2023 - IX3 Inspiring - Piemontrot

Gestart door erq, 22 september 2023, 16:17:27

erq

Normverbruik is 18kWh. Ik zit gemiddeld na 15k km op 22.4 kWh.
+-25% hoger dus. Verschil met ICE destijds (A4 2.0tdi) was veel hoger.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

erq

New trip, new update.

Cijfers vr de fans
Afstand: 2600km +-
Gemiddelde: 95.5kmh (incl files en wegenwerken)
Stops (H/T): 5/4
Verbruik: 20.4 kwh/100km
Reistijd (H/T): 12u30/14u

Op verzoek van Jr hier keerden we voor deel 1 van onze zomervakanties terug naar Slovenië (Trigrav National Park). Verste trip met de EV so far, met het meeste grensoversteken ook. Dus best benieuwd hoe dat praktisch allemaal zou verlopen. Heenreis vnl 's nachts zodat we mooi op tijd waren vr onze check-in. Net over de grens van Oostenrijk 2u stop gedaan om wat bij te slapen en fris te zijn. Duidelijke voordelen: minder volk op de baan en altijd lege chargers onderweg. Optimale routegeleiding moet ik nog vinden want hoewel er meer dan genoeg laadpunten zijn naast de autobahn is het een gekke mix van 50-150-300+ kW mogelijkheden zonder aanduiding welke waar. BMW navi voegt wel punten toe maar nog niet ontcijferd (ook niet in verdiept) hoe ik min vermogen van 150kW kan selecteren. Meevaller is wel dat itt de tankkaart (BE + buurlanden) de laadpas in heel Europa werkt. Nergens probleem gehad. RFID swipen en laden. Bij aankomst zelfs blij verrast dat de camping (gratis) laadpunten heeft.

Terugreis in 2d met stop in München incl bezoekje aan BMW Welt. 1st nog een vriendin bezoeken in Ljubljana. Zelfs in Slovenië zijn er openbare laadpunten in overvloed én kan je gratis parkeren tot diep in het stadscentrum. Route naar München in de late namiddag met veel volk op de baan = vertragingen en files. Vnl aan de Karawankentunnel toch half uurtje verloren maar al bij al ok. Dag er na even door de oude stad  van München zelf en ook daar weer gratis parkeren+laden aan de rand van het historische centrum. Duidelijk dat EV's nog graag gezien zijn in de stadscentra in Europa. Vervolgens op naar BMW Welt waar massa laadpunten voorzien zijn maar duidelijk dat installatie het niet getrokken kreeg om elk punt zn vermogen te houden. Routeplanning klein beetje moeten aanpassen omdat bij vertrek de SoC beperkt bleef tot 75% ipv de voorziene 100%. Terugreis veel kleine files door wegenwerken en 1x autostrade afgesloten (waar de BMW navi niet direct oplossing voorzag) maar 700km met slechts 2 stops was zeker een meevaller.

Take-out:
  • Ik blijf persoonlijk fan van 's nachts rijden. Ook al mis ik de views onderweg, de rust, tijdswinst en extra tijd ter plaatse wegen zwaarder door.
  • EV rijden doet me niet (meer) zweten. Voorzieningen zijn  er. Dus enkel mindset aanpassen aan reikwijdte en langere reistijden.
  • IX3 is een hele fijne reiswagen. Stil, ruim, comfortabel, tech werkt goed, fijne audio,...
  • Pubiek laden in elke hoofdstad is heelrijke +. Kort aan het centrum en geen bijkomende parkeerkosten. Al van geprofiteerd in Berlijn, München, Brussel, A'pen, Ljubljana, Köln,...
  • Slovenië is een prachtige bestemming. Heerlijke natuur. Superveelzijdig. Mooie driving roads. Hartelijke mensen. En prachtige BBQ spots (qua companie mss niet zo goed als @Bananenman zijn events maar uitzicht mocht er zeker zijn)
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

IX3

Iksree

Mooie trip met knappe cijfers ook met bagage en bijzitters.

Zo gewend ben ik nog niet om dit te ondernemen :toofunny:

Welke laadpas heb jij momenteel? Ik heb een enecocard (werk) en de BMW charging (privé) met Ionity+ geactiveerd maar aan de eerste snellader in het buitenland ging die al mis.
De laadpalen in de centrums in het buitenland gingen dan weer wel foutloos.

