F11 520d N47D20C 2011 Verlies koelvloeistof - Welke koelvloeistof standaard?

Gestart door Paske, 30 maart 2024, 16:31:01

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paske

Iemand enig idee wat de standaard is van BMW koelvloeistof?
Deze morgen melding gekregen van niveau te laag.
Voertuig staat wel met de neus omlaag geparkeerd, maar bij controle ziet die er idd behoorlijk leeg uit.
Als ik via RealOEM kijk, dan kom ik uit op 83192218347.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=MX11-EUR-07-2011-F11-BMW-520d&diagId=02_0079
In de gebruikershandleiding kan ik niks terugvinden aan welke standaard de vloeistof moet voldoen.
En als ik in het reservoir kijk, dan zie ik niks waar ik het kleur kan uit opmaken.
Weet wel dat bij m'n MB dit roze was, en op die bus komt geen BMW standaard op voor.
Via het OEM n° van BMW kom ik oa uit op Kroon COOLANT SP 11 met als standaard : BMW N 600 69.0
Is dit dan de vereiste standaard waaraan deze moet voldoen?
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Paske

Uit voorzorg bijgevuld met gedemineraliseerd water +/-300 ml bleek erbij te kunnen,
in afwachting van de correcte koelvloeistof(standaard).
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Phil_

Gedemineraliseerd water is prima  :thumbsup: , zeker voor amper 300ml .

Salva

Controleer zeker je volledige EGR installatie moest het peil weer zakken...
En kijk ook onder het inlaatspruitstuk, hier zit een flens die na wat jaren en kms graag barst.
BMW F11 535Dx Lci
Alfa Romeo GTV6
Kawasaki Z1000SX²

Paske

#4
Citaat van: salva op 30 maart 2024, 23:22:50Controleer zeker je volledige EGR installatie moest het peil weer zakken...
En kijk ook onder het inlaatspruitstuk, hier zit een flens die na wat jaren en kms graag barst.
Thnx...misschien idd na te kijken of op te volgen, daar vorig jaar ik het inlaatspruitstuk en de EGR klep heb laten vervangen.
Nu enkel nog de BMW standaard n° te weten komen, zodat ik koelvloeistof kan halen.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Paske

#5
Volgens wat opzoekwerk kom ik uit op blauw LC-87 / G48, niet te verwarren met blauw LC-13 welke enkel en alleen voor de I3 is.

You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.



Maar als ik via Offenga het OEM nummer 83192218347 ingeef....kom ik uit op ROOD G30.


Moet er nog zand of koelmiddel zijn?  :thinking:
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Paske

Deze morgen nog eens gecheckt, na een 200 km rijden......  :(  opnieuw net onder minimum.
Met een pipet nog wat kunnen opzuigen....kleur is lichtblauw.
Dop nagekeken, sluit mooi af. En geen mayonaise op olievuldop.
Zal een garagebezoek worden vrees ik.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Paske

Zelf dan toch de perfecte uitleg gevonden:

CitaatNaast alle kleuren wordt in koelvloeistofland vaak gesproken over G12 koelvloeistof, of G12+ koelvloeistof. Dit is één product. Deze G12 coolant is ontwikkeld door de VAG groep (Volkswagen AG). Mogelijk is dit de meest bekende coolant. De G12 heeft een rode/roze kleur. Dit product is een silicaatvrij product en mag vergeleken worden met de Xtra Coolant G30 van Glysantin.

Koelvloeistof G11
Een voorloper op dit product is de Koelvloeistof G11. Dit product is blauw en is vergelijkbaar met de Xtra Coolant G48.
De G11 is een silicaathoudend product. Eigenlijk was dit de eerste coolant van de VAG groep. Daarna kwam de G12+ als opvolger.

Koelvloeistof G12++
Daarna kwam er de G12++ koelvloeistof. Dit G12++ product is gebaseerd op organische zuren en bevat silicaten. Een "hybride" product. Dit product is vergelijkbaar met de Xtra Coolant G40 van Glysantin.

Koelvloeistof G13
Tot slot is er nog een "nieuwe" koelvloeistof G13 van de VAG groep. Deze G13 is het nieuwste product van de Volkswagen groep. Deze G13 vloeistof is vergelijkbaar met de Xtra Coolant GG40. Een Volkswagen product met de codering G13.

