Main Menu

Olieverbruik

Gestart door Vakantieman, 21 november 2024, 11:50:22

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vakantieman

Ik zit hier bij Jorssen in Antwerpen voor een bandenwissel op de i4 en hoor hier net een mekanieker tegen een vrouw zeggen dat 1L olieverbruik op 1000km normaal is...
Dat kan toch echt niet meer zoiets... :censor:
Of ben ik niet meer mee? :iono:
E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG --> sold
VW Jetta 1.2 tsi
BMW S1000XR

flash

Dat is veel ja, maar is wel ook beetje wat ik al altijd gehoord heb van BMW. De ene motor buiten de andere natuurlijk ook.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht, '11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak, '11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht, '12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak, '13-'15 BMW e30 320i =>325i 24v 4d '84 => verkocht, '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak, '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht, '14-'20 BMW e30 324td 4d => afbraak, '14-'20 BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak, '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen, '16 BMW e30 324d VFL => verkocht, '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht, '16-? BMW e30 324td => 325tds touring '90 => project , '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak? , '18-'19 Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => ongeval en verkocht, '18-'21 Nissan 1.5t heftruck => verkocht, '18-? BMW e30 325i cabrio '86 => ?, '19-'23 Nissan Navara D40 '05 => verkocht, '20-? BMW e61 LV M5 '07 => pretraket, '20-? International 654 '72 => kliefmachine, '23-? Ford Ranger Raptor benzine '23 => daily,

Vakantieman

Citaat van: flash op 21 november 2024, 12:12:00Dat is veel ja, maar is wel ook beetje wat ik al altijd gehoord heb van BMW. De ene motor buiten de andere natuurlijk ook.

Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen zoiets normaal vinden. Dat die een beetje verbruikt kan, maar in principe mag een motor geen olie verbruiken.
Die madam moet dan 1L op 1000km bijkappen...da's pak +/- 20 euro op 1000km...
Normaal is toch zoiets niet. Dan hebt ge toch een serieus zwetende culasse of kapotte valve seals ofzo?
E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG --> sold
VW Jetta 1.2 tsi
BMW S1000XR

NalydStrea

Als een 'mekanieker' zoiets tegen mij zegt lach ik hem vierkant uit.
Ik zeg niet dat het niet kan he, en ook niet dat uw motor kapot gaat vliegen binnen het jaar ofzo.

Maar een volledige liter olie verstoken op 1000km rijden als normaal beschouwen?
Dan moet ge in principe nooit meer uw olie verversen, want ge kapt er 10 liter per jaar bij  :thumbsup:
1994 Golf Cabrio MK3 / 1998 E46 316i / 2004 Alfa Romeo GT / 1995 Nissan 200SX S14
2010 E90 335i MT6 Pure Stage 2 turbo's / Suzuki SFV650
2015 Opel Insignia Sports Tourer (familiebus) / Motodax Daytona 150 / 2019 Suzuki GSX-S750 / 1978 Honda CB750 F2 / 2002 Harley Davidson XLH883 Custom

mx81

dit is echt niet iets abnormaal hoor, bijna elke fabricant schrijft in hun owners manual voor dat er olieverbruik mogelijk is. ik kan mij nog franse motoren herinneren die 1/500km beschreven. bmw en vag groep heeft ook altijd vastgehouden aan 1/1000km. er zijn zoveel factoren die meespelen in olieverbruik waar de constructeur vaak geen invloed op heeft (rijgedrag, verkeerd/uitgesteld onderhoud, (ab)normale slijtage,...)
wees er maar zeker van bij lekkende klepseals dat het verbruik snel zal stijgen naar 1/300km.
een turbo die lekt aan zijn lagering is ook niet abnormaal, en hoe vaak lekt er een dichting/keerring die niet tijdig vervangen wordt.
dit fenomeen is wel eerder bij benzinewagens, bij diesels valt dit minder op omdat door de hoge compressie er altijd een minimale fractie aan diesel langs de zuigerveren in de olie terecht komt, als gevolg zal het olieniveau vaak niet afnemen, soms zelfs toenemen, en zal de olie sterk verdund worden, wat vaak andere problemen geeft... daarom dat ik bij elk type motor zeker vast hou aan 15.000km smering, of zelf sneller  :iono:
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

Capitol

Dat vind ik nu toch ook wel HEEL veel.
De Caddy van mijn vriendin verbruikt ongeveer 0,5l olie op 5000 km (en die motoren staan bekend om veel olie te verbruiken).
In mijn M140i heb ik nog nooit olie moeten bijkappen.
In de GT4 RS heb ik 0,5l bij gekapt na 6000 km en nog eens 0,5l op 13000 km.
- 2017 M140i (RWD - manueel)
- 2023 GT4 RS

Vakantieman

Normaal is zoiets nooit. Ik denk dan direct aan onderdelen en dichtingen die aan het falen zijn. Ik heb op mijn Jettake 1.2 tsi nog nooit olie moeten bijkappen...en die blokskes staan ook bekend om hun olieverbruik.
E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG --> sold
VW Jetta 1.2 tsi
BMW S1000XR

kraftbayer

Wat U aanhaalt van 1 liter olieverbruik op 1000 Km is bij BMW nog net binnen de "BMW normen".
Dat is al meer dan 10 jaar het geval en eigenlijk begonnen met de motoren van de N generatie.
Ze gaan nooit een garantie of een interventie op hun kosten voor doen als het olieverbruik binnen de normen zit.
Het enige wat je zelf kan doen is de olie op regelmatige basis dus elk jaar of elke 10.000 Km vervangen en zich van gans die BMW onderhoudsinterval niets aantrekken.
Of anders een olie met een iets andere viscositeit (iets dikker)op de motor te doen zodat het olieverbruik misschien ook wat minder kan zijn.
Als uw auto een Lease auto is of gebonden aan een BMW onderhoudscontract kan je niets anders doen dan op regelmatige wijze de olie laten bijvullen want die gaan de olie niet elk jaar of korter dan de interval vervangen.
Of je moet het zelf betalen.

Grtn,
Kraftbayer :thumbsup:
BMW...Kraftbayers!

Vakantieman

#8
Die 1 op 1000 is gewoon om de leasing maatschappijen content te houden. Kost hun waarschijnlijk minder om olie bij te kappen dan de oorzaken ervan aan te pakken op duizenden auto's. De mevrouw in kwestie is  dan het slachtoffer van die 1 op 1000 policy want zij was eigenaar van haar voertuig. Maw kap maar bij want dat is "normaal ".

E92 330d --> sold
Seat Leon cupra DSG --> sold
VW Jetta 1.2 tsi
BMW S1000XR

mx81

ik zeg ook niet dat die 1/1000 de norm is, maar ik weet uit ervaring dat dit bij geen enkel merk abnormaal is.
veel hangt af van de historie, gebruik en onderhoud van de wagen, de kans dat er een constructiefout is die dergelijk olieverbruik verklaart is heel klein  :iono:
het feit dat die mekanieker zegt dat dit normaal is komt gewoon door het beleid dat de constructeurs al 30 jaar aanhouden, ze schrijven voor dat dit normaal is puur om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden.
mkII fiesta 1.3 (eerste wagen->verschroot) - 1987 W124 250tD (sold) - gen 3 Ram 1500 5.9 magnum lpg (sold) - 2012 chevrolet cruze 1.8 lpg (sold) - '99 e46 323i lpg (sold) - '78 pontiac subird lpg (sold) - '91 W124 230CE lpg (sold)
mazda tribute 3.0 V6 lpg (sold) - Mazda 6 Wagon Sky-active G lpg (daily) - F15 40e lpg (madam Daily)
# gas is om op te koken

Bananenman

Citaat van: Capitol op 21 november 2024, 14:24:28Dat vind ik nu toch ook wel HEEL veel.
De Caddy van mijn vriendin verbruikt ongeveer 0,5l olie op 5000 km (en die motoren staan bekend om veel olie te verbruiken).
In mijn M140i heb ik nog nooit olie moeten bijkappen.
In de GT4 RS heb ik 0,5l bij gekapt na 6000 km en nog eens 0,5l op 13000 km.
Gezien het enorme potentieel van de motor en het hoogtoerig karakter vind ik dit peanuts, go Porsche  8)
Zeer exotische wagen, zo'n GT4 RS. Heb ooit eens kunnen meerijden onderweg naar Zolder, zelfs in de meest boring setting (rechtdoor op autostrade) was dat al immens veel beleving  :drool:

Idioot luid binnen om een gesprek te voeren, echt maf  ;D
2023 Tesla Model 3 RWD
2022 MV Agusta Brutale 800 Rosso


kietekiet

De enigste auto in mijn leven die olie zoop was een Opel Astra 16i 16v van 1998 met Ecotec brol onder de kap. Die zoop alleen olie als ik er abnormaal hard mee reed.
Zat ook mineraal olie in, geen synthetisch. 0,5 liter op een paar 100km vlammen was niks. Toen waren er nog geen trajectcontroles en reflex nk7 flitsers.
Vanaf Leuven tot Halen op de E313 niet onder de 170kmpu geweest voor zo'n 30min. Vanaf Lummen begon het te sputteren en ineens op 3cylinders te lopen, resultaat kleppen verbrand op 70.000km! Olie zuipen kan soms inderdaad een signaal zijn dat er iets niet pluis is aan een motor. Maar langs de andere kant, een F20C Honda motor durfd ook nogal eens een slokje olie te zuipen, maar die niet is kapot te krijgen voor zo ver ik weet. Ale, Als als hij zuiver loopt zonder enige vorm van detonatie.
Heb al Atmo Ariel met een K20 weten kapot vliegen op circuit omdat de motor niet 100% zuiver liep. Soms voel je ook geen detonatie of slechte timing aan een motor, alleen datalogs komen daar achter.
Ale swat, om on-topic te blijven ik zou met een extreem olie zuipende  motor altijd verdere stappen ondernemen om alles uit te pluizen tot op het bot, om zeker te zijn dat er geen onderliggende oorzaken zijn. Maar daar kun je het beste bij een specialist van een bepaald merk bij terecht. De meeste Consessies trekken hun schouders op, en zeggen gewoon de boel is versleten! Mischien tijd voor een nieuwe wagen meneer, zal ik u een prijs offerte maken? 
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024-10/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 manual+Gen2 automatic - 11/2024: Lotus Exige V6 CR.

kietekiet

Citaat van: Bananenman op 22 november 2024, 08:55:58Gezien het enorme potentieel van de motor en het hoogtoerig karakter vind ik dit peanuts, go Porsche  8)
Zeer exotische wagen, zo'n GT4 RS. Heb ooit eens kunnen meerijden onderweg naar Zolder, zelfs in de meest boring setting (rechtdoor op autostrade) was dat al immens veel beleving  :drool:

Idioot luid binnen om een gesprek te voeren, echt maf  ;D
Das nog niks vergeleken met een Larini stage3 exhaust op een Lotus Exige. Dan kun je dags nadien naar de oor arts voor ontstoken trommelvliezen. :toofunny:
2009-2011: Bmw M3 E30 - 2011-2012: Lotus Elise R - 2013-2014: Lotus Exige RGB - 2015-2017: Bmw M4 Ac Schnitzer powered - 2017-2018: Bmw F80 M3 manual gearbox - 2018-2019: Bmw M3 3.0 E36 - 2019-2021: Bmw M140i - 2021-2023: Bmw M2 N55 DKG - 02/2023 - 08/2023: Honda S2000 VSA - 2023-2024: Ariel Atom 3 supercharged + M2 N55 -
04/2024 - 09/2024: Bmw M2 G87 - 09/2024-10/2024 : Toyota GR Yaris Gen1 manual+Gen2 automatic - 11/2024: Lotus Exige V6 CR.

dadoke

Citaat van: kietekiet op 22 november 2024, 09:01:38Das nog niks vergeleken met een Larini stage3 exhaust op een Lotus Exige. Dan kun je dags nadien naar de oor arts voor ontstoken trommelvliezen. :toofunny:

Dat is luid, maar daarmee is ook alles gezegd.
Ik heb een OEM stage 2 aan de muur hangen, je kan al beter gewoon straight-pipe gaan, gezien de constante drone ...

BimmerFan

Mijn 325i zoop ook olie hoor, had wel 187000km als ik die verkocht en reed heel goed, weinig rook.
Ik heb dan wel de carterontluchting vervangen en dan was het verbruik wel een pak minder.