2018 - F21 - 120i - Sapphire Black - M Sport Shadow

Gestart door SamuelG, 30 januari 2023, 12:35:48

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SamuelG

Hierbij de voorstelling van mijn (voor mij) nieuwe 1-reeks. De 3e BMW 1 reeks op een dikke 2 jaar, maar eindelijk de uitvoering die ik al lang wou. Een manuele BMW F21 LCI 120I M sport Schadow line van 2018 met B48 4 cilinder benzine blok. Deze wagen kocht ik rond de jaarwissel over van een forumlid.
We kochten recent thuis ook een 330E (Tanzanite blue) en zwarte 340i, dus hij staat goed vergezeld  :clap:  :bow:

Bij mijn vorige wagen begonnen de kilometers wat op te lopen en ik was al een tijdje (beetje uit interesse en hobby) autoscout aan het afzoeken naar 120i's. Deze keer wou ik een kopen die echt goed samengesteld was vanuit fabriek en toch liefst opnieuw een F21 = 3-deurs. Zo had ik niet alweer stiekem de wens om een veel te dure head unit of M-sport remmenset te retrofitten. ;)
Autoscout stuurde me een melding dat deze 120i te koop kwam en ik herkende meteen de foto's van op het forum. Ik voelde dat deze het moest worden.  :exited:  :exited:

Hij is voorzien van zeer veel opties waaronder Harman Kardon geluidssysteem, lederen bekleding met blauw stiksel en verwarming, 6WB Black Panel cluster, navi pro, open dakje, shadow line (afwerking lichten, raamomlijsting, niertjes ...), M-sport remmenset, dual zone climate control, PDC voor + achter + camera, verkeersbordherkenning (KAFAS2 camera), ...
Er zijn enkele opties die hij niet heeft en die ik in de mate van het mogelijk zou willen proberen retrofitten.

Hij was volledig BMW onderhouden, dus heb ik voor ik hem ophaalde nog een BMW onderhoud laten uitvoeren. Dit was rond de 77000 km.

Sinds de aankoop heb ik hem naar goede gewoonte laten stage 1 chiptunen bij Heinz, voor een gezonde 267pk en 417Nm. Standaard miste ik wat power in de lage toeren en in de hoge toeren was ik de 211pk van mijn vorige gewoon. Waardoor ik ook wel wat meer wou.  ;D

Ondanks alle opties heb ik toch opnieuw een waslijstje aan mods op mijn wishlist kunnen zetten, het is sterker dan mezelf...  :neener:  :razz:  :exited:

Reeds uitgevoerd:
- Stage 1 tuning Heinz
- M4 stuurcover
- Mistlampen getint
- Verlaging met H&R veren
- De BBS'en eronder met zelf gemaakte BMW emblemen (ander formaat dan origineel BMW)
- Herbekleed stuur: uiteindelijk zonder stuurwielverwarming en trilmotor en met blauw alpina stijl stiksel
- Originele M2 onderdelen: carbon interieurdelen
- Bougie's eens preventief vervangen
- Bobijnen eens preventief vervangen
- ATE remblokken rondom (keramische voor minder remstof)
- Chrome niertjes
- Originele CarPlay activatie
- PPF folie in door shut (gekend punt bij 3-deurs waar deur de lak schaaft)

To do:

Interieur:
- Handrem- en pookhoes met blauw stiksel
- PPF folie op climate control en black panel
- Pedalhaus pedalen

Exterieur:
- LED's in achterlichten (remlicht, pinkers, achteruitrijlichten)
- Chrome uitlaattipjes

Motorisch:
- Alu charge pipe upgrade (FTP?)
- Air intake (complete "cold air" intake of standaard intake met upgrades?)
- Hot climate (intake) mod eventueel met extra air scoop
- Uitlaat subtiel aanpassen (liefst M perf uitlaat met chrome tips voor de 125i pre-LCI, maar weet niet of het mogelijk is)