Extra info:
Verschil in kleur
Het meest opvallend tussen verschillende soorten coolants is dat ze andere kleuren hebben, zoals blauw, rood/roze, lila, geel, oranje of groene. Over het algemeen komen de kleuren van de diverse coolants overeen met de toevoegingen die in de vloeistof zitten. De kleuren zijn slechts ter herkenning en hebben niets met de kwaliteit te maken. In de meeste gevallen kun je de kleur als uitgangspunt nemen betreft de vloeistoffen die in de coolant zitten, maar dit geeft je niet 100% zekerheid, omdat autofabrikanten af en toe een andere kleur gebruiken om zo hun eigen verkoop van coolants te stimuleren.

Benaming
Veel koelvloeistoffen hebben een naam die met een G begint, dit is overgenomen van de Volkswagengroep. Zij lopen voorop wat betreft de ontwikkelingen in coolants. Sommige merken gaan hierin mee, anderen hebben hun eigen benamingen ervoor (zoals SP12, SP13, SP14, SP15). Aangezien de G-aanduidingen het meest voorkomend zijn, blijven wij ook bij deze benaming. Om onderscheid te maken in de samenstelling van de vloeistoffen, gebruiken we de termen MEG, MPG en IAT, OAT en HOAT.

Ook handig om te weten bij het vullen van je schappen: de coolants zijn ook geschikt voor motoren en vrachtwagens.

 

Silicaatvrij, BS
De vroegere koelvloeistoffen waren silicaatvrij en hun samenstellingen waren goedgekeurd door de British Standards Institution (BS).  Hoewel vroeger bijna elk land een eigen commissie had voor standaarden, worden coolants nu geproduceerd naar productennorm. Als er een nieuwe variant in koelvloeistof wordt goedgekeurd door het BS, dan worden de normeringen ook aangepast, maar deze kunnen per land weer verschillen. Mede hierdoor zijn er verschillende varianten coolant in omloop.

 

Silicaathoudend (MEG, IAT) Volkswagenbenaming G11
De oudst bekende coolant, G11, is blauw van kleur en geschikt voor oude auto's, vooral ouder dan 1997. Dit is de goedkoopste variant en wordt vaak gebruikt om te verversen. Deze coolant heeft als toevoeging natriumsilicaat. Inhibitoren, waaronder silicaten, leggen een beschermlaagje aan tussen het metaaloppervlak en de coolant. Door het vormen van deze laag worden de inhibitoren verbruikt en na enige tijd (60.000 - 85.000 km) moet je de coolant vervangen. Ook wordt de beschermlaag steeds dikker, waardoor de warmteoverdracht van vloeistof naar metaal steeds moeilijker verloopt. Dit betekent dat je niet alleen de vloeistof regelmatig moet vervangen, maar ook het systeem schoon moet spoelen om de dikke beschermlaag te verwijderen.

 

Silicaatvrij (MEG, OAT) Volkswagenbenaming G12/G12+
De G12 variant is rood/roze van kleur en geschikt voor auto's vanaf 1997. Vanwege de opkomst van aluminium motoren en de wens voor langere gebruiksduur werd deze variant geïntroduceerd. Dit type bevat geen silicaten en is op basis van organische inhibitoren. Deze zorgen voor een levenslange corrosiebescherming voor aluminium en ijzerlegeringen. De niet afbreekbare corrosieremmers verlengen de levensduur. Deze coolant biedt daardoor een langere bescherming gemiddeld tot 500.000 km of 6000 uur voor vrachtwagens, en voor personenauto's tot 250.000 km of 3000 uur.

G12+ werd geïntroduceerd in 2005 en is lila. De kleur is eigenlijk het enige verschil ten opzichte van G12. Waar eerder bij het mengen van G11 en G12 een onaantrekkelijke bruine kleur ontstond, zorgt de nieuwe kleur van de G12+ nu bij mengen voor een acceptabele kleur vloeistof.

 

Organische inhibitoren/Silicaat (MEG, OAT) Volkswagenbenaming G12++/G13
G12++ is lila/violet van kleur en verschilt van G12 en G12+ doordat er een minimale hoeveelheid silicaatadditieven is toegevoegd. Vanwege de juiste verhouding tussen de organische inhibitoren en de silicaten behoudt de vloeistof de gunstige werking van beide toevoegingen. In 2013 ontwikkelde de Volkswagengroep hun meest recente coolant, de G13 die glycerine bevat. Glycerine is minder schadelijk voor het milieu dan glycol omdat het van biologische oorsprong is. Naar schatting is de CO2-uitstoot bij de productie van G13 elf procent lager dan bij antivries met glycol. Uiteraard bevat deze variant ook de koelende en beschermende functies als de voorgangers. G13 is echter niet de beste keuze voor oudere koelsystemen met een koperen/messing radiator en verwarmingsblok. Voor oldtimers is deze koelvloeistof dan ook niet aan te raden.

