2009 - E81 -116d - M-Sport - Alpinweiß

Gestart door Petrolhead_Nick, 3 augustus 2023, 12:19:42

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petrolhead_Nick

Intro:

Dag allen,

Lang aan 'twijfelen geweest om hem voor te stellen of niet. De "vervanger" als daily voor de 135i. Door de werksituatie terug wat KM's moeten bollen, dat telde al rap door met zo'n 3 liter dus dan maar snel naar een goedkope oplossing gezocht.

Voor een laag budget (< 10k) zitten zoeken naar iets wat toch een beetje leuk was, komende van een 135i... Ik kwam maar weinig naar men goesting tegen, had bijna een low-mileage E46 Compact M-Sport gekocht tot ik deze tegen kwam een dag voor ik naar de E46 ging kijken. Leek wel een perfect match, M-pakketje, low mileage, en een cheap-to-run dieseltje.

Het is een 2009 E81 116d geworden met handbak en uber-low mileage. Gekocht in Mei 2023, toen stond er 18.380km op de teller. Het was geen scam  :D

Bleek een auto geweest te zijn van gepensioneerden in mijn buurt die ondertussen zijn heengegaan. Op die 14 jaar tijd hebben ze er maar 1.312km per jaar mee gebold. Volledige onderhoudsgeschiedenis (om de 2000km is de olie ververst geweest), new car smell en een leuk M-pakketje. Meer heb ik echt niet nodig.

Qua opties gene hoogvlieger maar voldoende voor mijn noden:

- M-pakketje
- Half (fake)leder
- Automatische airco
- PDC achter
- Radio Business
En...
- Het "Gepensioneerden Individual" -pakket bestaande uit: gekraste bumperhoeken voor + achter, geborduurde velgen x2, geschaafde spiegelkap en gekraste interieurlijsten.

Voor mij was het belangrijk om zo goedkoop mogelijk rond te kunnen rijden, en dat liefst zo betrouwbaar mogelijk met een voorliefde voor het merk BMW uiteraard. En daar heb ik met deze E81 de perfecte match gevonden.

Dankzij de lage km-stand en zorgzaamheid van de vorige eigenaar ben ik zeker gerust dat ik voorlopig toch een zeer betrouwbare N47 ga hebben. Toen ik de olie controleerde bij de eerste wasbeurt, was deze zelfs nog helder!

Mijn bevindingen tot nu toe:

Ondertussen staat de teller al op 25.000km na 3 maanden, hier heb ik al het één en ander geleerd over deze E81:

- Vergeleken met de 135i heeft deze precies geen hydraulisch, maar elektrisch servostuur? Stuurgevoel is ongelooflijk verschillend tussen de twee wagens.

- Gemiddeld verbruik zit ik nu op 5.6L/100km (komende van 11.5L/100km met de 135i). Het maximale dat ik met een tank heb gehaald is tot nu toe 980km. Gemiddeld per 900km volgooien.

- Mijn grote haat voor Runflatbanden is weer bevestigd (rijligging is verschrikkelijk), kan ook door de ondertussen 14-jaar oude banden zijn...

- De versnellingsbak schakelt een pak minder sportief als in de 135i, schakelen kost een pak meer moeite bij volgas in deze. Helpt olie verversen op deze KM-stand?

- Muziek afspelen via een mobiel toestel leek een grotere opdracht dan gedacht op zo'n business radio. Bluetooth bellen idem. -> ondertussen een adapter gekocht die kan laden en aux kan aansluiten en die doet zijn ding perfect voorlopig. Enkel spijtig van de kabel-rommel.

- De 116d motorisatie heeft meer moeite dan gedacht op zo'n 1 reeks... De MINI One D met 90pk van mijn vriendin is een raketschip tegenover mijn 116d.