Retrofit:
- Grootlicht assistent (volgens mij mogelijk met stuurkolom en codering)
- Stuurwielverwarming (indien niet te veel bekabeling)
- Rijhulpsystemen lane assist en botswaarschuwing (indien niet te veel bekabeling, KAFAS camera zit er al)

Adviezen zijn méér dan welkom!
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Avus_3.0

Knappe verzameling BMW's dat je op de oprit hebt staan.  :thumbsup:

Veel plezier met de nieuwe 120I, de geplande mods zien er in elk geval leuke updates uit...
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

M&M

mooie afwisseling! bliif dat zot vinden met een stage 1 wat een dikke waarden ge hiermee al hebt!! rijd direct goed door  :thumbsup:
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

SamuelG

Afgelopen zondag bij Glabs de H&R verlagingsveren laten monteren, die ik bij de wagen kreeg. De vorige eigenaar heeft deze al gebruikt, maar er weer afgehaald voor de eerste keuring van de wagen en omdat hij wist dat hij verkocht ging worden. Het goca attest zat er ook bij, dus ik ga hem nog laten keuren voor tuning. :bow:
De achterkant is nog net net iets meer gezakt dan op de foto's, maar heb nog geen perfecte foto kunnen trekken.
Persoonlijk vind ik dat het gevoel van de auto tijdens het rijden echt wel verbeterd is. Over snelheidsheuvels en dergelijke voel je wel dat het iets harder is, maar dat vind ik persoonlijk helemaal niet erg. In het dagelijks gebruik hebben zeker niet het gevoel dat ik in comfort moet inboeten met deze veren.
De stance zelf vind ik wel redelijk perfect. Een subtiele verlaging in combinatie met de BBS'en die wat verder naar buiten komen... :clap:


De remblokken rondom waren ook bijna op. Ze konden nog een paar duizend kilometer mee door, maar daar zit ik toch snel aan. Zowel vooraan als achteraan heb ik gekozen voor de ATE Ceramic blokken. De prijs zat in mijn ogen goed en wat minder remstof vind ik steeds interessant ;)
Heb lang getwijfeld of ik niet voor meer "sportieve" remblokken zou gaan. Maar gezien de kilometers ik doe en hoeveel % daarvan gewoon op de baan in het verkeer is vond ik het nog niet de moeite om een stuk meer te betalen voor bijvoorbeeld EBC Yellowstuff. Op zich ben ik ook wel tevreden met de M-sport remmen.
Glabs vult dit ook keurig in in het onderhoudsboekje in iDrive  :thumbsup:
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

AB1996

Ziet er deftig uit, zelfde uitvoering maar dan 5-deurs had ik ook graag gehad.

Ik betrap mezelf erop dat ik regelmatig ook naar BBS'en ben aan het kijken of andere sets velgen.

Eerst het carplay gebeuren fixen en daarna waarschijnlijk een schroefset aangezien de dempers de veren niet zo goed verdragen.

Veel veilige kilometers gewenst.

Avus_3.0

* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Chahine

Knappe wagen Samuël, proficiat :thumbsup:

PPF op je blackpanel, al kunnen installeren? Wil hetzelfde doen maar ik heb al gezien dat de matte variant niet zo mooi is om op te kijken.

SamuelG

Bedankt allemaal!

Heb nog niks van de PPF besteld. Was me eigenlijk ook aan het afvragen of er douanekosten zouden bijkomen?
Waar heb je die PPF voor blackpanel al eens gezien? Ik vind er nogal weinig info of voorbeelden van.[quote
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

Na de verlaging ook nog even wat cable management gedaan bij Glabs. De bekabeling voor de coyote is onder het dashboard gesoldeerd aan de bekabeling van een 12V stekker, met een omvormertje en USB-A aansluiting. De kabel zelf loopt door het dashboard tot op de plaats van het toestel.
Graag wou ik ook mijn gsm wireless kunnen opladen aan maximale snelheid, zonder dat er veel kabels zichtbaar zijn. Om hogere wattages te halen, hebben we een 12V adapter gebruikt van Mophie, die zichtbaar zit aan de voeten van de passagier. De kabel loopt achter het dashboard naar de plaats van de vastgekleefde "laadpad". Door de Magsafe magneten ligt de gsm vast en laadt hij aan maximale draadloze snelheid. De locatie zorgt ervoor dat het netjes blijft binnenin en dat je de gsm eigenlijk bijna niet ziet liggen in het donkere hoekje.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Chahine

Citaat van: SamuelG op 20 maart 2023, 10:14:19Bedankt allemaal!