PS : ik heb nog een andere neus voor je liggen :greddy:
- Signature adjusted for being outdated-

erq

Laadpas van het werk is via 50Five (Engie).
Cijfers kunnen nog lager maar er zitten wat Vmax tussensprints ook bij (183kmh topped out).

Eens je met dakkoffer enzo begint is het wel een ander verhaal.
Privé hier ook Ionity via BMW n heeft wel altijd feilloos gewerkt. FastNed app werk ook wel heel erg goed.

Je kan een EV echt wel tot op 0km range rijden is mijn ervaring.

IX3

erq

Volgende reis. Volgende laadpaal  ;D
Valt me wel op dat de prijzen in Frankrijk laag zijn. 60€ct/kwh aan een HPC 300kW.

IX3

Edwin-1234

Citaat van: erq op 22 juli 2024, 15:31:21New trip, new update.

Cijfers vr de fans
Afstand: 2600km +-
Gemiddelde: 95.5kmh (incl files en wegenwerken)
Stops (H/T): 5/4
Verbruik: 20.4 kwh/100km
Reistijd (H/T): 12u30/14u

Ik vind dat verbruik alleszins meevallen, zeker bij die gemiddelde snelheid. En een stop per pakweg 2,5 - 3 uur is altijd een goed idee. Het is dan wel fijn als je kunt snelladen, zeker als je met 2 bestuurders rijdt 's nachts want dan heb je eigenlijk niet langer nodig dan een plaspauze en even de benen strekken.
2014 - F15 - X5 xDrive35i

erq

Auto is binnen voor een terugroepactie mbt de CCU laadport. Blijkbaar in sommige gevallen kans op waterinsijpeling dus wordt vervangen.

520d touring mee als vervangwagen en ik merk toch dat de IX3 best strak rijdt in verhouding. Hoewel ik de lage zitpositie in de touring wel aangenamer vind.

IX3

Draje

Citaat van: erq op 29 juli 2024, 19:02:27Auto is binnen voor een terugroepactie mbt de CCU laadport. Blijkbaar in sommige gevallen kans op waterinsijpeling dus wordt vervangen.

520d touring mee als vervangwagen en ik merk toch dat de IX3 best strak rijdt in verhouding. Hoewel ik de lage zitpositie in de touring wel aangenamer vind.
Is een gekende TA bij de i-modellen, ik keur er dagelijks meer dan 10 op goed :D Hoeveel XM ( Red Label) ik al niet gezien heb met CCU-schade...

Ben.

Citaat van: erq op 29 juli 2024, 19:02:27Auto is binnen voor een terugroepactie mbt de CCU laadport. Blijkbaar in sommige gevallen kans op waterinsijpeling dus wordt vervangen.

ze willen jou gewoon terug in een touring krijgen..  ;D   i5 is net gelanceerd..  :wiggleyes:

midas

Citaat van: Ben. op 31 juli 2024, 10:24:56ze willen jou gewoon terug in een touring krijgen..  ;D   i5 is net gelanceerd..  :wiggleyes:

Dan zal onze maat eerst zijn carport groter moeten maken zulle. :razz:

erq

laten we starten met 1st beter op te ruimen  :greddy:

Bestemming van de week:  Zwitserland 🏕

IX3

erq

Km update 26.530

Net geen 11 maanden in bezit. Laatste periode nog een weekendje Zwitserland gedaan en vorige week family holiday regio Annecy. Heerlijk die combo meer én bergen. Warmte en koelte op verzoek. Op zich is die IX3 een heerlijke reisauto. Ruim, praktisch, enorm stil (dakkoffer bijna niet hoorbaar), comfortabel, Android auto werkt top, goede interne navi...

Range blijft wel een factor. Vnl het tijdsverlies wat er mee gepaard gaat. Praktisch geen bezwaar. Elke 250km een stop. Laadpas werkt quasi overal. Geen wachtrijen. Maar speed charge 20-80% duurt toch gauw eerder 30 dan 20 min (theorie vs praktijk). Dus op pakweg 850km komen daar nu een kleine 2u aan stops bij. Waar dit ICE (icm mijn rijgedrag) max 45 min zou zijn. En je kan niet ff stukje doorrijden zonder routeplanning te hypothekeren. Terugreis is standaard even in Lux stoppen maar dat is maar nipt om net thuis te geraken met SoC 80% bij vertrek (+-220km) tgv glooiend traject. Vroeger was 850km 8u reistijd incl stops. Nu gaat dat snel richting 10u+.

IX3