2020 - F56 - Mini Cooper GP #2630

Gestart door yakkoox, 15 juli 2020, 10:38:18

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yakkoox

Citaat van: E30325i op  7 augustus 2020, 19:03:09
Rare keuze voor een funcar, heeft iets weg van een autootje om brood me rond te brengen  :toofunny:
Bedankt voor uw mening

d.fine

Citaat van: E30325i op  7 augustus 2020, 19:03:09
Rare keuze voor een funcar, heeft iets weg van een autootje om brood me rond te brengen  :toofunny:

Nice try M68...
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

stevos

Citaat van: d.fine op  8 augustus 2020, 09:36:39
Nice try M68...
Ben niet mee 🤔
Maar zo wil ik graag pistoleekes rondbrengen hoor 😂.

Staat hij al in de wax nu?

yakkoox

Citaat van: stevos op  8 augustus 2020, 16:04:52
Ben niet mee
Maar zo wil ik graag pistoleekes rondbrengen hoor .

Staat hij al in de wax nu?

Wagen is gewassen en voorzien van een swissvax wax laag.
Rijbevindingen zijn heel positief.
Wel veel last van torque steer, maar das normaal veronderstel ik met al dat koppel op die voorwielen.

Hoop dit er wat uit te krijgen met het ander onderstel en een corner balance

Remmen bijten als zot.
Stalen remleidingen en ander remvloeistof staat klaar om erop te gaan. Samen met wheel studs en 6mm spacers rondom.
Heb ook al veel bezins gehad. Leuk autotje

BMWalpina

Congrats met de bestelling van dit dik ding
2016 Ford Focus RS MK3 pocket rocket 💣💥🚀

yakkoox

18 augustus was het dan zo ver.
Smorgens vroeg vertrokken richting AST Suspension in Valkenswaard. Na een korte rondleiding in het filliaal (tekenruimte, testruimte en uiteindelijk de fabriek zelf) zijn ze begonnen met demonteren van de stock ophanging en het plaatsen van het nieuw AST 5100 onderstel.

Na een uurtje zaten ze er dan onder




Wel een spacer van 10mm vooraan moeten monteren om ruimte te maken tussen wiel en veerpoot. (Gaat nog vervangen worden door een spacer van 12-15mm, aangezien ik de ruimte nog heb in mijn wielkast)


Dit is het eindresultaat met wielen gemonteerd en ready to go :)











Hoe rijd dit alles?
Eerste impressie is geweldig, dit maakt de wagen zoveel beter dan hij al was!

Hiervoor altijd met Bilstein gereden en dit is toch wel van een ander kaliber.
Hardheid stond afgesteld op 6 clicks rondom, dit was me toch wel iets te stijf voor onze Belgische wegen.
Momenteel staat hij op 2 clicks vooraan en 4 clicks achteraan.

Wagen moet nog wel uitgelijnd worden, ze hebben aangeraden om eerst 200-300km te rijden alvorens uit te lijnen. Dit zal dan ook komende week gedaan worden.

2 september staat zijn eerste trackday alvast op de planning. Soon more!

Iksree

Wow, hevig modje!

Benieuwd hoe je de trackday gaat ervaren.
- Signature adjusted for being outdated-

BMWalpina

Ziet er super uit ;)

Moet wel goed rijden dat monstertje :)
2016 Ford Focus RS MK3 pocket rocket 💣💥🚀

Avus_3.0

Ben ni echt een mini fan maar damn dat ziet er echt een leuk bakske uit.  :thumbsup:
Met deze vering upgrade zal het go-cart gevoel waarschijnlijk nog meer naar boven komen...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

removed01


erq

wow, afstand veerpoot-band is wel érg nipt.
Hoeveel was dat stock?
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d
IX3

yakkoox

Citaat van: erq op 24 augustus 2020, 10:12:48
wow, afstand veerpoot-band is wel érg nipt.
Hoeveel was dat stock?
Stock is dat net geen centimeter ongeveer maar Mini heeft een plat stuk ontworpen in hun stock demper om die ruimte te verkrijgen.
Dat is namelijk niet mogelijk bij het ‘mono tube’ design van de AST dempers.