Heb nog niks van de PPF besteld. Was me eigenlijk ook aan het afvragen of er douanekosten zouden bijkomen?
Waar heb je die PPF voor blackpanel al eens gezien? Ik vind er nogal weinig info of voorbeelden van.[quote
https://innovativepaintprotectionsolutions.com/collections/bmw-1-series-e82-f20-f21-including-m135i-m140i-1m

SamuelG

Afgelopen zondag de Polderrit van OpenRoads meegereden. Het was een zeer leuke rit, jammer dat de Zeeland Classic zo snel volboekt was.
Het heeft redelijk veel geregend, maar met de Pilot Sport 5 banden hadden we er gelukkig niet te veel last van.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

Nog eens even een paar updates na wat problemen te hebben gehad voor de zomer.

Begin mei reed ik met mijn vriendin van het Zeeland terug naar huis 's nachts, toen er plots verschillende meldingen in het dashboard kwamen. Koelvloeistof was onder andere te laag plots. Even (veilig) aan de kant gestaan en gezocht, maar niet direct het probleem gevonden. Dan maar al het water dat we hadden erin gegooid en verder gereden tot het dichtst bijzijnde tankstation (2km verder) om nog veiliger te kunnen staan en eventueel opgehaald te kunnen worden. We kwamen net uit een tol tunnel...
Na wat zoeken de oorzaak gevonden: de slang van het cilinderkop-expansiereservoir met nummer 17129845173
Blijkbaar een gekend probleem bij de B48 blokken, waarbij het slangetje afbreekt aan het connectie punt.
De wagen gelukkig direct veilig van Terneuzen naar huis gekregen en maandag om het onderdeel geweest bij BMW en meteen gestoken. Nieuwe koelvloeistof erin, ontlucht en alles was weer perfect in orde.

Ambetant probleem als het niet thuis gebeurd, maar al bij al goed en vlot opgelost voor ongeveer €60. Het nieuwe stuk ziet er ook verbeterd en dus steviger uit. Had het wel niet verwacht om met de "nieuwste" auto die ik al heb gehad na enkele maanden aan de kant van de weg te staan  :thinking:  :D

BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

2 weken later...

Tijdens een weekenddag met enkele kortere rustige ritten kwam er plotseling een foutcode op het scherm ivm de aandrijving. Nog 1 km doorgereden tot thuis, waar het dan duidelijk werd dat er iets écht niet goed liep. Op ralenti schudde de wagen van links naar rechts...
Hem meteen laten ophalen op een trailer (zag er wel goed uit, hij was net gewassen  ;D ) en laten uitlezen en foutzoeken, want dit voelde niet aan als iets dat ik zelf even kon fixen.
Foutcode 130F20 kwam hieruit en dit gaat over de uitlaat cam shaft en de timing hiervan. De VANOS was defect en diende vervangen te worden. Onder andere de versteleenheid nokkenas (nr. 11368684921) en de centrale vanos klep (nr. 11368696446) werden vervangen, alsook redelijk wat andere onderdelen zoals dichtingen en dergelijke.

Na 2-3 weken zonder wagen te hebben gezeten mocht ik hem opnieuw ophalen. Dit was begin juni en 20 juni vertrokken we ermee op reis. Toch wat spannend... Het was jammer genoeg geen goedkope fix zoals het slangetje met koelvloeistof  :iono:  :blink:  ::)

Na de herstelling liep hij wel perfect en sindsdien al heel wat kilometers gedaan zonder problemen. Ben er nog steeds zeer blij mee  ;)  :bow: 
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

#13
Wat leukere zaken sinds de probleempjes...