 

Wat zijn de verschillen in koelvloeistof in het kort

G11 (blauw): bevat silicaten en is geschikt voor oude auto's, vooral ouder dan 1996. Ongeveer vijf procent van het wagenpark valt in deze categorie (bron: cbs) maar de verkopen liggen hoger doordat er vaker ververst wordt en dit de goedkoopste versie is.

G12 (rood/roze) en G12+ (lila): op basis van organische inhibitoren en bevat geen silicaten. G12+ is de upgrade van de G12 en kan gemixt worden met G11. G12 kan ook gebruikt worden voor navullen van G11 alleen ontstaat hierbij een onaantrekkelijke kleur. Daardoor lijkt de vloeistof niet meer bruikbaar, dit raden we dan ook af. G12++ en G13 bijvullen met G12 of G12+ wordt afgeraden door Volkswagen. De vloeistof is geschikt voor auto's tot 2008 en wordt ook wel met de naam Long Life aangeduid. Veertig procent van de auto's vallen in deze leeftijdscategorie.

G12++ (lila): op basis van organische inhibitoren met silicaat. Dit is de nieuwste variant en wordt gebruikt voor auto's jonger dan 2008. Dit betreft 55% van de auto's. G12++ is mengbaar met G12+ maar niet met G11.

G13 lila bevat een deel glycerine ten opzichte van G12++. Dit is met name interessant vanuit duurzaamheid. G12++ en G13 gebruiken om G12 of G12+ bij te vullen, wordt afgeraden door Volkswagen.

You cannot view this attachment.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

Tom

Ik gebruik altijd G11 in mijn BMW's, zowel met gietijzeren blokken als met aluminium blokken. Voldoet prima, Mijn E38 zijn M52TU aluminium blok zag er vanbinnen nog heel schoon uit toen ik op 280-ish duizend km nog eens de waterpomp en thermostaat eraf had, idem dito voor mijn S50 in de Z3M op 220 000 Km.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Paske

Verlies begint erger te worden.
Net voor vertrek waarschuwing koelvloeistofpeil te laag. Bijgevuld +/- 300 ml.
Na een ritje van een 100 km, bij vertrek opnieuw alarm koelvloeistofpeil te laag.
Woensdag mag hij eindelijk binnen, om het lek te verhelpen, inclusief vervangen pakking kleppendeksel.
Dit tgv olie verlies als je hem eens kort in toeren jaagt. Hopelijk is het enkel dat, en geen scheurtje in het blok.
Er is steeds correct met deze wagen gereden geweest, geen beulwerk.
Nooit gedacht dat een BMW zo een 'intense' wagen was.....  :-\
Als hij nog veel kuren vertoond zal hij met z'n  :censor: buiten vliegen en gaan we opnieuw voor een ster.

1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

kietekiet

2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55.
04/2024-2050: Bmw M2 G87.

midas

Citaat van: Paske op 12 april 2024, 21:33:32Verlies begint erger te worden.
Net voor vertrek waarschuwing koelvloeistofpeil te laag. Bijgevuld +/- 300 ml.
Na een ritje van een 100 km, bij vertrek opnieuw alarm koelvloeistofpeil te laag.
Woensdag mag hij eindelijk binnen, om het lek te verhelpen, inclusief vervangen pakking kleppendeksel.
Dit tgv olie verlies als je hem eens kort in toeren jaagt. Hopelijk is het enkel dat, en geen scheurtje in het blok.
Er is steeds correct met deze wagen gereden geweest, geen beulwerk.
Nooit gedacht dat een BMW zo een 'intense' wagen was.....  :-\
Als hij nog veel kuren vertoond zal hij met z'n  :censor: buiten vliegen en gaan we opnieuw voor een ster.


Soms is een uitwendig lek toch onzichtbaar met het blote oog omdat er geen aflopers zijn van opgedroogde koelvloeistof.
Probeer eens met een uv lamp op de radiator, koelreservoir ed. te schijnen.
Succes!

Paske

Citaat van: midas op 13 april 2024, 10:02:39Soms is een uitwendig lek toch onzichtbaar met het blote oog omdat er geen aflopers zijn van opgedroogde koelvloeistof.
Probeer eens met een uv lamp op de radiator, koelreservoir ed. te schijnen.
Succes!
ik zoek er niet achter, ik zie thv kleppendeksel / EGR koeler olie en vocht.
En op de grond zijn waterdruppels zichtbaar die vettig aanvoelen tgv olie op de bodemplaat veronderstel ik.
Nu dinsdag mag hij binnen voor reparatie.
Ik ga mezelf pijnigen met een dag of 2-3 met de motor te gaan werken  :thumbsup:
Bedankt om mee te denken.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0