2023 - IX3 Inspiring - Piemontrot

Gestart door erq, 22 september 2023, 16:17:27

Tom

Citaat van: Bananenman op 20 oktober 2023, 11:18:41EV rijden
Sporten
Flex Office cultuur

What's happening with the old ERQ?!!!  :wiggleyes:

As opposed to ?

Naft tanken
Vettig eten en roken
Naar Kantoor gaan

:D
Nur Tote Motoren werden beatmet

erq

ik heb altijd graag/veel gesport @Bananenman  :iono:
EV en Flex zijn semi-verplichtingen van de werkgever.
Nu, ik klaag niet want rondje BXL elke dag kost me +-3u extra.
Dan rendeer ik nu pak beter.
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

E61 535da  - E86 Z4 QP 3.0si - A6 2.7 Biturbo - F11 525da - F31 330d

Bananenman

Citaat van: erq op 20 oktober 2023, 13:05:35ik heb altijd graag/veel gesport @Bananenman  :iono:
EV en Flex zijn semi-verplichtingen van de werkgever.
Nu, ik klaag niet want rondje BXL elke dag kost me +-3u extra.
Dan rendeer ik nu pak beter.
Was een geintje hoor, dat is hier toch een zevercafé uw iX3 topic?  :wiggleyes:  :gayfight:
2023 Tesla Model 3 RWD
2012 Ducati Multistrada 1200 S "Lawijtmaker"

Ben.

Citaat van: erq op 20 oktober 2023, 10:38:29Cars 'n Coffee BAM style. Wat een idee!

Gisteren 2 urtjes gaan sporten. Bij aankomst aan de laadpaal gehangen. Bij terugkomst netjes 80%. Dus volledig klaar vr het wknd zonder 1 sec verloren tijd. Dus al bij al went EV rijden redelijk snel eens je proactief je laadsessies plant.

Zeker en vast, ik heb me nu al de gewoonte gekweekt men auto in te steken als ik ergens toe kom waar het kan. Niet persé wanneer de batterij volledig plat is ofzo

erq

Citaat van: Ben. op 20 oktober 2023, 14:14:21Zeker en vast, ik heb me nu al de gewoonte gekweekt men auto in te steken als ik ergens toe kom waar het kan. Niet persé wanneer de batterij volledig plat is ofzo

Gisteren met Jr naar zn sport toernooi. Terwijl ik mijne 1ste koffie achterover werk besef ik "tiens ik sta hier toch 3u, ik zal ns checken of er laadpaal kortbij is". En ja, op 100m 2x 22KW lader beschikbaar. Bij de lokale Delhaize. Ideaal. Auto ff verplaatsen. Laden starten gaat vlot. Ik vertrek en zie dat er 6KW actueel laadvermogen wordt aangegeven. Opstart denk je dan. Kijk ik 2u later via de app en zie dat er op 2u voor 10KW is geladen.

:vlag:
"That's thirty minutes away. I'll be there in ten."  Winston Wolf  – Pulp Fiction

Ben.

Citaat van: erq op 23 oktober 2023, 09:27:34Gisteren met Jr naar zn sport toernooi. Terwijl ik mijne 1ste koffie achterover werk besef ik "tiens ik sta hier toch 3u, ik zal ns checken of er laadpaal kortbij is". En ja, op 100m 2x 22KW lader beschikbaar. Bij de lokale Delhaize. Ideaal. Auto ff verplaatsen. Laden starten gaat vlot. Ik vertrek en zie dat er 6KW actueel laadvermogen wordt aangegeven. Opstart denk je dan. Kijk ik 2u later via de app en zie dat er op 2u voor 10KW is geladen.

:vlag:

AC kan je maximaal 11kw gaan als ik me niet vergis. Maar dan had het inderdaad meer moeten zijn dan 10kw.

erq

1ste skitrip is enigszins in zicht. Sinds jaar en dag gebruikte ik een setje Thule Wingbar's als dakdrager. Handig doordat je gewoon kit/voet kan vervangen als je een andere wagen neemt. Net even online gecheckt en de F31 en IX3 geven zelfde codes. Dus deze er dan eens op geplaatst en past wonderwel. Meevaller.