Toen ik hem net had, heb ik hem al een volledige detail-behandeling gegeven. Ookal had die niet veel kilometers, de gemiddelde non-petrolheads poetsen sommige plekjes gewoon nooit heb ik achteraf tijdens het poetsen ontdekt ;). De onderkant gereinigd, interieur dieptereiniging en kortom zo proper mogelijk gemaakt zodat ik precies het gevoel had dat ik net uit de showroom reed met een 14-jarige auto. Enkele pîcs onderaan.

De toekomstplannen:

OEM + wordt het thema van deze 1-reeks.

- Als de runflat bandjes eindelijk versleten zijn zou ik erg graag een leuk zomersetje aanschaffen, hierbij dacht ik aan een mooi setje originele style 216 of 261 18 inch velgen. Hier wil ik ook geen fortuin aan uit geven, de banden zijn voor mij het belangrijkst, daar zullen PS-5 of PS-4S op komen.

- Een originele BMW E81/E87 dakspoiler zou de look nog afmaken, hard to find?

- Facelift LED-achterlichten lijken me ook leuk in combinatie met de witte lak.

- Deze gaat waarschijnlijk te veel geld kosten maar zou heel leuk zijn: Originele Xenonlampen retrofitten, I miss my corona-rings / angel eyes :)

- Ophanging subtiel onder handen nemen (20mm drop?) Bilstein B12 kit steekt mijn ogen al uit.

- De interieurlijsten Glossy zwart laten spuiten, originele zwarte vinden = €€€, zo zijn ineens de krasjes weggewerkt.

- Aangezien het vermogen toch harder tegen valt als gedacht, en soms zelfs onverantwoord dat ik gedurende heel de oprit van een autostrade planché moet geven in alle versnellingen om in te kunnen voegen en de wagen gewoon weinig respons heeft met 116pk op 1400kg. Dacht ik om toch een herprogrammatie te laten doen. Met deze kilometerstand denk ik dat het gevaar op risico's achteraf vrij beperkt blijft met een wagen van deze leeftijd?

Hiervoor had ik BR-Performance in Willebroek in gedachten, deze hebben me destijds met men F20 125i ook fantastisch verdergeholpen. Zij zijn enkel wat aan de prijzige kant tegenwoordig merkte ik op. Iemand suggesties?

Ik had gelezen dat de 116d's een elektronisch gelimiteerde versie is van de 118d? Klopt dit, en welke componenten verschillen er zoal tussen de N47 116d, 118d en 120d? Turbo, injectoren,...?

Na een herprogrammatie kom ik op een 180pk en 400nm, dat zijn 120d waarden en zal het rijplezier ongetwijfeld sterk verhogen! :)

Problemen:


Ik merkte op tijdens het poetsen dat de instapwangen van mijn bestuurderszetel nu al barsten en scheurvorming vertoond. Dat fake skai-leder trekt echt op niks. Is hier eigenlijk iets aan te doen?

Bedankt voor het lezen van mijn topic!  :thumbsup:

Petrolhead-groetjes,
Nick




Gregory Vvk

Leuke 1, zeer lage km-stand.
Mijn vrouw kocht in 2012 een E87 116d, toen viel ook meteen dat vermogen zwaar tegen.
Laten chippen bij Stef (Power plus Engineering), gans andere wagen.

Qua subtiele verlaging kozen wij voor een H&R setje veren.
Persoonlijk heb ik ook nog gekeken voor de retrofit van de lichten maar dat kwam me voor het verschil te duur uit eigenlijk.
Die depo-lichten gaan steeds kapot na x aantal jaar dus ook geen afdoende oplossing.

Qua verbruik kwamen wij op een 5.2 uit.
De wagen werd iets zuiniger na het chippen omdat je hem niet overal moest 'dood' duwen om mee te kunnen.

Wij verwijderden wel de CDV, maakte het schakelen iets aangenamer.