Andere merken zoals KW werken met een twin tube design en hier is dit wel bij mogelijk.

Fred

Heerlijke aankoop! Staat mooi op zijn poten zo, en zal ongetwijfeld fantastisch op de baan liggen  8)

Nebo

BMW E90 318d - Sold
MERCEDES A250 - Sold
BMW F30 318d - Sold
BMW F15 X5 sDrive25d - Sold
BMW F40 M135i - Sold
Tesla Model X - Current

yakkoox

Intussen de GP voorlopig laten uitlijnen voor komende woensdag.
Trackday op Zolder geboekt.
Ben benieuwd wat dat gaat geven met deze
-

JC1986


yakkoox

Eerste trackday is heel goed verlopen.
Zoveel fun dit karretje!
Met enkel de AST kit, stalen remleidingen en andere remvloeistof al bijna tijden kunnen rijden zoals ik met de geprepareerde M135i deed.
Met de GP 1:55 à 1:56 met Harry’s laptimer gemeten, en dit op straat bandjes en stock remblokken, daar zat de limiet zo een beetje..
met de M135i (550pk tegenover 300pk) deed ik 1:52 à 1:53 alsook met Harry’s laptimer gemeten.

Whats next?
4x nankang AR1 bestellen
Eens uitkijken voor degelijk setje remblokken (Pagid, EBC, Tarox..?)




GeoBem007


Avus_3.0

Bangelijk dat deze bijna standaard maar +/- 3sec trager is dan uwe aangepaste M135.  :thumbsup:
Dus de Mini krijgt z'n 300pk goed aan de grond ondanks de voorwielaandrijving? En hoe was de beleving/gevoel tov de M135?
Knappe foto's ook trouwens
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

MrpBen

Zalige foto's! Serieus wat camber vooraan  :)
2021 Cupra Ateca: Daily
2003 Bmw E46 325ti Compact: Tracktoy
2008 Bmw E82 135i: Tracktoy 2.0

yakkoox

Heb de GP net eens onder handen laten nemen door NJ Carcure.
Wagen is gecoat met een GYEON Q2 Duraflex.
Zwarte trims zijn gecoat met de GYEON Q2 Trim en de ramen zijn ook ineens gecoat met de GYEON Q2 View.
Bij deze het resultaat





removed01


6-cilinderke

330d Stage 2

yakkoox

Net 2 recaro pole positions geplaatst. Is een heel andere wagen zo. Zitpositie doet alles!




Bananenman

Citaat van: Freke op  4 september 2020, 11:49:00
Bangelijk dat deze bijna standaard maar +/- 3sec trager is dan uwe aangepaste M135.  :thumbsup:
Dus de Mini krijgt z'n 300pk goed aan de grond ondanks de voorwielaandrijving? En hoe was de beleving/gevoel tov de M135?
Knappe foto's ook trouwens
Ook wel benieuwd naar uw review!
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso


GeoBem007

Stoelen hadden er standaard in moeten zitten :drool:

yakkoox

Citaat van: Freke op  4 september 2020, 11:49:00
Bangelijk dat deze bijna standaard maar +/- 3sec trager is dan uwe aangepaste M135.  :thumbsup:
Dus de Mini krijgt z'n 300pk goed aan de grond ondanks de voorwielaandrijving? En hoe was de beleving/gevoel tov de M135?
Knappe foto's ook trouwens
Sorry had deze reactie even gemist.

Mijn bevindingen tegenover mijn M135i.

M135i was een bom van een wagen, met de juiste mods, mede door de manuele versnellingsbak was dit nog echt auto rijden en een plezier om mee rond te knallen!

De GP, FWD met torsen sper, 300pk op de voorwielen.. gaat als een speer!
Maar natuurlijk voel je al die power op die voorwielen wel.. best wat torque-steer. (Alhoewel dit pak verbeterd is sinds de coilover kit erop zit)
In de toekomst zou er ook nog een Drexler lsd op komen, waardoor dat torque-steer mogelijk helemaal verdwijnt.