Voorganger van deze was een A4 2019. Die heeft duidelijk bredere dakails want kreeg geen spanning op de voet.

erq

Gemiddeld verbruik over 3000km +- 20.6 kwh. Ik doe wel best veel snelweg kms (+-65%) dus verklaart vnl waarom het hoger ligt dan normverbruik. Gemiddelde daalt echt wel hard eens je lange stukken 70 in je traject hebt. Eco driving doe ik ook niet echt itt mn tweelingbroer die met zn EQC gevoelig onder zijn normverbruik rijdt  ;D

De app van 50Five (via Engie) is wel een ramp. Laadpas valt niet te koppelen. App zelf kan geen routeplanning doen. Dus wel wat stress hoe dat gaat gaan op skivakantie.

Bananenman

Citaat van: erq op 10 november 2023, 11:13:05Gemiddeld verbruik over 3000km +- 20.6 kwh. Ik doe wel best veel snelweg kms (+-65%) dus verklaart vnl waarom het hoger ligt dan normverbruik. Gemiddelde daalt echt wel hard eens je lange stukken 70 in je traject hebt. Eco driving doe ik ook niet echt itt mn tweelingbroer die met zn EQC gevoelig onder zijn normverbruik rijdt  ;D

De app van 50Five (via Engie) is wel een ramp. Laadpas valt niet te koppelen. App zelf kan geen routeplanning doen. Dus wel wat stress hoe dat gaat gaan op skivakantie.
Heb nog geen ervaring met mijn Luminus powerpass app, maar als ik de reviews lees zie ik jouw punten dikwijls naar boven komen.
Om op safe te spelen, ga ik een abbo nemen bij een andere (grote) providor om een plan B te hebben in het buiteland.

Denk te opteren om eerst de persoonlijke visa te koppelen met Tesla, en dan te kijken naar een providor die samenwerkt met die FastNed toestanden aan een deftige prijs.

Voor de rest bevalt hij goed de iX3?
2023 Tesla Model 3 RWD

erq

Naast 50Five heb ik ook een Ionity kaart en FastNed Account. Dus praktisch gezien zal er geen probleem zijn. Kan idd zelf ook nog account maken bij Tesla. Maar het zou gewoon fijn zijn mocht de gekozen provider van de werkgever een eevoudig platform/app aanbieden waarmee ik wat vooruit kan plannen. Laadpas vr het werk is BE + buurlanden. Bespaart me de discussie via expense note te moeten werken en dan kan ik mn stops al wat inplannen ifv waar de speedchargers staan.

Al bij al best tevreden van de IX3. Maar chargen blijft aanpassen. Zeker omdat je tss die 10-80% load blijft is de real life range eerder 300km.

erq

Bananenman

2023 Tesla Model 3 RWD

Zaskar

Slim gezien zo een extra battery pack op u dak.  >:D
Allee veel winter-sneeuw-ski plezier.

erq

Citaat van: Zaskar op  6 december 2023, 07:29:57Slim gezien zo een extra battery pack op u dak.  >:D
Allee veel winter-sneeuw-ski plezier.
:toofunny:

If only @Zaskar . Had de laadstress wat knn temperen wss.
ABRP route laten plannen. Stops straks inplannen in de BMW navi. Hoop dat dat wat vlot gaat. Feit dat we s nachts reizen zou beschikbaarheid normaal geen issue mogen zijn. Maar toch.

erq

Maiden voyage!