Succes ermee!
E87 PPE'ed sold
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing
F54 - Clubman (Miss)

Tom

Coole vondst, volgens mij hebben alle n47's inderdaad elektronische stuurbekrachtiging.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Petrolhead_Nick

Bedankt Gregory voor uw reactie en adviezen!

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die klaagt over het vermogen. Van PPE heb ik ook al gehoord, bedankt voor je aanbeveling. Zolang het een betrouwbare tuner is, is dit voor mij het belangrijkste. Zou niet willen dat mijn motor aan gort draait na een copy-paste map bij Jos achter den hoek. Ik ben benieuwd naar BB-leden hun ervaringen en aanbevelingen!

Viel dat wat mee die verlagingsveren? Ik heb ooit een vorige wagen gehad (ander merk) met verlagingsveren, buiten de looks was mijn ervaring minder positief na een tijd (Eibach Pro Kit). Uiteraard is het niet te vergelijken met een schroefset, maar wil niet in een stuiterkar zitten :)

De herprogrammatie zal zeker een must zijn in de komende weken, binnenkort ga ik mijn knoop doorhakken waar ik ga. Uiteraard zal ik de resultaten delen, ben ook zeer benieuwd naar het verbruik als ik hem niet meer moet platstampen!

Depo's heb ik ook al niet veel positiefs van gehoord, ben zelf ook meer een fan van het originele, vooral als het op de kwaliteit aan komt.

Die CDV-delete heb ik nog niet gehoord, heb je toen een vervangonderdeel geplaatst of het systeem gewoon omgeleid? Lijkt me wel zeer interessant, zeker met zulk beperkt vermogen is het (vlot) vertrekken minder aangenaam.

Bedankt!

Nick

Pjetrof

@petrolhead_n
HallO
Mooie dialyse.
Geen 135i natuurlijk.
Hebt u mijn PB gekregen?
F33 428i

Petrolhead_Nick

Citaat van: Pjetrof op  3 augustus 2023, 13:35:34@petrolhead_n
HallO
Mooie dialyse.
Geen 135i natuurlijk.
Hebt u mijn PB gekregen?

Hey Pjetrof,

Bedankt voor je reactie, net nog eens voor de zekerheid gekeken maar helaas geen PB ontvangen? Kan je hem nog eens zenden?

Grtz,
Nick

Gregory Vvk

Citaat van: petrolhead_n op  3 augustus 2023, 13:23:19Bedankt Gregory voor uw reactie en adviezen!

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die klaagt over het vermogen. Van PPE heb ik ook al gehoord, bedankt voor je aanbeveling. Zolang het een betrouwbare tuner is, is dit voor mij het belangrijkste. Zou niet willen dat mijn motor aan gort draait na een copy-paste map bij Jos achter den hoek. Ik ben benieuwd naar BB-leden hun ervaringen en aanbevelingen!

Viel dat wat mee die verlagingsveren? Ik heb ooit een vorige wagen gehad (ander merk) met verlagingsveren, buiten de looks was mijn ervaring minder positief na een tijd (Eibach Pro Kit). Uiteraard is het niet te vergelijken met een schroefset, maar wil niet in een stuiterkar zitten :)

De herprogrammatie zal zeker een must zijn in de komende weken, binnenkort ga ik mijn knoop doorhakken waar ik ga. Uiteraard zal ik de resultaten delen, ben ook zeer benieuwd naar het verbruik als ik hem niet meer moet platstampen!

Depo's heb ik ook al niet veel positiefs van gehoord, ben zelf ook meer een fan van het originele, vooral als het op de kwaliteit aan komt.

Die CDV-delete heb ik nog niet gehoord, heb je toen een vervangonderdeel geplaatst of het systeem gewoon omgeleid? Lijkt me wel zeer interessant, zeker met zulk beperkt vermogen is het (vlot) vertrekken minder aangenaam.

Bedankt!

Nick

CDV gewoon eruit gehaald, niets van vervangonderdeel moeten plaatsen, werkje van 20m dacht ik.
Mijn vrouw zei dat ze altijd de indruk had dat ze met hoge hakken aan het rijden was toen die CDV nog aanwezig was.