Op een klein circuit zoals Zolder is de GP uiteindelijk maar 3 seconden trager dan de M135i.
M135i voorzien van 550pk, semislicks,aangepaste remmen,..
GP was toen volledig stock op stalenremleidingen na(straatbandjes, stock remblokken)
Ben er dan ook zeker van dat als de GP voorzien is van semi slicks en deftige remmenset dat die 3 seconden er nog af kunnen.
Als het op hernemingen aankomt dan is de GP wel in het voordeel met de automatische versnellingsbak.

Qua handeling kan ik het momenteel dus moeilijk vergelijken, de M135i plakte echt op de baan. Met de GP was ik voornamelijk gelimiteerd op de banden.
Banden stoken zo warm dat hij begint te schuiven op de vooras. Remblokken smelten als sneeuw voor de zon.. Je voelt wel dat je met een wendbare wagen op de baan bent. Tot op heden nog geen spijt van de wissel M135i -> Mini GP.
Er komt zeker een betere vergelijking als hij voorzien is van semi slicks.

Er volgen alsinds nog vele updates.
Op de M135i had ik voornamelijk ingezet op power en minder op handeling.
Op de GP doe ik het tegenovergestelde.
Power stock, gewicht zo laag mogelijk en laten rijden op railtjes

Dragon

Toevallig vandaag, woensdag in Borsbeek/Ranst gereden??  Anders was het een GP collega :P
Bmw E34 M5 1989 "verkocht - Bmw E34 M5 1991 "verkocht" - Bmw E60 M5" Verkocht" - Bmw E36M3 "verkocht" - Bmw 1m Coupé "verkocht"
Bmw F21 118d 190pk 438Nm "Nestor"verkocht
Bmw E91 335i Touring "Olaf" 361pk  541Nm "verkocht" - Bmw E39 525d touring "Rudolph" sold
  Fiat Fiorino 1.4
2012 Bmw 525 xd touring
https://www.facebook.com/tdraakje/

yakkoox

Citaat van: Dragon op 15 april 2021, 01:53:25
Toevallig vandaag, woensdag in Borsbeek/Ranst gereden??  Anders was het een GP collega :P
Zal een collega zijn geweest
Beginnen er meer en meer rond te rijden.

yakkoox

Nog maar eens een update plaatsen hier

Intussen al enkele trackdays verder en nog wat upgrades doorgevoerd, zoals schijven, remblokken, banden..

Tarox zwevende remschijven 360mm (2kg lichter per schijf dan de oem schijven)
Heb gekozen voor de zwevende schijven aangezien de Solid oem schijven na 2 trackdays krom waren)



Als remblokken had ik eerst gekozen voor de Pagid RSL29 vooraan en Orangestuff’s achteraan. Maar helaas waren na 2 trackdays op circuit Zolder deze Pagids voor de vuilbak. (Dit merkte ik op tijdens nacontrole van mijn wagen na de trackday)



Moet nu wel zeggen dat ik de wagen best hard gepusht heb die trackdays, maar dit zou toch niet mogen gebeuren met een Endurance remblok?

Dus maar even contact opgenomen met onze board sponsor (Performance Shop Geel) en een nieuw setje remblokken gescoord alvorens ik over ging tot demontage van de Pagids.
Heb deze keer gekozen voor de Endless ME22.

Dit zijn de Pagids gedemonteerd



Endless ME22 gemonteerd



Good to go!



Remklauwen beginnen ook al serieus te verkleuren zo zie je maar hoe heet zulke dingen worden

Foto van de klauwen na trackday met de pagids



Foto na trackday met de Endless blokken




Tijden zijn wel enorm verbetert met deze doorgevoerde updates

Printscreen van Harry’s LapTimer

Stock banden, stock remmen (op uitzondering van stalen remleidingen en Castrol SRF vloeistof)
1:56.17



Tarox schijven, Pagid RSL29, Nankang AR-1
1:54.85



Tarox schijven, Endless ME22, Nankang AR-1
1:52.42