Na 3 maanden eigenaarschap (en een dikke 2 maanden aftellen naar de bergen) vorig wknd dan toch de 1ste échte stresstest gehad van deze IX3. Wie me kent weet dat ik best wel fan ben van impulsieve weekendjes (ver) weg. 'S nachts rijden en meestal vrij vlot tempo houden betekende dan ook dat altijd de auto ben blijven verkiezen boven vliegen of ander vervoer. Feit dat ik de blaas heb van een kameel betekende ook dat stops doorgaans beperkt bleven tot wanneer de passagiers er nood aan hadden. Dus nu op pad gaan voor 1000km enkel, naar de kou, in een SUV, een elektrische dan nog,... Maakte me zenuwachtig en nieuwsgierig tegelijkertijd. Dus bij deze, mijn relaas. Enjoy  :P

Short summary:
- Allerbelangrijkste mss, maar nee het was absoluut niet de living hell die ik mss wel deels verwacht had. Alles in acht genomen geef ik de IX3 een dikke 9. Had ik liever onderweg geweest met 3/5 touring en 3l diesel? Ja. Heeft de IX3 zijn eigen voordelen in vgl? Ook ja.
- Laadstress? Ja. Maar dan vnl omdat ik via laadpas van het werk wel enigszins gebonden was aan waar te stoppen. In het algemeen zijn er meer dan voldoende laadpunten. Beschikbaarheid is hoog aan de speedchargers. Ook al is dat wss deels doordat we 's nachts reden.
- Tijdverlies? Blijft enige "nadeel" in vgl met vroeger. Dergelijke reis kost je wel quasi 2u extra. Equivalent van een dikke file dus. Als je makkelijk inslaapt (zoals ik) dan zijn deze momenten wel ideaal voor een power nap. Met als bijkomend gevolg dat je eigenlijk best fris aankomt.

Routeplanning
Geopteerd dit via ABRP te doen. Eerste nadeel: Android Auto gebruiken vereist een pro-licentie. Maar gezien deze app wel aangeraden werd toch geprobeerd. Heenrit gaf initieel 6 stops aan. Wel even verschieten als je dat ziet staan... ABRP heeft wat settings die je beetje moet tweaken om range correct te laten inschatten. Doe je dit niet gaat hij een range < 0 aangeven en dus alternatieve stops beginnen zoeken terwijl je eigenlijk nog wel range hebt. Sporadisch ook een pop-up dat hij een snellere stop heeft maar ik hou me graag aan een route eens ik die heb gekozen. Je kan wel filteren op welke providers je wenst te selecteren. Maar niet elke pas werkte zoals verwacht (zie onder). BMW app kan ik wel op voorhand routes maken en inladen dus verwacht dat ik het in de toekomst zo ga doen.

Chargen
Ik schat dat ik op 8 van de 10 stops (H/T) de laadpas van het werk heb kunnen gebruiken. Vreemd genoeg werkte bvb niet elke Ionity laadstation met dezelfde laadpas. Laatste stop werkte de Ionity laadpas dan weer wel op een andere provider waar de pas van het werk (50Five - Last Miles) het dan weer niet deed. Fastned heeft in FR verrassend groot netwerk en daar werkte het wel consequent. Max snelheid gehaald tss alle stops was 153kW, maar dit zakte wel vrij snel weg. Gemiddelde duur van de stop +-30 min. Laden ongeveer 20-80% steeds wat overeenstemt met +- 40kWh. Dit geeft gemiddelde laadsnelheid van 80kW. Geen verschil te merken of bijladen gebeurde aan een 150, 250 of 300kW speedcharger. Laadstations zijn er ruim voldoende. Heb quasi nergens een charger gedeeld zelfs niet. Maar dit is uiteraard wel 's nachts in een kalme reisperiode. In Val Thorens zelf waren er best wat laadspots in de openbare parkings al aanwezig. 11kW laders allemaal dus ideaal om een avond rustig bij te tanken voor het vertrek.