Terwijl hij binnen was voor herstelling heb ik zelf adh van een DIY die ik op internet vond zelf BMW naafkapjes gemaakt met de basis van BBS kapjes. Originele van BMW passen niet in de BBS velgen en ik vond de BBS logootjes net iets meer tuning dan ik eigenlijk wou. Met de BMW logootjes ziet het er meer OEM uit.

Eind juni en begin juli naar Zuid-Frankrijk geweest met de wagen voor een dikke 2 weken en 4080km rijplezier. Over de gehele trip had ik een gemiddelde verbruik van 8,4 km, maar ik heb dan ook net iets meer dan 100km/u gereden (waar het kon natuurlijk ;) ) in Frankrijk... Dit jaar eens zonder schade op te lopen van bijvoorbeeld deuren van andere auto's. Ben er ook wel bijna obsessief mee bezig geweest om zéér veilig te parkeren. Vorig jaar waren het net iets té veel putjes...

In augustus een groot onderhoud gedaan, dus de bougies en bobijnen ook reeds preventief vervangen. Nu heb ik een goed en zeker zicht op wat er wanneer het laatst is gedaan. Voel me iets geruster op die manier.

Vorig weekend nog eens een OpenRoads rit kunnen meepikken in Nederland. Hij was met 150km net iets korter dan de vorige, maar het was wel zeker een van de tofste.

Deze week nog een laatste aanpassing gedaan aan de wagen, namelijk de originele zwarte niertjes eens gewisseld met Chrome niertjes die ik nog had liggen. Het geeft een heel andere indruk van de voorkant van de wagen en ik vind het wel tof. Zelf heb ik het gevoel dat het de voorkant iets fijner maakt en ik vind het ook leuk bij de bleke velgen. Is natuurlijk puur persoonlijke smaak.

Ten slotte nog enkele zaken gepland:

- Volgende week een ster in de vooruit laten herstellen bij Verhelst. Het was vorige week goed raak tegen de voorruit op de R4...
- Begin volgende maand een luchtlek in de uitlaat laten dichtlassen. Een middendemper is vervangen geweest bij de vorige eigenaar en zit vast met klemmen die momenteel lucht lekken.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Petrolhead_Nick

Heel leuke F21  :thumbsup:  Ben wel fan van de look, goed aangepakt met de BMW naafdopjes te fabriceren. Zoveel zie je ze niet rondrijden in 120/125i M-Sport uitvoering hier in België. Ik heb soms wat spijt dat ik mijn F20 verkocht heb destijds, al ik er op terugblik was dat als daily een magnifieke wagen qua luxe & comfort, power en uitstraling.


Ik zag dat je met een uitlaatlek zit en ik las in je topic dat je mss van zin was om iets aan de uitlaat te upgraden. Ik heb mijn topic destijds helaas laten verwijderen op BB wegens domme redenen, maar ik had een B48 125i met wat leuke aanpassingen. Als je graag OEM+ gaat met je uitlaat, een M140i uitlaat is zo goed als een straight fit op een B48 120/125i. Dat was goedkoop (omdat veel M140i rijders hun originele uitlaat verkochten voor een appel en een ei) en tenslotte ook nog eens een origineel BMW onderdeel. De sound was dieper, de pops waren luider in sport-modus en het leukt van al, niemand dat er een haan om kraait omdat er overal BMW logo's op stonden voor de keuring.

Moest je graag wat meer info erover willen kan ik je gerust wat uitleg geven.

Dit is alvast een filmpje hoe hij klonk ;).


