Nieuwe trajectcontroles voor E17 en E40

Gestart door ExitusLetalis, 16 oktober 2012, 13:26:14

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

M-Power


Paske

HLN ONDERZOEK. Dit is het familiebedrijf dat 99% van alle camera's voor trajectcontroles levert, en ze willen niet dat u trager rijdt

https://www.hln.be/binnenland/hln-onderzoek-dit-is-het-familiebedrijf-dat-99-van-alle-cameras-voor-trajectcontroles-levert-en-ze-willen-niet-dat-u-trager-rijdt~a12b3131/?fbclid=IwAR2Idl_jvQtXScqk65SuCP9fL9s4mvt1AgWPjPx3mMR0DPBJyWYinB9HU38

CitaatZo goed als alle camera's in ons verkeer worden geleverd door één familiebedrijf. Sterker nog: het bedrijf heeft een deal gesloten met Vlaamse gemeenten en strijkt zo de hélft van de geïnde boetes op. Bovendien wil het bedrijf helemaal niet dat u trager rijdt, zo blijkt uit de contracten die wij konden inkijken. Een blik op de miljoenen van het flitsbedrijf van Vlaanderen.

1923. Het zijn de jaren van de gay twenties, waarbij de televisie de huiskamers nog niet heeft ingepalmd en waarbij de radio het massamedium van het moment is. Een graantje dat Clément Macq uit Chimay graag wil meepikken. Hij richt zijn eigen bedrijf op en produceert de komende decennia radio's voor de Europese markt.

2023. We zijn precies 100 jaar later en Clément Macq is niet meer. Ondertussen staat François Macq als derde generatie aan het roer. Radio's maakt het bedrijf allang niet meer. In de plaats daarvan zijn intelligente wegcamera's gekomen. Een groot succes, zo blijkt. In Vlaanderen heeft Macq een quasi monopolie. Volgens de Vlaamse overheid is 99 procent van alle ANPR-camera's in Vlaanderen afkomstig van Macq.

"Klopt", glundert Injaas De Mul, hoofd van de verkoopafdeling van Macq. "Wij zijn de marktleider als het aankomt op trajectcontroles. We zijn de enige die snelheid kunnen meten op korte afstanden. Zo is het zelfs mogelijk om de snelheid te meten op 200 meter. Bij onze concurrenten is dat minimaal 500 meter. Onze camera's worden steeds vaker voor zone 30 gebruikt."

Volle bak
Toen de Vlaamse overheid in 2021 besliste dat elke gemeente zelf lokaal trajectcontroles kon plaatsen en de boetes kon innen via gasboetes, rook François Macq een nieuwe opportuniteit. Samen met Trafiroad en Intouch richtte het bedrijf het consortium TAAS op, ofwel 'Trajectcontrole as a Service.' Trafiroad is dan weer het bedrijf van CEO Glenn Janssens, ook wel de 'Keizer van de Wegwijzer' genoemd. Met TAAS hebben ze ondertussen bij zowat elke Vlaamse gemeente aangeklopt. Hun voorstel: wij installeren de trajectcontroles voor u en zorgen voor foto's en nummerplaten, alles geautomatiseerd. In de plaats krijgt TAAS dan zowat de helft van het boetegeld, 24 euro per elke boete van 53 euro.

Het bleek een ongelooflijk succes. Volgens een rondvraag van VTM Nieuws en Het Laatste Nieuws werken al minstens 35 gemeenten samen met TAAS. Nog eens 6 gemeenten overwegen om met TAAS in zee te gaan. Dat is ongeveer de helft van de gemeenten die op dit moment actief bezig zijn met trajectcontroles. "Logisch", zegt De Mul daarover. "Niet elke gemeente heeft de middelen om 160.000 euro op te hoesten per traject. Door met ons samen te werken, is er geen enkel risico voor hen. En we kunnen al na zes maanden operationeel zijn. Dat doet niemand ons na. Op dit moment zijn we 'vollenbak' trajectcontroles aan het uitrollen in heel Vlaanderen."

Minister moeit zich
Nochtans is een samenwerking met TAAS niet onomstreden. Onze redactie kon haast alle contracten inkijken tussen de gemeenten en TAAS. Daarin staan een aantal opmerkelijke clausules. Zo zegt het contract dat "belemmeringen van de verkeersdoorstroming (...) zoveel als mogelijk te vermijden zijn". Met andere woorden: verkeersdrempels of andere maatregelen die automobilisten trager laten rijden, zijn uit den boze. Ook andere aanpassingen aan het traject, zoals infrastructuur of wegenwerken, zijn te vermijden. En als er dan toch wegenwerken gepland zijn, dan mogen die niet langer dan "vijf opeenvolgende kalenderdagen" duren of "tien kalenderdagen op jaarbasis".

Volgens Tim Buyse, algemeen secretaris bij de Vlaamse Mobiliteitsraad, gaan deze clausules te ver. "TAAS hoeft op zich geen probleem te zijn", legt hij uit, "alleen moeten we ervoor zorgen dat de afspraken de verkeersveiligheid ten goede komen. Maar deze afspraken hebben een pervers effect. Als je bijvoorbeeld merkt dat de boetes weinig effect hebben, dan moet je wel ingrijpen met verkeersremmende maatregelen."

Het probleem is dat niemand zicht heeft op welke gemeenten in zee gaan met TAAS en al zeker niet hoe de contracten met het privébedrijf eruit zien. In januari 2022 vernietigde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) nog zo'n contract tussen Bonheiden en TAAS, omdat een aantal van de clausules te ver gingen. Onderzoek van onze redactie toont aan dat sommige contracten die na de vernietiging van Somers werden afgesloten tussen TAAS en enkele gemeenten, nog steeds even ver gaan. In andere gemeenten, zoals Beersel, zijn die clausules dan weer geschrapt. Reden voor Buyse om duidelijkere regels te vragen aan de overheid. "De Vlaamse overheid moet duidelijker laten weten wat mag en wat niet. Dat is nu niet het geval. Gemeenten moeten beter ondersteund worden."

Omzet fors omhoog
Volgens TAAS klopt de kritiek niet. "De autonomie blijft 100 procent bij de gemeenten. Zij beslissen zelf hoe en waar er trajecten komen." Op de vraag waarom er in sommige gemeenten dan verkeersdrempels verdwijnen, antwoordt De Mul formeel: "Dat doen de gemeenten zelf en is nooit op vraag van ons."

De kritiek zal de drie bedrijven achter TAAS worst wezen. Macq zag de laatste twee jaren haar omzet stijgen van 12 naar 17 miljoen euro. Trafiroad van 53 naar 71 miljoen euro. Toch is het Macq volgens De Mul niet om geld te doen. "De inkomsten zijn absoluut niet de drijfveer. In de eerste plaats is het ons om de verkeersveiligheid te doen. Maar uiteraard moet het systeem rendabel zijn. We zijn geen liefdadigheidsinstelling.
1984 Ford Capri MK III 1.6 S - 1989 VW Jetta TX 1.6 D - 1995 Volvo 460 1.8 GL - 2000 Opel Astra Sport 1.7 TDs SW - 2006 Renault VelSatis Phase I 2.2 dCi Initiale - 2010 Renault VelSatis Phase II 2.2 dCi Privilege - 2015 MB E250 cdi Avantgarde - (2012 => 2022 - 2 x Honda VFR1200F) - 2021 BMW F11 520dA  - 2023 Honda CMX1100 T DCT.
http://www.bimmerandmore.be/forum/index.php?topic=73106.0

M-Power


M-Power

#213
Gemeentelijke trajectcontroles :

 miljoenenindustrie onder het mom van verkeersveiligheid




https://www.autonieuws.be/nieuws/gemeentelijke-trajectcontroles-miljoenenindustrie-onder-het-mom-van-verkeersveiligheid



Expert waarschuwt voor trajectcontroles :

 "Het begint met snelheidsovertredingen en het eindigt met gezichtsherkenning"



https://www.hln.be/binnenland/expert-waarschuwt-voor-trajectcontroles-het-begint-met-snelheidsovertredingen-en-het-eindigt-met-gezichtsherkenning~a57d1d15/


M-Power


M-Power

Oostkamp : Komst van 2 nieuwe trajectcontroles goedgekeurd :

"Ze helpen ook in de strijd tegen inbrekers"



https://www.hln.be/oostkamp/komst-van-twee-nieuwe-trajectcontroles-goedgekeurd-ze-helpen-ook-in-de-strijd-tegen-inbrekers~a72ef69f/


 :thinking:  welke inbreker gaat met z'n eigen echte nr-platen gaan inbreken ? Die gasten zullen wel zonder of met valse nr-platen op rooftocht gaan zeker ?