Verbruik/Range
Batterijcappaciteit van de IX3 is 72kW bruikbaar (van de 80kW). Normverbruik autostrade zal +- 22kWh zijn. Neem daar bij de dakkoffer, bagage, temp van 0° C bij vertrek en 4 personen on board en je zal snel richting 25kWh gaan. 0-100% zal een 300km dan realistisch zijn. Echter gezien je quasi steeds tussen die 20-80% SOC zal blijven is het realistisch +- elke 180km een stop te moeten doen. Snelheid temperen maakt wel een erg groot verschil. Eens je boven de 120kmh gaat is het verschil duidelijk merkbaar. Kleine sprints zijn dus zeker te doen. Maar vreten echt wel energie.

Comfort
Ik durf stellen dat deze IX3 mijn meest comfortabele cruiser tot nu toe is. Cabine is uitzonderlijk stil. Dakkoffer zelf hoor je weinig. Minder dan de dakdragers alleen verrassend genoeg. M'n 3 passagiers waren uitermate tevreden over de zitruimte en comfort achtering. Zelf ook de hele rit lang fris en comfortable gezeten. In een F31 door de lagere zit kreeg ik vroeger na paar uur rijden soms wel wa last in mn heup. Dat is nu verdwenen met de verhoogde zit. Koffer is vrij praktisch door zn hoogte. Itt een X3 30e verlies je bvb ook geen laadruimte in de koffer. Heb lange tijd een 320e overwogen ipv deze IX3 dus dat had wel een issue geweest dan. Dakkoffer zat ook goed vol maar wel goede testcase geweest voor volgende keer. Enige nadeel is dat de parkings in Val Thorens voorzien zijn op max 1m85 - 2m20 afhakelijk van de parking. Daar gaat deze IX3 nipt boven dus dakkoffer demonteren en in het hotel stokeren dan maar gedaan. Aangenaam verrast ook van de grip van de Bridgestone Blizzak winterbanden. Hadden kettingen mee maar totaal niet nodig gehad. Snelheid aangepast en ABS geen enkele keer horen/voelen werken. Dit in tegenstelling tot de 2 fransen die we in de berm hebben zien steken tijdens onze uittocht...

Edwin-1234

Leuk verhaal om te lezen  :thumbsup:
Begrijp ik goed dat je elke ongeveer 180 km hebt geladen? Dus krap 2 uur rijden en dan een 30 minuten laden?
2014 - F15 - X5 xDrive35i

erq

Citaat van: Edwin-1234 op 13 december 2023, 20:11:54Leuk verhaal om te lezen  :thumbsup:
Begrijp ik goed dat je elke ongeveer 180 km hebt geladen? Dus krap 2 uur rijden en dan een 30 minuten laden?

Klopt. Reliëf speelt uiteraard ook mee. Bij vertrek uit de bergen stuk van bijna 260km gedaan bvb. Maar op de autostrade met CC op 135kmh rij je 80%->20% SOC op een kleine 200 km idd.

Dirk9700

Thx om je ervaring te delen  :thumbsup:

Grt,
Dirk

erq

Kist ligt heerlijk stabiel op de weg in de sneeuw!

henotteke

Citaat van: erq op 18 januari 2024, 13:14:02Kist ligt heerlijk stabiel op de weg in de sneeuw!
laag zwaartepunt he

erq

Volgende roadtrip geboekt. 11/04 naar Berlijn. Vliegen was een optie maar omdat het vakantieweek is zijn de tickets best duur. Rijden zal enkel +-2u extra zijn maar dan hebben we op zijn minst ook fexibiliteit qua planning. Benieuwd als het dan wat warmer is + zonder dakkoffer naar de routepanning. 2 stops zouden normaal moeten volstaan.

erq

Ondertussen +10.000km op de teller. Geen klachten. Helemaal gewend aan de SUV rijhouding en beleving.
Gisteren wel melding via de app van een terugroepactie. Ik bel voor een afspraaak: "ah die actie kunnen we niet inplannen meneer. BMW heeft een leverstop van die onderdelen (laadunit). Dus enkel bij defect worden die gemaakt".

Ok dan. Dus alleen als ik in panne val voeren ze herstelling uit begrijp ik  :greddy: