Main Menu

Tesla Y vs BMW X3

Gestart door JC1986, 28 januari 2024, 08:26:47

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JC1986

Hallo,

Momenteel bezitten wij een BMW X3 (G01) 2.0D die onze enigste wagen is in het gezin (privé).
Wij hebben thuis zonnepanelen met terugdraaiende teller (Vlaanderen - verwarming op GAS en hout) die 5500 WP opleveren per jaar.
Ons gezinsverbruik is +- 3000 WP per jaar (dus +-2500 over)

Gezien dit een privé situatie betreft (particulier) en ik er niet volledig in thuis ben leg ik het hier eens voor.
Onze BMW X3 is 6 jaar oud met 110.000km en doet het nog goed.
Toch overwegen we soms iets anders... Wij doen ongeveer 20000km per jaar en deze afstanden gaan in dalende lijn (woon-werkverkeer doen we beide met de moto, de voornaamste ritten zijn lokaal voor de kinderen en eens naar familie of de winkel te gaan) Wij doen geen reizen met de auto.

We hebben thuis nog capaciteit over via onze zonnepanelen. Ik kan op mijn werk gratis laden (als dit eens nodig zou zijn).

Er is reeds een Tesla Y voor 39.900Euro waardoor we recht zouden hebben op een premie van 5000Euro -> 34.900euro aankoopprijs.

Onze BMW X3 doet soms te weining lange afstanden (gezien het toch een diesel is).
Een IX3 enz is ook al door onze gedachte gegaan maar de aanbieding van die 5000Euro via vlaanderen doen ons naar een Tesla Y (-40.000euro) kijken.

De X3 zal gezien zijn leeftijd en km's wel eens kosten kunnen krijgen (geen garantie meer).
De wegentaks per jaar bedraagt +-550Euro en we tanken ongeveer 250Euro per maand.


Ik wil men kop niet laten zot maken door allerlei verkoopspraatjes en trucjes. Ik wil gewoon de best mogelijke situatie voor ons gezin daardoor deze overweging.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Bedankt voor jullie feedback





kraftbayer

In uw situatie en als die zo blijft de volgende jaren zou ik een Tesla overwegen.
De BMW is nu met die Km stand nog redelijk te verkopen en je hebt normaal tot heden er nog niet echt veel kosten aan gehad.
Hoe langer je wacht om die te verkopen hoe minder die waard word en hoe meer kosten je er aan gaat krijgen.
En de aanbieding die ze nu doen vanuit de overheid zal ook niet blijven duren.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

JC1986

Citaat van: kraftbayer op 28 januari 2024, 18:47:48In uw situatie en als die zo blijft de volgende jaren zou ik een Tesla overwegen.
De BMW is nu met die Km stand nog redelijk te verkopen en je hebt normaal tot heden er nog niet echt veel kosten aan gehad.
Hoe langer je wacht om die te verkopen hoe minder die waard word en hoe meer kosten je er aan gaat krijgen.
En de aanbieding die ze nu doen vanuit de overheid zal ook niet blijven duren.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:

Bedankt voor je reply.
Het blijft een dilemma, morgen eens een testrit gaan doen.
We zien wel  ;)

kraftbayer

Testrit zal wel meevallen want ik ken er nog die voorheen BMW reden en nu een Tesla.

Grtn,
Kraftbayer
BMW...Kraftbayers!

JC1986

Citaat van: kraftbayer op  1 februari 2024, 16:45:23Testrit zal wel meevallen want ik ken er nog die voorheen BMW reden en nu een Tesla.

Grtn,
Kraftbayer
Testrit beviel ons heel goed, aangenaam verrast!
Onze configuratie komt op 51000€, particulier... we gaan alles is naast mekaar moeten leggen of het voordeliger is om om te schakelen naar de Tesla of bij de X3 te blijven.
Rekenwerkje dus

dadoke

Citaat van: JC1986 op  1 februari 2024, 19:46:41Testrit beviel ons heel goed, aangenaam verrast!
Onze configuratie komt op 51000€, particulier... we gaan alles is naast mekaar moeten leggen of het voordeliger is om om te schakelen naar de Tesla of bij de X3 te blijven.
Rekenwerkje dus

Gezien je de wagen vnl. voor korte afstanden nodig hebt, zou ik toch de RWD overwegen, en dan zeker zo'n 39990 euro voorraadmodel met 5k subsidie.
De RWD heeft de LFP batterij, dwz dat de altijd tot 100% mag opgeladen worden, zonder nadelige effect op de batterij.
De LR heeft een lithium-ion batterij, en daar is het aangeraden tot max 80% te laden voor dagelijks gebruik.
Dus in feite hebben beiden zga dezelfde range op dat vlak.

Enkel bij lange ritten heeft de LR voordelen, want extra range bij 100% opgeladen, en ook DC laden is sneller (ik dacht 250kW tov 170kW voor de RWD), maar die laadpiek wordt maar even gehaald, ergens rond 15 a 30% batterijlading.

Qua running costs gaat het ook een stuk schelen, 20k km per jaar is pakweg 3500kWh verbruik, aan de kWh-tarieven is dat 700 a 1200 euro per jaar, en gezien je PV overschot hebt gaat dat maar een paar 100 euro zijn in jouw geval

Dus een Y RWD voor 35k (met 8 jaar garantie) ... ik zou niet twijfelen!

JC1986

#6
Citaat van: dadoke op  2 februari 2024, 06:01:45Gezien je de wagen vnl. voor korte afstanden nodig hebt, zou ik toch de RWD overwegen, en dan zeker zo'n 39990 euro voorraadmodel met 5k subsidie.
De RWD heeft de LFP batterij, dwz dat de altijd tot 100% mag opgeladen worden, zonder nadelige effect op de batterij.
De LR heeft een lithium-ion batterij, en daar is het aangeraden tot max 80% te laden voor dagelijks gebruik.
Dus in feite hebben beiden zga dezelfde range op dat vlak.

Enkel bij lange ritten heeft de LR voordelen, want extra range bij 100% opgeladen, en ook DC laden is sneller (ik dacht 250kW tov 170kW voor de RWD), maar die laadpiek wordt maar even gehaald, ergens rond 15 a 30% batterijlading.

Qua running costs gaat het ook een stuk schelen, 20k km per jaar is pakweg 3500kWh verbruik, aan de kWh-tarieven is dat 700 a 1200 euro per jaar, en gezien je PV overschot hebt gaat dat maar een paar 100 euro zijn in jouw geval

Dus een Y RWD voor 35k (met 8 jaar garantie) ... ik zou niet twijfelen!

Die berekening hadden we intussen gemaakt (we kennen er niet veel van) maar zitten dus in de goede richting -> merci voor uw bericht hiervoor  :thumbsup:

De geleverde stock is voor deze 39900euro zijn enkel in zwart en wit met 19" velgen en geen trekhaak.
Onze configuratie is quicksilver grey met 20" velgen en trekhaak. Die premie zou maar voor 4000 nieuwe voertuigen zijn... Telsa deelt ons zelf mee dat deze voertuigen (die onder de 40000euro vallen) nog in Berlijn staan en te laat zullen komen voor deze premie (+6000 voertuigen, onder deze voorwaarden, door Tesla verkocht in 01/2024 en dan heb je nog de andere merken die ook in aanmerking komen). Mede door het feit dat we van mening zijn dat het 100% onze zin moet zijn hebben we die mogelijkheid laten varen.

Onze config komt dus op 50120euro... RWD, quicksilver, 20", zwart interieur en trekhaak
We moeten dus rekenen en zien of het particulier wel voordelig is...

Tevens zouden we als thuislader de wall collector van Tesla zelf prefereren... Wat is jullie visie hierin?


dadoke

Citaat van: JC1986 op  2 februari 2024, 06:21:11Tevens zouden we als thuislader de wall collector van Tesla zelf prefereren... Wat is jullie visie hierin?

Ik heb de Tesla wall connector genomen, doet gewoon zijn ding.
Wanneer je wil laden en hoe snel stel je gewoon in in de wagen zelf of via de app.
Voordeel van de wall connector is de knop op de plug om de laadklep open te doen, met een niet-Tesla lader moet je de laadklep in de wagen openen, of via S3XY buttons.

Bananenman

Citaat van: dadoke op  2 februari 2024, 07:10:44Ik heb de Tesla wall connector genomen, doet gewoon zijn ding.
Wanneer je wil laden en hoe snel stel je gewoon in in de wagen zelf of via de app.
Voordeel van de wall connector is de knop op de plug om de laadklep open te doen, met een niet-Tesla lader moet je de laadklep in de wagen openen, of via S3XY buttons.
Ik heb zo'n Alfen laadpunt thuis en dat is altijd klungelen in de app om die laadpoort te openen, inpluggen, ...
Veel handiger met dat Tesla knoptjen  ^-^

Ik rijd momenteel een Model 3 LFP RWD -> altijd welkom om eens te proefrijden JC.

Ik werk in Anderlecht dus niet te ver van het Pajottenland  ;)
2023 Tesla Model 3 RWD
2012 Ducati Multistrada 1200 S "Lawijtmaker"


cossie300

Terug draaiende teller zal helaas niet lang meer duren. Toch efkes rekenen als deze wegvalt. Electrisch rijden zal een stuk duurder worden dan.
De Smet car cleaning, follow us on fb and insta  ••• Porsche 911 Carrera 4S , when i'm in a hurry ••• Ferrari 348 TB , when i want to relax ••• Ford Escort Cosworth , the rally car •••Ducati Panigale V4S , porn on wheels ••• Ducati 1198S , just for the fun•••Ducati 998 , nostalgia ••• Bmw G01 X3 , family car

dadoke

#10
Citaat van: cossie300 op  2 februari 2024, 12:43:08Terug draaiende teller zal helaas niet lang meer duren. Toch efkes rekenen als deze wegvalt. Electrisch rijden zal een stuk duurder worden dan.
Hangt van leverancier af, maar volgens volgende site ligt de prijs tussen 8 en 13ct/kWh.
https://callmepower.be/nl/energie/gids/tarief/prijs-elektriciteit

Dus 3500kWh is dan 280 à 455 euro (min de 2500kWh overschot van JC en de injectievergoeding daarvoor).
Of als je constant supercharget is het 1400 euro.
JC geeft aan dat hij 250 euro per maand tankt, oftewel 3000 euro per jaar aan brandstof.

Een EV is dan nog altijd +2500 euro goedkoper qua verbruik.

Leon-cupra

Citaat van: dadoke op  2 februari 2024, 07:10:44Voordeel van de wall connector is de knop op de plug om de laadklep open te doen, met een niet-Tesla lader moet je de laadklep in de wagen openen, of via S3XY buttons.

Bedoel je dan om de laadkabel los te koppelen na het laden? Want klepje zelf openen is gewoon met een tikje op de klep. Gaat dan automatisch open.
Het lossen van de laadkabel kan je gewoon in de tesla app doen. Doe dit altijd in de app. Lukt altijd.

Zelf model Y rwd eigenaar. Mijn advies. Geef geen geld uit aan die dure zilvere kleur. Lak van een Tesla is redelijk pover. Het is wel al beter met dat zilver maar zelf heb een zwarte, dat is echt een giga-ramp. Laat de wagen wrappen. Heb je keuze tussen 100den kleuren en is goedkoper dan de optionele kleuren. Daarnaast blijft de lak na wrappen steeds in goede conditie.

JC1986

Citaat van: Leon-cupra op  3 februari 2024, 14:38:19Bedoel je dan om de laadkabel los te koppelen na het laden? Want klepje zelf openen is gewoon met een tikje op de klep. Gaat dan automatisch open.
Het lossen van de laadkabel kan je gewoon in de tesla app doen. Doe dit altijd in de app. Lukt altijd.

Zelf model Y rwd eigenaar. Mijn advies. Geef geen geld uit aan die dure zilvere kleur. Lak van een Tesla is redelijk pover. Het is wel al beter met dat zilver maar zelf heb een zwarte, dat is echt een giga-ramp. Laat de wagen wrappen. Heb je keuze tussen 100den kleuren en is goedkoper dan de optionele kleuren. Daarnaast blijft de lak na wrappen steeds in goede conditie.
Bedankt voor de tip!
Wat kost het ongeveer om een wagen te wrappen? M.a.w. aan wat kan je je zoal verwachten qua bedragen?

Leon-cupra

Zal rond de 2K zijn. Beetje afhankelijk van wat een wrapper vraagt. Zijn ook grote verschillen in.

dadoke

Citaat van: Leon-cupra op  3 februari 2024, 14:38:19Bedoel je dan om de laadkabel los te koppelen na het laden? Want klepje zelf openen is gewoon met een tikje op de klep. Gaat dan automatisch open.
Het lossen van de laadkabel kan je gewoon in de tesla app doen. Doe dit altijd in de app. Lukt altijd.

Zelf model Y rwd eigenaar. Mijn advies. Geef geen geld uit aan die dure zilvere kleur. Lak van een Tesla is redelijk pover. Het is wel al beter met dat zilver maar zelf heb een zwarte, dat is echt een giga-ramp. Laat de wagen wrappen. Heb je keuze tussen 100den kleuren en is goedkoper dan de optionele kleuren. Daarnaast blijft de lak na wrappen steeds in goede conditie.
Dat marcheert inderdaad ook, was het al vergeten.
Alhoewel dat ik wel denk dat die laadklep niet lang gaat meegaan als je die altijd zo gebruikt...

dadoke

Citaat van: Leon-cupra op  3 februari 2024, 16:21:13Zal rond de 2K zijn. Beetje afhankelijk van wat een wrapper vraagt. Zijn ook grote verschillen in.
Eerder 2.5k, en een wrap is leuk, maar gaat max 3 jaar mee als ik de mijne bekijk

Bananenman

Tesla zwart is af fabriek heeeeel zwakke lak, de andere kleuren zijn minder vatbaar voor swirls.

Dit is mij ook bevestigd door ne Tesla sales dude tijde terug als ik ging kijken voor de Model 3.

Als 'ex-detailer' vind ik de laksterkte van het parelmoerwit op de huidige variëren tussen goed tot heel goed.
2023 Tesla Model 3 RWD
2012 Ducati Multistrada 1200 S "Lawijtmaker"


JC1986

Het zal een QuickSilver worden of een witte met een wrap achteraf...

Nuja, als de X3 verkocht geraakt tenminste  ;)