Liquid Li0n

Citaat van: M-Power op 27 september 2023, 02:56:35Oostkamp : Komst van 2 nieuwe trajectcontroles goedgekeurd :

"Ze helpen ook in de strijd tegen inbrekers"



https://www.hln.be/oostkamp/komst-van-twee-nieuwe-trajectcontroles-goedgekeurd-ze-helpen-ook-in-de-strijd-tegen-inbrekers~a72ef69f/


 :thinking:  welke inbreker gaat met z'n eigen echte nr-platen gaan inbreken ? Die gasten zullen wel zonder of met valse nr-platen op rooftocht gaan zeker ?

exact. elke keer dat je denkt van...de gedachtegang van een politieker kan niet erger, doen ze er nog een schepje boven op  :jpshakehead:

M-Power


M-Power


M-Power



M-Power


M-Power

Contract voor trajectcontroles in Tremelo nietig verklaard ,

 oppositie onderzoekt terugbetaling boetes




https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/20/trajectcontroles/

M-Power

Trajectcontrole moet nieuwe ongevallen bij regenweer op A12 in Meise voorkomen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/24/gemeente-meise-vraagt-maatregelen-om-a12-veiliger-te-maken-na-n/



 :thinking: Ze hadden ook aanpassingen aan wegdek kunnen doen om kans op watergladheid te verminderen maar dat kost geld , trajectcontrole daarentegen brengt geld op ...

Arno_G

Citaat van: M-Power op 24 oktober 2023, 12:55:44Trajectcontrole moet nieuwe ongevallen bij regenweer op A12 in Meise voorkomen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/24/gemeente-meise-vraagt-maatregelen-om-a12-veiliger-te-maken-na-n/



 :thinking: Ze hadden ook aanpassingen aan wegdek kunnen doen om kans op watergladheid te verminderen maar dat kost geld , trajectcontrole daarentegen brengt geld op ...

Vanaf Sarens tot afrit Meise, mooi stukje om eens gas te geven  :bow:
"Er is niets zo fijn... Als een 6-in-lijn!" °2014-2021 - Maar nu moet het minstens een V8 zijn °2022

E36 318tds Compact [Sold] - E46 330Ci M-Pack II [Sold] - Volkswagen Golf 4 Variant 1.6i [Sold] - E38 728i [Sold] - E92 325i LCI [Sold] - MB W202 C180 [Sold] - MB S204 C63 AMG LV [Sold] - E90 M3 LCI


M-Power


M-Power


M-Power


M-Power

Van inactieve naar 2 trajectcontroles :

 belangrijke weg in Brugge krijgt extra camera's




https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11/15/van-niet-werkende-trajectcontrole-naar-2-trajectcontroles-belan/


CitaatBrugge heeft nu een voorstel gedaan aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om extra camera's te plaatsen.
 "Voor ons is het deel van 50 km per uur prioritair, dus daar moeten de camera's absoluut werken. AWV kan gerust nog die camera's bij 70 km per uur behouden. Dat zou dus inderdaad betekenen dat we van één trajectcontrole er twee maken: één voor het gedeelte waar 50 km per uur geldt en één voor het gedeelte van 70 km per uur."


Ah ja als iemand in de zone 50 geflitst wordt krijgt deze een GAS-boete => geld rechtstreeks voor Brugse kas .

In zone 70 geflitst => geld gaat naar Federaal boetefonds en klein deel daarvan (30% ?? ) vloeit terug naar Brugge ....

M-Power


M-Power

Rot selaar : 3 extra trajectcontroles treden straks in werking :

"Opbrengst gaat naar verkeersveiligheidsfonds"




https://www.hln.be/rotselaar/drie-extra-trajectcontroles-treden-straks-in-werking-opbrengst-gaat-naar-verkeersveiligheidsfonds~a85279ea/


CitaatGAS-boetes

Sinds 1 februari 2021 is het voor lokale besturen toegelaten om GAS-boetes te heffen bij verkeersovertredingen waarbij de snelheid met ten hoogste 20 kilometer per uur wordt overschreden.
 Dat kan op plaatsen waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 kilometer per uur is ingesteld. Er mag daarbij geen andere overtreding vastgesteld worden.
Bovendien moet het vaststellingssysteem automatisch werken en volledig gefinancierd zijn door het lokaal bestuur of de lokale politie.

De GAS-boetes zijn even hoog als de onmiddellijke inningen voor gelijkaardige overtredingen en liggen afhankelijk van de ernst van de overtreding tussen de 53 en 163 euro.

 Als de overtreding niet via een GAS-boete kan worden afgehandeld, volgt de procedure het klassieke sanctiesysteem.

M-Power

Te weinig federaal geld: politiezone CARMA installeert eigen systeem om ANPR-camerabeelden te analyseren


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/29/anpr-managementsysteem-carma/

M-Power

Snelheidsovertredingen in Bilzen sterk gedaald door trajectcontroles :

 "Vroeger gemiddeld 27.000 overtredingen per week, nu nog 350"




https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/02/snelheidsovertredingen-in-bilzen-sterk-gedaald-door-trajectcontr/



Gaan ze de lagere flitsinkomsten compenseren door elders meer te flitsen ?

M-Power

Meeste gemeenten willen alweer af v trajectcontroles met GAS-boetes

: straks weer klassieke boetes ?




https://www.hln.be/binnenland/exclusief-meeste-gemeenten-willen-alweer-af-van-trajectcontroles-met-gas-boetes-straks-weer-klassieke-boetes-br~af81a142c/


CitaatZo laten 76 van de 111 gemeenten weten dat ze geen voorstander zijn van het systeem en zouden kiezen voor het klassieke systeem. Reden? Te hoge investeringskosten, te weinig verwerkingscapaciteit en moeilijk af te handelen. Nog opvallender is dat zelfs 4 op de 10 van de gemeenten die nu al over zo'n eigen trajectcontrole beschikken en GAS-boetes innen, ervan af willen en kiezen voor het alternatief. De helft van hen geeft zelfs aan het systeem met GAS-boetes terug te willen draaien, mocht een alternatief mogelijk zijn.

Maar daar wringt op dit moment het schoentje.
 Zo'n alternatief waarbij gemeenten zelf over trajectcontroles beschikken en de afhandeling wordt gedaan door de federale politie bestaat wél al, alleen gaat van dat boetegeld tot nu geen enkele euro naar de gemeenten.

 De beslissing om een deel van dat geld door te storten ,zit op dit moment muurvast.

 Dat staat ook letterlijk in het rapport van de Vlaamse overheid: "Dit is in eerste instantie een politieke beslissing binnen de Vlaamse Regering, waarover momenteel geen consensus is."

Dat de regering maar blijft talmen, komt ook omdat minister Lydia Peeters zo'n grote voorstander blijft van het systeem met GAS-boetes.

In een reactie laat ze weten dat het aantal snelheidsovertredingen sterk gedaald is sinds gemeenten zelf trajectcontroles voorzien. Met andere woorden: wat is het probleem ?
 Werk maken van het klassieke systeem waarbij boetegeld doorgestort wordt naar de gemeenten, vereist niet alleen een politieke consensus, maar ook een decretale verankering, laat de minister nog weten.

Een opvallend detail nog. Wanneer in de rondvraag gepolst wordt bij de gemeenten naar hoeveel ze dan wel van dat boetegeld zouden willen krijgen, blijken de meesten uit op het grootste deel van de koek.
 Zo verwacht meer dan een kwart 70 procent van de boetes te zien te krijgen. Iets minder dan een kwart is akkoord met 50 procent. De rest is verdeeld tussen 30 en 60 procent.



M-Power


M-Power



M-Power

Hoe vele chauffeurs mee betalen voor de Lamborghini van Glenn Janssens junior


https://www.gva.be/cnt/dmf20240326_95944095



Groot deel v opbrengst v gemeentelijke trajectcontroles gaat naar privébedrijven


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/29/trajectcontroles-gas-privebedrijven/