Grtz, Nick  :thumbsup:

SamuelG

Citaat van: Petrolhead_Nick op 21 september 2023, 10:07:25Heel leuke F21  :thumbsup:  Ben wel fan van de look, goed aangepakt met de BMW naafdopjes te fabriceren. Zoveel zie je ze niet rondrijden in 120/125i M-Sport uitvoering hier in België. Ik heb soms wat spijt dat ik mijn F20 verkocht heb destijds, al ik er op terugblik was dat als daily een magnifieke wagen qua luxe & comfort, power en uitstraling.


Ik zag dat je met een uitlaatlek zit en ik las in je topic dat je mss van zin was om iets aan de uitlaat te upgraden. Ik heb mijn topic destijds helaas laten verwijderen op BB wegens domme redenen, maar ik had een B48 125i met wat leuke aanpassingen. Als je graag OEM+ gaat met je uitlaat, een M140i uitlaat is zo goed als een straight fit op een B48 120/125i. Dat was goedkoop (omdat veel M140i rijders hun originele uitlaat verkochten voor een appel en een ei) en tenslotte ook nog eens een origineel BMW onderdeel. De sound was dieper, de pops waren luider in sport-modus en het leukt van al, niemand dat er een haan om kraait omdat er overal BMW logo's op stonden voor de keuring.

Moest je graag wat meer info erover willen kan ik je gerust wat uitleg geven.

Dit is alvast een filmpje hoe hij klonk ;).


Grtz, Nick  :thumbsup:

Op mijn vorige 1-reeks (F20 LCI 118i met N13 blok) had ik ook de 140i demper laten installeren. Had een volledige lijn gekocht en heb de demper van de 118i en de overschot van de 140i uitlaat voor meer kunnen verkopen dan de 140i uitlaat mij gekost had.  :thumbsup:
Op deze auto zorgde het ook voor net iets meer geluid zonder te opvallend te zijn ofzo. Bij de 120i heb ik het nog niet gedaan omdat ik eigenlijk niet opnieuw een 140i lookalike / wannabe 140i wil. De 2 pijpjes links vind ik ook wel iets tof hebben. Het subtiele sportievere geluid is hetgeen dat me wel echt ook aanspreekt bij die muffler.
Het liefst zou ik een sport demper steken met dubbele Chrome tipjes links, maar heb er ook geen 1500-2000 euro voor over.

Zeer goed filmpje trouwens! Ik was het al eens tegengekomen zelfs op YouTube  :clap:
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Petrolhead_Nick

Citaat van: SamuelG op 21 september 2023, 14:54:44Op mijn vorige 1-reeks (F20 LCI 118i met N13 blok) had ik ook de 140i demper laten installeren. Had een volledige lijn gekocht en heb de demper van de 118i en de overschot van de 140i uitlaat voor meer kunnen verkopen dan de 140i uitlaat mij gekost had.  :thumbsup:
Op deze auto zorgde het ook voor net iets meer geluid zonder te opvallend te zijn ofzo. Bij de 120i heb ik het nog niet gedaan omdat ik eigenlijk niet opnieuw een 140i lookalike / wannabe 140i wil. De 2 pijpjes links vind ik ook wel iets tof hebben. Het subtiele sportievere geluid is hetgeen dat me wel echt ook aanspreekt bij die muffler.
Het liefst zou ik een sport demper steken met dubbele Chrome tipjes links, maar heb er ook geen 1500-2000 euro voor over.

Zeer goed filmpje trouwens! Ik was het al eens tegengekomen zelfs op YouTube  :clap:

Bedankt voor het compliment!

Achteraf bekeken was ik inderdaad ook meer fan van de dubbele pijpjes links want iedereen begon plots M140i lookalikes te maken. Uiteraard was dit voor mij ook destijds de 'budget' oplossing :D.

Moest ik toen geld genoeg gehad hebben vond ik zo'n supersprint wel goed klinken op de B48, die behield ook de stock look. Maar het is zoals je zegt, zoveel geld had ik er ook niet voor over.

Keep up the good work, hele mooie F20 waar je hopelijk nog veel geniet van kan hebben :D

Grtz, Nick  :thumbsup:

SamuelG

Nog eens een niet functionele, maar esthetische aanpassing gedaan. Al sinds ik de wagen heb, wil ik graag de originele M2 carbon interieurlijsten. Deze gaan beter met de afwerking van de ventilatieroosters en hebben in mijn ogen een veel mooier uitzicht en leukere uitstraling. Af en toe keek ik online of ik toevallig een koopje tegenkwam en nu vond ik toevallig de 2 duurste en belangrijkste onderdelen voor aanvaardbare prijzen.
De inleg in het dashboard komt uit een schadewagen uit Nederland en de trim op de middenconsole komt van iemand in Duitsland die zijn M2 ombouwt naar track-tool. Nu moet ik de deurgrepen dus nog aan een prijsje vinden of €90 per kant betalen voor nieuwe bij BMW (wat op zich nog wel meevalt uiteindelijk). Hopelijk haalt die Duitser met z'n tracktool binnenkort z'n deurkaarten eruit  :thumbsup:

Ben er me bewust van dat het geen 140i en al zeker geen M, maar vind het wel leuk om hem iets meer premium te doen aanvoelen en een leuke afwerking te hebben. Ben op zich ook nog steeds tevreden van het B48 blok in combinatie met het lage gewicht van de wagen en de manuele bak. :clap:
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Avus_3.0

Leuke upgrade waar je dagelijks geniet van hebt.  :thumbsup:
* Skoda Octavia RS245 (Daily): Motec Gt-one wheels en eibach springs
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Karbonius veerpootbrug, KW V2 schroefkit, Custom BBS LeMans
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...


Chahine

Citaat van: SamuelG op 14 december 2023, 11:01:26Ben er me bewust van dat het geen 140i en al zeker geen M, maar vind het wel leuk om hem iets meer premium te doen aanvoelen en een leuke afwerking te hebben. Ben op zich ook nog steeds tevreden van het B48 blok in combinatie met het lage gewicht van de wagen en de manuele bak. :clap:
Zolang je een smile op je gezicht hebt als je ermee rijdt maakt de rest niet uit. Mooie en smaakvolle upgrade :thumbsup:

SamuelG

Kerst heeft voor de missende carbon deurgrepen gezorgd. :bow:  Ook originele BMW M2 onderdelen, zoals de rest en deze zijn nieuw aangekocht bij BMW. :thumbsup: Maakt het setje toch wel echt af.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

Uiteindelijk eens bij Innovative Paint Protection Solutions (IPPS) de PPF voor in de door shut besteld. Had dit al lang op het oog, samen met enkele andere producten van hun. Wou voor de eerste keer niet meteen veel geld eraan uitgeven en eerst eens testen. Samen met de tools, was het in de €30 en bij de douane is daar nog eens €30 bij gekomen... (komt namelijk uit de UK).
Op mijn wagen begon de slijtage als maar duidelijker te worden en het werd dus wel dringender om niet volledig door de lak te slijten. De installatie zelf verliep vrij vlot met het meegeleverde mengsel, spatel en een microvezeldoek van mezelf. Door het koude weer en de moeilijke vormen heb ik de heat gun ook moeten gebruiken om de folie te laten kleven en babbelvrij te krijgen. Het resultaat ben ik zeker tevreden mee. De slijtage is veel minder zichtbaar en de folie zie je ook nagenoeg niet. De komende weken zou dit laatste ook nog beter moeten worden.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

Chahine

Citaat van: SamuelG op 16 januari 2024, 17:52:53Uiteindelijk eens bij Innovative Paint Protection Solutions (IPPS) de PPF voor in de door shut besteld. Had dit al lang op het oog, samen met enkele andere producten van hun. Wou voor de eerste keer niet meteen veel geld eraan uitgeven en eerst eens testen. Samen met de tools, was het in de €30 en bij de douane is daar nog eens €30 bij gekomen... (komt namelijk uit de UK).
Op mijn wagen begon de slijtage als maar duidelijker te worden en het werd dus wel dringender om niet volledig door de lak te slijten. De installatie zelf verliep vrij vlot met het meegeleverde mengsel, spatel en een microvezeldoek van mezelf. Door het koude weer en de moeilijke vormen heb ik de heat gun ook moeten gebruiken om de folie te laten kleven en babbelvrij te krijgen. Het resultaat ben ik zeker tevreden mee. De slijtage is veel minder zichtbaar en de folie zie je ook nagenoeg niet. De komende weken zou dit laatste ook nog beter moeten worden.
Wat heb je nog bijbesteld? Ben aan het denken om de folie voor de blackpanel te bestellen maar ik twijfel al een tijdje.

SamuelG

Citaat van: Chahine op 16 januari 2024, 21:38:59Wat heb je nog bijbesteld? Ben aan het denken om de folie voor de blackpanel te bestellen maar ik twijfel al een tijdje.

Nu heb ik nog niets bijbesteld. Ik wou met 1 artikel beginnen om te testen. Waarschijnlijk bestel ik binnenkort de PPF voor het black panel in het mat en de PPF voor het schermpje van de climate control en de blinkend zwarte trim er rond ook. Voor het touch screen ben ik er nog niet echt uit.
Ben wel bang om nog meer douanekosten te hebben als ik een grotere bestelling plaats, maar weet eigenlijk niet hoe dit berekend/bepaald wordt.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

Hierbij nog een update over de auto. De werken zijn eigenlijk al tijdens de kerstvakantie gebeurd, maar het was er nog niet van gekomen om er iets over de posten.
Samen met mijn vader heb ik de achterbank eruit gehaald en er een lichte vracht look-a-like van gemaakt. Er een echte lichte vracht van maken gaat wettelijk niet, maar zou ook financieel niet veel zin hebben. In dit geval zorgt het voor een kleine gewichtsbesparing en vooral wat praktischer. In het stuk dat we maakten zit een luik, dat vanaf de bestuurdersstoel kan geopend worden. Hier steek ik kleiner materiaal in, zoals een gereedschapsset die anders rond slingerde in de wagen. Ook om een laptop of iPad in te verbergen is het ideaal.
Kort na de "ombouw" heb ik er meteen geniet van gehad toen ik 4 wielen met banden op en 2 losse banden wou vervoeren naar de bandenboer om deze van velgen te wisselen. Dit was nodig voor de driftdag die toen gepland stond en waarvoor ik de extra ruimte ook zeer handig voor heb kunnen gebruiken. Al het nodig gereedschap, kriek, wielen en duffel bags konden gemakkelijk mee.

Door hoe we de constructie gemaakt hebben, kan ik op ongeveer een half uur tijd de zetels opnieuw monteren. Door 2 vijzen te lossen, kan de plaat dicht geplooid worden om eenvoudig uit de auto te verwijderen.
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily

SamuelG

In januari dan voor de eerste keer op het Circuit van Chambley gaan driften met enkele einder vrienden. Het was -5 graden, dus het circuit werd spekglad door het nat te spuiten. In de voormiddag had je nog iets van grip omdat het toen eerder een slush werd, maar na de middagpauze begon alles meer en meer aan te vriezen.
Door deze omstandigheden lagen de snelheden de hele dag een stuk lager dan een normale driftdag, maar dit vond ik niet zo erg. De gladde ondergrond zorgt er ook voor dat er minder macht door de wagen hoeft te gaan en dat voelt net iets gezonder aan ;) . De goesting in een normale driftdag is hierdoor wel niet gestild...
Van over en weer te rijden naar Chambley was de auto énorm vuil. Er was veel zout gestrooid, waardoor de auto er natuurlijk mee vol hing. De maandag dan meteen de auto gewassen om het zout er zo snel als mogelijk van te hebben...
BMW F21 LCI 114D - sold
BMW F20 LCI 118i - sold
BMW F21 LCI 120i - daily