Wij hadden eigenlijk geen last van bizarre rij eigenschappen.
Wagen was niet stuiterig of dergelijks.
Ik heb die wagen ook nog vaak mee gehad en wel vaker 'de sporen gegeven'.

Ik denk als je gewoon een gekende tuner neemt je wel safe zit, er kan altijd ergens iets fout gaan, zelfs bij de beste firma's.
Tuningen à la 179euro promo's zou ik vermijden als de pest  :gayfight:

Vooral het hogere koppel maakt de wagen heel wat aangenamer, en zoiets heb je nodig in het huidige verkeer.
E87 PPE'ed sold
E61 sold @ almost 400k
F40 - Leasing
F54 - Clubman (Miss)

Pjetrof

Citaat van: petrolhead_n op  3 augustus 2023, 13:54:48Hey Pjetrof,

Bedankt voor je reactie, net nog eens voor de zekerheid gekeken maar helaas geen PB ontvangen? Kan je hem nog eens zenden?

Grtz,
Nick
Doe ik.
F33 428i

SamuelG

Citaat van: petrolhead_n op  3 augustus 2023, 13:23:19Bedankt Gregory voor uw reactie en adviezen!

Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die klaagt over het vermogen. Van PPE heb ik ook al gehoord, bedankt voor je aanbeveling. Zolang het een betrouwbare tuner is, is dit voor mij het belangrijkste. Zou niet willen dat mijn motor aan gort draait na een copy-paste map bij Jos achter den hoek. Ik ben benieuwd naar BB-leden hun ervaringen en aanbevelingen!


Dag Nick

Wij hebben reeds 4 wagens laten chippen bij Heinz Performance in Latem. 2 hiervan waren op benzine en 2 op diesel. Op alle 4 de voertuigen zijn we heel tevreden geweest hierover en hebben we nooit problemen gehad. Bij onze Vito heeft Heinz zelf ook wat extra info laten zien op de computer waar de ECU aan hing. Ze werken daar zeker niet met een mapje die zie online downloaden en dan via de obd2 stekker de auto inladen.
Je kan natuurlijk van overal vanalles horen, maar wij zijn zeer tevreden.

Over BR-Performance (wat dichter bij jou waarschijnlijk) heb ik ook al positieve dingen gelezen. Denk dat ze qua prijs gelijk lopen met Heinz.

Groetjes
Samuël
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Petrolhead_Nick

Bedankt Samuël om jou ervaringen te delen  ;) . Ik denk dat we undertussen de 'beste' drie hebben opgenoemd.

Ondertussen heb ik al contact gehad met PPE, deze waren erg vriendelijk met hun antwoord op mijn mail en gaven me nog een mooie promotie omdat ik via BB kom  :thumbsup: .

BR-Performance daar ben ik al eens geweest met de F20 125i, ik kan daar eigenlijk niets slechts van zeggen, ze vragen inderdaad allemaal €590 incl. btw (standaardprijs), dus daar moet ik het al niet voor doen. Ik woon in Beerzel dus das eigenlijk overal wat tussenin, Willebroek is al snel 45 min rijden voor mij dus voor die afstand speelt het mij geen rol.

Bij Heinz heeft men Swift Sport met Supercharger eens op de testbank gestaan tijdens zo'n dyno-day. Ook vriendelijke mannen met kennis van zaken...

Momenteel leunt mijn gevoel en voorkeur stilletjes aan naar PPE, heb hier ook al veel positiefs mogen over horen. Uiteindelijk zal er geen slechte keuze bestaan als het tussen deze drie gaat :). Het gaat tenslotte ook 'maar' over een 116d, geen specifiek zwaar getunede 135i ofzo ;).

Wellicht zal ik in september of ten laaste tegen oktober men ei gaan leggen. Zou graag dit jaar nog een rondje NBR willen doen met deze E81. Wel pas na zijn herprogrammatie en na een setje velgen met betere bandjes dan de huidige nog-originele runflats. Dus de deadline voor dit alles ligt ten laatste in November :D

Grtz, Nick

Petrolhead_Nick

Het is misschien niet de meest spannende auto of topic hier op het forum maar ik plaats met veel plezier een update na bijna 5 maanden in mijn bezit te zijn.

 

Ik heb alvast het eerste onderhoud gedaan op deze daily einser.

 

Sinds ik hem kocht in mei met 18.500km heb ik er ondertussen al wat kilometers op geklokt, we zitten nu op 31.000km. In mijn ogen dus tijd voor een onderhoudsbeurt, de laatste was op 18.200km maar wel dik 2 jaar geleden. Gezien de vorige gepensioneerde dame er slechts 1000-1500km per jaar mee reed, kreeg deze 1 reeks slechts een onderhoud om de 2 jaar. Volgens de onderhoudsboek had deze nog nooit een brandstof-, pollen- en luchtfilter gehad. Het werd dus maar eens tijd om deze onderdelen te vervangen na 14 jaar dienst. Volgens de onderhoudsboek kreeg deze telkens enkel oliewissels met de filter.

 



Nu hij toch eens op de brug stond, kon ik hem eens langs onderen bekijken. Tot mijn verbazing is dit de meest propere auto die ik ooit heb gehad, uiteraard heeft die niet veel kilometers, maar na 14 jaar had ik verwacht dat het er slechter uitgezien zou hebben. Deze heeft dus hoogstwaarschijnlijk steeds mogen binnen slapen bij de oorspronkelijke eigenaar (I love it!).

 


De auto ziet momenteel 85% autostrade van de gereden kilometers, en dit deed hem ook enorm deugd. Mijn klachten van in het begin zijn stilaan allemaal verdwenen. Dankzij de korte afstanden van de vorige eigenaar gok ik dat de inlaatpoorten misschien wat dichtgekoekt waren of dat er in het algemeen veel roetaanslag aanwezig was. Hierdoor was de motor vrij loom en waren er vibraties bij het optrekken in bepaalde toerentallen. Dankzij enkel lange-afstandsritten de laatste 5 maanden, rijdt deze einser nu meer als een 116d en niet meer als een "112d" moest het ooit bestaan hebben. :D

 

Tijdens het onderhoudsbeurtje ook maar eens een additief van LiquiMoly in de tank gekapt. Zou de roetfilter ook helpen beschermen naar het schijnt ;).

 


Doordat de E30 tot op heden alle tijd en beschikbare financiën ontving, is er nog niet veel in huis gekomen van de 'mods' die ik wou uitvoeren...

 

Ondanks de risico's van chiptuning, is dit toch een van de eerste dingen die ik wens uit te voeren in de komende tijd. Ik denk dat ik de motor ondertussen al goed heb ingereden en heb 'proper geblazen' dankzij de lange-afstandsritten. En nu zeker dankzij het onderhoud ben ik heel gerust in de gezondheid van de motor moest deze op de testbank komen te staan binnenkort. Deze update zal binnenkort wel verschijnen.

 

In elk geval hoop ik er nog lang mee te rijden, zoals ik aanhaalde zijn nieuwere auto's niets voor mij, voorlopig is er nog zeker geen upgrade in het zicht. Deze einser is betrouwbaar, rijdt enorm goedkoop en is groot genoeg voor mij, mijn vriendin en de viervoeter. Meer moet dat niet zijn.

 


Na de winter, zal ik hoogstwaarschijnlijk de nieuwe velgen monteren, tegen dan zijn deze steenharde Pirelli runflats versleten en dan kunnen de originele velgen gaan dienen als winterset.

 

We blijven lekker verder dieselen!

 

Grtz, Nick  :thumbsup: