@Barney : hoe is dat uiteindelijk bij u verlopen? Heb jij ook eerst de Duitse Btw betaald en heeft de verkoper die dan na 1 a 2 weken teruggestort aan u ? Aangezien ik als zelfstandige in Belgie ook nog eens (50%) of 10,5% btw zal moeten betalen wil ik daar liever niet te lang op wachten...

Citaat van: Barney op 16 december 2022, 07:08:19Hoelaat duurt het afleveren van het e705 vignet? Is dat instant indien alle informatie correct is of kan dit toch enkelen dagen duren? 

Barney

Citaat van: Basil op 23 mei 2023, 14:49:21Heuglijk nieuws : volgende week gaan kijken naar en Duitse 340i ter vervanging van mijn e91 335i, die komt hier dus binnenkort te koop ;)

Ik zou na aankoop de wagen zelf willen gaan halen in Duitsland. Mijn verzekeraar zegt dat hij voor de verzekering kan zorgen en ik met mijn huidige platen de wagen bij de Duitse dealer kan ophalen.
Moet ik dan niet meer langs de DIV in Duitsland en krijg ik bij de Duitse dealer dan een Duits inschrijvingsformulier mee ?
Kan ik dan met de aankoopfactuur, Duits inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest langs de douanne en keuring en hiermee ook de wagen inschrijven in België ?

Ik ga de wagen ook inschrijven op mijn zaak. De Duitse dealer geeft al aan dat ik de Duitse btw bij hem moet betalen en dat hij die dan zal terugbetalen van zodra de wagen uit Duitsland is, ik vermoed ingeschreven is in België uit voorzorg voor fraude.
@Barney : hoe is dat uiteindelijk bij u verlopen? Heb jij ook eerst de Duitse Btw betaald en heeft de verkoper die dan na 1 a 2 weken teruggestort aan u ? Aangezien ik als zelfstandige in Belgie ook nog eens (50%) of 10,5% btw zal moeten betalen wil ik daar liever niet te lang op wachten...

- Met je huidige platen de wagen in DE gaan afhalen mag niet volgens de wet. (ik heb het zelf ook gedaan (en verzekerd) maar is wel een risico)
Let op; vervolgens moet je hier naar de keuring en dit MOET met een nationale-plaat, Z-plaat ofwel diegene met de Rode Duitse sticker die je enkel in DE krijgt.
- De verkoper moet de wagen in DE uitschrijven! Als die niet is uitgeschreven kan je hem in BE niet inschrijven.
- Je moet NIET meer naar de douane. Dit gebeurt nu allemaal online via de aanvraag van het E705 vignet
- E705 vignet was bij mij in 2 uurtjes geregeld maar dat was uitzonderlijk denk ik

BTW betaal je in Duitsland. Vervolgens wagen inschrijven en bewijs terugsturen samen met een formulier dat 'gelangenbestatigung' noemt. Is een EU certificaat dat de wagen ingeschreven is in een ander EU land. De verkoper had me dit meegegeven bij ophaling.

Terugbetaling BTW hangt van garage tot garage af maar dat zou normaliter niet langer dan 1-2 weken mogen duren denk ik.

Basil

Bedankt voor je snelle reactie Barney !

Dus :
- De dealer best voor nationele platen (of transitplaten) met verzekering laten zorgen en de wagen door hem laten afmelden, wagen moet "Abgemeldet" zijn.
- "Gelangenbestatigung"-formulier aan de dealer vragen voor recup. van de btw die ik in Duitsland heb betaald.
- De wagen naar België rijden.
- E705 vignet online aanvragen via myminfin.
- wagen laten keuren op de Duitse-nationale platen.
- Wagen in België laten inschrijven op mijn huidige Belgische platen (door verzekering). Dit zal het snelst gaan ipv nieuwe platen aanvragen.

Lijkt me te doen om een wagen te importeren zonder ervaring of raden jullie dit af?
Ik wil de wagen zeker nog in juni kunnen inschrijven aangezien de aftrekbaarheid voor benzinewagens vanaf 1 juli zal veranderen en daarna fiscaal minder gunstig zal zijn.
Als ik het zelf in de hand heb gaat het importeren en de formaliteiten errond misschien sneller of raden jullie het toch af om zelf de wagen te importeren indien geen ervaring?
Wil het gerust uitbesteden maar dat heeft ook een kost en moet er dan zeker van zijn dat de wagen in juni ingeschreven is.

Miggel

Gewoon zelf doen :thumbsup:
Stelt niet zoveel voor hoor.

Heb het zelf ook 7 jaar geleden gedaan voor de eerste keer met een 5 serie f10. De destijds Duitse BMW dealer in Essen verzorgde alle juiste documenten en regelde zelfs de exportplaten.
Ophalen en de dag erna naar de DIV in Genk (dit gaat nu allemaal online had ik begrepen) na de documenten gecontroleerd en in orde waren bevonden en het symbolische bedrag van 3 cent betaald te hebben kon ik door naar het keuringstation op de importplaten.
Na de keuring kon ik via mijn verzekering de Belgische platen aanvragen.
Was binnen 2 dagen allemaal geregeld.

Stelde niet veel voor.

Barney

Citaat van: Basil op 23 mei 2023, 16:37:05Bedankt voor je snelle reactie Barney !

Dus :
- De dealer best voor nationele platen (of transitplaten) met verzekering laten zorgen en de wagen door hem laten afmelden, wagen moet "Abgemeldet" zijn.
- "Gelangenbestatigung"-formulier aan de dealer vragen voor recup. van de btw die ik in Duitsland heb betaald.
- De wagen naar België rijden.
- E705 vignet online aanvragen via myminfin.
- wagen laten keuren op de Duitse-nationale platen.
- Wagen in België laten inschrijven op mijn huidige Belgische platen (door verzekering). Dit zal het snelst gaan ipv nieuwe platen aanvragen.

Lijkt me te doen om een wagen te importeren zonder ervaring of raden jullie dit af?
Ik wil de wagen zeker nog in juni kunnen inschrijven aangezien de aftrekbaarheid voor benzinewagens vanaf 1 juli zal veranderen en daarna fiscaal minder gunstig zal zijn.
Als ik het zelf in de hand heb gaat het importeren en de formaliteiten errond misschien sneller of raden jullie het toch af om zelf de wagen te importeren indien geen ervaring?
Wil het gerust uitbesteden maar dat heeft ook een kost en moet er dan zeker van zijn dat de wagen in juni ingeschreven is.

Nationale plaat geld niet in het buitenland. Die staat je enkel toe om wettelijk naar de keuring te kunnen gaan in Belgie zonder Z- plaat en is maar 20 dagen geldig. De verzekering kan je die platen regelen.

https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/de-nationale-kentekenplaat#:~:text=De%20nationale%20plaat%20heeft%20een,van%20twee%20groene%20zelfklevende%20vignetten .

Ik ben op eigen platen naar de keuring gereden maar ze konden me niet helpen. Heb een handelaar achter mij om zijn Z-platen moeten vragen - nummerplaat genoteerd en vervolgens gekeurd, wel 275€ armer  :greddy:

Nadeel van nationale plaat was levertermijn (2 weken) eind verleden jaar. Nu is die termijn misschien korter?

Avus_3.0

@Basil check zeker ook eventjes de effectieve CO waarden op de officiële documenten dat deze overeenkomen met de waarde van een 340I uit België.  ;)

Hier op het forum staan al enkele horror verhalen van geimporteerde wagens met een hogere CO en dat scheelt direct een paar duizend euro aan taksen. En dit is achteraf bijna niet meer recht te zetten vie de DIV eens de wagen ingeschreven is in België.
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Miggel

Citaat van: Miggel op 23 mei 2023, 18:18:23Gewoon zelf doen :thumbsup:
Stelt niet zoveel voor hoor.

Heb het zelf ook 9 jaar geleden gedaan voor de eerste keer met een 5 serie e60 lci. De destijds Duitse BMW dealer in Essen verzorgde alle juiste documenten en regelde zelfs de exportplaten.
Ophalen en de dag erna naar de DIV in Genk (dit gaat nu allemaal online had ik begrepen) na de documenten gecontroleerd en in orde waren bevonden en het symbolische bedrag van 3 cent betaald te hebben kon ik door naar het keuringstation op de importplaten.
Na de keuring kon ik via mijn verzekering de Belgische platen aanvragen.
Was binnen 2 dagen allemaal geregeld.

Stelde niet veel voor.

Basil

Goede tip Avus!
Ik had de Co2 van de 340i opgevraagd bij de Duitse dealer en die zou 158 zijn. Wat vrij laag is maar wel correct lijkt mij, komt door de smallere standaardbanden, wat natuurlijk goed is op papier  ;)
Als ik op Autoscout naar de Belgisch 340i kijk, zitten ze tussen 164-174, hebben dan iets bredere banden. Of waar kan ik dit best checken ? Wat is een betrouwbare bron?

Avus_3.0

Citaat van: Basil op 24 mei 2023, 12:40:18Goede tip Avus!
Ik had de Co2 van de 340i opgevraagd bij de Duitse dealer en die zou 158 zijn. Wat vrij laag is maar wel correct lijkt mij, komt door de smallere standaardbanden, wat natuurlijk goed is op papier  ;)
Als ik op Autoscout naar de Belgisch 340i kijk, zitten ze tussen 164-174, hebben dan iets bredere banden. Of waar kan ik dit best checken ? Wat is een betrouwbare bron?

Minder is altijd beter.  ;D
Ik dacht dat die gevalletjes waar ik het over had meer dan 200 hadden. In Duistland is dat geen probleem maar hier in België betaal je u dan blauw...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Janske21

Citaat van: Avus_3.0 op 24 mei 2023, 12:46:52Minder is altijd beter.  ;D
Ik dacht dat die gevalletjes waar ik het over had meer dan 200 hadden. In Duistland is dat geen probleem maar hier in België betaal je u dan blauw...
Dat gaat meestal over USA geïmporteerde wagens die in Duitsland te koop aangeboden worden. Die hebben inderdaad een veel hogere Co2 waardoor je hier in België belachelijk hoge taksen betaald.

BIG charlie

Citaat van: Basil op 24 mei 2023, 12:40:18Goede tip Avus!
Ik had de Co2 van de 340i opgevraagd bij de Duitse dealer. Of waar kan ik dit best checken ? Wat is een betrouwbare bron?
De dealer een kopie van het originele inschrijvingsbewijs laten mailen. Daar staat deze info normaal op en ben je zeker. :thumbsup:
BMW AT 220i Msport 2023
Kawasaki Versys 650 Grand Tourer 2023

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed - F45-218d - F45-225XE - F32-428i

Basil

Citaat van: BIG charlie op 24 mei 2023, 16:15:49De dealer een kopie van het originele inschrijvingsbewijs laten mailen. Daar staat deze info normaal op en ben je zeker. :thumbsup:

Dat staat hier al op mijn lijstje !
Als ik een Co2 158 invul op de site van de vlaamse belastingdienst kom ik uit op €892,40 jaarlijks en €822,73 BIV. Valt nog heel goed mee vind ik. Ik vraag zeker om een kopie vooraf door te mailen.

Stefan195

Ik dacht dat je enkel btw diende te betalen als de wagen ouder is als 6maanden of meer als 6000km had... ik ben dus vrijdag mijn bmw gaan halen in een garage, cash betaald en een gewone verkoopovereenkomst gemaakt, dien ik dus btw te betalen 21% op het betaalde bedrag?

Snorkel

Mannen, ik heb nog eens heel wat pagina's doorgelezen in dit topic, maar even wat vragen anno 2022 voor import van een recente wagen uit een EU-land (laten we zeggen alles vanaf 2018).

Het COC → Ik vernam al van verschillende Duitse verkopers dat ze geen CoC-attest hebben bij hun wagens, want niet verplicht in Duitsland. In theorie ook niet in België (wel kijken dat er een E-nummer op het typeplaatje staat), maar...

- Op het Coc staat normaal toch meer info dan enkel dat E-nummer, zoals bv. CO2-uitstoot. Met CoC is er geen discussie met de DIV, maar hoe zit dit als je het attest niet bij de wagen krijgt? Hoe bepalen ze dan de correcte waarde? Of nemen ze u dan droog in de endeldarm en smeren ze een random uitstoot aan?

- Ondanks het NIET verplicht is, wat zijn jullie recente ervaringen bij de keuring, douane en inschrijving bij de DIV zonder dat CoC-attest? Zit iedereen tegenwoordig op één lijn hiermee, of bestaat de kans dat er toch een partij gaat zeuren dat je een CoC moet aanvragen bij dealer/verkoper/invoerder? Ik las op eerdere bladzijdes dat je dan vaak van het kastje naar de muur wordt gestuurd of dat het maanden kan duren vooraleer je zo'n attest hebt.  :P

Alle ervaringen welkom omtrent paperassen.  :thumbsup: